Wie aansprakelijk? Pensionpony trapt hond

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nessie

Berichten: 8581
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 09:33

@BrankaZ: En dat is juist het verschil, niet in de weide (want naar mijn idee brengt losse hond en los paard meer risico met zich mee). Mijn paard werd achternagezeten door de herdershonden van een vorige staleigenaar in de paddock. Als mijn paard dan raak van zich af zou trappen, dan vind ik het niet de schuld van mijn paard (al zal dit verzekeringstechnisch wellicht anders zijn). Nu sta ik op een stal daar komt de hond niet in de weides/paddocks. Dan is de kans op ongelukken ook kleiner, daar de paarden over het terrein worden begeleid door een persoon.

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Wie aansprakelijk? Pensionpony trapt hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 09:38

Tja voor allerlei zienswijzes valt wat te zeggen.

Ik denk dat je alleen zekerheid krijgt als je het voorlegt bij je verzekering en de pensionklant vraagt wat die er van vindt, of zij haar verzekering hier op aan wil spreken om te kijken wat er mogelijk is.

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 09:45

Als een hond achter een paard aangaat en directe (bijten) of indirecte (paard springt in hekwerk oid) schade aanbrengt, dan is dat voor de verzekering van de hondeneigenaar. Trapt het paard naar die hond en is er schade, dan is de schade voor de verzekering van de paardeneigenaar. Er kan altijd een deel eigen schuld zijn, maar dit is gewoon hoe het in de basis gaat.

Loop ik met mijn paard buiten en rijdt er een auto te dicht langs en haalt mijn paard uit met een deuk tot gevolg? Ja beetje eigen schuld natuurlijk, maar ik ben verantwoordelijk voor de gedragingen van mijn paard. Ik denk dat er in ieder voorbeeld altijd een deel eigen schuld kan zitten maar dat maakt het niet minder de verantwoordelijkheid van de eigenaar dan het desbetreffende dier.

Ik vind het ook best jammer om te lezen dat zoveel mensen het niet kunnen waarderen als de verzekering aangesproken zou worden. Je bespaart er een ander zoveel ellende mee. Op mijn eerste stal stond het zelfs in het contract dat ik AVP verzekerd moest zijn voor mijn paard zodat dit nooit een punt kon zijn.

BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Re: Wie aansprakelijk? Pensionpony trapt hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 09:48

Ik denk dat mensen vooral bang zijn dat de premie omhoog gaat bij aanspreken. Maar ik merk dat we eigenlijk zelden onze APV aanspreken. In alle jaren dat ik die heb alleen die keer met mijn paard. Mijn verzekering deed dus ook niet moeilijk toen ik informeerde hoe het zat met vergoeden.

Maar als ik de ts was zou overigens wel vanaf nu de hond verbieden nog een keer mee te lopen het land in. En als pensionklant zou ik dat erg op prijs stellen.

DuoPenotti

Berichten: 29508
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wie aansprakelijk? Pensionpony trapt hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 09:55

Wat ik nog niet gelezen heb, weet de pensionklant dat de hond ook altijd in de wei is? Al toen ze daar kwam staan.
Als ze dat wist heeft ze naar mijn idee ook minder te zeggen als dat ze altijd dacht dat de hond alleen maar op het erf kwam.

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 10:08

Celebi schreef:
Als een hond achter een paard aangaat en directe (bijten) of indirecte (paard springt in hekwerk oid) schade aanbrengt, dan is dat voor de verzekering van de hondeneigenaar. Trapt het paard naar die hond en is er schade, dan is de schade voor de verzekering van de paardeneigenaar. Er kan altijd een deel eigen schuld zijn, maar dit is gewoon hoe het in de basis gaat.

Loop ik met mijn paard buiten en rijdt er een auto te dicht langs en haalt mijn paard uit met een deuk tot gevolg? Ja beetje eigen schuld natuurlijk, maar ik ben verantwoordelijk voor de gedragingen van mijn paard. Ik denk dat er in ieder voorbeeld altijd een deel eigen schuld kan zitten maar dat maakt het niet minder de verantwoordelijkheid van de eigenaar dan het desbetreffende dier.

Ik vind het ook best jammer om te lezen dat zoveel mensen het niet kunnen waarderen als de verzekering aangesproken zou worden. Je bespaart er een ander zoveel ellende mee. Op mijn eerste stal stond het zelfs in het contract dat ik AVP verzekerd moest zijn voor mijn paard zodat dit nooit een punt kon zijn.

Dat voorbeeld wat jij aanhaalt doet niet terzake. Dit van TS is op eigen terrein gebeurd en daar gelden heel andere regels dan op openbaar terrein. Dit is logisch om oplichting te voorkomen. Stel mijn paard breekt de boel af, maar ik zeg tegen de verzekering dat het pensionpaard het gedaan heeft. Niet te bewijzen of te controleren en daarom is er geen verzekering die dit soort dingen vergoed.

Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 10:14

Dat is echt onzin, locatie maakt niets uit. Liegen tegen de verzekering kan je doen (en dat gebeurt ook regelmatig) maar dat is gewoon verzekeringsfraude. Als ze er achter komen, kom je in het landelijk register te staan en ga je problemen krijgen om een nieuwe verzekering af te sluiten.

Ik snap het probleem niet. Je spreekt de AVP van de pensonklant aan en die keert waarschijnlijk uit. Daar heb je die verzekering voor he. En zo lang dit maar af en toe gebeurd, heeft het voor de verzekeringnemer 0 consequenties. Het is geen autoverzekering, waarbij je no claim korting verliest ofzo.

Reggledoos
Berichten: 218
Geregistreerd: 19-05-07

Re: Wie aansprakelijk? Pensionpony trapt hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 10:17

Mijn pup werd ook aangevallen door een pony die bij ons in pension stond. Eigenaar heeft het gemeld bij haar WA verzekering en we kregen alle medische kosten vergoed

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 10:20

Volgens mij werkt dit prima op eigen terrein. De AVP is niet locatie gebonden. Als ik de tv bij mijn vriendin thuis omver loop valt dat ook onder mijn AVP. In een kudde is het inderdaad lastig te bepalen welk paard het was en dan vergoed een verzekering niet zomaar als je omheining aan gort is. Maar als het bijvoorbeeld de specifieke stal van je pensionklant is die aan gort getrapt is 's nachts dan weet je wel 100% zeker dat alleen dat ene paard het heeft kunnen doen. En dit valt gewoon onder je AVP. Net zoals die deken die genoemd is of wat dan ook.

Ja er zal vast fraude mee gepleegd worden maar daar staan flinke straffen op en dat zou je eigenlijk gewoon echt niet willen riskeren en dat is dus ook niet het uitgangspunt bij verzekeringen.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78512
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Wie aansprakelijk? Pensionpony trapt hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 11:38

https://felix.nl/blog/aansprakelijkheid ... juridisch/

Dus als jij het pensionpaard niet in bruikleen hebt is de eigenaar aansprakelijk. Wat betreft verzekering, eigenaar moet dan wel een AVP hebben die ook paarden vergoed. Aangezien de aansprakelijkheidsverzekering niet meer wettelijk verplicht is (alleen voor auto's en dan heet het WA) zijn er genoeg mensen die hier niet voor verzekerd zijn, en dan zijn er ook nog genoeg die niet speciaal paarden erin opgenomen hebben.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 11:54

Thami schreef:
Ik heb jaren geleden ook zo’n soort situatie gehad. Buurvrouw die onze paarden verzorgde tijdens vakantie had haar hond mee en die werd door mijn merrie getrapt. Ik vond het heel rot voor haar, maar vond het ook duidelijk haar verantwoordelijkheid en risico. Had ze me van te voren gevraagd of ze haar hond los kon laten bij de paarden dan had ik nee gezegd.
Net zoals ik nu ook duidelijk met mijn pensionklant heb afgesproken dat ze haar tweejarige zoontjes niet tussen de paarden laat lopen.

Ik vind het alleen wel heftig dat zij dan opgescheept zit met kosten terwijl ze voor jouw paarden zorgt. Als ze niet zo aardig was geweest om voor jouw paarden te zorgen, had ze ook geen kosten gehad.
Ik weet niet of je haar ervoor betaalde, maar ik had persoonlijk wel ervoor gezegd dat ze voor het verzorgen van jouw paarden geen persoonlijk verlies zou lijden. Dus, fictief voorbeeld... stel de afspraak was dat ze 250 euro zou krijgen en de rekening is 300, had ik haar 300 gegeven. Dan heeft ze er niks meer aan verdiend, wat al erg genoeg is, maar dan hoeft ze tenminste niet uit eigen zak te betalen voor het verzorgen van jouw paarden

DreamGuide

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 11:57

Tja, zal vast dat het een verzekeringskwestie is, maar je hebt er toch wel weer werk aan. Ik blijf bij mijn standpunt dat ik hier als pensionklant absoluut niet blij van zou worden. Je hebt je paard daar tegen betaling in pension gezet en vertrouwd dat een pensioneigenaar daar dan op correcte wijze mee om gaat, heb je vervolgens de verzekering van de pensioneigenaar aan je broek hangen omdat zij haar hond in de wei bij jouw paard heeft gelaten. :')

Eerder dit jaar is mijn paard door het paard van mijn pensionhouders geschopt op het spronggewricht. Flinke dierenarts rekening met foto's en alles erbij op de kliniek. Had ik daarvoor dan mijn pensionhouder aansprakelijk moeten stellen? Nee, want in mijn contract staat dat de pensionhouder niet verantwoordelijk is voor wat er op het terrein gebeurd.

Lijkt me dat dat dan vice versa ook zo werkt.

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Wie aansprakelijk? Pensionpony trapt hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 12:00

Daar had je inderdaad de verzekering van de eigenaar van het andere paard voor moeten aanspreken. Dat het toevallig de pensioneigenaar is heeft daar weinig mee te maken. Had je heel wat rekeningen kunnen besparen terwijl je als paardeneigenaar met een AVP hier 'gewoon' voor verzekerd bent. Ik vind het wat dat betreft niet slim en van de staleigenaar niet aardig om er niet zelf mee te komen.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 12:10

Denk dat het verschilt per situatie.

Als mijn paarden op een openbare plek, gericht een hond aanvallen, dan zou ik mij verantwoordelijk voelen om alle kosten te vergoeden. Gewonde dieren, dat wil je niet.

Maar.... staan mijn paarden op hun eigen plek (paddock, schuilstal, track, wei), dan heb ik ook gewoon liever geen honden daar. Doe je dat wel (en dan blijkbaar zonder mijn medeweten/toezicht), dan op eigen risico. Zelfde met kinderen. Liever mijn paarden met rust laten en je verantwoording nemen.

Honden op ons verdere terrein, Prima, altijd gezellig, maar niet op de plek van mijn paarden. Gaat gelukkig prima, want er lopen regelmatig honden van de hoveniers, mijn stalgenoot en verzorgsters rond. Blijven allemaal netjes op afstand van de paarden.

En valt een hond mijn paarden aan, dan mogen de paarden zich verdedigen, wat mij betreft. Ooit gehad op een stal waar de stalbaas soms zijn herdershonden los liet lopen (waren best agressieve honden). Hond hing soms bijna in achterbenen van mijn toen 2-jarige. Tja, die tilde zijn benen op om te dreigen. En terecht. Dan moet je echt niet bij mij aankomen. Die honden zaten normaal opgesloten, waren niet zo sociaal, zeg maar...

Dus... ligt aan de situatie. Mijn paarden zijn vriendelijk tegen andere dieren, maar ze kunnen bv ook schrikken en dan over zo'n hond(je) heen walsen. Let gewoon op je hond, als je bij de paarden bent.

Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 12:11

DreamGuide schreef:
Pfoeh, als betalende pensionklant zou ik hier persoonlijk niet van gediend zijn.

Was de klant zelf aanwezig? Zo niet, dan zou ik het echt niet doorspelen naar je klant. Als klant ben je niet verantwoordelijk voor de loslopende hond van de eigenaar. Er is altijd een risico als je je hond bij de paarden laat, zeker los in het land/paddock.

Uit respect voor je klant zou ik het niet doen. Daarnaast, als het paard achter een hek (in de wei) staat denk ik ook dat je zelf aansprakelijk bent als je je hond de wei in laat lopen.


Eens.

Door je hond bewust los te laten lopen tussen de paarden, heb je bewust het risico genomen dat deze gewond kan raken.

Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 12:13

Celebi schreef:
Daar had je inderdaad de verzekering van de eigenaar van het andere paard voor moeten aanspreken. Dat het toevallig de pensioneigenaar is heeft daar weinig mee te maken. Had je heel wat rekeningen kunnen besparen terwijl je als paardeneigenaar met een AVP hier 'gewoon' voor verzekerd bent. Ik vind het wat dat betreft niet slim en van de staleigenaar niet aardig om er niet zelf mee te komen.


Helemaal mee eens! Het kost die anders niks, dus waarom bied je gewoon niet aan om jouw verzekering uit te laten betalen? Zou ik in dit geval zeker wel hebben gedaan.

Mbt pensionhouders die aangeven schade voor eigen risico: daar kunnen ze je 1000x voor laten tekenen in een contract, maar de NL wet gaat gewoon voor. En die zegt dat de eigenaar risicoaansprakelijk is voor zijn huisdier.

Cowboy55
Berichten: 8493
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 12:13

Tancreda4 schreef:
DreamGuide schreef:
Pfoeh, als betalende pensionklant zou ik hier persoonlijk niet van gediend zijn.

Was de klant zelf aanwezig? Zo niet, dan zou ik het echt niet doorspelen naar je klant. Als klant ben je niet verantwoordelijk voor de loslopende hond van de eigenaar. Er is altijd een risico als je je hond bij de paarden laat, zeker los in het land/paddock.

Uit respect voor je klant zou ik het niet doen. Daarnaast, als het paard achter een hek (in de wei) staat denk ik ook dat je zelf aansprakelijk bent als je je hond de wei in laat lopen.


Eens.

Door je hond bewust los te laten lopen tussen de paarden, heb je bewust het risico genomen dat deze gewond kan raken.


Dat speelt alleen verzekeringstechnisch geen enkele rol.

Cowboy55
Berichten: 8493
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 12:17

Tango1979 schreef:
Celebi schreef:
Daar had je inderdaad de verzekering van de eigenaar van het andere paard voor moeten aanspreken. Dat het toevallig de pensioneigenaar is heeft daar weinig mee te maken. Had je heel wat rekeningen kunnen besparen terwijl je als paardeneigenaar met een AVP hier 'gewoon' voor verzekerd bent. Ik vind het wat dat betreft niet slim en van de staleigenaar niet aardig om er niet zelf mee te komen.


Helemaal mee eens! Het kost die anders niks, dus waarom bied je gewoon niet aan om jouw verzekering uit te laten betalen? Zou ik in dit geval zeker wel hebben gedaan.

Mbt pensionhouders die aangeven schade voor eigen risico: daar kunnen ze je 1000x voor laten tekenen in een contract, maar de NL wet gaat gewoon voor. En die zegt dat de eigenaar risicoaansprakelijk is voor zijn huisdier.


Exact. Maar grappig dat eigenaren dit soort aansprakelijkheid afwijzen en dat klanten dit accepteren als een reeele mogelijkheid/optie.

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 12:18

Maar is dat zo dat het je niks kost? Ik heb er gelukkig geen ervaring mee, dus het is een oprechte vraag. Maar ga je niet meer premie betalen zodra je je verzekering aanspreekt?

Kijk wettelijk zal iemand best in z'n recht staan en zal je verzekering uitbetalen. Maar het voelt toch heel krom dat iemand bewust het risico neemt om een loslopende hond in een weiland tussen paarden te laten lopen terwijl die hond daar niet hoeft te zijn voor de verzorging van het paard. Waarom zou je dat opzoeken? Als het enkel je eigen paarden zijn dan moet je het zelf weten, maar je hebt nu met een pensionklant te maken.

little_birdy
Berichten: 12229
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 12:23

Even vanuit pensionklant bekeken die bij bekende aan huis staat…

Ik zou het best naar mijn verzekering door willen spelen om te kijken of er iets in vergoed kan worden daar kan je elkaar alleen maar mee helpen toch?

Ik zou alleen zelf niets bijbetalen want dat is indd risico van degene die de hond meeneemt tussen de paarden

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 12:26

Degene die (het meeste) schuld heeft en degene die aansprakelijk is, is gewoon niet altijd dezelfde persoon.

Ik snap wat een paar hier zeggen over dat het niet oke voelt als er iets gebeurd in de paddock/ruimte van je paard en dat als een hond aanvalt het dan de hond zijn schuld is dat er een trap volgt. Zeker. Maar het maakt je als paardeneigenaar gewoon niet minder aansprakelijk omdat je paard uiteindelijk de schade veroorzaakt. En precies daarvoor betaal je die paar euro premie per maand om daar zorgeloos mee om te kunnen gaan. Ongelukken zitten in een klein hoekje en iedere schade is teveel. Het kost je geen extra premie, je krijgt geen korting als je niets indient in je verzekeringsjaar. Het zijn eigenlijk echt goede verzekeringen en daar moeten we dan ook gebruik van maken. Volgens mij is het enige wat ze momenteel doen de nota afwijzen als het te vaak voorkomt. Dit soort verzekeringen gaan uit van incidenten, niet voor structurele zaken. Heb je een sloper die dekens van stalgenoten ruïneert? De eerste keer krijg je die deken probleemloos vergoed, maar daarna gaan ze waarschijnlijk vragen of je een structurele oplossing kunt bedenken. Net zoals een staldeur die eruit geduwd wordt: kan gebeuren, valt onder de AVP, maar als je paard elke maand weer de stal aan gort slaat zal het wat minder makkelijk gaan.

In principe is de AVP ook pas echt van belang bij grote schade, zoals ziektekosten. Fiets je tegen iemand aan en die valt met zijn hoofd op de straat en heeft blijvend letsel en wordt deze persoon arbeidsongeschikt, dan kan het zomaar zijn dat de ziektekosten in tonnen voorbij vliegen en de verzekering een deel van het salaris terugbetaald. Dat is even een ander grapje dan de deken van 100 euro of de dierenarts van 2000. Maar allemaal valt het er in principe gewoon onder.

Ik hoop na het lezen van dit topic in ieder geval dat als ik ooit schade heb door andermans dier dat ik iemand tref die daar ook nuchter over denkt en het niet persoonlijk maakt. Het is al ellendig genoeg.

Cowboy55
Berichten: 8493
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 12:31

capopjekop schreef:
Maar is dat zo dat het je niks kost? Ik heb er gelukkig geen ervaring mee, dus het is een oprechte vraag. Maar ga je niet meer premie betalen zodra je je verzekering aanspreekt?

<KNIP>


Snelle internetscan: bij veel verzekeringen valt een paard onder 'huisdieren' en de WA van de persoon.

Als je verzekering dat niet meetelt kun je een WA voor je paard afsluiten. Tientjeswerk per jaar (zie bijvoorbeeld Hippo). Daar kun je ook je premiestijging berekenen bij schade. Heb wat schades ingevoerd van 500 tot 5000. Ook te verwaarlozen.

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 12:31

Poe ik zou als klant flink pissig op jou zijn. Wat doet jouw hond bij die paarden? Blijkbaar is die combinatie niet veilig en ik zou niet willen dat jouw hond ooit weer bij mijn paard in het land kwam. Ik zou het onder protest naar mijn verzekering doorspelen maar dus wel bovenstaand gesprek met jou voeren.

vierspan

Berichten: 293
Geregistreerd: 08-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 12:34

Misschien maakt het ook nog iets uit dat je als verhuurder van de stal een vorm van “bedrijf” hebt?
Ik ben een leek op dit gebied, is slechts een gedachte.

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Wie aansprakelijk? Pensionpony trapt hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 12:37

Daar heb je een andere vorm van aansprakelijkheidsverzekeringen voor inderdaad, maar dat zal hier sowieso niet opgaan omdat het het paard van de particulier betreft die de schade heeft gemaakt.

Wat daar volgens mij onder valt is schade door werknemers of schade door gebrek aan onderhoud bijvoorbeeld.