Wie aansprakelijk? Pensionpony trapt hond

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Des_sie

Berichten: 122
Geregistreerd: 28-06-20
Woonplaats: Marum

Wie aansprakelijk? Pensionpony trapt hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-23 23:02

Hey allemaal
Wij hebben ook alweer wat _O-
Wij hebben thuis 2 paarden staan eentje van mezelf en een pensionpony. Nou is van de week onze hond getrapt door deze pony. Ik was aan het uitmesten en hond mee zoals altijd en die loopt daar wat rond en rent veder niet achter de paarden aan ect. Ineens komt de pensionpony met de oren in de nek op de hond afgerent en geeft onze hond een trap en nu heeft hij dus een verschoven wervel en breukje aan de staartbasis.
Nu vraag ik me af wie is hier aansprakelijk voor? Had onze hond niet in het weiland mogen lopen? Of kunnen we de eigenaar aansprakelijk stellen aangezien die verantwoordelijk is voor de gedragingen van hun paard die die op eigen energie vertoont.
Ik snap dat ze hier veder niks aan kan doen maar via de WA verzekering zou het dan niemand wat kosten :)

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 23:11

Ik zou allebei contact opnemen met je eigen verzekering en het daar voorleggen.

de verzekeringen zullen vaak de discussie over aansprakelijkheid onderling "uitvechten"

We hebben hier 1x gehad dat een pensionkkant de hond mee had en los tussen de paarden liet lopen. Die kreeg toen ook een flinke klap tegen haar kaak van een pensionpony.
De pensionklant heeft toen zelf de dierenarts betaald.

Ik vond dat toen heel rot, maar wel een beetje "eigen schuld" een hond los tussen de paarden is toch een risico nemen. Zowel voor de paarden als de hond.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 17-10-23 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardjes83
Berichten: 204
Geregistreerd: 20-04-23

Re: Wie aansprakelijk? Pensionpony trapt hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 23:16


Hutcherson

Berichten: 7354
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 23:18

Word lastig. Jij weet dat een paard dit kan doen en stelt je hond eraan bloot.
Uiteraard zit er ook een aansprakelijkheidsfactor voor de eigenaar van het paard echter stond die op een voor paard bestemde plek neem ik aan?

Des_sie

Berichten: 122
Geregistreerd: 28-06-20
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-23 23:20


Hutcherson

Berichten: 7354
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Wie aansprakelijk? Pensionpony trapt hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 23:26

Als de eigenaar van de pony ook verzekerd is voor aansprakelijkheid particulieren (AVP) kan die t ook indienen ja.

Dreamboy

Berichten: 2432
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Re: Wie aansprakelijk? Pensionpony trapt hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 23:33

Heb je getuigen dat het de pensionpony was? Persoonlijk zou ik denken dat het jouw eigen risico is want jij neemt je hond mee. Maar hoe het juridisch zit, geen idee.

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 00:08

Gericht aanvallen is natuurlijk niet perse een normale gedraging van een dier. Als dit tegen jou of jouw paard was geweest dan had het waarschijnlijk onder de AVP gevallen van de andere eigenaar, dus ik verwacht dat dit met een hond niet anders is. Je bent aansprakelijk voor de schade die je dier maakt aan anderen of aan materieel.

Het enige is wel dat er vaak bewijs wordt gevraagd dat het inderdaad dat paard geweest is en geen andere bijvoorbeeld (ik een kudde krijg je niet zomaar iets vergoed, mits een stalgenoot bijvoorbeeld alles heeft gezien en dat in een verklaring kan aangeven).

Gewoon de kosten van de schade indienen en de verzekering laten bepalen of dit inderdaad (deels) gedekt wordt door de AVP.

Des_sie

Berichten: 122
Geregistreerd: 28-06-20
Woonplaats: Marum

Re: Wie aansprakelijk? Pensionpony trapt hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-23 00:11

Hm ja dat is lastig ik kan natuurlijk niet bewijzen dat mijn eigen paard dit niet gedaan heeft.
Mijn vader was er wel bij maar dat zal vast geen geldig bewijs zijn.
We zullen er even achteraan gaan en het zou natuurlijk fijn zijn als het vergoed word. En anders is het niet anders onze hond had anders ook na de dierenarts gemoeten

Paardjes83
Berichten: 204
Geregistreerd: 20-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 04:48

Des_sie schreef:
Paardjes83 schreef:


Ja klopt was inderdaad ons eigen risico maar als het via de verzekering kan zou natuurlijk mooi zijn!

Maar zoals ik het hier lees kunnen we dit dus wel via verzekering doen?


Pension pony eigenaar is in beginsel verantwoordelijk voor gedragingen en schade van deze pony. Uit bovenstaande rechtspraak blijkt een voorbeeld.
Zet voor jezelf de feiten en omstandigheden op een rijtje.
In bovenstaande casus wordt verband gebracht met het losloop gebied en natuurlijk onderling hondengedrag.
Zo kun je deze casus ook benaderen. Omdat dit waarschijnlijk een flinke dierenarts rekening is zal de verzekeringsmaatschappij kritischer oordelen.

Toetsing kun je laten doen door bijvoorbeeld je rechtsbijstand verzekering.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 06:38

Ik principe ben je verantwoordelijk voor de schade die je dier aanricht. Maar er is volgens mij ook een regel dat het onder eigen schuld valt als een dier los loopt terwijl het andere dier aangelijnd is of opgesloten zit. En het paard staat natuurlijk veilig ‘opgesloten’ in de wei.

Hoe zou je hier zelf naar kijken als een vreemde hond vanaf de straat je wei in rent, en een van de paarden zou die hond een mep verkopen?

In ieder geval een lastige situatie.

DreamGuide

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Wie aansprakelijk? Pensionpony trapt hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 07:38

Pfoeh, als betalende pensionklant zou ik hier persoonlijk niet van gediend zijn.

Was de klant zelf aanwezig? Zo niet, dan zou ik het echt niet doorspelen naar je klant. Als klant ben je niet verantwoordelijk voor de loslopende hond van de eigenaar. Er is altijd een risico als je je hond bij de paarden laat, zeker los in het land/paddock.

Uit respect voor je klant zou ik het niet doen. Daarnaast, als het paard achter een hek (in de wei) staat denk ik ook dat je zelf aansprakelijk bent als je je hond de wei in laat lopen.

Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 07:41

De eigenaar van de pony is risico aansprakelijk voor de gedragingen van de pony. De schade kan je dus indienen op de AVP van de eigenaar.

Je hebt wel een kans, dat ze het laten loslopen van de hond zien als een stukje eigen risico van jouw kant. En daarom bijvoorbeeld maar 50% uitkeren van het schadebedrag.

Maar uit de praktijk sprekend is er een goede kans dat je een flink deel of alles vergoed krijgt. Zeker als de schade niet te hoog is.

Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 07:57

DreamGuide schreef:
Pfoeh, als betalende pensionklant zou ik hier persoonlijk niet van gediend zijn.

Was de klant zelf aanwezig? Zo niet, dan zou ik het echt niet doorspelen naar je klant. Als klant ben je niet verantwoordelijk voor de loslopende hond van de eigenaar. Er is altijd een risico als je je hond bij de paarden laat, zeker los in het land/paddock.

Uit respect voor je klant zou ik het niet doen. Daarnaast, als het paard achter een hek (in de wei) staat denk ik ook dat je zelf aansprakelijk bent als je je hond de wei in laat lopen.


Naast wat er volgens wet geregeld is zegt mijn gevoel dit.
Ik vind het heel bijzonder dat er een hond in een weide loopt. Helemaal vanuit eigenaar van de stal. Ik vind er wat van dat je je klant aansprakelijk wil stellen voor dit.

Maar wat ik zeg, dit is naast wat wettelijk is geregeld. Dit is wat ik vind.

Lynn_Nikita

Berichten: 25461
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Wie aansprakelijk? Pensionpony trapt hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 08:15

Mijn honden lopen ook los tussen de paarden maar ik vind dat dat mij eigen risico is. Ook met het pensionpaard.
Vraag mij ook af of je het dan wel vergoed krijgt aangezien het paard rondliep waar het hoort en waar e voor betalen, en de hond in het paardengedeelte komt

Thami
Berichten: 60
Geregistreerd: 15-11-21

Re: Wie aansprakelijk? Pensionpony trapt hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 08:25

Ik heb jaren geleden ook zo’n soort situatie gehad. Buurvrouw die onze paarden verzorgde tijdens vakantie had haar hond mee en die werd door mijn merrie getrapt. Ik vond het heel rot voor haar, maar vond het ook duidelijk haar verantwoordelijkheid en risico. Had ze me van te voren gevraagd of ze haar hond los kon laten bij de paarden dan had ik nee gezegd.
Net zoals ik nu ook duidelijk met mijn pensionklant heb afgesproken dat ze haar tweejarige zoontjes niet tussen de paarden laat lopen.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 08:31

DreamGuide schreef:
Pfoeh, als betalende pensionklant zou ik hier persoonlijk niet van gediend zijn.

Was de klant zelf aanwezig? Zo niet, dan zou ik het echt niet doorspelen naar je klant. Als klant ben je niet verantwoordelijk voor de loslopende hond van de eigenaar. Er is altijd een risico als je je hond bij de paarden laat, zeker los in het land/paddock.

Uit respect voor je klant zou ik het niet doen. Daarnaast, als het paard achter een hek (in de wei) staat denk ik ook dat je zelf aansprakelijk bent als je je hond de wei in laat lopen.


Dit, wat het recht ook zegt.

Het risico is wat mij betreft aan de honden eigenaar want die neemt een hond mee en wat het paard liet zien is natuurlijk paarden gedrag.

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Wie aansprakelijk? Pensionpony trapt hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 08:44

Maar daarvoor ben je toch verzekerd? Pony brengt de schade aan, wellicht deels eigen risico bij de hondeneigenaar. Je moet het niet persoonlijk opvatten, het is gewoon een verzekeringsding. Ik zou in ieder geval ontzettend blij zijn als ik via mijn AVP op zo'n moment de dure dierenarts rekeningen van de eigenaar kan betalen. Het kost je zelf niets hè. En de ander zit anders met hele hoge kosten.

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Wie aansprakelijk? Pensionpony trapt hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 08:48

Van het wettelijke stukje heb ik geen verstand. Dus er zullen vast mogelijkheden zijn om de schade te verhalen. Ik zou dat als pensionklant echter niet fair vinden. Jij maakt de keus om de hond mee te nemen. Als de hond niet in de wei was, was het niet gebeurd.

Nessie

Berichten: 8581
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 08:50

Ik zou er als pensionklant totaal niet blij mee zijn dat een hond mee de wei in gaat. En vervolgens vertoont je paard geen onnatuurlijk gedrag naar de hond en heb je de verzekering aan je broek hangen. De verzekeringsmaatschappijen zullen de kwestie uitzoeken en er zit wellicht inderdaad een stuk eigen risico van de hondeneigenaar aan, daar een hond meenemen in een paardenweide niet zeer gebruikelijk is.

Lienboon

Berichten: 477
Geregistreerd: 23-10-12
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 08:51

Niet helemaal vetgelijkbaar misschien, maar misschien heb je er toch wat aan:

Mijn pensionhouder reed met de auto het weiland in om de mestkar aan te koppelen. Mijn paard liep in die weide en vond de auto interessant en zette haar tanden in de motorkap :=
Mijn verzekering heeft deze reparatie gewoon vergoed.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 09:03

Celebi schreef:
Maar daarvoor ben je toch verzekerd? Pony brengt de schade aan, wellicht deels eigen risico bij de hondeneigenaar. Je moet het niet persoonlijk opvatten, het is gewoon een verzekeringsding. Ik zou in ieder geval ontzettend blij zijn als ik via mijn AVP op zo'n moment de dure dierenarts rekeningen van de eigenaar kan betalen. Het kost je zelf niets hè. En de ander zit anders met hele hoge kosten.



Hier heb je natuurlijk een heel goed punt.
Gevoelsmatig zou het tegen mijn gevoel in gaan, maar dit soort zaken is idd wel waarom er verzekeringen bestaan.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70549
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 09:07

Ik verplaats dit topic naar transport, afspraken en overige.

BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 09:21

8nnemiek schreef:
Ik principe ben je verantwoordelijk voor de schade die je dier aanricht. Maar er is volgens mij ook een regel dat het onder eigen schuld valt als een dier los loopt terwijl het andere dier aangelijnd is of opgesloten zit. En het paard staat natuurlijk veilig ‘opgesloten’ in de wei.

Hoe zou je hier zelf naar kijken als een vreemde hond vanaf de straat je wei in rent, en een van de paarden zou die hond een mep verkopen?

In ieder geval een lastige situatie.

Een vreemde hond heeft op dat erf niets te zoeken. De hond van de ts is van haar en mag op hun eigen erf verblijven.

Thami schreef:
Ik heb jaren geleden ook zo’n soort situatie gehad. Buurvrouw die onze paarden verzorgde tijdens vakantie had haar hond mee en die werd door mijn merrie getrapt. Ik vond het heel rot voor haar, maar vond het ook duidelijk haar verantwoordelijkheid en risico. Had ze me van te voren gevraagd of ze haar hond los kon laten bij de paarden dan had ik nee gezegd.
Net zoals ik nu ook duidelijk met mijn pensionklant heb afgesproken dat ze haar tweejarige zoontjes niet tussen de paarden laat lopen.

Dat is toch ook een compleet andere situatie? Haar hond is geen 'bewoner' van jullie woning/grond en is dan dus eigenlijk een indringer.

Nessie schreef:
Ik zou er als pensionklant totaal niet blij mee zijn dat een hond mee de wei in gaat. En vervolgens vertoont je paard geen onnatuurlijk gedrag naar de hond en heb je de verzekering aan je broek hangen. De verzekeringsmaatschappijen zullen de kwestie uitzoeken en er zit wellicht inderdaad een stuk eigen risico van de hondeneigenaar aan, daar een hond meenemen in een paardenweide niet zeer gebruikelijk is.

Op veel pensionstallen lopen honden rond. Meestal niet in de weide, maar op de meeste stallen zijn die honden de reden dat je als klant zelf geen hond mee naar stal kan of mag nemen. Buiten dat pensionstallen niet blij worden van allerlei 'vreemde' honden omdat niet alle honden weten hoe met paarden om te gaan.

Elisa2 schreef:
Celebi schreef:
Maar daarvoor ben je toch verzekerd? Pony brengt de schade aan, wellicht deels eigen risico bij de hondeneigenaar. Je moet het niet persoonlijk opvatten, het is gewoon een verzekeringsding. Ik zou in ieder geval ontzettend blij zijn als ik via mijn AVP op zo'n moment de dure dierenarts rekeningen van de eigenaar kan betalen. Het kost je zelf niets hè. En de ander zit anders met hele hoge kosten.


Hier heb je natuurlijk een heel goed punt.
Gevoelsmatig zou het tegen mijn gevoel in gaan, maar dit soort zaken is idd wel waarom er verzekeringen bestaan.

Klopt, als jouw paard onder jouw apv valt zullen ze een deel van de veroorzaakte schade wel vergoeden.
Zo trok mijn paard tijdens het spelen een dure deken van zijn weidegenootje stuk. Zelf niet gezien, staleigenaar had het opgemerkt en ze daarna ook uit elkaar gehaald voor ze meer schade bij elkaar veroorzaakten. Mijn verzekering vergoedde toen een deel van de waarde van die deken. Stalgenoot was er blij mee ondanks het wat haar betreft niet nodig was.


In de situatie van de ts vraag ik mij vooral af of het bekend was of de pony van de pensionklant uit kan halen naar honden. Zo ja, dan neem je bewust een risico.
Hoe lang staat de pony er en hoe vaak is de hond al meegelopen het land in? Hoe vaak is het wel goed gegaan? Als het steeds kon dan snap ik dat de ts steeds haar hond (die tenslotte op de stal thuis hoort) mee het land in nam. Ik zou het proberen op een rustige en nette manier met de pensionklant af te handelen want die kan (een deel van) de kosten zeer waarschijnlijk door haar APV laten vergoeden.
Maar ik zou daarna de hond niet meer mee het land in laten gaan want het is nu wel duidelijk dat dit kan gebeuren.

pillow
Berichten: 7807
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 09:28