Jaarcontract stalling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Luzerna
Berichten: 212
Geregistreerd: 28-01-21

Jaarcontract stalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-23 21:06

Dag allemaal,

Momenteel sta ik op een stal waar je in principe een jaarcontract hebt. Daar heb je niet expliciet voor getekend, maar staat wel in het reglement wat je bij ondertekening van andere zaken ontvangt. Dit jaar contract geldt ook wanneer je paard geblesseerd raakt en langere tijd elders moet revalideren en zelfs als je je paard verkoopt. Alleen bij overlijden vervalt je jaarcontract.

Nu vroeg ik me af of dit rechtsgeldig is. Een jaarcontract is volgens mij enkel toegestaan indien je dit expliciet overeengekomen bent middels een contract en indien dat jaarlijks wordt verlengd met een jaar.
Of is een mondeling contract (hoewel het nooit expliciet is besproken, het is wel algemeen bekend dat met jaarcontracten wordt gewerkt) ook geldig? En hoe worden deze dan verlengd?

En kunnen ze je eraan houden als je je paard verkoopt en dus geen paard meer hebt?

Ik ga dit nog uitzoeken met een jurist, maar aangezien hier veel expertise en ervaring is, hoop ik dat jullie mij ook verder kunnen helpen.

Alvast dank!!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110693
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Jaarcontract stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 21:09

Volgens mij is hier laatst nog een topic over geweest. Misschien gaat het zelfs wel om dezelfde stal.
Ik zoek even voor je.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110693
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Jaarcontract stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 21:10


Luzerna
Berichten: 212
Geregistreerd: 28-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-23 22:17


Luzerna
Berichten: 212
Geregistreerd: 28-01-21

Re: Jaarcontract stalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-23 22:27


Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 22:38

Luzerna schreef:
Dag allemaal,

Momenteel sta ik op een stal waar je in principe een jaarcontract hebt. Daar heb je niet expliciet voor getekend, maar staat wel in het reglement wat je bij ondertekening van andere zaken ontvangt. Dit jaar contract geldt ook wanneer je paard geblesseerd raakt en langere tijd elders moet revalideren en zelfs als je je paard verkoopt. Alleen bij overlijden vervalt je jaarcontract.

Nu vroeg ik me af of dit rechtsgeldig is. Een jaarcontract is volgens mij enkel toegestaan indien je dit expliciet overeengekomen bent middels een contract en indien dat jaarlijks wordt verlengd met een jaar.
Of is een mondeling contract (hoewel het nooit expliciet is besproken, het is wel algemeen bekend dat met jaarcontracten wordt gewerkt) ook geldig? En hoe worden deze dan verlengd?

En kunnen ze je eraan houden als je je paard verkoopt en dus geen paard meer hebt?

Ik ga dit nog uitzoeken met een jurist, maar aangezien hier veel expertise en ervaring is, hoop ik dat jullie mij ook verder kunnen helpen.

Alvast dank!!

Dat reglement hoort bij de zaken waarmee je voor akkoord tekent?
Dus eigenlijk ben je schriftelijk op de hoogte gesteld en akkoord gegaan door er te stallen lijkt me.

AnnedB
Berichten: 290
Geregistreerd: 12-08-20

Re: Jaarcontract stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 23:27

Betaal je per maand of per jaar?

Luzerna
Berichten: 212
Geregistreerd: 28-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-23 23:51

Ayasha schreef:
Luzerna schreef:
Dag allemaal,

Momenteel sta ik op een stal waar je in principe een jaarcontract hebt. Daar heb je niet expliciet voor getekend, maar staat wel in het reglement wat je bij ondertekening van andere zaken ontvangt. Dit jaar contract geldt ook wanneer je paard geblesseerd raakt en langere tijd elders moet revalideren en zelfs als je je paard verkoopt. Alleen bij overlijden vervalt je jaarcontract.

Nu vroeg ik me af of dit rechtsgeldig is. Een jaarcontract is volgens mij enkel toegestaan indien je dit expliciet overeengekomen bent middels een contract en indien dat jaarlijks wordt verlengd met een jaar.
Of is een mondeling contract (hoewel het nooit expliciet is besproken, het is wel algemeen bekend dat met jaarcontracten wordt gewerkt) ook geldig? En hoe worden deze dan verlengd?

En kunnen ze je eraan houden als je je paard verkoopt en dus geen paard meer hebt?

Ik ga dit nog uitzoeken met een jurist, maar aangezien hier veel expertise en ervaring is, hoop ik dat jullie mij ook verder kunnen helpen.

Alvast dank!!

Dat reglement hoort bij de zaken waarmee je voor akkoord tekent?
Dus eigenlijk ben je schriftelijk op de hoogte gesteld en akkoord gegaan door er te stallen lijkt me.


Dat hoort erbij, maar staat nergens vermeld. Je weet wel dat een jaarcontract het uitgangspunt is. En we hebben geen contract getekend, meer een mutatieformulier waarop alle gegevens van het paard staan en de ingangsdatum. En toen kreeg ik een pakketje met huishoudelijk reglement en andere praktische zaken waarin over een jaarcontract wordt gesproken.

Luzerna
Berichten: 212
Geregistreerd: 28-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-23 23:52

AnnedB schreef:
Betaal je per maand of per jaar?


We betalen per maand.

imaudy
Berichten: 5046
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 07:16

Luzerna schreef:
AnnedB schreef:
Betaal je per maand of per jaar?


We betalen per maand.


Dan is het een maand opzegtermijn. Persoonlijk zou ik het jaar uitzitten en dan naar een andere stal gaan.

Luzerna
Berichten: 212
Geregistreerd: 28-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-23 08:23

Dan is het een maand opzegtermijn. Persoonlijk zou ik het jaar uitzitten en dan naar een andere stal gaan.[/quote]

Dank! Waarop baseer je dat? Welk wetsartikel?

Ik wil niet weg, maar we moeten nu een heel streng jaarcontract tekenen of veel meer gaan betalen. En ik voel voor beiden weinig, vandaar.

karrij
Berichten: 1052
Geregistreerd: 13-04-21

Re: Jaarcontract stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 08:34

Lijkt wel een wurgcontract, ik zou ook m'n biezen pakken!

fohadie
Berichten: 4300
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 08:34

Luzerna schreef:
Cayenne schreef:


8 pagina's doorgeworsteld, maar vooral meningen en geen juridische onderbouwingen, haha. Wel 2 linkjes naar artikelen, die ga ik nu even lezen.



Meningen ga je in dit topic ook allemaal krijgen. Voor juridische onderbouwingen moet je niet op een paardenforum zijn maar bij een jurist. Nu krijg je 1001 meningen die niet juridisch ondetbouwt zijn, dus kan je er alsnog weinig mee.

Luzerna
Berichten: 212
Geregistreerd: 28-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-23 08:43

Meningen ga je in dit topic ook allemaal krijgen. Voor juridische onderbouwingen moet je niet op een paardenforum zijn maar bij een jurist. Nu krijg je 1001 meningen die niet juridisch ondetbouwt zijn, dus kan je er alsnog weinig mee.[/quote]

Ik hoopte dat er iemand was die al eerder met dit bijltje had gehakt en me daardoor op weg zou helpen...

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 08:43

Als je pas na het tekenen het reglement krijgt waarin over een jaar gesproken hebt is dat wel apart. Want je hebt dus niet getekend voor een jaar, eigenlijk voor niks.

Er zit namelijk wel een verschil tussen een overeenkomst van bepaalde tijd (dus een jaar) of onbepaalde tijd. Bij bepaalde tijd kan je niet tussentijds opzeggen, tenzij het afgesproken is (en liefst dus ook in contract opgenomen) of met wederzijds goedvinden. Dan geldt de overeenkomst gewoon voor een jaar en na dat jaar stopt het van rechtswege en zou je weg moeten of een nieuwe overeenkomst aan moeten gaan.

Bij onbepaalde tijd is het opzegtermijn minimaal een maand, tenzij daarvan afgeweken wordt met wederzijds goedvinden.

Doordat je dus pas na het tekenen te horen krijgt dat het voor een jaar is kan je wel de discussie aangaan. Alleen is er daarvoor niks over gezegd? Je zegt dat het algemeen bekend is, hoe dan? Heeft de stalhouder het gezegd, staat het in de advertentie of op wat voor manier is het algemeen bekend?

Wel een reden trouwens om echt een contract te willen en goed door te lezen voordat je ergens gaat staan. Niet akkoord gaan met na het sluiten van de overeenkomst nog allerlei aanvullende documenten te krijgen waar je dus bijna 'automatisch' mee akkoord gaat omdat je al getekend hebt. Dat moet je krijgen voordat je akkoord gaat.

Ik zal even de artikelen en andere relevante zaken erbij zoeken. Het is ook nog afhankelijk van hoe lang je er nu staat, nog geen jaar of al langer?

Luzerna
Berichten: 212
Geregistreerd: 28-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-23 09:17

MyWishMax schreef:
Als je pas na het tekenen het reglement krijgt waarin over een jaar gesproken hebt is dat wel apart. Want je hebt dus niet getekend voor een jaar, eigenlijk voor niks.

Er zit namelijk wel een verschil tussen een overeenkomst van bepaalde tijd (dus een jaar) of onbepaalde tijd. Bij bepaalde tijd kan je niet tussentijds opzeggen, tenzij het afgesproken is (en liefst dus ook in contract opgenomen) of met wederzijds goedvinden. Dan geldt de overeenkomst gewoon voor een jaar en na dat jaar stopt het van rechtswege en zou je weg moeten of een nieuwe overeenkomst aan moeten gaan.

Bij onbepaalde tijd is het opzegtermijn minimaal een maand, tenzij daarvan afgeweken wordt met wederzijds goedvinden.

Doordat je dus pas na het tekenen te horen krijgt dat het voor een jaar is kan je wel de discussie aangaan. Alleen is er daarvoor niks over gezegd? Je zegt dat het algemeen bekend is, hoe dan? Heeft de stalhouder het gezegd, staat het in de advertentie of op wat voor manier is het algemeen bekend?

Wel een reden trouwens om echt een contract te willen en goed door te lezen voordat je ergens gaat staan. Niet akkoord gaan met na het sluiten van de overeenkomst nog allerlei aanvullende documenten te krijgen waar je dus bijna 'automatisch' mee akkoord gaat omdat je al getekend hebt. Dat moet je krijgen voordat je akkoord gaat.

Ik zal even de artikelen en andere relevante zaken erbij zoeken. Het is ook nog afhankelijk van hoe lang je er nu staat, nog geen jaar of al langer?


Dank. Ik sta er nu zo'n 5 jaar, met 2 verschillende paarden (na elkaar). Het is een vereniging die het verenigingsgevoel hoog in het vaandel heeft en daarom leden lang wil binden. Dat blijkt uit alles en omdat ik manegeruiter was, wist ik dat ook heel goed. Ik sta er ook prima en wil niet weg, maar had altijd het gevoel weg te kunnen omdat ik geen contact had getekend (hooguit een morele verplichting). Ik vind het een fijn idee, omdat er altijd iets kan gebeuren waardoor je bijvoorbeeld moet verkopen of verhuizen al lijkt dat nu ondenkbaar. Of dat je ontevreden wordt over het stalbeleid.

En ik wil nu dan ook geen contact gaan tekenen of significant meer gaan betalen voor een opzegtermijn die ik juridisch al heb.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 09:22

Dus het is 5 jaar lang stilzwijgend verlengd?

Toch vind ik het niet oké dat er allerlei documenten tevoorschijn komen ná het tekenen.
Wat bedoel je trouwens met deze quote?
Luzerna schreef:
Ik wil niet weg, maar we moeten nu een heel streng jaarcontract tekenen of veel meer gaan betalen. En ik voel voor beiden weinig, vandaar.


Willen ze nu een nieuw jaarcontract aanbieden? En waarom zou je zonder dat nieuwe contract veel meer gaan betalen?

Als je een nieuw contract tekent met dus een ander opzegtermijn ga je daarmee akkoord.

Luzerna
Berichten: 212
Geregistreerd: 28-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-23 09:27

MyWishMax schreef:
Dus het is 5 jaar lang stilzwijgend verlengd?

Toch vind ik het niet oké dat er allerlei documenten tevoorschijn komen ná het tekenen.
Wat bedoel je trouwens met deze quote?
Luzerna schreef:
Ik wil niet weg, maar we moeten nu een heel streng jaarcontract tekenen of veel meer gaan betalen. En ik voel voor beiden weinig, vandaar.


Willen ze nu een nieuw jaarcontract aanbieden? En waarom zou je zonder dat nieuwe contract veel meer gaan betalen?

Als je een nieuw contract tekent met dus een ander opzegtermijn ga je daarmee akkoord.


Ja, er is steeds stilzwijgend verlengd en ook nooit een jaarcontract getekend (alleen een mutatieformulier met gegevens en ingangsdatum).
Ze vinden dat we allemaal een jaarcontract hebben zonder opzegtermijn. Ondanks dat er niet getekend is. Daar zijn de meningen over verdeeld en dat levert veel discussie op. Daarom willen ze dat iedereen een jaarcontract tekent zodat het helder is. Doe je dat niet, dan krijg je een veel hoger stallingstarief. Ik wil beide niet.

2005

Berichten: 2147
Geregistreerd: 28-07-09

Re: Jaarcontract stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 09:31

Wat staat er over verhoging schriftelijk vastgelegd?

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 09:35

Ik vind het op zich wel een interessante constructie. Een bepaald (hoger) maandbedrag of een jaarbedrag waarop je dan een soort van 'korting' hebt.

Ik ben geen jurist, dus of je verder wat aan me hebt betwijfel ik. Het voelt in ieder geval of ze de klanten op de hoogte stellen van de wijziging en je zelf een keuze kunt maken. Het lagere bedrag en een jaarcontract, het hogere bedrag en een maandcontract, of een andere stal zoeken.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 09:37

Ik begrijp je. Ze hebben zelf hun zaken niet goed geregeld al die jaren en willen dat nu dus recht gaan trekken.

Wil je er wel blijven staan? Want de prijs verhogen mogen ze gewoon, dus het stilzwijgend verlengen heeft daar geen invloed op. Enige bedenking daarbij is per wanneer de verhoging zou zijn. Het opnieuw tekenen van een jaarcontract lijkt mij alleen maar nadelig, vooral als er geen opzegtermijn in opgenomen is.

Gini
Berichten: 17908
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 09:41

Hoe sta je zelf tegenover die stilzwijgende jaarcontracten? Ik snap dat er nu een verandering op til is en dat je daardoor jezelf (terecht) vragen stelt. Maar de afgelopen 5 jaar heb je er blij en goed gestaan? Er was veel discussie zeg je, maakte jij daar deel van uit?

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Re: Jaarcontract stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 09:50

Doet me een beetje denken aan de sportschool contracten die paar jaar geleden werden afgesloten. Was meen ik ook voor een jaar en tussentijds opzeggen kon alleen maar bij specifieke redenen. Volgens mij is dit in de sportschool niet meer toegestaan. Zou toch juridisch een kijken wat mag.

Luzerna
Berichten: 212
Geregistreerd: 28-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-23 09:55

Even antwoorden op alle vragen: ik heb me nooit echt gemengd in de discussie en altijd gezegd: 'ik heb geen jaarcontracten getekend, dus ik heb geen jaarcontract'.

Ik wil er op zich blijven staan, waarschijnlijk nog jaren, maar ik wil geen wurgcontract tekenen en ik wil ook niet meer betalen want we betalen al de hoofdprijs (ruim 600 euro per maand).

Dan zou je zeggen dat vertrekken de enige optie is. Maar we zijn een vereniging en degene die dit voorstellen zijn vrijwillige bestuursleden. En die mogen m.i. zoiets drastisch pas doen met instemming van de ALV. Vandaar mijn onderzoek.

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 10:00

Luzerna schreef:
Even antwoorden op alle vragen: ik heb me nooit echt gemengd in de discussie en altijd gezegd: 'ik heb geen jaarcontracten getekend, dus ik heb geen jaarcontract'.

Ik wil er op zich blijven staan, waarschijnlijk nog jaren, maar ik wil geen wurgcontract tekenen en ik wil ook niet meer betalen want we betalen al de hoofdprijs (ruim 600 euro per maand).

Dan zou je zeggen dat vertrekken de enige optie is. Maar we zijn een vereniging en degene die dit voorstellen zijn vrijwillige bestuursleden. En die mogen m.i. zoiets drastisch pas doen met instemming van de ALV. Vandaar mijn onderzoek.


Maar nu haal je er wel ineens hele andere informatie bij... Dit is niet echt een normale Pensionstal.

Ik zou of juridisch advies inwinnen. Of een vergadering aanvragen. En anders zal je niet veel kunnen behalve akkoord gaan.

Ik vind het een rare constructie, en voor dat geld op zoek gaan naar iets anders.