Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne
Sanet schreef:Die B vrachtwagentjes hebben daarnaast vaak helemaal niet genoeg laadcapaciteit voor 2 paarden (vaak zo’n 900-1100kg laadvermogen, dat is dan ook inclusief jezelf, je zadel, etc).
Dus wil je het echt volgens de regels doen, dan moet je een C-rijbewijs vrachtwagentje en dus ook je C of C1 rijbewijs halen
EllyC schreef:alleen als je veel geld over hebt dan zou ik gaan voor ee vrachtwagente, maar dan moet je eigenlijk wel C rijbewijs ook halen want dat gerommel in de marge met laadvermogen van de naar B teruggekeurde wagens is vreselijk.
Het is vreselijk makkelijk een wagen maar als ie niet nieuwer is dan veel onderhoud en toch ook gevaar dat ie na 2 weken niet gebruiken niet meer start.
Ik zou al ik jou was lekker doorsparen voor een goede nieuwe trailer en dan over 2 jaar een auto te nemen die dat mag trekken. Zelf rij ik in een Ford Kuga die 2150 kg mag trekke. Ideeal dus.
ikke schreef:EllyC schreef:alleen als je veel geld over hebt dan zou ik gaan voor ee vrachtwagente, maar dan moet je eigenlijk wel C rijbewijs ook halen want dat gerommel in de marge met laadvermogen van de naar B teruggekeurde wagens is vreselijk.
Het is vreselijk makkelijk een wagen maar als ie niet nieuwer is dan veel onderhoud en toch ook gevaar dat ie na 2 weken niet gebruiken niet meer start.
Ik zou al ik jou was lekker doorsparen voor een goede nieuwe trailer en dan over 2 jaar een auto te nemen die dat mag trekken. Zelf rij ik in een Ford Kuga die 2150 kg mag trekke. Ideeal dus.
En toch, he, ben ik dat niet helemaal met je eens.
Punt is namelijk dat een vrachtwagen beduidend minder kost in de heb. Wegenbelasting 80 euro per drie maanden, verzekering rond de 500 per jaar, beetje afhankelijk van de gewenste dekking en shoppen heeft nut. Verbruik zit in de buurt van 1:8, wagen maakt niet zoveel uit tenzij je serieus boven de 12ton TMM gaat, maar dan komen er ook allerlei andere kosten bij; wil je niet.
Als je verder geen behoefte hebt aan een grotere auto, kan de overweging voor een kleine auto met een vrachtwagen ernaast goedkoper uitvallen dan een degelijke trekauto met trailer. Het is niet zo zwart-wit als het graag gepresenteerd wordt.
EllyC schreef:ikke schreef:En toch, he, ben ik dat niet helemaal met je eens.
Punt is namelijk dat een vrachtwagen beduidend minder kost in de heb. Wegenbelasting 80 euro per drie maanden, verzekering rond de 500 per jaar, beetje afhankelijk van de gewenste dekking en shoppen heeft nut. Verbruik zit in de buurt van 1:8, wagen maakt niet zoveel uit tenzij je serieus boven de 12ton TMM gaat, maar dan komen er ook allerlei andere kosten bij; wil je niet.
Als je verder geen behoefte hebt aan een grotere auto, kan de overweging voor een kleine auto met een vrachtwagen ernaast goedkoper uitvallen dan een degelijke trekauto met trailer. Het is niet zo zwart-wit als het graag gepresenteerd wordt.
Jaarlijkse APK, om de 5 jaar nieuwe banden ivm veroudering en dan onderhoud, zeker bij een oudere niet te verwaarlozen.
Captain schreef:Ik zal het eens gaan uitrekenen! De auto zal echt alleen gebruikt worden voor het trekken van de trailer. Over 2 jaar een auto kopen met trekhaak zou ik wel willen maar is mijn man zijn auto en die wil graag iets sportiefs.
Rule_Breaker schreef:Ik heb een B vrachtwagentje oldtimer, dus ik betaal geen wegenbelasting alleen verzekering. Mag 1120 kg laden.
Ik ga er eigenlijk alleen mee naar het bos of strand.
In vergelijking met een fatsoenlijke trekauto en trailer een (veel) goedkopere oplossing en ik ben er superblij mee!
Heb er een kleine personenauto naast.
Het enige wat ik soms lastig vindt is dat bij de oldtimer de 80 km wel de max is.
Voor de B-wegen niet zo'n probleem maar ik ga niet graag de snelweg ermee op maar dat is gelukkig ook niet echt nodig.