Help: adoptie vs verkoop & waarop moet ik letten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bluebell1991
Berichten: 14
Geregistreerd: 29-08-18

Help: adoptie vs verkoop & waarop moet ik letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-23 14:14

Goeiemiddag bokkers,

Ik zit even met de handen in het haar. Na lang zoeken vond ik een halve-stal ruiter voor mijn paard, maar na een aantal keer rijden vragen ze zich af of verkoop/adoptie een optie is.

Mijn paard is een grote ruin van 1.82, een 'specialleke', hij heeft een handleiding en is geen eenvoudig paardje maar is een crème in de ommegang. Omdat ik zelf de klik niet ervaar, heb ik verkoop in het verleden reeds overwogen, maar de angst dat hij verkeerd terecht zou komen was te groot, waardoor ik trachtte een halve-stal-ruiter te vinden. Vele ruiters later, blijkt er nu een ruiter te zijn die écht een klik ervaart.

Nu heb ik dus 3 opties: voet bij stuk houden en een halve stal zoeken (maar veel verloop qua ruiters), adoptie, verkoop.

Bij adoptie vermoed ik dat er een contract opgesteld zou worden, waarbij doorverkopen 'verboden' (in hoeverre dat mogelijk is) wordt en ik regelmatig mag 'checken' hoe het gaat. Bij verkoop denk ik dat het volledig loslaten wordt :-)

Nu mijn vraag: waarop moet ik letten bij adoptie? Wordt er over het algemeen een adoptiebedrag gevraagd? En zoja, in welke richting moet ik dan denken qua bedrag?
En indien verkoop: wat kan ik vragen voor mijn paard? Zijn er dingen waar ik op moet letten bij verkoop?


wat extra info over mijn paard:
Ruin, 14 jaar, 1,82m schoft
Springgefokt, afstamming exploit de roulard
Recreatief bereden, steigert niet, durft eens bokken, blokkeert wat in draven bij een periode stil staan (maar is flink wanneer hij regelmatig bereden wordt). Niet voor de beginnende ruiter, gevoelig paard.


Alle ervaringen, bedenkingen, meningen zijn welkom :-) Zo kan ik een weloverwogen keuze maken.

juval

Berichten: 13210
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Help: adoptie vs verkoop & waarop moet ik letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 14:18

als je geen klik hebt met het paard zou ik kiezen voor verkoop. Zeker als je nu iemand hebt die er goed mee overweg kan en hem graag wil kopen.

Over prijzen durf ik niets te zeggen, laat ze eens een bod doen en kijk of je het eens kunt worden.

Adoptie of halve stal zou ik liever niet doen, dat geeft vaak gedoe, en je blijft aan een paard vastzitten waar je geen klik mee hebt. Bij verkoop heb je de handen vrij om eventueel verder te kijken voor een ander paard.

succes met je overwegingen!

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 14:24

Ik zou zeker voor verkoop gaan.

Minste risico voor jou, en als degene die er zo een klik mee heeft hem wilt kopen zou ik niet twijfelen.

Qua prijs voor jouw paard is een lastige, wat is zijn verdere niveau? Is hij rontgenologisch gekeurd? Zou de prijs in overleg met de geintereseerde doen.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 04-10-23 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 14:24

Bij geen klik zou ik ook zeker verkopen.
Nu is hij verkoopbaar, morgen heeft hij bij wijze van een blessure en is hij niet meer te verkopen.

Prijzen geen verstand van,. Maar je weet nu dat deze ruiter klikt en dat is al meer dan je anders vaak hebt met verkoop.

Griffioen

Berichten: 127
Geregistreerd: 21-09-23

Re: Help: adoptie vs verkoop & waarop moet ik letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 18:42

Niet gekeurd neem ik aan of doe je keuren kosten koper?

Ik denk dat verkopen de beste optie is en dat je in de iets lagere prijskkasse zit. Heb je al een gesprek gehad over wat de koper wil besteden?

Ook hangt de prijs er vanaf of er tuig bij zit en in welke staat.

Bluebell1991
Berichten: 14
Geregistreerd: 29-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-23 19:57

Elisa2 schreef:
Ik zou zeker voor verkoop gaan.

Minste risico voor jou, en als degene die er zo een klik mee heeft hem wilt kopen zou ik niet twijfelen.

Qua prijs voor jouw paard is een lastige, wat is zijn verdere niveau? Is hij rontgenologisch gekeurd? Zou de prijs in overleg met de geintereseerde doen.


Hij is toen ik hem kocht (zo'n 4 jaar geleden ondertussen) gekeurd, maar nu (nog) niet gezien er tot vandaag niet nagedacht werd over verkoop.

Hij sprong met een ervaren ruiter parcours 1.30, maar zelf ben ik geen springruiter (dus bracht hem ook niet uit). In het rijden is het een eerder sterk paard, een stijve plank die moeilijk compact te rijden is. Dressuurmatig loopt hij vrij ok mits hij voldoende gewerkt wordt (nageeflijk, correcte 'gewone' gangen, kan een stapje wijken, maar verder dan dat gaat het niet).

Vooral het blokkeren en het werk om hem terug wat soepel mee te krijgen in die basis dressuur (en dus de nood aan een durfal en/of een gevorderde ruiter), doen me naar de lagere prijsklasse neigen. Maar zelf dan is het moeilijk, want wat is een lage prijsklasse dan?

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Help: adoptie vs verkoop & waarop moet ik letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 21:44

Je kan overleggen met degene die interesse heeft hoeveel die ervoor wilt geven.

1.30 maar niet makkelijk na te rijden is het geen leerpaard. Lagere prijsklasse is sowieso onder de e4000,-.

Griffioen

Berichten: 127
Geregistreerd: 21-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 22:19

Voor een paard vind ik onder de 4000 wel erg laag.

Ik zou zeggen dat rond de 6500 een prima bedrag is voor een recreatiepaard zonder tuig, gezond gekeurd en keuren koste koper. De eigenaar weet wel wat zij koopt en heeft er een klik mee.
Paard oogt gezond en heeft aardig ervaring onder zadel. Ik ga er tevens vanuit dat er prima op gepast is.

GUSTIxBILL

Berichten: 1984
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: Help: adoptie vs verkoop & waarop moet ik letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 22:24

Eerlijk ?
Verkopen, zelfde geld ligt hij morgen met koliek in de stal. Je hebt een ruiter die met hem klikt die hem kopen wilt en je hebt zelf geen klik…
Niet twijfelen, maar doen

Prijs? In overleg met de ruiter en afhankelijk van keuring. Daar valt zo niet over te oordelen

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 22:26

Er wordt voor groene paarden al 10k gevraagd. Nu heeft deze een paar 'aantekeningen' en is hij 14. Ik zou denken rond de 6 a 7k is marktconform. Maar wil je hem echt graag kwijt aan iemand waarvan je weet dat ie goed terecht komt en daar heel waarschijnlijk kan blijven, dan zou de prijs in overleg met de koper zijn en zou ik voor veel minder ook akkoord gaan.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Help: adoptie vs verkoop & waarop moet ik letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 22:32

Maar marktconform zijn dat wel makkelijk te rijden paarden en dat is deze niet.

Dier is ook stijf, beide drukt de prijs. Misschien is onder de e4000,00 te weinig. Maar ik vind het lastig beoordelen zo.

Sabri

Berichten: 1395
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 22:43

Ik zou hem ook verkopen hoor! Je wilt toch ook niet nog jaren aan een paard vastzitten waar geen klik mee is en is ook wel eerlijker naar het paard toe als hij wel terecht kan bij iemand die helemaal voor hem gaat.
Zou niet al te moeilijk doen mbt de prijs. Als deze ruiter een tophuis kan geven en geschikt is, is dat ook wat waard!

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Help: adoptie vs verkoop & waarop moet ik letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 07:43

Lastig…. Ik vraag me dan gelijk af waarom hij stijf is en waarom hij zich sterk maakt in het rijden en bokt.
Een paard doet zoiets niet zomaar over het algemeen.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Help: adoptie vs verkoop & waarop moet ik letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 08:39

Je geeft aan hem eerder niet te willen verkopen ivm angst dat hij niet goed terecht komt. Nu heb je iemand met een klik. Dat klinkt voor mij als een gouden kans om te verkopen. Wat houdt je tegen?

MyWishMax

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Help: adoptie vs verkoop & waarop moet ik letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 08:42

Plus dat adoptie van dieren niet bestaat. In Nederland niet in ieder geval, dus zou even nakijken hoe het in België zit.
Het wordt wel zo genoemd, maar juridisch bestaat het niet. Dan kom je al op andere vormen uit en die komen toch ook vaak met alsnog kosten voor de eigenaar.

Nu heb je iemand met klik en zou ik hem verkopen. Maar prijs geen idee. Heb je hem verder nooit na laten kijken door een da vanwege zijn stijfheid en bokken? Gezondheid is bepalend voor de prijs.

Bluebell1991
Berichten: 14
Geregistreerd: 29-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-23 08:45

Ninx schreef:
Lastig…. Ik vraag me dan gelijk af waarom hij stijf is en waarom hij zich sterk maakt in het rijden en bokt.
Een paard doet zoiets niet zomaar over het algemeen.


Hij is zeer groot (1.82) en wordt zo goed als niet gereden de laatste maanden (gezien ikzelf een betere klik heb met mijn andere paardje). Hierdoor staat hij heel schraal qua bespiering, en op die momenten merk je dat hij het lastig vindt om zijn grote lijf soepel in het werk te steken :-)

Eigenlijk bokt hij niet hoor, buiten een sporadisch bokje bij het aanspringen in Galop (en meestal is dat dan uit disbalans). Het is vooral blokkeren, als in 'niet doorlopen', dan maakt hij hele korte pasjes en steekt hij zijn rug weg, wat voor zowel hem als de ruiter niet fijn aanvoelt. Hij werd meermaals gecheckt door de osteopaat, tanden zijn in orde, medisch ook geen aanwijsbare reden. Volgens mij werd hij vroeger langdurig met een verkeerd zadel gereden, of 'verkeerd' gereden. Bij mij doet hij het ondertussen ook helemaal niet meer, maar bij een nieuwe ruiter komt het oude gedrag terug op en is hij ook hypergevoelig aan alle hulpen.

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 09:09

Elisa2 schreef:
Maar marktconform zijn dat wel makkelijk te rijden paarden en dat is deze niet.

Dier is ook stijf, beide drukt de prijs. Misschien is onder de e4000,00 te weinig. Maar ik vind het lastig beoordelen zo.


Ja wat beeldmateriaal van het paard zou het wel makkelijker maken. Stijf hoeft hij natuurlijk helemaal niet te zijn als hij door de juiste ruiter getraind wordt.
Als ik lees van TS dat hij heel weinig gereden wordt en amper bespiering heeft dan snap ik dat het allemaal niet zo soepel gaat als dat hij gewoon lekker in het werk staat.
Daarnaast dat "blokkeren" als "niet doorlopen" waar hij dan korte pasjes maakt en zijn rug wegdrukt lees ik vooral als een paard dat niet lekker genoeg er doorheen gereden wordt. Mijn paard kan ook een keer "krabbelen" als ik haar wat te weinig heb getraind en ze wat spanning oppakt zonder dat ze stout wordt. Dat is dan echt een kwestie van naar voren rijden en dan is ze daar ook zo doorheen. En als jij een ruiter bent die dat kan aanvoelen, dan kan een bevestigd 130 springer wel degelijk een leerpaard zijn.

@TS ik zou in jouw geval ook voor verkoop gaan. Als deze ruiter een klik heeft, waarom niet? Jij loopt dan het minste risico en kan er wellicht de ruiter en het paard heel blij mee maken. Vraag gewoon eens aan haar/hem wat voor prijs zij in gedachten hebben, en als jou dat past is het toch oké?

mvermeulen1

Berichten: 704
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Rhauderfehn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 09:18

Griffioen schreef:
Voor een paard vind ik onder de 4000 wel erg laag.

Ik zou zeggen dat rond de 6500 een prima bedrag is voor een recreatiepaard zonder tuig, gezond gekeurd en keuren koste koper. De eigenaar weet wel wat zij koopt en heeft er een klik mee.
Paard oogt gezond en heeft aardig ervaring onder zadel. Ik ga er tevens vanuit dat er prima op gepast is.



Toch denk ik dat als men een goeie klik heb met het paard, je ook niet onderste uit de kan moet halen.

zeker voor paarden van deze grote moet men toch rekening houden met aantal dingen (stalling, dekenmaat, zadels, voer, trailer enz.) paarden van deze grote zijn niet echt populair dus als je iemand treft die hem graag wil overnemen, en goeie klik heeft dan zou ik voor mij dat meer waard dan meer geld.

Ik zeg niet dat men hem gratis moet geven hoor maar ik zou wel redelijk blijven.

Ik heb zelf paard van 1,84 dus ik weet waar men tegenaan kan lopen :D
Laatst bijgewerkt door mvermeulen1 op 05-10-23 09:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Ellen_ov

Berichten: 1317
Geregistreerd: 12-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 09:19

Ik zou ook verkopen, waarom zou je hem half aanhouden als je er niets mee hebt? (Behalve onkosten?). Hij heeft nu nog de leeftijd dat doorverkopen interessant is maar word ‘al randje’. Nu heb je er zelfs iemand voor die er een klik mee heeft, beter kan niet toch.
Zoals kaitlyn zegt: misschien is het een hartstikke goed leerpaard en die zijn echt niet goedkoop, ook met 14j niet. (Maar dat is dus even lastig zeggen, nu hij al zo lang stilstaat enz).

anjali
Berichten: 15091
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Help: adoptie vs verkoop & waarop moet ik letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 10:02

Ik zou ook aanraden te verkopen nu er iemand is die hem graag wil. Alle andere constructies kunnen veel problemen opleveren en als hij geblesseerd zou raken dan blijf je met hem zitten. Wat hij zou moeten opbrengen zou je kunnen inschatten door te kijken naar verkoopadvertenties van andere paarden die er wat op lijken.

Griffioen

Berichten: 127
Geregistreerd: 21-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 17:35

mvermeulen1 schreef:
Griffioen schreef:
Voor een paard vind ik onder de 4000 wel erg laag.

Ik zou zeggen dat rond de 6500 een prima bedrag is voor een recreatiepaard zonder tuig, gezond gekeurd en keuren koste koper. De eigenaar weet wel wat zij koopt en heeft er een klik mee.
Paard oogt gezond en heeft aardig ervaring onder zadel. Ik ga er tevens vanuit dat er prima op gepast is.



Toch denk ik dat als men een goeie klik heb met het paard, je ook niet onderste uit de kan moet halen.

zeker voor paarden van deze grote moet men toch rekening houden met aantal dingen (stalling, dekenmaat, zadels, voer, trailer enz.) paarden van deze grote zijn niet echt populair dus als je iemand treft die hem graag wil overnemen, en goeie klik heeft dan zou ik voor mij dat meer waard dan meer geld.

Ik zeg niet dat men hem gratis moet geven hoor maar ik zou wel redelijk blijven.

Ik heb zelf paard van 1,84 dus ik weet waar men tegenaan kan lopen :D


Wat betreft de grote heb je wel een punt. Daar stond ik idd. niet bij stil.