Auto en trailer of vrachtwagentje?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Captain

Berichten: 21377
Geregistreerd: 15-10-08

Auto en trailer of vrachtwagentje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-23 06:58

Jeej, inmiddels E achter B gehaald en nu dus aan het brainstormen over wat ik wil.
Mijn man en ik hebben een zakelijke lease auto die we nog 2 jaar moeten rijden die geen trailer kan trekken.

Voor nu kan ik de bus van mijn vader gebruiken, en de trailer van stal. Super lief!

Toch heb ik liever mijn eigen spul dus het sparen is begonnen. Maar wat is wijsheid.

Een beetje trailer + auto die mag en kan trekken lijkt net zo duur te zijn als een klein vrachtwagentje.

Auto zal voornamelijk gebruikt worden voor trekken van de trailer dus heb ik niet nodig voor andere doeleinden.

Een vrachtwagen lijkt me veiliger en comfortabeler voor het paard en is ook makkelijker te rijden natuurlijk.

Wat zouden jullie in deze situatie doen en waarom?

Alvast bedankt van deze leek! :')

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 07:04

Als je puur naar de kosten kijkt dan is een trailer altijd goedkoper.
Een vrachtwagen is duurder in verzekering, je betaald wegenbelasting ( voordeel gaat eraf) en vergis je niet in de kosten voor het onderhoud.

Sanet

Berichten: 7953
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Auto en trailer of vrachtwagentje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 07:26

Die B vrachtwagentjes hebben daarnaast vaak helemaal niet genoeg laadcapaciteit voor 2 paarden (vaak zo’n 900-1100kg laadvermogen, dat is dan ook inclusief jezelf, je zadel, etc).
Dus wil je het echt volgens de regels doen, dan moet je een C-rijbewijs vrachtwagentje en dus ook je C of C1 rijbewijs halen ;)

Knoek
Berichten: 119
Geregistreerd: 11-05-22

Re: Auto en trailer of vrachtwagentje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 07:37

Plus bij de B wagens, als je m niet zakelijk hebt, wordt het kwarttarief afgeschaft.je gaat dan gemiddeld 200 per maand, maar vaak veel meer, alleen al betalen aan wegenbelasting....

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 08:55

Sanet schreef:
Die B vrachtwagentjes hebben daarnaast vaak helemaal niet genoeg laadcapaciteit voor 2 paarden (vaak zo’n 900-1100kg laadvermogen, dat is dan ook inclusief jezelf, je zadel, etc).
Dus wil je het echt volgens de regels doen, dan moet je een C-rijbewijs vrachtwagentje en dus ook je C of C1 rijbewijs halen ;)

En die C1-gebakjes zijn zelden beter dan die B-gebakjes en dan zit je dus aan een grotere wagen.
Ja, zeker weten; ik heb ruim twee jaar gezocht naar zo'n C1-gebakje en niks gevonden. uiteindelijk met een 12-tonner thuis gekomen....

Captain; jullie hebben zo'n wagen staan; ik zie 'm regelmatig op de achtergond van je foto's, vraag de eigenaar even naar de feiten van de wagen. Ik kan je uit ervaring vertellen dat zo'n wagen echt niet veiliger is dan een auto-trailer-combi. Ik heb 20 jaar zo'n bak gehad; ik teken het voor je uit....

Kortom, in de meeste gevallen is een auto-trailer-combi de betere keuze.

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Auto en trailer of vrachtwagentje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 09:49

alleen als je veel geld over hebt dan zou ik gaan voor ee vrachtwagente, maar dan moet je eigenlijk wel C rijbewijs ook halen want dat gerommel in de marge met laadvermogen van de naar B teruggekeurde wagens is vreselijk.
Het is vreselijk makkelijk een wagen maar als ie niet nieuwer is dan veel onderhoud en toch ook gevaar dat ie na 2 weken niet gebruiken niet meer start.

Ik zou al ik jou was lekker doorsparen voor een goede nieuwe trailer en dan over 2 jaar een auto te nemen die dat mag trekken. Zelf rij ik in een Ford Kuga die 2150 kg mag trekke. Ideeal dus.

Captain

Berichten: 21377
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Auto en trailer of vrachtwagentje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-23 10:38

Haha heel duidelijke antwoorden, thanks. :))

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 11:06

EllyC schreef:
alleen als je veel geld over hebt dan zou ik gaan voor ee vrachtwagente, maar dan moet je eigenlijk wel C rijbewijs ook halen want dat gerommel in de marge met laadvermogen van de naar B teruggekeurde wagens is vreselijk.
Het is vreselijk makkelijk een wagen maar als ie niet nieuwer is dan veel onderhoud en toch ook gevaar dat ie na 2 weken niet gebruiken niet meer start.

Ik zou al ik jou was lekker doorsparen voor een goede nieuwe trailer en dan over 2 jaar een auto te nemen die dat mag trekken. Zelf rij ik in een Ford Kuga die 2150 kg mag trekke. Ideeal dus.

En toch, he, ben ik dat niet helemaal met je eens.
Punt is namelijk dat een vrachtwagen beduidend minder kost in de heb. Wegenbelasting 80 euro per drie maanden, verzekering rond de 500 per jaar, beetje afhankelijk van de gewenste dekking en shoppen heeft nut. Verbruik zit in de buurt van 1:8, wagen maakt niet zoveel uit tenzij je serieus boven de 12ton TMM gaat, maar dan komen er ook allerlei andere kosten bij; wil je niet.

Als je verder geen behoefte hebt aan een grotere auto, kan de overweging voor een kleine auto met een vrachtwagen ernaast goedkoper uitvallen dan een degelijke trekauto met trailer. Het is niet zo zwart-wit als het graag gepresenteerd wordt.

BoktVerlaten
Berichten: 429
Geregistreerd: 29-10-21

Re: Auto en trailer of vrachtwagentje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 11:39

Ik heb bewust voor een vrachtwagen op B rijbewijs gekozen, juist vanwege de veiligheid en het makkelijk opzadelen in de wagen etc. Maar ik wel gekozen voor een nieuw model paardenwagen, geen omgebouwde oude bedrijfsbus.
Ik mag ca 1200 kilo laden. Zou er twee mee kunnen nemen maar in de praktijk gebeurt dat nooit. Ik kan er maar op 1 tegelijk rijden en ga er voornamelijk mee naar het bos of clinics. Als er een paard naar de kliniek moet, is dat er ook maar 1 (hoop ik dan maar).
Dus in de praktijk vervoer ik er maar 1 tegelijk en dan heb ik meer dan genoeg capaciteit.
Financieel is het een stuk minder aantrekkelijk dan een trailer.

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 12:18

ikke schreef:
EllyC schreef:
alleen als je veel geld over hebt dan zou ik gaan voor ee vrachtwagente, maar dan moet je eigenlijk wel C rijbewijs ook halen want dat gerommel in de marge met laadvermogen van de naar B teruggekeurde wagens is vreselijk.
Het is vreselijk makkelijk een wagen maar als ie niet nieuwer is dan veel onderhoud en toch ook gevaar dat ie na 2 weken niet gebruiken niet meer start.

Ik zou al ik jou was lekker doorsparen voor een goede nieuwe trailer en dan over 2 jaar een auto te nemen die dat mag trekken. Zelf rij ik in een Ford Kuga die 2150 kg mag trekke. Ideeal dus.

En toch, he, ben ik dat niet helemaal met je eens.
Punt is namelijk dat een vrachtwagen beduidend minder kost in de heb. Wegenbelasting 80 euro per drie maanden, verzekering rond de 500 per jaar, beetje afhankelijk van de gewenste dekking en shoppen heeft nut. Verbruik zit in de buurt van 1:8, wagen maakt niet zoveel uit tenzij je serieus boven de 12ton TMM gaat, maar dan komen er ook allerlei andere kosten bij; wil je niet.

Als je verder geen behoefte hebt aan een grotere auto, kan de overweging voor een kleine auto met een vrachtwagen ernaast goedkoper uitvallen dan een degelijke trekauto met trailer. Het is niet zo zwart-wit als het graag gepresenteerd wordt.


Jaarlijkse APK, om de 5 jaar nieuwe banden ivm veroudering en dan onderhoud, zeker bij een oudere niet te verwaarlozen.

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Auto en trailer of vrachtwagentje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 13:29

Ik zou liever een kleine vrachtwagen hebben. Als ik zie hoe vaak hier de trailer ingezet wordt voor verhuizingen, grote spullen etc en wat mijn trekauto per maand kost + aanschaf trailer, dan was het destijds misschien wel een betere investering geweest dan auto + trailer.

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 13:58

EllyC schreef:
ikke schreef:
En toch, he, ben ik dat niet helemaal met je eens.
Punt is namelijk dat een vrachtwagen beduidend minder kost in de heb. Wegenbelasting 80 euro per drie maanden, verzekering rond de 500 per jaar, beetje afhankelijk van de gewenste dekking en shoppen heeft nut. Verbruik zit in de buurt van 1:8, wagen maakt niet zoveel uit tenzij je serieus boven de 12ton TMM gaat, maar dan komen er ook allerlei andere kosten bij; wil je niet.

Als je verder geen behoefte hebt aan een grotere auto, kan de overweging voor een kleine auto met een vrachtwagen ernaast goedkoper uitvallen dan een degelijke trekauto met trailer. Het is niet zo zwart-wit als het graag gepresenteerd wordt.


Jaarlijkse APK, om de 5 jaar nieuwe banden ivm veroudering en dan onderhoud, zeker bij een oudere niet te verwaarlozen.

Onderschat de kosten van een fatsoenlijke trekauto niet!
De V70 (1800kg trekgewicht) kost bijna 100 euro per maand wegenbelasting, 50 euro verzekering en aan 1:10 benzine is zuinig niet mijn eerste gedachte.
Ook onderhoud is ie niet goedkoper dan de vrachtwagen wat al begint met dat de vrachtwagen eens per jaar voor APK en beurtje bij de garage staat en de Volvo minimaal twee keer per jaar. Die loopt bijna 20k op jaarbasis.....

Als ik dat afzet tegen de kosten van de Pinda met de vrachtwagen, kom ik een heel eind, zelfs met de stallingskosten erbij.

Captain

Berichten: 21377
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Auto en trailer of vrachtwagentje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-23 14:12

Ik zal het eens gaan uitrekenen! De auto zal echt alleen gebruikt worden voor het trekken van de trailer. Over 2 jaar een auto kopen met trekhaak zou ik wel willen maar is mijn man zijn auto en die wil graag iets sportiefs. _O-

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 14:25

Captain schreef:
Ik zal het eens gaan uitrekenen! De auto zal echt alleen gebruikt worden voor het trekken van de trailer. Over 2 jaar een auto kopen met trekhaak zou ik wel willen maar is mijn man zijn auto en die wil graag iets sportiefs. _O-

Het ene hoeft het andere niet uit te sluiten.

Het is natuurlijk altijd goedkoper om een auto te hebben die voor beide doelen geschikt is dan dat je een tweede auto of vrachtwagen ernaast neemt.
Dat zijn wel de afwegingen waarbij persoonlijke opvattingen soms zwaarder wegen dan geld/kosten.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 15:31

Betalen jullie per maand wegenbelasting?
Is dat zoveel anders in Nederland dan België?

Ik heb een diesel euronorm 6 mag 2.000kg trekken en betaal 1x per jaar wegenbelasting van rond de 600 euro.
Verzekering is kleine omnium aan 112 per maand. Da's op jaarbasis duurder dan de wegenbelasting :')

Dan de ervaring B wagentje of trailer.
Ik heb zeer recent met beide gereden.

Een B wagentje gehuurd. Reed zeer soepel en was zuinig in gebruik. Van antwerpen naar Limburg naar Oost-Vlaanderen en terug maar voor 35 euro getankt.


Trailer gehuurd voor 30km te rijden. Het was iets minder comfortabel omdat je het wel voelde als je afremde dat er ook nog gewicht achter de auto hangt.
Paard zelf verkiest ook camionette boven trailer. (laad hij makkelijker als die in camionette mag)
Camionette voelde ook stabieler en gaf qua gevoel/gemoedsrust meer veiligheid.

Maar... Omdat ik er al de trekauto voor heb wil ik tzt toch zelf een trailer aanschaffen.

Jij hebt wel nog keuze dus ik wens je veel wijsheid en succes toe.

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Re: Auto en trailer of vrachtwagentje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 15:39

Je keuze hangt ook af van hoeveel paarden je tegelijk wilt gaan vervoeren. Is dat er eigenlijk altijd maar 1, dan is een paardenwagentje een goede keuze. Wil je regelmatig met 2 grote paarden op pad, dan lukt dat qua laadvermogen niet en kun je beter voor een auto-trailercombi kiezen.

mag
Berichten: 1603
Geregistreerd: 09-02-06

Re: Auto en trailer of vrachtwagentje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 16:03

Is het een optie om de zakelijke auto's te houden maar 1 van de 2 of beide alleen zakelijk te rijden zodat je geen bijtelling meer betaald, daarnaast een goede trekauto te kopen? Als je prive niet heel veel km's rijd is dat misschien de voordeligste keuze.

suus_toes

Berichten: 980
Geregistreerd: 01-05-07
Woonplaats: Eenrum

Re: Auto en trailer of vrachtwagentje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 16:34

Ik heb ook m'n E achter B.

Nu bezig met groot rijbewijs.. wij willen wel gaan kijken voor een veebakje voor op de vrachtwagen.

Ik heb geen auto die de trailer mag trekken, en geen zadelkamer in de trailer.
Dus ben altijd met de trekker op pad, en dus ruimte gebrek voor zadel etc. :)*

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Auto en trailer of vrachtwagentje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 16:41

De overweging wél een eigen trailer aanschaffen en per keer een trekauto (in de praktijk een busje) huren is ook nog een optie. Je bent anders afhankelijk van je kerel die altijd nét op dezelfde dag de auto ook nodig heeft.

Rule_Breaker

Berichten: 43
Geregistreerd: 30-01-22
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 17:34

Ik heb een B vrachtwagentje oldtimer, dus ik betaal geen wegenbelasting alleen verzekering. Mag 1120 kg laden.
Ik ga er eigenlijk alleen mee naar het bos of strand.
In vergelijking met een fatsoenlijke trekauto en trailer een (veel) goedkopere oplossing en ik ben er superblij mee!
Heb er een kleine personenauto naast.

Het enige wat ik soms lastig vindt is dat bij de oldtimer de 80 km wel de max is.
Voor de B-wegen niet zo'n probleem maar ik ga niet graag de snelweg ermee op maar dat is gelukkig ook niet echt nodig.

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 18:23

Rule_Breaker schreef:
Ik heb een B vrachtwagentje oldtimer, dus ik betaal geen wegenbelasting alleen verzekering. Mag 1120 kg laden.
Ik ga er eigenlijk alleen mee naar het bos of strand.
In vergelijking met een fatsoenlijke trekauto en trailer een (veel) goedkopere oplossing en ik ben er superblij mee!
Heb er een kleine personenauto naast.

Het enige wat ik soms lastig vindt is dat bij de oldtimer de 80 km wel de max is.
Voor de B-wegen niet zo'n probleem maar ik ga niet graag de snelweg ermee op maar dat is gelukkig ook niet echt nodig.

Dat oeverloze gebrek aan power is een punt bij veel auto's, ook de modernere.
Veel paardenwagen, zowel B- als C-rijbewijs, worden gebouwd op de goedkoopste chassis met eigenlijk te lichte motoren erin.

Dat hielp niet in mijn zoektocht. Ik heb wel een leuke wagen gevonden maar 130pk in een wagen die z'n 7500kg TMM ook echt nodig heeft, dat gaat niet werken. Been there.
Het verschil met de huidige wagen (220pk) is bijna schokkend, ook bij de pomp (hij is zuiniger).

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 19:19

Waar je ook over na moet denken:
Als je regelmatig in je eentje met twee paarden op pad gaat, dan heb je met de auto+ trailer met makkelijk ladende paarden geen hulp van anderen nodig bij het op/ af laden.
Je kunt dan bijvoorbeeld paard 1 er uit halen en rijden, dan paard 1 weer terug op de trailer, dan paard 2 er af en rijden.

Dat gaat dus met auto plus trailer wel, maar met een vrachtwagentje niet. Dan heb je altijd laadhulp nodig als je met twee dieren tegelijk op pad gaat. Voor mij een reden om voor auto plus trailer te kiezen

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 19:22

Wat is nu precies je vraag?

Jullie hebben een auto die geen trailer mag trekken.
Je kan nu een bus en een trailer lenen, voor je tripjes.

Een B-vrachtwagen waar maar èèn (1) paard op kan, dat haal ik uit je post, zijn prima te vinden.
Als je daarnaast dagelijks in dat vrachtwagentje wil rijden is dat de goedkoopste oplossing.
Ervan uitgaand dat je na die lease van twee jaar iets wil aanschaffen waarmee je je paard kan vervoeren, zo economisch mogelijk.

Of wil je nu al iets kopen?

Enne, gefeliciteerd met het behalen van je E *\o/*
Ik vond het geen sinecure, maar achteraf wel heel blij dat ik hem heb.
Laatst bijgewerkt door Nielojram op 20-10-23 19:30, in het totaal 3 keer bewerkt

Sanet

Berichten: 7953
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 19:23

@Punz: Als ik paard 1 op de trailer zet en daarna paard 2 eraf haal, dan breekt paard 1 de trailer af. Dus moest echt, 2 eraf, vast knuppen en dan 1 er weer op. Dat kan met een vrachtwagentje toch net zo goed?

Celebi
Berichten: 3655
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 19:51

Ik vind een vrachtwagentje veel relaxter voor mijn paard, hijzelf volgens mij ook, maar toch heb ik een eigen trailer en gebruik ik de auto van mijn ouders als ik 'm nodig heb. Voordelen aan de trailer is dat deze in ieder geval geen geld kost als die stil staat. De stalling is vaak ook makkelijker omdat het minder ruimte inneemt. Wat ik ook erg fijn vind is dat je met een weekendje weg makkelijk je trailer laat staan om even boodschappen te doen en uit eten te gaan. Met een vrachtwagentje kan dat ook wel, maar het is toch wat minder handig.

Maar, eerlijk is eerlijk, die vrachtwagentjes zijn heerlijk comfortabel en stabiel. :j