Rechten in verkoop paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jillyanaj
Berichten: 17
Geregistreerd: 16-04-22

Rechten in verkoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-23 10:17

Beste bokkers,

Ik weet niet in welke topic dit hoort maar ik zit dus met een vraag. Ik heb recent mijn pony verkocht aan mensen die haar een goed thuisje zouden geven. Ze konden de volledige prijs niet meteen betalen dus het werd op afbetaling gedaan. ( staat duidelijk in contract). Het paard was vorig jaar nog medisch goed gekeurd, nooit problemen gehad en alles was in orde. Ze staat nu ruim 1 week bij hun en ze heeft koliek gehad, nu zegt ze dat haar kruisband te kort is, dat ze niet zuiver loopt en dat er veel mis is met haar. Ze hebben haar laten keuren de dag nadat ze koliek heeft gehad en ze kwam er niet door omdat ze niet zuiver loopt, dit lijkt mij wel logisch aangezien ze heel ziek was en heletijd op haar benen lag? We hadden wel afgesproken dat als ze niet door de keuring geraakt ze haar mocht terug brengen maat moest ze nu idd iets hebben hoe bewijs ik dan dat dit bij haar is gebeurt? Heb ik hier wel iets te zeggen? Het komt gewoon over dat ze de rest van het geld niet wilt/ kan betalen. Het paard was gewoon gezond. Ik zou haar wel terugnemen maar wat als zr nu door hun geblesseerd is? Kan iemand mij wat tips geven?

eenitraM
Berichten: 10948
Geregistreerd: 24-08-06

Re: Rechten in verkoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 10:19

Wanneer mensen het aankoopbedrag niet kunnen betalen, is dat een rode vlag.

Maar hier heb je nu niets aan.

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Rechten in verkoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 10:30

Idd, nooit een paard weg doen die nog niet helemaal betaald is.

Je bent particulier denk ik?
Sowieso een moeilijk verhaal, maar ik zou ze zo snel mogelijk naar huis halen.
Alle andere opties zullen je heel veel gedoe opleveren lijkt me.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Rechten in verkoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 10:34

Pony terug nemen, aanbetaalde bedrag terug geven en dan dit snel achter je laten.

Laat het een wijze les zijn dat je een paard nóóit op afbetaling of zonder betaling mee moet geven.

scrabbel

Berichten: 947
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 10:35

Wie zegt dat er nu iets mis is met het paard. Koliek is top sport. Spierpijn daarna en dus niet zuiver lopen vind ik niet raar.

Je hebt afgesproken niet door de keuring is terug. Hier zou ik mij dus aan houden, al is het alleen maar voor het paard. Iemand die een paard niet kan betalen, kan de onverwachte kosten ook niet betalen. Hoe lief je gedachte ook is, het is voor je paard geen veilige plek.

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Rechten in verkoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 10:57

Die mensen proberen het waarschijnlijk gewoon om je op te lichten. Ben je nog bij het paard wezen kijken? En gaat het om een groot bedrag?

anjali
Berichten: 15087
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 11:02

scrabbel schreef:
Wie zegt dat er nu iets mis is met het paard. Koliek is top sport. Spierpijn daarna en dus niet zuiver lopen vind ik niet raar.

Je hebt afgesproken niet door de keuring is terug. Hier zou ik mij dus aan houden, al is het alleen maar voor het paard. Iemand die een paard niet kan betalen, kan de onverwachte kosten ook niet betalen. Hoe lief je gedachte ook is, het is voor je paard geen veilige plek.

Dit lijkt mij ook. Dit is waarschijnlijk geen goede plek voor het paard. Op afbetaling verkopen is zowiezo onverstandig want dat geld krijg je meestal niet meer maar daar heb je nu niets meer aan. Wel een les voor de volgende keer!

Jillyanaj
Berichten: 17
Geregistreerd: 16-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-23 11:06

Ze zouden in totaal nog 1000 moeten storten dus hiervoor ga ik ook niet moeilijk doen maar ik wil haar wel graag terug nemen, mijn enige angst is dat er bij deze mensen iets is gebeurt waardoor ze nu niet meer goed is en ik een paard terug krijg met gebreken wat ze eerst niet had. Ze heeft lang aangedrongen om haar te hebben maar klaagde dat het boven haar budjet was, ik ben dan toch akkoord gegaan omdat haar kinderen zielig deden en ze haar super graag wouden hebben maar nu ineens is alles niet goed en wilt ze haar geld terug en het paard niet meer. Heel de tijd dat ze bij mij stond geen enkel probleem gehad, en nu ineens mankeert er volgend haar alles. Ik vind het allemaal wat raar.

Jillyanaj
Berichten: 17
Geregistreerd: 16-04-22

Re: Rechten in verkoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-23 11:07

Ik ben ook totaal geen handelaar, ik koop mijn paardjes om ze voor altijd te houden. Dit is dus ook de eerste keer dat ik eentje verkoop puur omdat de klik er niet meer was. Dus ik heb er niet veel verstand van maar idd een les voor de volgende keer. Zou het verstandig zijn om een DA te bellen of degene die haat vorig jaar goedgekeurd heeft om een verslag op te maken? Want als ze mijn pony “stuk” heeft gemaakt en zo haar gewoon wilt terug geven dan wil ik hiervoor wel een rechtzaak starten.

rien10
Berichten: 14679
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Rechten in verkoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 11:20

Als je een rechtzaak gaat starten, op welke uitkomst hoop je dan?
De dame heeft duidelijk geen geld, dus daar hoef je niet op te hopen.
Neem het paard terug, geef haar geld terug, knap je paard weer op en verkoop hem weer. En leer een les: nooit op afbetaling verkopen en niet luisteren naar zielige verhalen.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 11:22

Jillyanaj schreef:
Ik ben ook totaal geen handelaar, ik koop mijn paardjes om ze voor altijd te houden. Dit is dus ook de eerste keer dat ik eentje verkoop puur omdat de klik er niet meer was. Dus ik heb er niet veel verstand van maar idd een les voor de volgende keer. Zou het verstandig zijn om een DA te bellen of degene die haat vorig jaar goedgekeurd heeft om een verslag op te maken? Want als ze mijn pony “stuk” heeft gemaakt en zo haar gewoon wilt terug geven dan wil ik hiervoor wel een rechtzaak starten.

Dierenarts bellen is handig om te zien hoe haar gezondheid nu is en wat ze nodig heeft.
Een keuring van vorig jaar is te lang geleden om te kunnen bewijzen dat hij haar gezond hebt overgedragen, er kan in de tussentijd vanalles gebeurt zijn.

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Rechten in verkoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 11:25

Kort op antwoorden: Ik geef geld terug en haal morgen de pony op!
Indien het haar om het geld te doen is gaat ze weigeren.

anjali
Berichten: 15087
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 11:29

BigOne schreef:
Kort op antwoorden: Ik geef geld terug en haal morgen de pony op!
Indien het haar om het geld te doen is gaat ze weigeren.

Dit is een slimme!

Paardenfann4
Berichten: 1342
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 11:29

Pony zo snel mogelijk terug nemen en het betaalde geld terug geven. Rechtszaak starten is zinloos, kost je alleen maar handen vol geld, deze mensen kunnen het aankoopbedrag al niet betalen, dus daar valt niets te halen.

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 11:33

Paardenfann4 schreef:
Pony zo snel mogelijk terug nemen en het betaalde geld terug geven. Rechtszaak starten is zinloos, kost je alleen maar handen vol geld, deze mensen kunnen het aankoopbedrag al niet betalen, dus daar valt niets te halen.

Inderdaad. Het geld wat ze nu ook niet hebben, is er dan ook niet. Als je die 1000 al niet kan betalen voor de aanschaf, hoe gaan ze dan nu die koliek bekostigen bij een dierenarts? Om een dierenarts op je erf te krijgen ben je vaak al 200 euro armer, en dan zit er nog amper medicatie in.

Ik zou de aanbetaling teruggeven en het paard direct ophalen.
Laatst bijgewerkt door Snadrem op 30-09-23 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali
Berichten: 15087
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 11:33

Paardenfann4 schreef:
Pony zo snel mogelijk terug nemen en het betaalde geld terug geven. Rechtszaak starten is zinloos, kost je alleen maar handen vol geld, deze mensen kunnen het aankoopbedrag al niet betalen, dus daar valt niets te halen.

"Wie procedeert om een koe (in dit geval paard) geeft er een toe".

rien10
Berichten: 14679
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 11:37

Esther schreef:
Jillyanaj schreef:
Ik ben ook totaal geen handelaar, ik koop mijn paardjes om ze voor altijd te houden. Dit is dus ook de eerste keer dat ik eentje verkoop puur omdat de klik er niet meer was. Dus ik heb er niet veel verstand van maar idd een les voor de volgende keer. Zou het verstandig zijn om een DA te bellen of degene die haat vorig jaar goedgekeurd heeft om een verslag op te maken? Want als ze mijn pony “stuk” heeft gemaakt en zo haar gewoon wilt terug geven dan wil ik hiervoor wel een rechtzaak starten.

Dierenarts bellen is handig om te zien hoe haar gezondheid nu is en wat ze nodig heeft.
Een keuring van vorig jaar is te lang geleden om te kunnen bewijzen dat hij haar gezond hebt overgedragen, er kan in de tussentijd vanalles gebeurt zijn.

Eerst de pony terughalen. Dan pas kan je bepalen of er een DA nodig is.

Griffioen

Berichten: 127
Geregistreerd: 21-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 11:47

He balen TS!

Dat zijn rode vlaggen..

Ik ga mee met de bovenstaande reacties en zou het paardje zo snel mogelijk ophalen. Vandaag of morgen nog!

Neem ook iemand mee waar je, je veilig bij voeld.

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 11:54

Jillyanaj schreef:
Ik ben ook totaal geen handelaar, ik koop mijn paardjes om ze voor altijd te houden. Dit is dus ook de eerste keer dat ik eentje verkoop puur omdat de klik er niet meer was. Dus ik heb er niet veel verstand van maar idd een les voor de volgende keer. Zou het verstandig zijn om een DA te bellen of degene die haat vorig jaar goedgekeurd heeft om een verslag op te maken? Want als ze mijn pony “stuk” heeft gemaakt en zo haar gewoon wilt terug geven dan wil ik hiervoor wel een rechtzaak starten.


Aan een keuring van vorig jaar heb je niets meer. Een klinische keuring is maar 2 weken geldig en een RX keuring 3 maanden als je je paard zou willen verzekeren. Dat heeft te maken met de termijn waarin een dierenarts een gebrek kan dateren. En dat is voor de meeste gebreken maximaal 3 maanden.
Als je zou willen aantonen dat de kreupelheid van het paard bij de nieuwe eigenaar is ontstaan dan zul je hier bewijs voor moeten zoeken. Dat betekent z.s.m. een keuring, waarbij je verder moet gaan dan een klinische keuring omdat je een diagnose met datering moet hebben. Daar heb je beeldvorming voor nodig (foto's echo etc). Om dit aan te tonen moet je paard z.s.m. naar een dierenarts, want je hebt maar kort de tijd.
Aan de andere kant kun je er ook voor kiezen de pony niet terug te nemen en de nieuwe eigenaren dat bewijs te laten leveren als ze het al door hen betaalde bedrag terug willen. Dan kan het zijn dat je de rest van het afgesproken bedrag niet gaat krijgen. Als je voor RB verzekerd bent zou je dat kunnen doen. Als je dat niet bent zou ik je dat niet adviseren. Want dat is een flink stuk duurder dan het geld want je nog moet ontvangen en je hebt geen garantie dat je de zaak wint.

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 12:01

Ik had dit paard nooit mee gegeven zonder dat het volledig betaald is.

Dat een dier niet lekker loopt na een heftige koliek lijkt me trouwens ook wel iets met een causaal verband..

In ieder geval denk ik dat ik mijn paard terug zou halen.

anjali
Berichten: 15087
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 12:04

Babootje schreef:
Jillyanaj schreef:
Ik ben ook totaal geen handelaar, ik koop mijn paardjes om ze voor altijd te houden. Dit is dus ook de eerste keer dat ik eentje verkoop puur omdat de klik er niet meer was. Dus ik heb er niet veel verstand van maar idd een les voor de volgende keer. Zou het verstandig zijn om een DA te bellen of degene die haat vorig jaar goedgekeurd heeft om een verslag op te maken? Want als ze mijn pony “stuk” heeft gemaakt en zo haar gewoon wilt terug geven dan wil ik hiervoor wel een rechtzaak starten.


Aan een keuring van vorig jaar heb je niets meer. Een klinische keuring is maar 2 weken geldig en een RX keuring 3 maanden als je je paard zou willen verzekeren. Dat heeft te maken met de termijn waarin een dierenarts een gebrek kan dateren. En dat is voor de meeste gebreken maximaal 3 maanden.
Als je zou willen aantonen dat de kreupelheid van het paard bij de nieuwe eigenaar is ontstaan dan zul je hier bewijs voor moeten zoeken. Dat betekent z.s.m. een keuring, waarbij je verder moet gaan dan een klinische keuring omdat je een diagnose met datering moet hebben. Daar heb je beeldvorming voor nodig (foto's echo etc). Om dit aan te tonen moet je paard z.s.m. naar een dierenarts, want je hebt maar kort de tijd.
Aan de andere kant kun je er ook voor kiezen de pony niet terug te nemen en de nieuwe eigenaren dat bewijs te laten leveren als ze het al door hen betaalde bedrag terug willen. Dan kan het zijn dat je de rest van het afgesproken bedrag niet gaat krijgen. Als je voor RB verzekerd bent zou je dat kunnen doen. Als je dat niet bent zou ik je dat niet adviseren. Want dat is een flink stuk duurder dan het geld want je nog moet ontvangen en je hebt geen garantie dat je de zaak wint.

Dit is een praktisch en zakelijk betoog. Zo zit het inderdaad denk ik. Wat willen die mensen eigenlijk,willen ze het paard houden maar niet afbetalen? Of willen ze van het dier af? In elk geval geen fijne mensen om zaken mee te doen en mogelijk ook geen goede paardeneigenaren.

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 12:07

Jillyanaj schreef:
Ik ben ook totaal geen handelaar, ik koop mijn paardjes om ze voor altijd te houden. Dit is dus ook de eerste keer dat ik eentje verkoop puur omdat de klik er niet meer was. Dus ik heb er niet veel verstand van maar idd een les voor de volgende keer. Zou het verstandig zijn om een DA te bellen of degene die haat vorig jaar goedgekeurd heeft om een verslag op te maken? Want als ze mijn pony “stuk” heeft gemaakt en zo haar gewoon wilt terug geven dan wil ik hiervoor wel een rechtzaak starten.


Een rechtszaak starten kost je waarschijnlijk alleen maar veel tijd en geld en een hoop gezeur.
Als het jou puur om je paardjes gaat om ze voor altijd bij je te houden, dan beter de pony meteen ophalen.
En eventueel een verlies nemen, je pony weer goed laten herstellen en daarna bekijken wat je er verder mee gaat doen.

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 12:27

Op afbetaling is echt niet altijd een rode vlag. En op afbetaling betekend echt niet altijd dat iemand geen geld heeft voor dierenarts enz.

Ik heb m'n beide paarden op afbetaling. De ene via een handelaar en de andere via een particulier. Laatste kwam vrij onverwachts op m'n pad . Wilde hem super graag maar had niet het complete bedrag meteen beschikbaar. Nou ja, had ik wel maar dan was mn buffer weg voor onvoorziene zaken zoals een grote rekening/auto/apparaat wat kapot zou gaan.

1e paard via handelaar viel iets duurder uit dan wat ik gespaard /ingecalculeerd had.

Ik had echter wèl een goedgevulde dierenartsrekening. (Die ik bij m'n 1e paard na een paar maanden al aan kon breken :roll:

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Re: Rechten in verkoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 12:28

TS: Ik zou m'n pony terug halen
Aankoopbedrag terug en het zo laten

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 13:02

Tieme en anderen geven je het juiste advies, aanbetaling terug geven en pony mee naar huis. Verder niet zeuren en een les geleerd.