Paard importeren uit Duitsland en Oostenrijk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bonita_Bon

Berichten: 3240
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Haarlem

Paard importeren uit Duitsland en Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-23 18:28

Met een lesklant zijn we aan het uitzoeken wat we tegenwoordig moeten doen om een paard te importeren vanuit Duitsland naar Nederland en een pony vanuit Oostenrijk naar wederom Nederland.
'Vroegah' haalde we gewoon een paar paarden uit Spanje met de eigen veewagen, maar ik ben er alweer even uit en hoorde het een en ander over de nieuwe regels. Ik word er echter niet helemaal wijs uit.
Traces, hoe werkt dat daar?
Kan je het ook zonder traces doen en wat is daar het risico van?
Hoe werkt dat met het inschrijven hier met het registreren op nieuw adres?
Ik voel me een digibeet :')

agee

Berichten: 769
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 19:05

Als je officieel wilt importeren, dan moet er in Duitsland of Oostenrijk een export keuring plaatsvinden en dan krijg je exportcertificaat met een INTRA nummer. Met dat nummer kun je je nieuwe paard dan zelf in de UBN registratie importeren.
In Oostenrijk zijn de exportkeuringen gelukkig wel een stuk goedkoper dan in Nederland.

Voor het vervoer moet je een transportvergunning hebben (type 1 is max 8 uur en type 2 is voor langer transport) van het NVWA met een traces nummer.
Waarschijnlijk is het gunstiger om het transport door een transporteur te laten doen dan voor die ene keer een transportvergunning regelen.

windsor14
Berichten: 181
Geregistreerd: 22-08-20
Woonplaats: Duitsland

Re: Paard importeren uit Duitsland en Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 19:52

Ik haal paarden vanuit NL gewoon naar Duitsland. Ik ga geen invoeren. Vanuit Oostenrijk zou ik dat wel doen.

Bonita_Bon

Berichten: 3240
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-23 20:41

agee schreef:
Als je officieel wilt importeren, dan moet er in Duitsland of Oostenrijk een export keuring plaatsvinden en dan krijg je exportcertificaat met een INTRA nummer. Met dat nummer kun je je nieuwe paard dan zelf in de UBN registratie importeren.
In Oostenrijk zijn de exportkeuringen gelukkig wel een stuk goedkoper dan in Nederland.

Voor het vervoer moet je een transportvergunning hebben (type 1 is max 8 uur en type 2 is voor langer transport) van het NVWA met een traces nummer.
Waarschijnlijk is het gunstiger om het transport door een transporteur te laten doen dan voor die ene keer een transportvergunning regelen.


Heel fijn deze info!
Wat is officieel importeren? Ik wil een paard lopen vanuit Duitsland, dan is dat importeren?
Dus als ik zelf met mijn trailer haar ga halen, moet ik een transportvergunning hebben? Why? Zoveel vragen :')

Bonita_Bon

Berichten: 3240
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-23 21:06

windsor14 schreef:
Ik haal paarden vanuit NL gewoon naar Duitsland. Ik ga geen invoeren. Vanuit Oostenrijk zou ik dat wel doen.


Hoe bedoel je?

agee

Berichten: 769
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 21:08

Met officieel, bedoel ik, volgens de regels.
Natuurlijk kun je hem gewoon opladen en hierheen halen en hopen dat je niet aangehouden wordt.
Maar om een buitelands paard, met buitenlands paspoort op de UBN te registreren wordt wel vaak naar een INTRA nummer gevraagd.
Geen idee of dat ook lukt zonder dit nummer.

Hutcherson

Berichten: 7357
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Paard importeren uit Duitsland en Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 14:00

Vandaag de dierenarts uit land van bestemming bij me gehad voor identificatie van mijn paarden na alle hopeloze stappen te hebben doorlopen van nvwa.
Ze vertelde me dat ik de eerste was die gezondheidsverklaring had bij export van de paarden, alle andere namen gewoon hun paarden mee. Dan deed ze bloedafname en regelde alles zo. Nog goedkoper ook.

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: Paard importeren uit Duitsland en Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 16:33

Mag ik hier even aanhaken....hoe maak je een ubn nummer aan op een adres in het buitenland? Zeker als de overdracht van de woning nog niet finaal is?

Hutcherson

Berichten: 7357
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 20:46

Mist schreef:
Mag ik hier even aanhaken....hoe maak je een ubn nummer aan op een adres in het buitenland? Zeker als de overdracht van de woning nog niet finaal is?

Ik heb destijds gezocht naar het overkoepelend orgaan dat de registratie van paarden waarborgt en beheert. Hier stond info over de aanvraag ubn en hoe dit aan te vragen. Dus zoek deze op in land van bestemming en vraag info. Ik kon ook al voor sleuteloverdracht alles regelen.