Be rijbewijs

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nielojram

Berichten: 7803
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 19:52

Tango1979 schreef:
En op je spiegels rijden. Ga je de trailer teveel zien in je linkerspiegel, dan stuur je naar links. Komt ie teveel in je rechterspiegel (buitenspiegel) dan stuur je naar rechts


Is dat niet net andersom?

Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 20:07

Nielojram schreef:
Tango1979 schreef:
En op je spiegels rijden. Ga je de trailer teveel zien in je linkerspiegel, dan stuur je naar links. Komt ie teveel in je rechterspiegel (buitenspiegel) dan stuur je naar rechts


Is dat niet net andersom?


Volgens mij niet bij achteruitrijden? Als je een bocht achteruit rijdt naar rechts, stuur je naar links. Je ziet de trailer "teveel in je linkerspiegel" / je wilt hem naar rechts hebben, dus stuur je naar links.

Begin nu echt aan mezelf te twijfelen :=

Nielojram

Berichten: 7803
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Be rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 20:10

Wat ik heb geleerd, recht is links, en links is rechts, in de spiegels.
Misschien typte je het verkeerd hier, hoor?

Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 20:14

Nielojram schreef:
Wat ik heb geleerd, recht is links, en links is rechts, in de spiegels.
Misschien typte je het verkeerd hier, hoor?


Als je de trailer naar rechts wil, zie je hem dus teveel in je linkerspiegel. Dus stuur je naar links.

Moet de trailer naar links, dan zie je hem dus teveel in je rechterspiegel, dus stuur je naar rechts.

Dan zeggen we toch hetzelfde?

Nielojram

Berichten: 7803
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 20:21

Tango1979 schreef:
En op je spiegels rijden. Ga je de trailer teveel zien in je linkerspiegel, dan stuur je naar links. Komt ie teveel in je rechterspiegel (buitenspiegel) dan stuur je naar rechts



Nielojram schreef:
Wat ik heb geleerd, recht is links, en links is rechts, in de spiegels.
Misschien typte je het verkeerd hier, hoor?


Tango1979 schreef:
Als je de trailer naar rechts wil, zie je hem dus teveel in je linkerspiegel. Dus stuur je naar links.

Moet de trailer naar links, dan zie je hem dus teveel in je rechterspiegel, dus stuur je naar rechts.

Dan zeggen we toch hetzelfde?


Dit zeg jij :D

Maar, volgens mij denken wij hetzelfde en maken we het heel ingewikkeld voor mensen die hun BE nog niet hebben.

Zie dit bericht als niet verstuurd, ofzo :? :D

Jennifer_S

Berichten: 2688
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 21:56

Ik ben toevallig net deze week met rijlessen bezig en heb maandag examen staan. Mijn instructeur had hele goede stappen voor het inparkeren:

1) Op de lijn naar achteren rijden zodat je later met indraaien links de lijn niet kan raken
2) Zodra je over je schouder kijkt en de achterkant van het hekje ziet kan je indraaien
3) Mijn oefenaanhanger heeft een zeil vastgemaakt met riempjes en zodra het tweede riempje in zicht is moet ik mijn auto weer recht ervoor zetten
4) recht achteruit totdat de voorste band van mijn aanhangwagen 30cm van de middellijn staat
5) dan tegendraaien tot de aanhanger 85% recht staat (bij mij ook weer gemakkelijk omdat ik ook dan weer aan de andere kant 2 riempjes op de aanhanger in zicht moet hebben
6) dan auto er weer recht voorzetten en met een beetje geluk kan je dan gelijk recht achteruit rijden, anders nog eenmaal naar voren corrigeren

josewoos

Berichten: 4813
Geregistreerd: 30-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 00:01

Die S bocht ken ik ook niet als verrichting.
Leuk eigenlijk zoveel tips voor dezelfde handeling. Bij de een zal het werken en de ander gebruikt weer een andere tip.

Och, bij mij duurde het ook even voordat het kwartje viel hoe ik de trailer in de juiste richting kreeg. Bij mij ging het pas beter toen ik de tip kreeg: waar je de neus van je auto heen draait, daar gaat je trailer heen.
En vooral ook, laat de trailer rustig rollen en niet te snel of te veel bij willen sturen.

Ik was blij dat ik mijn rijbewijs had gehaald, want echt feeling had ik er nog steeds niet mee.
Ik vroeg anderen met ervaring om altijd de moeilijke dingen te doen, ik kon het niet en ook als er meer mensen waren, dan begon ik nog meer te stuntelen :+

Maar ja, er is niet altijd hulp, of ze zeiden juist dat ik het zelf gewoon moest doen, ook al deed ik er veel pogingen over, zo zou ik het wel leren. En dat gebeurde ook.
Ik durf nu wel van mijzelf te zeggen dat ik goed kan rijden. De gekste situaties al mee gemaakt of inparkeren in bochten, schuren of tussen andere trailers of op de millimeter, geen probleem meer ik zet hem overal neer :D

Dus hou vol en vooral heel veel km's maken en ga de uitdagingen gewoon aan +:)+

KiKiDo

Berichten: 79
Geregistreerd: 21-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 00:34

Wij moesten thuis ook een S achteruit om bij de stallen te komen.
Mijn vader gaf de sleutels en 1 tip: "Als je wilt dat hij recht gaat, moet je achter de trailer aansturen."
Voor mij was dat een passende opmerking.

paars

Berichten: 5565
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 08:51

mystery3434 schreef:
Ik had vandaag een extra les van een andere lesgever en hij heeft me wél trucjes meegegeven (zowel voor het achteruit rijden in 1 lijn als het parkeren), dit in tegenstelling tot de andere lesgever. Ik heb nu op 2 u meer gedaan dan tijdens de afgelopen 5 u.

Blijkbaar zijn er veel klachten tegen mijn lesgever. Hij is al aangesproken over zijn manier van lesgeven en geen vaste punten geven om in te parkeren, maar hij doet er niet veel mee. Gelukkig kunnen we de tips van vandaag dan wel meenemen

Nou jaaa zeg!! Je betaald veel geld (ga ik vanuit) voor deze lessen, zou dus switchen van instructeur. Melkkoetjes staan in de wei.
(Wel fijn dat je goeie tips hebt gehad!!)

paars

Berichten: 5565
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 08:55

Nielojram schreef:
Tango1979 schreef:
En op je spiegels rijden. Ga je de trailer teveel zien in je linkerspiegel, dan stuur je naar links. Komt ie teveel in je rechterspiegel (buitenspiegel) dan stuur je naar rechts

Heb jij je handen dan onderaan vast misschien…de beweging is dan naar links maar je stuur draait rechtsom…

Bij het geven van de tips is het mss handig om aan te geven of het stuur met de klok mee moet draaien of tegen de klok in. Dan staat het los van waar je je handen hebt…

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Be rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 09:13

Dit klopt niet hoor, paars.
Als je trailer teveel naar links wijkt bij achteruit rijden (=je gaat hem teveel zien in je linkerspiegel), moet je je stuur (een béétje!) linksom (tegen de klok in) draaien om hem weer iets naar rechts te laten trekken.

smurffie

Berichten: 11127
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Be rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 09:36

De handigste tip vind ik dat als je recht achteruit rijd de kant waar je hem in je spiegel ziet, de kant is die je op stuurt.
En met bochten stuur je hem dus de kant op dat je hem niet in je spiegel wil zien.

paars

Berichten: 5565
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 19:31

Marije_jiplover schreef:
Dit klopt niet hoor, paars.
Als je trailer teveel naar links wijkt bij achteruit rijden (=je gaat hem teveel zien in je linkerspiegel), moet je je stuur (een béétje!) linksom (tegen de klok in) draaien om hem weer iets naar rechts te laten trekken.

Ja klopt, sorry, je hebt gelijk!!

Nielojram

Berichten: 7803
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 19:36

smurffie schreef:
De handigste tip vind ik dat als je recht achteruit rijd de kant waar je hem in je spiegel ziet, de kant is die je op stuurt.
En met bochten stuur je hem dus de kant op dat je hem niet in je spiegel wil zien.

Yups, dat bedoel ik ook met mijn posts en tango 1979 waarschijnlijk ook :o

Denk dat mensen met een piemel dit vast pragmatischer hadden kunnen uitleggen, maar ik gok dat we er nu uit zijn :D

frankiej
Berichten: 4145
Geregistreerd: 02-06-07

Re: Be rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 16:22

Je instructeur hoort er ook te zijn om je op je gemak te stellen. Anders: afscheid nemen van hem/haar.

mystery3434
Berichten: 138
Geregistreerd: 22-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-23 07:38

frankiej schreef:
Je instructeur hoort er ook te zijn om je op je gemak te stellen. Anders: afscheid nemen van hem/haar.


Helaas was dit geen optie. Heb dit aangegeven op de rijschool en de andere lesgevers waren niet beschikbaar. Dus ik heb extra lessen genomen en de lessen bij mijn initiële lesgever gewoon genomen als kilometers.

Celebi
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Be rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 09:59

Ik heb het met mijn B rijbewijs toen wel gedaan. Ouders hadden zo'n rijbewijs pakket ergens gekocht online maar die rijinstructeur was vreselijk. Zat gewoon continu te bellen in een andere taal en liet mij door de stad rijden alsof ik alles goed deed. Maar uitzicht op het examen? Dat was er niet.

Ondanks dat we ervoor hadden betaald ben ik toen toch maar overgestapt naar een goede rijschool en dat was een verademing. Dus ja, als iets echt niet werkt dan is het soms beter om wel zo'n overweging te maken. Overigens had ik bij mijn BE ook echt een vent die me totaal niet lag, maar zijn lessen waren wel goed dus heb doorgezet. Dat maakt dan natuurlijk een groot verschil.

mystery3434
Berichten: 138
Geregistreerd: 22-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-23 18:07

Een update aan al de meelezers: ik heb mijn BE gehaald vandaag. Ik ben wel twee x moeten gaan, de eerste x zat ik niet binnen tijd met het inparkeren in een S. Vandaag was alles in orde qua manoeuvres op tijd

Celebi
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Be rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 18:14

Fijn! Gefeliciteerd! Op naar veel veilige kilometers. *\o/*