Vrachtwagen borstbalk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Knoek
Berichten: 119
Geregistreerd: 11-05-22

Vrachtwagen borstbalk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-23 12:36

Even jullie ervaringen peilen.
Luxeprobleem ik geef het meteen toe, maar wij staan op het punt wederom een nieuwe 2 paardswagen te bestellen.
Deze keer een dubbele cabine, verlengd en met een borstbalk.
Ik hoef geen discussies over waarom geen hengstenuitvoering, want die wil ik gewoonweg niet.
Nu zei de Boer in Pesse dat paarden met een borstband vaak erover heen springen bij een verlengde versie.
Anemone zegt zich niet te herkennen in dit verhaal.

Iemand ervaringen hiermee?
Hebben nu ook een borstbalk versie met deurtjes eronder en nooit, ook de jonkies niet, gedoe mee gehad.....

Knoek
Berichten: 119
Geregistreerd: 11-05-22

Re: Vrachtwagen borstbalk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-23 09:54

Niemand ervaringen?

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 10:06

Niet zelf, maar ik ken juist bijna niemand met hengstenuitvoering, allemaal gewoon tot borsthoogte. Die wilden ook allemaal geen hengstenuitvoering en zou ik ook niet willen. Nog nooit gehoord dat er 1 overheen ging?
Is het gedeelte waar ze in staan ook verlengd dan? Of houd je juist meer ruimte over bij het zadelkamer gedeelte?

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Vrachtwagen borstbalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 10:10

Ik heb een stx met borstbalk uitvoering, ik werk ermee en heb nu 2 of 3 maal gehad dat een paard eroverheen wilde. De vraag is dan eerder, waarom zouden jouw paarden het doen? Ik heb met mijn eigen paarden en paarden die ik goed ken geen problemen mee. De paarden die het doen zijn paarden die geen reiservaring hebben en niet voorbereid zijn.

Koop je de auto voor jezelf zou ik daar dus niet over twijfelen.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 10:21

Maar is een verlengde versie dan ook verleng bij het gedeelte waar het paard staat?
Ik kan mij voorstellen als die meer ruimte heeft dat het idd gemakkelijker is om er overheen te komen.
Plus meer ruimte is minder stabiliteit met staan denk ik dan?

Maar mij lijkt het logischer dat een verlengde wagen niet extra lang is waar het paard met zijn lijf staat.
Maar alleen cabine, waar het hoofd van het paard is/ zadel ruimte.

Met vrachtwagens geen ervaring.
Maar wel met trailers. En ja jong spul wil wel eens over de borstbalk heen. Het was toen een goede uitvinding dat je het van buiten los kon draaien. Hier zette we de achterbuis ook goed aangesloten. Dat maakte springen minder gemakkelijk.

Knoek
Berichten: 119
Geregistreerd: 11-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-23 21:12

mvdbijl schreef:
Ik heb een stx met borstbalk uitvoering, ik werk ermee en heb nu 2 of 3 maal gehad dat een paard eroverheen wilde. De vraag is dan eerder, waarom zouden jouw paarden het doen? Ik heb met mijn eigen paarden en paarden die ik goed ken geen problemen mee. De paarden die het doen zijn paarden die geen reiservaring hebben en niet voorbereid zijn.

Koop je de auto voor jezelf zou ik daar dus niet over twijfelen.


Ik heb ook een STX op het oog. Mijn suffe eventers bedenken het niet om überhaupt wild te worden. Zelfs de 4 jarigen niet.
En idd ik vervoer alleen die van mij.
Maar er wordt zo aangestuurd op zo'n hengstenuitvoering aka de ebi bij ons thuis;-).
Het verlengde stuk is idd niet bij de paarden maar van de borstbalk tot de achterdeur.

Flubberboot

Berichten: 2877
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Vrachtwagen borstbalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 21:29

Hier een verlengd tweepaards wagentje gehad. Wel verhalen gehoord dat ze erover wilden gaan maar zelf nooit meegemaakt. Wij hadden wel mogelijkheid tot hengstenuitvoering doormiddel van een plaat hout die aan het tussenschot vast zat. Die kon je dan wegdraaien als die niet nodig was. Heel handig!

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 09:10

DuoPenotti schreef:
Maar is een verlengde versie dan ook verleng bij het gedeelte waar het paard staat?
Ik kan mij voorstellen als die meer ruimte heeft dat het idd gemakkelijker is om er overheen te komen.
Plus meer ruimte is minder stabiliteit met staan denk ik dan?

Maar mij lijkt het logischer dat een verlengde wagen niet extra lang is waar het paard met zijn lijf staat.
Maar alleen cabine, waar het hoofd van het paard is/ zadel ruimte.


Een verlengde auto heeft geen andere ruimte voor de paarden maar een achterbank voor medepassagiers.

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 09:10

Citaat:
Ik heb ook een STX op het oog. Mijn suffe eventers bedenken het niet om überhaupt wild te worden. Zelfs de 4 jarigen niet.
En idd ik vervoer alleen die van mij.
Maar er wordt zo aangestuurd op zo'n hengstenuitvoering aka de ebi bij ons thuis;-).
Het verlengde stuk is idd niet bij de paarden maar van de borstbalk tot de achterdeur.


Ja, een hengstenuitvoering is 10k duurder, snap het wel :+

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Vrachtwagen borstbalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 09:20

Ik had er een met borstbalk en extra ruimte achterin. Ook niet dicht, gewoon echt een losse balk met daarachter een ruime zadelkamer.
Ik heb veel verschillende paarden er in vervoert, ook jonkies en heb er nooit een over de balk gehad eigenlijk.

Biedt natuurlijk geen garantie voor andere paarden, maar aangezien er ook paarden bij zaten die nog nooit in een veewagen gestaan hadden...

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 09:22

Ik zou je voor zo’n extra bedrag ook niet laten omhalen. Als je eigen paarden content zijn met een borstbalk lijkt mij dat antwoord genoeg? Misschien dat zo’n hengstenuitvoering ook behoorlijk snoept van je laadvermogen. En dat lijkt mij ook zonde aangezien je al snel geen twee paarden mag laden op die B rijbewijs vrachtwagentjes.

Knoek
Berichten: 119
Geregistreerd: 11-05-22

Re: Vrachtwagen borstbalk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-23 14:39

Ik ga zelf voor de C1 versie scheelt een klap in je laadvermogen en wegenbelasting. Zeker nu het kwarttarief eraf gaat voor de B wagens.
Maar inderdaad de hengstenversie gaat het gewoon niet worden.
Na al jullie ervaringen gewoon weer een borstbalk.

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 14:44

Oprechte vraag. Mag het wagentje ook 2 paarden vervoeren? Daar zie ik namelijk meer problemen mee dan wel of geen hengsten uitvoering.

eshz
Berichten: 189
Geregistreerd: 16-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 15:54

Klanten van me hadden de hengsten uitvoering, grote paarden er in en ik vond het helemaal niks. De paarden stonden zonder borstbalk dus bij schommelingen vingen ze hun gewicht/balans vooral op hoog in de nek.(want daar knikken ze in aangezien er geen ruimte is doordat ze tussen deur en achterwand staan). Snap echt niet dat iemand dit ooit zo bedacht heeft. Miss waren die paarden (1,70, 174cm) te groot hoor, maar zou er nooit voor kiezen.
Borstbalk nooit problemen gehad, staan veel mooier!

Knoek
Berichten: 119
Geregistreerd: 11-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-23 18:19

Lithya schreef:
Oprechte vraag. Mag het wagentje ook 2 paarden vervoeren? Daar zie ik namelijk meer problemen mee dan wel of geen hengsten uitvoering.

Bij de C1 versie wel. De gewone B wagens mogen net aan 900 laden.
En dan moet je jezelf en je spullen nog meerekenen.

Knoek
Berichten: 119
Geregistreerd: 11-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-23 18:20

eshz schreef:
Klanten van me hadden de hengsten uitvoering, grote paarden er in en ik vond het helemaal niks. De paarden stonden zonder borstbalk dus bij schommelingen vingen ze hun gewicht/balans vooral op hoog in de nek.(want daar knikken ze in aangezien er geen ruimte is doordat ze tussen deur en achterwand staan). Snap echt niet dat iemand dit ooit zo bedacht heeft. Miss waren die paarden (1,70, 174cm) te groot hoor, maar zou er nooit voor kiezen.
Borstbalk nooit problemen gehad, staan veel mooier!


En dat is dus mijn beweegreden!
Ik vind die ebi wagens, ja zo noemen wij ze dus echt, helemaal niets.
Het schijnt het meest paard onvriendelijk te zijn om ze zo te vervoeren.

ikke

Berichten: 37554
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 21:26

Knoek schreef:
Lithya schreef:
Oprechte vraag. Mag het wagentje ook 2 paarden vervoeren? Daar zie ik namelijk meer problemen mee dan wel of geen hengsten uitvoering.

Bij de C1 versie wel. De gewone B wagens mogen net aan 900 laden.
En dan moet je jezelf en je spullen nog meerekenen.

Maar reken je ook niet rijk met het laadvermogen van de C1-versie. Dan kon je nog weleens van een koude kermis thuis komen....

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 08:25

ikke schreef:
[Maar reken je ook niet rijk met het laadvermogen van de C1-versie. Dan kon je nog weleens van een koude kermis thuis komen....


Dat had ik al verwacht. Aangezien veel vrachtwagens niet tot amper laadvermogen hebben.

Knoek
Berichten: 119
Geregistreerd: 11-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-23 09:46

Lithya schreef:
ikke schreef:
[Maar reken je ook niet rijk met het laadvermogen van de C1-versie. Dan kon je nog weleens van een koude kermis thuis komen....


Dat had ik al verwacht. Aangezien veel vrachtwagens niet tot amper laadvermogen hebben.


Ben ik van op de hoogte, maar de versie die ik heb uitgekozen en heb laten bereken zorgt ervoor dat ik legaal 2 paarden kan vervoeren.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 15:29

Nu nog even op de weegbrug en kijken of alles klopt :)
Dat is het lastige bij veel wagens B en C1. In een aantal gevallen komt het echte gewicht niet overeen met het kenteken gewicht. Omdat soms de opbouw of interieur en later opgezet is.
Toen ik mijn veewagen kocht heb er er 4 laten staan die zwaarder waren dan ze zouden zijn en die dus hooguit 1 kwpn'er en een shetlander mochten vervoeren.

ikke

Berichten: 37554
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 17:16

c_alsemgeest schreef:
Nu nog even op de weegbrug en kijken of alles klopt :)
Dat is het lastige bij veel wagens B en C1. In een aantal gevallen komt het echte gewicht niet overeen met het kenteken gewicht. Omdat soms de opbouw of interieur en later opgezet is.
Toen ik mijn veewagen kocht heb er er 4 laten staan die zwaarder waren dan ze zouden zijn en die dus hooguit 1 kwpn'er en een shetlander mochten vervoeren.

Heeft daar eigenlijk weinig mee te maken.
Ooit een wagen gevonden van 12 ton TMM die 11200kg leeg bleek te wegen, op kenteken nota bene!
Had plaats voor vier paarden, volgens de beschrijving.....

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Vrachtwagen borstbalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 10:11

Dat is helemaal erg :')

Knoek
Berichten: 119
Geregistreerd: 11-05-22

Re: Vrachtwagen borstbalk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-23 11:48

Ach het lijkt wel of alles wat met paardenvervoer te maken heeft een gewichtporbleem heeft.
Zet maar eens een nieuwe net afgeleverde full opties trailer op de weegbrug.....
Bij anemone staat een prachtige 4 paards vrachtwagen. Gewicht al boven de 12 ton dus euro vignet en 2100 kilo laadgewicht. Geen idee wat jullie paarden wegen, maar die van mij met hun 1.75.....
En dan wil je ook nog een dekbed, pan en ga zo maar door meenemen.

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 12:44

Knoek schreef:
Ach het lijkt wel of alles wat met paardenvervoer te maken heeft een gewichtporbleem heeft.
Zet maar eens een nieuwe net afgeleverde full opties trailer op de weegbrug.....
Bij anemone staat een prachtige 4 paards vrachtwagen. Gewicht al boven de 12 ton dus euro vignet en 2100 kilo laadgewicht. Geen idee wat jullie paarden wegen, maar die van mij met hun 1.75.....
En dan wil je ook nog een dekbed, pan en ga zo maar door meenemen.


Dekbed moet je dan vervangen door de paardendekens die je paarden dragen. Pan… dat wordt een koude eenhaps uit de emmer.

Best erg dat dit legaal zo mag worden aangeprezen

ikke

Berichten: 37554
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 15:49

Knoek schreef:
Ach het lijkt wel of alles wat met paardenvervoer te maken heeft een gewichtporbleem heeft.
Zet maar eens een nieuwe net afgeleverde full opties trailer op de weegbrug.....
Bij anemone staat een prachtige 4 paards vrachtwagen. Gewicht al boven de 12 ton dus euro vignet en 2100 kilo laadgewicht. Geen idee wat jullie paarden wegen, maar die van mij met hun 1.75.....
En dan wil je ook nog een dekbed, pan en ga zo maar door meenemen.

Ja, het kan best; hier ook een 12-tonner (11990) die volgens de verkoper ca 8 ton leeg zal wegen. Gezien wat hij gebouwd heeft en de wagen 6500kg op papier weegt, klopt zijn verhaal wel ongeveer.
4 ton voor 4 paarden is wel genoeg; dan past een simpele living er ook wel bij.
Ik hoef geen natuursteen op de vloer.......


Lithya schreef:
Knoek schreef:
Ach het lijkt wel of alles wat met paardenvervoer te maken heeft een gewichtporbleem heeft.
Zet maar eens een nieuwe net afgeleverde full opties trailer op de weegbrug.....
Bij anemone staat een prachtige 4 paards vrachtwagen. Gewicht al boven de 12 ton dus euro vignet en 2100 kilo laadgewicht. Geen idee wat jullie paarden wegen, maar die van mij met hun 1.75.....
En dan wil je ook nog een dekbed, pan en ga zo maar door meenemen.


Dekbed moet je dan vervangen door de paardendekens die je paarden dragen. Pan… dat wordt een koude eenhaps uit de emmer.

Best erg dat dit legaal zo mag worden aangeprezen

De basis van dit probleem is dat er maar een persoon verantwoordelijk is: de chauffeur.
Zo zit de wet in elkaar.