Wie aansprakelijk? Pensionpony trapt hond

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marije112

Berichten: 3396
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 12:37

Ik zou, als pensionklant, mijn verzekering het laten uitzoeken en dan waarschijnlijk asap een nieuwe stal zoeken. Prima als jij jouw hond bij mijn paard in het land wilt laten, maar als hij dan een optater krijgt is het gevoelsmatig niet mijn schuld. Zelfs al zou ik verzekeringtechnisch wel aansprakelijk zijn.

Des_sie

Berichten: 122
Geregistreerd: 28-06-20
Woonplaats: Marum

Re: Wie aansprakelijk? Pensionpony trapt hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-23 13:01

Ik snap beide kanten van het verhaal hoor.
Maar de paarden staan gewoon bij mij thuis en is een goede vriendin van mij en ben dus geen echte pensionstal.
Ook weet zei dat onze hond altijd buiten loopt en dit heeft in 1,5 jaar ook nooit problemen gegeven. Overigens was ik gewoon benieuwd en is het ook niet erg als de vezekering niet betaald maar het zou toch fijn zijn als we elkaar kunnen helpen?

Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 13:13

Des_sie schreef:
Ik snap beide kanten van het verhaal hoor.
Maar de paarden staan gewoon bij mij thuis en is een goede vriendin van mij en ben dus geen echte pensionstal.
Ook weet zei dat onze hond altijd buiten loopt en dit heeft in 1,5 jaar ook nooit problemen gegeven. Overigens was ik gewoon benieuwd en is het ook niet erg als de vezekering niet betaald maar het zou toch fijn zijn als we elkaar kunnen helpen?


Absoluut TS! Laat haar d'r AVP verzekeraar bellen. Waarschijnlijk hoeven ze alleen de DA rekening te zien en krijg jij de kosten vergoed.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 13:37

Des_sie schreef:
Ik snap beide kanten van het verhaal hoor.
Maar de paarden staan gewoon bij mij thuis en is een goede vriendin van mij en ben dus geen echte pensionstal.
Ook weet zei dat onze hond altijd buiten loopt en dit heeft in 1,5 jaar ook nooit problemen gegeven. Overigens was ik gewoon benieuwd en is het ook niet erg als de vezekering niet betaald maar het zou toch fijn zijn als we elkaar kunnen helpen?


Dat snap ik helemaal en als je elkaar kunt helpen zo, zou ik dat ook zeker doen.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Wie aansprakelijk? Pensionpony trapt hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 14:36

Ik vind sowieso dat uit veel reacties blijkt dat de enige die profiteert van iedereen zijn zogenaamde “beleefdheid” de verzekeringen zijn. Die verzekeringen zijn er niet voor niets, maar een groot deel van de mensen maakt er een heel persoonlijk drama van. Ik snap niet dat er niet gewoon even praktisch wordt gekeken wat de beste oplossing zou zijn, in plaats van meteen drama te maken en te vertrekken. Met zo’n houding worden mensen toch bang om ook maar iets tegen je te zeggen?
Nja het zal wel aan mij liggen, aangezien sommige mensen ook om het minste wat ik zeg al drama gaan maken. Blijkbaar moet alles altijd moeilijk en op de emotionele tour, ipv gewoon simpel en praktisch

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 14:49

Tango1979 schreef:
Dat is echt onzin, locatie maakt niets uit. Liegen tegen de verzekering kan je doen (en dat gebeurt ook regelmatig) maar dat is gewoon verzekeringsfraude. Als ze er achter komen, kom je in het landelijk register te staan en ga je problemen krijgen om een nieuwe verzekering af te sluiten.

Ik snap het probleem niet. Je spreekt de AVP van de pensonklant aan en die keert waarschijnlijk uit. Daar heb je die verzekering voor he. En zo lang dit maar af en toe gebeurd, heeft het voor de verzekeringnemer 0 consequenties. Het is geen autoverzekering, waarbij je no claim korting verliest ofzo.

Jij legt het nu zo ongeveer uit alsof ik tegen de verzekering sta te liegen.
Jaar of wat geleden reed mijn vriendin die haar paard bij mij in pension had staan, met haar menwagen over mijn hond heen. Hond had een poot open en last van zijn bek. Mee naar de dierenarts en 180 euro kosten. Mijn vriendin heeft geprobeerd om dat te verhalen op haar verzekering en kreeg dus het antwoord dat het niet vergoed werd. Omdat het op eigen terrein was gebeurd.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 14:57

Cowboy55 schreef:
Tancreda4 schreef:

Eens.

Door je hond bewust los te laten lopen tussen de paarden, heb je bewust het risico genomen dat deze gewond kan raken.


Dat speelt alleen verzekeringstechnisch geen enkele rol.


Jawel. Dat doet het zeker wel. Namelijk bij het bepalen van de 'eigen schuld' van de wederpartij.

Maar die deken dan ga je vast zeggen. Nou ook daar weet ik het antwoord op. :+

Veelal wordt er door AVP verzekeraars voor bedragen bijvoorbeeld onder de € 200,- geen 'eigen schuld' bepaald en wordt er gewoon uitgekeerd omdat het discussie voeren meer geld kost dan de betreffende deken.

ingvdh

Berichten: 6373
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 15:06

DreamGuide schreef:
Tja, zal vast dat het een verzekeringskwestie is, maar je hebt er toch wel weer werk aan. Ik blijf bij mijn standpunt dat ik hier als pensionklant absoluut niet blij van zou worden. Je hebt je paard daar tegen betaling in pension gezet en vertrouwd dat een pensioneigenaar daar dan op correcte wijze mee om gaat, heb je vervolgens de verzekering van de pensioneigenaar aan je broek hangen omdat zij haar hond in de wei bij jouw paard heeft gelaten. :')

Eerder dit jaar is mijn paard door het paard van mijn pensionhouders geschopt op het spronggewricht. Flinke dierenarts rekening met foto's en alles erbij op de kliniek. Had ik daarvoor dan mijn pensionhouder aansprakelijk moeten stellen? Nee, want in mijn contract staat dat de pensionhouder niet verantwoordelijk is voor wat er op het terrein gebeurd.

Lijkt me dat dat dan vice versa ook zo werkt.



Waarom vat je het zo persoonlijk op? Als je elkaar op deze manier kan helpen en het kost jou verder geen cent, waarom niet meewerken om de schade voor iemand anders te beperken?
Ook jij had de pensionhouder of in dit geval eigenaar van het paard, aansprakelijk kunnen stellen en wellicht kosten vergoed kunnen krijgen, daarvoor heb je immers een AVP verzekering, die is daar gewoon voor, daar betaal je premie voor, waarom zou je daar geen gebruik van maken?

Gewoon afspreken om de verzekering in te schakelen en alles wat je uitgekeerd krijgt is meegenomen.
Verder even goede vrienden. Zij heeft immers geen opdracht gegeven jouw paard te schoppen en de eigenaar van de pension pony van TS heeft ook niet gevraagd om de hond aan te vallen, het is helaas wel gebeurd en nu is er schade waarvoor je verzekerd bent.

Cowboy55
Berichten: 8493
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 15:12

Iris82 schreef:
Cowboy55 schreef:

Dat speelt alleen verzekeringstechnisch geen enkele rol.


Jawel. Dat doet het zeker wel. Namelijk bij het bepalen van de 'eigen schuld' van de wederpartij.

Maar die deken dan ga je vast zeggen. Nou ook daar weet ik het antwoord op. :+

Veelal wordt er door AVP verzekeraars voor bedragen bijvoorbeeld onder de € 200,- geen 'eigen schuld' bepaald en wordt er gewoon uitgekeerd omdat het discussie voeren meer geld kost dan de betreffende deken.


Ik weet niet wat 'deken' is maar ik snap de strekking. Je hebt gelijk. Ik had moeten zeggen: 'dat speelt aansprakelijkheidstechnisch geen enkele rol'. Kan me voorstellen dat het verzekeringstechnisch of eigenlijk: afhandelingstechnisch dan anders wordt afgehandeld. En dat het bij geringe kosten gewoon wordt afgetikt omdat met 2 mails op-en-neer tussen verzekeraars de kosten al hoger zijn dan de originele claim.

Cambionn

Berichten: 772
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 15:40

DreamGuide schreef:
Tja, zal vast dat het een verzekeringskwestie is, maar je hebt er toch wel weer werk aan. Ik blijf bij mijn standpunt dat ik hier als pensionklant absoluut niet blij van zou worden. Je hebt je paard daar tegen betaling in pension gezet en vertrouwd dat een pensioneigenaar daar dan op correcte wijze mee om gaat, heb je vervolgens de verzekering van de pensioneigenaar aan je broek hangen omdat zij haar hond in de wei bij jouw paard heeft gelaten. :')
Persoonlijk sta ik er andersom in. Geen eigen paard maar wel een hond. Als die iets doet waar ik niet bij ben (bijvoorbeeld wanneer er opgepast wordt) dan hoor ik het juist graag. Ten eerste zodat ik weet dat mijn dier bepaald gedrag vertoond heeft (en tuurlijk kan er onadequaat zijn gehandeld waardoor het niet mijn honds schuld was en die optie neem ik mee, maar dan nog wil ik het wel weten). Maar ook omdat ik juist verzekerd ben als mijn hond wat doet, en dieren altijd onverwacht wat kunnen doen. Die verzekering aanspreken scheelt iedereen een hoop gedoe en geld, daar is hij voor. En ik wil ook niet bekend staan als diegene wiens dier rare dingen doet waar ze niks mee doet. Hoe vervelend ook, als mijn dier dingen doet ben ik verantwoordelijk. Maar als ik niet "lastig wordt gevallen" kan ik die verantwoording ook niet nemen. En ik laat mijn dier enkel achter bij mensen die ik vertrouw eerlijk te zijn over hoe het gaat, en vetrouw er dus op dat mijn paard niet de schuld krijgt van dingen waar die niks mee te maken heeft. Dus als die premie wat omhoog gaat omdat ik moet declareren, dan is dat zo. Daarbij kost die aansprakelijkheidsverzekering ook echt geen drol.

Kwa hond (van de eigenaar) in het weiland specifiek als casus. Dat ligt er imho aan of die daar "hoort" te zijn. Als die altijd mee het weiland gaat en dat geen geheim is en dat paard dan besluit op een dag "nu vind ik je stom" omdat die z'n dag niet heeft en gericht aanvalt vind ik dat idd onder de eigenaar vallen. Die kan er wellicht ook niks aan doen, maar dat valt onder het kopje dieren doen soms rare dingen en daar ben je als eigenaar verantwoordelijk voor. Je hond stallen op een wei waar de eigenaar met z'n hond op komt betekend namelijk dat je daar geen paarden moet stallen die niet met honden kunnen. Maar als die hond daar officieel niet mag komen en toch mee ging, of het paard heeft zitten uitlokken of opjagen en die als reactie daarop in de aanval ging, dan vind ik het de hond eigenaar z'n verantwoording. Daar kun je als paard eigenaar ook niet op anticiperen en de honden eigenaar danwel zijn hond is de fout in gegaan.

Hoe dan ook zou ik sowieso in gesprek gaan met de eigenaar zodat die weet dat het gebeurd is. Al is het maar zodat die weet dat haar pony dit gedrag vertoont heeft zodat dat in het achterhoofd gehouden kan worden in de toekomst. Opties omrent verzekeringen kun je altijd even naar kijken, denk dat als je dat respectvol en zonder verwijten doet dat er nog niks mis hoeft te gaan in de relatie tussen pensionklant en TS.

DreamGuide schreef:
Eerder dit jaar is mijn paard door het paard van mijn pensionhouders geschopt op het spronggewricht. Flinke dierenarts rekening met foto's en alles erbij op de kliniek. Had ik daarvoor dan mijn pensionhouder aansprakelijk moeten stellen? Nee, want in mijn contract staat dat de pensionhouder niet verantwoordelijk is voor wat er op het terrein gebeurd.

Lijkt me dat dat dan vice versa ook zo werkt.
Maar als dat beide kanten op werkt, is niemand ooit aansprakelijk en betaald niemand als er wat gebeurd :+ . Die regel staat daar juist zodat pensionklanten verantwoordelijk zijn voor wat er gebeurd met hun dieren, daar is geen vice versa in. En of dat geld, ligt aan of dat in het contract. En zelfs dan zal bij grove nalatigheid de pensionhouder gewoon verantwoordelijk gesteld kunnen worden, want verantwoordelijkheid van grove nalatigheid kun je niet afschuiven in een contract. Enkel de verantwoordelijkheid bij dom ongeluk en dergelijke. Niet dat ik zeg dat TS nalatig is geweest per se, maar gewoon in het algemeen.

Dreamboy

Berichten: 2432
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 16:50

Des_sie schreef:
Ik snap beide kanten van het verhaal hoor.
Maar de paarden staan gewoon bij mij thuis en is een goede vriendin van mij en ben dus geen echte pensionstal.
Ook weet zei dat onze hond altijd buiten loopt en dit heeft in 1,5 jaar ook nooit problemen gegeven. Overigens was ik gewoon benieuwd en is het ook niet erg als de vezekering niet betaald maar het zou toch fijn zijn als we elkaar kunnen helpen?



Hoe staat jouw vriendin hierin? Als zij het goed vind om haar verzekering in te schakelen is er toch helemaal geen probleem?

Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 16:51

pillow schreef:
Tango1979 schreef:
Dat is echt onzin, locatie maakt niets uit. Liegen tegen de verzekering kan je doen (en dat gebeurt ook regelmatig) maar dat is gewoon verzekeringsfraude. Als ze er achter komen, kom je in het landelijk register te staan en ga je problemen krijgen om een nieuwe verzekering af te sluiten.

Ik snap het probleem niet. Je spreekt de AVP van de pensonklant aan en die keert waarschijnlijk uit. Daar heb je die verzekering voor he. En zo lang dit maar af en toe gebeurd, heeft het voor de verzekeringnemer 0 consequenties. Het is geen autoverzekering, waarbij je no claim korting verliest ofzo.

Jij legt het nu zo ongeveer uit alsof ik tegen de verzekering sta te liegen.
Jaar of wat geleden reed mijn vriendin die haar paard bij mij in pension had staan, met haar menwagen over mijn hond heen. Hond had een poot open en last van zijn bek. Mee naar de dierenarts en 180 euro kosten. Mijn vriendin heeft geprobeerd om dat te verhalen op haar verzekering en kreeg dus het antwoord dat het niet vergoed werd. Omdat het op eigen terrein was gebeurd.


Dan heb je een hele slechte tussenpersoon of verzekeraar. Dit is een schoolvoorbeeld waar een AVP goed voor is. Het enige wat ik kan bedenken is dat haar eigen risico hoger dan die 180 euro was.

_Mar3
Berichten: 470
Geregistreerd: 29-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 17:54

Ik heb het topic deels gelezen en heb geen juridische kennis, maar ik wil toch even mijn gedachten delen: Wat als het andersom was geweest? De hond liep los tussen de paarden en valt ineens een paard aan? Dan lijkt het me dat de eigenaar van de hond aansprakelijk is. Nu is het andersom, dan lijkt het me best logisch dat de paardeneigenaar nu aansprakelijk is. Of zeg ik nu iets geks? :o

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 18:18

Dat ligt eraan wie er schade heeft. Valt de hond aan en heeft het paard bijtschade of rent het hek in met alle gevolgen van dien: eigenaar hond aansprakelijk. Rent de hond naar het paard en trapt deze: eigenaar paard aansprakelijk. Dat er in sommige situaties een deel eigen schuld kan zijn staat daar weer naast, maar de eigenaar van het dier die de schade maakt is in principe verder altijd degene die aansprakelijk is.

karrij
Berichten: 1052
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 18:19

Misschien ben ik een dommie hoor, maar je laat je hond willens en wetens tussen de paarden inlopen, het gaat mis en jij wil de kosten op een verzekering verhalen?? Het zou niet eens in me opkomen! Zo kunnen we alles wel verhalen op een verzekering!

Nu snap ik waarom de premie's tegenwoordig skyhigh zijn!

Als pensionklant zou ik al helemaal niet blij zijn!

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Wie aansprakelijk? Pensionpony trapt hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 18:24

Sky high? Het is de goedkoopste verzekering die er is. Je betaald een euro of 3 per maand en daarmee ben je tot een miljoen verzekerd geloof ik. Pin me niet vast op de exacte bedragen.

Overigens is het op de stallen waar ik altijd ben geweest vrij normaal dat de stalhonden gewoon losliepen en ook wel eens aan het struinen waren. Zeker met de baas mee naast de quad door het land voor een controle rondje. In principe kunnen honden en paarden prima langs elkaar heen leven. Alleen zoals met alle dieren: ongelukken zitten in een klein hoekje. In het losloop gebied zit er ook wel eens eentje tussen die een hap uitdeelt naar een andere hond of een baas omver kegelt met schade tot gevolg. Als je niet wil dat er honden en paarden bij elkaar kunnen komen moet je een stal zoeken zonder loslopende honden (want hekken zijn vaak niet hond proof, kan er altijd een keer eentje onderdoor schieten) denk ik. En als staleigenaar een paard op je erf die honden gericht aanvalt als je zelf loslopende honden hebt zul je ook wel 2x overna denken. Overigens is dat niet gericht op dit verhaal van de TS hoor, gewoon wat voorbeelden.

996981
Berichten: 9721
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 18:30

karrij schreef:
Misschien ben ik een dommie hoor, maar je laat je hond willens en wetens tussen de paarden inlopen, het gaat mis en jij wil de kosten op een verzekering verhalen?? Het zou niet eens in me opkomen! Zo kunnen we alles wel verhalen op een verzekering!

Nu snap ik waarom de premie's tegenwoordig skyhigh zijn!

Als pensionklant zou ik al helemaal niet blij zijn!

de hond loopt op haar terrein, tussen haar paarden. Dat iemand anders het geluk heeft daar ook te mogen staan, betekent niet dat de ts zich ineens compleet aan moet passen naar de inzichten van iemand anders hè. Haar plek, haar gebruiken. Ben je het daar niet mee eens, kun je het aankaarten of weggaan.

girlyggirl

Berichten: 3095
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 19:06

DreamGuide schreef:
Pfoeh, als betalende pensionklant zou ik hier persoonlijk niet van gediend zijn.

Was de klant zelf aanwezig? Zo niet, dan zou ik het echt niet doorspelen naar je klant. Als klant ben je niet verantwoordelijk voor de loslopende hond van de eigenaar. Er is altijd een risico als je je hond bij de paarden laat, zeker los in het land/paddock.

Uit respect voor je klant zou ik het niet doen. Daarnaast, als het paard achter een hek (in de wei) staat denk ik ook dat je zelf aansprakelijk bent als je je hond de wei in laat lopen.



Dit dus...

Vorige zomer heeft onze pony een ernstige beenwond over gehouden aan het verkeerd aanpakken van een deken af doen. Maar(!) Ik had die persoon gevraagd dit te doen,dus ondanks dat iedereen het riep EN het mogelijk was heb ik niet gevraagd of het via haar verzekering mocht ookal had ik een da rekening van Zon 1500,-... had ze het zelf aangeboden had ik het met beide handen aangepakt maar erom vragen, nee. Het is gewoon niet netjes en het risico van wat je zelf doet.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 19:26

girlyggirl schreef:
Het is gewoon niet netjes en het risico van wat je zelf doet.


Uhw. Sorry maar dit vind ik echt niet een wijs besluit van je. Verzekeren is je indekken voor een risico wat je niet zelf kan/wil/hoeft te dragen.

Dit is nou juist een verzekeringskwestie. Wat iemand eerder in dit topic ook al zei: laat die emotie los. En ja wellicht wordt er maar een deel uitgekeerd. Maar iedere euro kun je maar 1 keer uitgeven toch?

karrij
Berichten: 1052
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 19:44

996981 schreef:
karrij schreef:
Misschien ben ik een dommie hoor, maar je laat je hond willens en wetens tussen de paarden inlopen, het gaat mis en jij wil de kosten op een verzekering verhalen?? Het zou niet eens in me opkomen! Zo kunnen we alles wel verhalen op een verzekering!

Nu snap ik waarom de premie's tegenwoordig skyhigh zijn!

Als pensionklant zou ik al helemaal niet blij zijn!

de hond loopt op haar terrein, tussen haar paarden. Dat iemand anders het geluk heeft daar ook te mogen staan, betekent niet dat de ts zich ineens compleet aan moet passen naar de inzichten van iemand anders hè. Haar plek, haar gebruiken. Ben je het daar niet mee eens, kun je het aankaarten of weggaan.


Hey je hebt met dieren te maken die altijd onvoorspelbaar zijn! of het nu op je eigen erf gebeurd of elders!Je weet wat de consequenties kunnen zijn als je je hond tussen paarden laat lopen, kan de pensionklant niks aan doen he!Dan had ze het vooraf duidelijk moeten melden dat als de pony van haar pensionklant haar hond zou verwonden de kosten voor de pensionklant zou zijn! Het is toch op z'n minst heel gek dat je iemand aansprakelijk stelt terwijl diegene en niet eens bij was!

996981
Berichten: 9721
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 20:01

karrij schreef:
996981 schreef:

de hond loopt op haar terrein, tussen haar paarden. Dat iemand anders het geluk heeft daar ook te mogen staan, betekent niet dat de ts zich ineens compleet aan moet passen naar de inzichten van iemand anders hè. Haar plek, haar gebruiken. Ben je het daar niet mee eens, kun je het aankaarten of weggaan.


Hey je hebt met dieren te maken die altijd onvoorspelbaar zijn! of het nu op je eigen erf gebeurd of elders!Je weet wat de consequenties kunnen zijn als je je hond tussen paarden laat lopen, kan de pensionklant niks aan doen he!Dan had ze het vooraf duidelijk moeten melden dat als de pony van haar pensionklant haar hond zou verwonden de kosten voor de pensionklant zou zijn! Het is toch op z'n minst heel gek dat je iemand aansprakelijk stelt terwijl diegene en niet eens bij was!

Als pensionklant weet je evengoed dat je paard schade aan kan richten. Dat werkt twee kanten op. Kun je op ontzettend hoge poten je punt willen maken, maar het is haar erf dus haar regels. Als jij je paard daar neerzet, ga je daarmee akkoord. Het is ts goed recht te vragen of dit iets is waar de verzekering iets mee kan. Je hoeft niet alles zwart op wit te hebben om normaal met elkaar om te kunnen gaan.

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Re: Wie aansprakelijk? Pensionpony trapt hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 20:16

Ik snap niets van deze discussie, gewoon bij de verzekeraar indienen en laat hun het lekker uitzoeken. Ik heb ook een mening over een losse hond tussen de paarden en dat zal meetellen in mijn plezier in of ik daar wel of niet graag sta.

Verder zie ik voorbeelden dat mensen niet aansprakelijk stellen, ik heb vorig jaar een andere paardeigenaar aansprakelijk gesteld nadat haar paard mijn paard een flinke blessure had getrapt. Werd me absoluut niet in dank afgenomen maar heeft me inmiddels wel al 1,5 jaar aan DA kosten gescheeld met een breuk en aansluitend een peesblessure. Ik denk toch zeker zo'n 4000 euro.
En dat loopt nog steeds, ik heb juist een aansprakelijkheidsverzekering genomen toen ik mijn paard kocht.

Des_sie

Berichten: 122
Geregistreerd: 28-06-20
Woonplaats: Marum

Re: Wie aansprakelijk? Pensionpony trapt hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-23 01:33

Wat een disscusies haha ik was gewoon benieuwd.
Stel nou dat mijn hond in de pony zijn benen had gebeten had ik het ook niet gek gevonden dat wij hiervoor aansprakelijk voor waren gesteld.
Hond wel of niet bij de paarden vind ik een andere discussie dat is nou eenmaal gebeurt, en doen we natuurlijk niet nog een keer. Maar normaal ging de hond gewoon elke dag mee na buiten als ik ging mesten en liep die gewoon wat rond maar nu werd hij dus wel ineens aangevallen dat is nou eenmaal gebeurt.
En ook weet ze er vanaf dat de hond elke dag meeging na buiten dat is geen geheim ofso. We mesten ook wel eens samen en dan ging hij ook gewoon mee :)

karrij
Berichten: 1052
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 05:43

996981 schreef:
de hond loopt op haar terrein, tussen haar paarden. Dat iemand anders het geluk heeft daar ook te mogen staan, betekent niet dat de ts zich ineens compleet aan moet passen naar de inzichten van iemand anders hè. Haar plek, haar gebruiken. Ben je het daar niet mee eens, kun je het aankaarten of weggaan.


Hey je hebt met dieren te maken die altijd onvoorspelbaar zijn! of het nu op je eigen erf gebeurd of elders!Je weet wat de consequenties kunnen zijn als je je hond tussen paarden laat lopen, kan de pensionklant niks aan doen he!Dan had ze het vooraf duidelijk moeten melden dat als de pony van haar pensionklant haar hond zou verwonden de kosten voor de pensionklant zou zijn! Het is toch op z'n minst heel gek dat je iemand aansprakelijk stelt terwijl diegene en niet eens bij was![/quote]
Als pensionklant weet je evengoed dat je paard schade aan kan richten. Dat werkt twee kanten op. Kun je op ontzettend hoge poten je punt willen maken, maar het is haar erf dus haar regels. Als jij je paard daar neerzet, ga je daarmee akkoord. Het is ts goed recht te vragen of dit iets is waar de verzekering iets mee kan. Je hoeft niet alles zwart op wit te hebben om normaal met elkaar om te kunnen gaan.[/quote]


Ik ben vooral benieuwd hoe hoog de poten van de verzekeraar is, als deze het verhaal hoort hoe het gegaan is!
Ik heb jaaaaren bij een grote verzekeringsmaatschappij gewerkt, dus ik ken hun denkwijze........

Onze honden lopen niet tussen de paarden, niet tussen de 3 van onszelf , maar ook niet tussen die van onze pensionklanten, voorkom je een hoop ellende mee

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Wie aansprakelijk? Pensionpony trapt hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 08:59

Als ze zo'n goede vriendin van je is, waarom ga je dan niet meteen naar haar toe maar open je hier een topic?
Je kunt hier wel steggelen over hoe of wat, maar het is toch veel makkelijker om meteen naar haar toe te stappen?