Jaarcontract stalling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 10:03

Niet echt juridisch advies, maar als je altijd een goede, stille, gemakkelijke klant bent geweest, zou ik dat eerst proberen uit te spelen. Met de vereniging rond tafel, zeggen dat je er altijd fijn gestaan hebt, dat je er nog heel lang wilt staan, dat je je altijd buiten de discussie gehouden hebt en dat je het nu dus wel jammer vindt dat je trouw op deze manier beloond wordt. Beetje op emotie spelen zou mijn eerste actie zijn. :o

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 10:04

Als het een vereniging is zou ik zeker eens met andere leden ergens juridische vragen gaan stellen.
Het lijkt me inderdaad onmogelijk om contracten en stalgeld zo te veranderen buiten de ALV om. Dat lijkt me zelfs een reden om als ALV het bestuur op het matje te roepen en duidelijk te maken dat dit niet is wat de vereniging wil. De vereniging is namelijk niet het bestuur maar juist de leden.

IHN
Berichten: 2333
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 10:07

dus eigenlijk zeg je:die morele. erplichting en mondeling akkoord heeft voor mij geen waarde, want nu hetgeen mij allang bekend was, vastgelegd gaat worden wil ik het niet?

ik vind het een bezopen constructie. Juridisch. geen idee. bel gewoon ff het juridisch loket of advocaat.

en verder:spreek hen erop aan Ga je daar echt nog leuk staam als je een juridische strijd moet gaan voeren?

ik vind het een ander verhaal als dit uit het niets komt. Maar je geeft zelf aan dat je wel degelijk op de hoogte was. Dan had je het toen moeten aangeven. Niet eerst 5 jaar er gaan staan met in het achterhoofd:ach, ik heb toch niks getekend dus als t gebeurt kunnen ze me de boom in. En nu ze het vastleggen (ws door mensen die hetzelfde dachten als jou) ineens gaan piepen.

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Jaarcontract stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 10:13

Als iemand zijn zaakjes niet op orde heeft en opeens na 5 jaar de zaakjes eenzijdig op orde wil brengen, maar jou daarbij benadeeld, dan zou je niet piepen?

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70550
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Jaarcontract stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 10:53

Ik verplaats dit topic naar transport, afspraken en overige.

Luzerna
Berichten: 212
Geregistreerd: 28-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-23 11:11

IHN schreef:
dus eigenlijk zeg je:die morele. erplichting en mondeling akkoord heeft voor mij geen waarde, want nu hetgeen mij allang bekend was, vastgelegd gaat worden wil ik het niet?

ik vind het een bezopen constructie. Juridisch. geen idee. bel gewoon ff het juridisch loket of advocaat.

en verder:spreek hen erop aan Ga je daar echt nog leuk staam als je een juridische strijd moet gaan voeren?

ik vind het een ander verhaal als dit uit het niets komt. Maar je geeft zelf aan dat je wel degelijk op de hoogte was. Dan had je het toen moeten aangeven. Niet eerst 5 jaar er gaan staan met in het achterhoofd:ach, ik heb toch niks getekend dus als t gebeurt kunnen ze me de boom in. En nu ze het vastleggen (ws door mensen die hetzelfde dachten als jou) ineens gaan piepen.


Ik zie het wat anders. Ik heb altijd aangegeven dat ik de intentie heb om hier heel lang te staan, maar dat ik nergens voor getekend heb. Sterker nog: ik sta nu 3 maanden elders en betaal beide stallen juist vanwege mijn morele toezegging. Ik wil echter weg kunnen zodra ik niet meer tevreden ben of mn paard verkoop.

En ik ga naar mijn mening nu niet piepen. Ik probeer te kijken hoe het juridisch zit, zodat ik dit in alle rust met het bestuur kan bespreken. Juist om een strijd te voorkomen.

En ik sta er graag en wil hierom ook niet weg. M'n paard heeft hier geen last van.

Knoek
Berichten: 119
Geregistreerd: 11-05-22

Re: Jaarcontract stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 11:32

Even terug naar de tekentafel in dit geval. Emotie dient even los te worden gekoppeld.

Er is sprake van een vereniging.
Een vereniging heeft statuten en reglementen.
Hierin staat de gang van zaken vermeld. Wijkt deze af van de nu gehanteerde werkwijze?
Dan gaat het bestuur buiten zijn boekje.
Voor aanpassingen tarieven dient het bestuur een jaar van te voren, tenzij anders vastgelegd, deze al voor te leggen in de ALV. Dient er een verenigingsbelang dit tussentijds aan te passen dan dient er een BALV uit te worden geschreven.

Dus vertrekpunt in deze casus is wat is er vastgelegd?

imaudy
Berichten: 5046
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 11:59

imaudy schreef:
Luzerna schreef:

We betalen per maand.


Dan is het een maand opzegtermijn. Persoonlijk zou ik het jaar uitzitten en dan naar een andere stal gaan.


Ik zie in een artikel van een hippisch jurist dat jaarcontracten idd mogen en dat je dan niet tussendoor kunt opzeggen.

Ik lees nu dat het om een vereniging gaat. Een bijzondere vereniging met zijn eigen voorwaarden. Kan iedereen zomaar zijn paard daar stallen?

MyWishMax

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 12:25

imaudy schreef:
Ik zie in een artikel van een hippisch jurist dat jaarcontracten idd mogen en dat je dan niet tussendoor kunt opzeggen.

Ik lees nu dat het om een vereniging gaat. Een bijzondere vereniging met zijn eigen voorwaarden. Kan iedereen zomaar zijn paard daar stallen?


Dan moet je dus wel een contract hebben. Niet nadat er getekent is een reglement geven waar aanvullende dingen in staan. In dit geval heeft ts dus niks getekent waarin staat dat het een jaar contract is.

Sterker nog, er is geen contract getekent als ik het begrijp. Alleen een formulier met informatie over het paard, maar geen overeenkomst met voorwaarden, rechten en plichten.

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 12:32

MyWishMax schreef:
imaudy schreef:
Ik zie in een artikel van een hippisch jurist dat jaarcontracten idd mogen en dat je dan niet tussendoor kunt opzeggen.

Ik lees nu dat het om een vereniging gaat. Een bijzondere vereniging met zijn eigen voorwaarden. Kan iedereen zomaar zijn paard daar stallen?


Dan moet je dus wel een contract hebben. Niet nadat er getekent is een reglement geven waar aanvullende dingen in staan. In dit geval heeft ts dus niks getekent waarin staat dat het een jaar contract is.

Sterker nog, er is geen contract getekent als ik het begrijp. Alleen een formulier met informatie over het paard, maar geen overeenkomst met voorwaarden, rechten en plichten.

Ik vraag me af of dat juridisch gezien verschil maakt, aangezien ze de voorwaarden aanvaard heeft door er gewoon te gaan staan 5 jaar geleden. Het is wat lastiger aantoonbaar voor de vereniging, maar zeker met dat mutatieformulier en het overhandigen van het reglement staan ze normaal gesproken behoorlijk sterk.

MyWishMax

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Jaarcontract stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 12:34

Maar het overhandigen van reglementen is gedaan na het tekenen.

Als een ander bedrijf dit doet met av gelden ze niet. Die moeten beschikbaar zijn voordat de overeenkomst aangegaan wordt.

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Jaarcontract stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 12:37

Beschikbaar is wat anders dan overhandigd. Als het bijvoorbeeld op stal hangt, of op een website staat, dan zijn ze al beschikbaar.

Kendra

Berichten: 8731
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 12:38

Jullie zijn een vereniging met een bestuur dat uit vrijwilligers bestaat. Mijn vraag zou zijn: waarom stellen zij dit voor? Is er veel verloop, is het moeilijk de boel financieel rond te krijgen? En is er dan een directe relatie met de stalling? Of is de exploitatie van de stal eigenlijk het probleem en wordt dat afgewenteld op de pensionklanten?

Ik zou eerst het gesprek aangaan, en ben het met je eens dat dit iets is voor de ALV.
Meestal staat er in de statuten dat leden een ALV bijeen kunnen roepen, voor de voorwaarden heb je die nodig (meestal een aantal leden of een percentage).

Advies: je zegt dat je het naar de zin hebt, laat dat de basis zijn. Vrijwillige bestuurders kunnen wel/geen fee ontvangen voor hun activiteiten, maar het zijn meestal geen favoriete functies. Probeer er eerst dus uit te komen vanuit het gezamenlijke belang: een leuke stal waar iedereen het naar de zin heft.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57942
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 12:42

MyWishMax schreef:
Maar het overhandigen van reglementen is gedaan na het tekenen.

Als een ander bedrijf dit doet met av gelden ze niet. Die moeten beschikbaar zijn voordat de overeenkomst aangegaan wordt.

Maar na vijf jaar weet je wel hoe het gaat dus zelfs als het 1e jaar niet telt zouden de volgende vier wel tellen als ‘voor akkoord’.

MyWishMax

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 12:56

Ayasha schreef:
MyWishMax schreef:
Maar het overhandigen van reglementen is gedaan na het tekenen.

Als een ander bedrijf dit doet met av gelden ze niet. Die moeten beschikbaar zijn voordat de overeenkomst aangegaan wordt.

Maar na vijf jaar weet je wel hoe het gaat dus zelfs als het 1e jaar niet telt zouden de volgende vier wel tellen als ‘voor akkoord’.


Behalve dat je dan op het stilzwijgende verlengen komt en de discussie aangaat of het nu een contract voor onbepaalde tijd is en dus opzegtermijn van een maand.

Achterom schreef:
Beschikbaar is wat anders dan overhandigd. Als het bijvoorbeeld op stal hangt, of op een website staat, dan zijn ze al beschikbaar.


Nee, als je kijkt naar AV is het niet zo simpel en zwart wit. Daar is de hoofdregel nog steeds ter hand stellen en pas bij uitzonderingen mag je verwijzen naar bijvoorbeeld een url. Maar dan moet je dus wel aangeven dat ze van toepassing zijn en verwijzen naar de plek waar ze te vinden zijn.

Het blijft niet netjes om reglementen met rechten en plichten pas uit te delen nadat er een overeenkomst aangegaan is. Blijkbaar konden ze het wel ter hand stellen, maar pas na het sluiten van de overeenkomst

imaudy
Berichten: 5046
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 12:58

Denk te weten om welke vereniging dit gaat (ken de verenigingverder niet). Vermoed dat er betaalde stalhulpen zijn en meer van dat soort kosten. Daar wil de vereniging blijkbaar de zekerheid van een jaarcontract voor.

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 13:55

MyWishMax schreef:
Achterom schreef:
Beschikbaar is wat anders dan overhandigd. Als het bijvoorbeeld op stal hangt, of op een website staat, dan zijn ze al beschikbaar.


Nee, als je kijkt naar AV is het niet zo simpel en zwart wit. Daar is de hoofdregel nog steeds ter hand stellen en pas bij uitzonderingen mag je verwijzen naar bijvoorbeeld een url. Maar dan moet je dus wel aangeven dat ze van toepassing zijn en verwijzen naar de plek waar ze te vinden zijn.

Het blijft niet netjes om reglementen met rechten en plichten pas uit te delen nadat er een overeenkomst aangegaan is. Blijkbaar konden ze het wel ter hand stellen, maar pas na het sluiten van de overeenkomst

Graag een bron als je dit zo stelt, de jurist op mijn werk denkt daar namelijk heel anders over.

MyWishMax

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 16:25

Gaat nu wel erg offtopic, maar wat jij noemde als mogelijkheden zijn uitzonderingen en dus niet de regel. Met het risico dat ze vernietigbaar zijn, omdat er niet aan de informatieplicht is voldaan.

Op website mag alleen als de overeenkomst ook online via de website gesloten wordt of met wederzijds goedvinden, maar wel met een directe link alsnog. Dus niet gewoon op de website zetten en zonder aan te geven dat ze van toepassing zijn of de andere partij een zoektocht te laten starten op de website. Of als je onder de uitzondering valt van dienstenrichtlijn, maar weer met de directe link. Daarnaast mag je, als je onder de richtlijn valt, de av dan ook neerleggen op de plek waar de dienst verricht wordt. Als het maar makkelijk te vinden kan zijn en de mogelijkheid er dus is voordat de overeenkomst gesloten wordt.

Maar dat zijn dus de uitzonderingen. Vandaar dat ik aangaf dat het niet zo simpel en zwart wit ligt. Allemaal afhankelijk van de gebruiker van de Av wat die wel en niet mag, type overeenkomst en noem maar op.

Even snel een bron.
Citaat:
Voor de toepasselijkheid van algemene voorwaarden zijn met name drie “stappen” belangrijk: 1) de tijdige van toepassing verklaring, 2) de aanvaarding door de wederpartij en 3) het voldoen aan de informatieplicht


Citaat:
Als de overeenkomst niet langs elektronische weg wordt gesloten, kunnen de algemene voorwaarden bijvoorbeeld ter hand worden gesteld door deze feitelijk te overhandigen of door deze op te nemen als bijlage bij een schriftelijke offerte of contract. Ook kan aan de terhandstellingsplicht worden voldaan door middel van elektronische toezending (bijvoorbeeld als pdf-bestand toegezonden per e-mail), maar daar moet de wederpartij wel expliciet en vooraf mee hebben ingestemd. Wanneer de overeenkomst wel langs elektronische weg wordt gesloten, volstaat terhandstelling langs elektronisch weg. Let op: de elektronische ter hand gestelde algemene voorwaarden moeten door de wederpartij kunnen worden opgeslagen ten behoeve van latere kennisneming.



https://www.dirkzwager.nl/kennis/artike ... uikt-u-ze/

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 16:31

Er is helemaal geen schriftelijke overeenkomst gesloten. Dus eigenlijk is het reglement overhandigd voor het afsluiten van het contract, al zit er weliswaar 5 jaar tussen beide handelingen. :D

MyWishMax

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 16:38

Daarom gaf ik ook aan offtopic haha, want het heeft hier niks mee te maken. Is hier helemaal geen sprake van.
Ik maakte alleen de vergelijking dat ik het net zo raar vind om een reglement met allerlei rechten en plichten pas te overhandigen na het sluiten van de overeenkomst en dat je dat met av's ook niet mag, dan gelden ze niet.
Blijft gewoon apart. Ja je mag lid worden en hier staan, als je gegevens invult en per die datum start het. Oh fijn, nu je getekend hebt; dit zijn alle rechten en plichten die je hebt en nu zit je eraan vast.

Maar ja als je het zo bekijkt zijn ze ruim op tijd met 5 jaar :')

henshem
Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 16:39

Als ik het goed begrijp gaat het hier om een lidmaatschap van een paardrijvereniging met daarbij behorende statuten en evt. huishoudelijk reglement. Deze constructie is niet te vergelijken met een pensionstal overeenkomst (met of zonder algemene voorwaarden). Hiervoor is al terecht door iemand geschreven dat de leden van de vereniging dit dan moeten aankaarten bij het bestuur.

gomir

Berichten: 25535
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 17:35

henshem schreef:
Als ik het goed begrijp gaat het hier om een lidmaatschap van een paardrijvereniging met daarbij behorende statuten en evt. huishoudelijk reglement. Deze constructie is niet te vergelijken met een pensionstal overeenkomst (met of zonder algemene voorwaarden). Hiervoor is al terecht door iemand geschreven dat de leden van de vereniging dit dan moeten aankaarten bij het bestuur.


Een vereniging die ook pensionstalling aanbiedt. Voor een verenigingslidmaatschap vind ik een vast jaarbedrag wel te overzien, voor stalling met kosten van ruim 600 euro per maand zou het mijn keus niet zijn.

Luzerna
Berichten: 212
Geregistreerd: 28-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-23 22:51

Ik vraag me af of dat juridisch gezien verschil maakt, aangezien ze de voorwaarden aanvaard heeft door er gewoon te gaan staan 5 jaar geleden. Het is wat lastiger aantoonbaar voor de vereniging, maar zeker met dat mutatieformulier en het overhandigen van het reglement staan ze normaal gesproken behoorlijk sterk.[/quote]

Waarom denk je dat? Ik lees dat een jaarcontract van rechtswege overgaat in een contract voor onbepaalde tijd met een maand opzegtermijn. Tenzij het expliciet is verlengd. En dat is sowieso niet gebeurd.

Ik lees ook dat contracten schriftelijk moeten worden overeengekomen. Dat is ook niet gebeurd.

Luzerna
Berichten: 212
Geregistreerd: 28-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-23 22:56

Kendra schreef:
Jullie zijn een vereniging met een bestuur dat uit vrijwilligers bestaat. Mijn vraag zou zijn: waarom stellen zij dit voor? Is er veel verloop, is het moeilijk de boel financieel rond te krijgen? En is er dan een directe relatie met de stalling? Of is de exploitatie van de stal eigenlijk het probleem en wordt dat afgewenteld op de pensionklanten?

Ik zou eerst het gesprek aangaan, en ben het met je eens dat dit iets is voor de ALV.
Meestal staat er in de statuten dat leden een ALV bijeen kunnen roepen, voor de voorwaarden heb je die nodig (meestal een aantal leden of een percentage).

Advies: je zegt dat je het naar de zin hebt, laat dat de basis zijn. Vrijwillige bestuurders kunnen wel/geen fee ontvangen voor hun activiteiten, maar het zijn meestal geen favoriete functies. Probeer er eerst dus uit te komen vanuit het gezamenlijke belang: een leuke stal waar iedereen het naar de zin heft.


Ja precies. Dat is mijn doel. Het verloop is momenteel wat hoger en dat past niet bij het verenigingsgevoel.

Er is veel gedoe over het voorstel op stal en ik probeer informatie in te winnen om vóór de ALV in gesprek te gaan om een strijd en een escalatie op de ALV te voorkomen.

Ik wil met een voorstel komen waar iedereen iets mee kan. Dat helpt het bestuur, de vereniging en uiteraard ook mijzelf.

future_vet
Berichten: 2617
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Jaarcontract stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 06:06

Ik denk dat dit toch inderdaad wel te vergelijken is met de woeker contracten van de sportschool. Daar geldt na eerste contractperiode is het maandelijks opzegbaar als je maandelijks betaalt.

Dus jaar contract kan wel maar dan na een jaar ben je vrij om maandelijks op te zeggen.