Be rijbewijs

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mystery3434
Berichten: 138
Geregistreerd: 22-10-21

Be rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-23 14:47

Ik heb vandaag mijn eerste les van mijn BE rijbewijs gehad. Met volle goede moed eraan begonnen, maar in het laatste half uur heb ik een enorme paniekaanval gekregen.

Ik moet dan in een s inparkeren, maar dit lukte voor geen meter. Ik heb hiervoor ook geen trucs meegekregen. Iemand onder jullie die evt wat tips heeft?

Marije_jiplover

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 15:31

Heeft je instructeur daar dan niet mee geholpen?

Uiteindelijk is het doen van bijzondere verrichtingen een kwestie van oefenen om het onder de knie te krijgen.

In je examen is gewoon vooruit rijden en laten zien dat je het overige verkeer niet vergeet (dus kijkgedrag!), met name als je aan die bijzondere verrichtingen begint en ermee bezig bent, ook een groot onderdeel van je examen.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 10-10-23 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Bienotje

Berichten: 10869
Geregistreerd: 09-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 15:32

Laat je in je volgende les gewoon eerst een toelichten waar je op moet letten en wanneer je moet insturen etc. Misschien wil je instructeur het ook wel een keer zelf voordoen.

Celebi
Berichten: 3655
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Be rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 15:38

Meestal laten ze je het de eerste keer even zelf proberen. Gewoon om te kijken hoe je dat zou aanvliegen en daarna pas helpen en uitleggen. Als je in de tussentijd een paniek aanval hebt gehad snap ik dat het laatste voor deze les achterwege gelaten is.

Voor je volgende les: geef aan als je niet weet wat de bedoeling is. Zorg dat je pas begint als je je rustig voelt en je de uitleg snapt. Mocht het toch niet lukken: daar zijn je lessen voor! Probeer je niet druk te maken en hou je doel voor ogen zodat je uiteindelijk met plezier veilig die aanhanger mag trekken.

assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 15:43

Bienotje schreef:
Laat je in je volgende les gewoon eerst een toelichten waar je op moet letten en wanneer je moet insturen etc. Misschien wil je instructeur het ook wel een keer zelf voordoen.

Nou dit... Daar betaal je die instructeur toch voor :) .

Mijn instructeur gaf me de volgende tips:
1. NIET teveel nadenken, doe het op gevoel. Je ziet vanzelf waar de trailer heengaat.
2. Als je dan zo nodig wil nadenken: de onderkant van je stuur is voor de trailer, de bovenkant voor de je auto.
3. Met achteruitrijden: KLEINE correcties. Dus niet meteen het stuur groot omgooien, nee, gewoon klein.

Succes :)

vierspan

Berichten: 293
Geregistreerd: 08-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 16:16

[/quote]
2. Als je dan zo nodig wil nadenken: de onderkant van je stuur is voor de trailer, de bovenkant voor de je auto.
[/quote]

Die begrijp ik ff niet, zou je dat kunnen toelichten?

mystery3434
Berichten: 138
Geregistreerd: 22-10-21

Re: Be rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-23 16:33

De instructeur heeft het dus wel voor gedaan, maar ik had toch graag wat tips gehad wanneer ik moet indraaien. Ik vind dit best moeilijk om zelf aan te voelen

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Be rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 16:50

Wat is je plan?

Ik heb zelf enorm examenvrees, dus voor mijn BE heb ik 8 lessen van 1,5 - 2 uur genomen van een fijne instructeur, zodat ik helemaal bekend zou zijn met alle bijzondere verrichtingen en het rijden met de trailer.


De beste tip is inderdaad dat bij het achteruit rijden, de onderkant van je stuur bepaald waar de trailer heen gaat. Dus pak bij het achteruitrijden de onderkant van je stuur, als je met die hand naar links beweegt, beweegt de trailer ook naar links en andersom. Is veel makkelijker om te onthouden en voelt veel natuurlijker aan.

Mijn ex bijrijder had ook een hork van een instructeur bij haar eerste les, ik ben daarna met haar met mijn auto+trailer combinatie gaan oefenen en toen had ze het al veel sneller door, daarna werd ze ook niet meer zo zenuwachtig in de les.

mystery3434
Berichten: 138
Geregistreerd: 22-10-21

Re: Be rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-23 16:53

Ik heb me sowieso ingeschreven voor 8 u rijles. Vandaag al direct 2 u bijgeboekt omdat de lesgever zelf aangaf dat ik dit wel nodig zou hebben. Die twee extra uren doe ik bij een andere lesgever omdat dit beter uit kwam in mijn uurrooster.

Miss kan ik wel eens proberen om mijn stuur anders vast te nemen

Marije_jiplover

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 17:04

vierspan schreef:
Citaat:
2. Als je dan zo nodig wil nadenken: de onderkant van je stuur is voor de trailer, de bovenkant voor de je auto.


Die begrijp ik ff niet, zou je dat kunnen toelichten?

Als je de auto naar rechts wil hebben, stuur je de bovenkant van het stuur naar rechts.
Als je de trailer (achteruit) naar rechts wil hebben, stuur je de onderkant van het stuur (een beetje!) naar rechts (oftewel, de auto-achterkant stuur je naar links, daardoor gaat de trailer voorkant naar links en de achterkant naar rechts).
Maar ezelsbruggetje die ik ook van mijn BE instructeur leerde is dus dat je met de onderkant van het stuur stuurt waar je de achterkant van de trailer heen wil hebben.

mystery3434
Berichten: 138
Geregistreerd: 22-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-23 17:10

@marije, laat me even mee redeneren.

Ik begrijp dus dat er mensen dit zeggen: onderkant van het stuur is voor de trailer (dit is maar licht aan uw stuur draaien), bovenkant stuur is voor de auto. Geldt dit ook voor achteruit?
Maar in de rijlessen hebben ze me dan weer geleerd dat de trailer naar links = stuur naar rechts.

lletam

Berichten: 577
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 17:10

assie schreef:
Bienotje schreef:
Laat je in je volgende les gewoon eerst een toelichten waar je op moet letten en wanneer je moet insturen etc. Misschien wil je instructeur het ook wel een keer zelf voordoen.

Nou dit... Daar betaal je die instructeur toch voor :) .

Mijn instructeur gaf me de volgende tips:
1. NIET teveel nadenken, doe het op gevoel. Je ziet vanzelf waar de trailer heengaat.
2. Als je dan zo nodig wil nadenken: de onderkant van je stuur is voor de trailer, de bovenkant voor de je auto.
3. Met achteruitrijden: KLEINE correcties. Dus niet meteen het stuur groot omgooien, nee, gewoon klein.

Succes :)


Dit dus. Hoe meer ik ging nadenken hoe lastiger het ging. Blijven ademen, zodra het kwartje is gevallen draai je je hand er niet meer voor om!

Sanet

Berichten: 7953
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Be rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 17:22

Met manoeuvres achteruit altijd rustig sturen en niet teveel gas geven, rustig rijden.

Ik ging destijds met zo’n dagcursus met z’n twee. Maar mijn maatje ging ook veel te vlug steeds. Dat hoeft helemaal niet. Zeker voor nu, kijken waar de trailer heen gaat en rustig corrigeren en desnoods rij je dan eerst weer vooruit even resetten en opnieuw proberen.

Celebi
Berichten: 3655
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Be rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 18:10

De truc is hier denk ik toch echt rustig blijven, vragen stellen en proberen. Als je wat meer uren nodig hebt is dat helemaal prima (alleen wat duurder vooral). Iedereen doet het op zijn eigen tijd. Het is ook gewoon spannend om opeens zo'n grote bak achter je te hebben hangen en vaak is de auto die je krijgt ook een stuk groter dan menig wagentje van de doorsnee persoon. Het komt echt goed.

Ik zou voordat je wegrijdt bij je volgende les even je zorgen uitspreken en eventuele vragen alvast stellen. Je instructeur kan daarop dan reageren en je geruststellen.

Wat bij mij is blijven hangen met achteruit rijden: je stuurt waar je de aanhanger ziet. Dus wil je recht blijven en je ziet de aanhanger meer in de linker spiegel dan de rechter spiegel, dan moet je dus iets richting de linker spiegel sturen om het geheel recht te houden. Wil je juist insturen, dan kun je dit effect versterken door juist te sturen naar de kant waar je de trailer niet wilt zien. Ook zo'n trucje als met de onderkant van je stuur sturen. Elke instructeur zal zijn eigen methode hebben. Het belangrijkste is dat het kwartje gaat vallen en als je daar wat meer oefening en lessen voor nodig hebt is dat natuurlijk helemaal prima.

En bovenal: je hebt je B rijbewijs, dus je kunt rijden. Het komt goed! En dit zeg ik als iemand die echt heel erg opkeek tegen de BE rijlessen elke keer.

Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Be rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 18:15

Ik heb alle speciale verrichtingen buiten mijn rijles geoefend met een ervaren trailerrijder. Dus gewoon ergens op een landweggetje 20x bochtje achteruit.

En op je spiegels rijden. Ga je de trailer teveel zien in je linkerspiegel, dan stuur je naar links. Komt ie teveel in je rechterspiegel (buitenspiegel) dan stuur je naar rechts

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 20:58

Tango1979 schreef:
Ik heb alle speciale verrichtingen buiten mijn rijles geoefend met een ervaren trailerrijder. Dus gewoon ergens op een landweggetje 20x bochtje achteruit.

En op je spiegels rijden. Ga je de trailer teveel zien in je linkerspiegel, dan stuur je naar links. Komt ie teveel in je rechterspiegel (buitenspiegel) dan stuur je naar rechts

Dit! Ik heb eerst een introductieles gehad en meteen mijn examen laten plannen. Dat kon helaas in verband met drukte CBR pas 5 maanden later maar in dir 5 maanden heb ik af en toe met een trailer er achter gereden en geoefend. En inderdaad, zie je met achteruit rijden de trailer in je linker buitenspiegel en wil je hem daar niet? Dan naar links sturen. Zie je hem in je rechterbuitenspiegel en wil je hem daar niet? Dan stuur je naar recht. Heel simpel trucje.

Verder is het vooral veel oefenen en gevoel er voor krijgen. En goed vooruit kijken. Zodat je voor een rotonde bijvoorbeeld niet met je aanhanger op een zebrapad stil komt te staan als je moet stoppen.

Hutcherson

Berichten: 7355
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Be rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 21:15

Mijn instructeur leerde me: stuur naar het probleem toe. Wil je recht achteruit en zie je dat je trailer licht naar links draait dan stuur jij naar het linker lampje toe. Dan gaat je trailer weer recht achter de auto. Zie je de ene lamp wel en de ander niet? Dan stuur je naar de lamp die je niet ziet en komt ie weer recht achter de auto.
Als je dus juist je trailer naar links wilt hebben, stuur je van het 'probleem' af (dus stuur naar rechts).

mystery3434
Berichten: 138
Geregistreerd: 22-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-23 20:52

De rijles ging vandaag al beter. Maar heb precies nog moeite om mijn auto recht achter mijn trailer te zetten..:

Celebi
Berichten: 3655
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Be rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 21:25

Goed om te horen! Het lukt je wel. :D Dat recht houden lukt vast ook snel met nog een beetje oefening. +:)+

Hutcherson

Berichten: 7355
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Be rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 22:06

Je moet beide lampjes kunnen zien in je spiegels. Dan staat ie recht. Zie je er 1 niet? Dan stuur je naar het lampje dat je wel ziet. Niet teveel sturen. Gewoon kalm aan.

mystery3434
Berichten: 138
Geregistreerd: 22-10-21

Re: Be rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-23 22:32

Het is vooral met het inparkeren in een s. Dan staat mijn aanhangwagen schuin en moet ik zo mijn auto er recht achter zetten. Lukt nog niet. Eens zien wat het morgen geeft

Celebi
Berichten: 3655
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Be rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 22:47

Ik moest dat geloof ik doen door op het laatste moment even flinke ruk naar links en rechts te geven. Of iets in die richting. Daarmee kon je die auto/trailer combinatie net even een laatste zetje geven om mooi recht te komen na het inparkeren. Misschien heeft jouw instructeur ook zo'n handig trucje die hij kan laten zien?

mystery3434
Berichten: 138
Geregistreerd: 22-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-23 15:34

Ik had vandaag een extra les van een andere lesgever en hij heeft me wél trucjes meegegeven (zowel voor het achteruit rijden in 1 lijn als het parkeren), dit in tegenstelling tot de andere lesgever. Ik heb nu op 2 u meer gedaan dan tijdens de afgelopen 5 u.

Blijkbaar zijn er veel klachten tegen mijn lesgever. Hij is al aangesproken over zijn manier van lesgeven en geen vaste punten geven om in te parkeren, maar hij doet er niet veel mee. Gelukkig kunnen we de tips van vandaag dan wel meenemen

Marije_jiplover

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Be rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 16:21

Ben jij van België?

Ik ken de S bocht achteruit parkeren helemaal niet uit mijn lessen of examen.
In Nederland moet je leren dmv een bocht achteruit naar links of links achteruit voor een laadperron parkeren en een eindje recht achteruit rijden (tot een bepaald punt en er niet voorbij).

In de praktijk zet ik mijn trailer na het aankoppelen vaak in een Sbocht achteruit op de plek waar ik wil laden, dat heb ik mezelf aangeleerd.
Maar de echte theorie voor die S heb ik nooit bij mijn lessen geleerd?

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Be rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 16:29

Ik onthou het altijd meer dat je bij achteruitrijden moet doen alsof je de trailer weg wilt duwen. Je ziet je trailer in je rechterspiegel opdoemen, dus dan doe je je stuur ook iets naar rechts (om de trailer 'weg te duwen')