Hoe betonplex beitsen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sspinoy
Berichten: 55
Geregistreerd: 10-01-18

Hoe betonplex beitsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-23 16:53

Dag bokkers,

Ik heb deze oude trailer op de kop kunnen tikken. De vorige eigenaar heeft hem een keer afgeschuurd en in de vernis (?) gezet. Hij zei dat het olie was, maar het komt er echt in pellen vanaf. Hij heeft altijd binnen gestaan en ziet er voor de rest top uit.

Nu wil ik deze opnieuw afschuren en hem weer waterafstotend maken door hem te beitsen. Kan dit zomaar en hoe? Ik vind tegenstrijdige dingen over betonplex beitsen / lakken / verven. Ben bang dat ik enorm veel werk ga steken in het schuren, ontvetten, primen en lakken, om het er dan weer zien af te komen.

Iemand ervaring met iets dat werkt?


Afbeelding

Afbeelding

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Hoe betonplex beitsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 17:30

Ik heb het hier ooit met een verfdeskundige over gehad maar dat blijft nimmer goed zitten, zei hij.

Wieke

Berichten: 1746
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 17:36

Even een foto uit de oude doos, maar dit was mijn oude trailer van betonplex, gewoon goed ontvet, goed geschuurd en 2x gelakt met goede lak. Ik heb hem 6 jaar gehad en heeft er altijd netjes op gezeten. Net als de binnenkant (kun je bij deurtje zien. Dat betonplex ook gewoon in de lak gezet.
De polyester kap ontvet. Geschuurd, kunststof primer erop, en toen 2 lagen lak.
Afbeelding

Padoertje
Berichten: 1539
Geregistreerd: 12-06-15

Re: Hoe betonplex beitsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 18:10

Hier nieuwe betonplexplaten geverfd. Eerst flink schuren, ontvetten en daarna 2x in de primer en 2x afgelakt. Gebruik wel echte schildersverf en primer en ga niet een of ander blik halen bij de bouwmarkt. Die kwaliteit verschilt enorm. Succes met je project!

Elisabeth32
Berichten: 93
Geregistreerd: 21-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 18:11

Het hout van mijn trailer was helemaal verweerd en lichter geworden aan de buitenkant. Met lelijke plekken doordat de vorige eigenaar de hoge drukspuit erop had gezet…

In de gekookte lijnolie gezet en hij is weer mooi donker en egaal. Misschien is dat een idee als je de de pellen eraf krijgt?

snorkel1986

Berichten: 3013
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Hoe betonplex beitsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 18:16

Idd in de lijn olie en hij word weer mooi ( tenminste die van ons)

sspinoy
Berichten: 55
Geregistreerd: 10-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-23 21:58

Wieke schreef:
Even een foto uit de oude doos, maar dit was mijn oude trailer van betonplex, gewoon goed ontvet, goed geschuurd en 2x gelakt met goede lak. Ik heb hem 6 jaar gehad en heeft er altijd netjes op gezeten. Net als de binnenkant (kun je bij deurtje zien. Dat betonplex ook gewoon in de lak gezet.
De polyester kap ontvet. Geschuurd, kunststof primer erop, en toen 2 lagen lak.
[ [url=m/BPuRXm.jpg]Afbeelding[/url] ]


Knap! Zo wil ik hem ook wel :)
Is dit dat gewone lak voor hout? Of speciaal voor kunststof omdat het een glad oppervlak is?

Padoertje schreef:
Hier nieuwe betonplexplaten geverfd. Eerst flink schuren, ontvetten en daarna 2x in de primer en 2x afgelakt. Gebruik wel echte schildersverf en primer en ga niet een of ander blik halen bij de bouwmarkt. Die kwaliteit verschilt enorm. Succes met je project!


Fijn om te weten dat het dus niet altijd slecht afloopt! Hoe lang heb je dit al er op zitten?
Weet je nog welke primer en verf je gebruikt hebt?

Elisabeth32 schreef:
Het hout van mijn trailer was helemaal verweerd en lichter geworden aan de buitenkant. Met lelijke plekken doordat de vorige eigenaar de hoge drukspuit erop had gezet…

In de gekookte lijnolie gezet en hij is weer mooi donker en egaal. Misschien is dat een idee als je de de pellen eraf krijgt?

snorkel1986 schreef:
Idd in de lijn olie en hij word weer mooi ( tenminste die van ons)


Oke dan probeer ik misschien liever eerst met olie, dat scheelt toch wel wat werk. Zeker als het opnieuw moet gedaan worden, kan er gewoon weer bovenop zonder schuren toch?
Die pellen gaan er heel makkelijk af gelukkig. Nu hij nat is van de regen kan ik het er zelfs met mijn nagel afhalen.

Maar de vorige eigenaar zei dat hij het ook met olie had gedaan. Is het normaal dat dit er zo afpelt?

Heb je problemen gehad met plakkerigheid? Heb gelezen dat gekookte lijnolie meer plakt dan gewone.

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe betonplex beitsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 22:05

Gebruik een goede verf. Goed schuren en ontvetten dan kan je betonplex wel verven.

snorkel1986

Berichten: 3013
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 22:40

sspinoy schreef:
Wieke schreef:
Even een foto uit de oude doos, maar dit was mijn oude trailer van betonplex, gewoon goed ontvet, goed geschuurd en 2x gelakt met goede lak. Ik heb hem 6 jaar gehad en heeft er altijd netjes op gezeten. Net als de binnenkant (kun je bij deurtje zien. Dat betonplex ook gewoon in de lak gezet.
De polyester kap ontvet. Geschuurd, kunststof primer erop, en toen 2 lagen lak.
[ [url=m/BPuRXm.jpg]Afbeelding[/url] ]


Knap! Zo wil ik hem ook wel :)
Is dit dat gewone lak voor hout? Of speciaal voor kunststof omdat het een glad oppervlak is?

Padoertje schreef:
Hier nieuwe betonplexplaten geverfd. Eerst flink schuren, ontvetten en daarna 2x in de primer en 2x afgelakt. Gebruik wel echte schildersverf en primer en ga niet een of ander blik halen bij de bouwmarkt. Die kwaliteit verschilt enorm. Succes met je project!


Fijn om te weten dat het dus niet altijd slecht afloopt! Hoe lang heb je dit al er op zitten?
Weet je nog welke primer en verf je gebruikt hebt?

Elisabeth32 schreef:
Het hout van mijn trailer was helemaal verweerd en lichter geworden aan de buitenkant. Met lelijke plekken doordat de vorige eigenaar de hoge drukspuit erop had gezet…

In de gekookte lijnolie gezet en hij is weer mooi donker en egaal. Misschien is dat een idee als je de de pellen eraf krijgt?

snorkel1986 schreef:
Idd in de lijn olie en hij word weer mooi ( tenminste die van ons)


Oke dan probeer ik misschien liever eerst met olie, dat scheelt toch wel wat werk. Zeker als het opnieuw moet gedaan worden, kan er gewoon weer bovenop zonder schuren toch?
Die pellen gaan er heel makkelijk af gelukkig. Nu hij nat is van de regen kan ik het er zelfs met mijn nagel afhalen.

Maar de vorige eigenaar zei dat hij het ook met olie had gedaan. Is het normaal dat dit er zo afpelt?

Heb je problemen gehad met plakkerigheid? Heb gelezen dat gekookte lijnolie meer plakt dan gewone.


Het kan gaan pellen maar dan zit het er te dik op. Ik heb het er onder goed schoongemaakt toen met de kwast geschilderd en met een doek na poetsen dan hard de olie ook pas uit ( neem wel pluis vrije doek.. had ik een stuk vergeten en word ik netjes elke x aan herinderd)
Wel de schilder olie halen.. geen gewone op smeren.. en vooral niet te dik willen doen

Elisabeth32
Berichten: 93
Geregistreerd: 21-06-23

Re: Hoe betonplex beitsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 23:02

Het zit er bij mij nu een ruim een maand op en zit er nog uitstekend op. Geen pellen of andere rare dingen. Ik heb het vrij dik ingesmeerd met een doek. Zorg wel dat je een paar droge dagen hebt voor het intrekken. Ik heb gekookte lijnolie van de gamma gebruikt.

Wieke

Berichten: 1746
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Lemelerveld

Re: Hoe betonplex beitsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 05:15

Gewone lak voor hout, wel van sikkens extreme Buitenlak oid geloof ik.

Als je hem wilt verven zou ik denk ik niet eerst olie proberen. Om hem dan weer goed vetvrij te krijgen valt niet mee denk ik, terwijl hij nu juist aardig kaal lijkt.

Padoertje
Berichten: 1539
Geregistreerd: 12-06-15

Re: Hoe betonplex beitsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 08:01

Mijne heeft er 6 jaar prima uitgezien, daarna verkocht. Maar volgens mij rijdt hij nog steeds in dezelfde kleur rond. Verf kwam bij een bevriende huisschilder vandaan, volgens mij Sikkens verf.
Zwarte primer en daarna 2x gelakt. Afplakken vond ik de meest vervelende klus.

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 23:52

Ik gebruikte ook altijd lijnzaadolie voor mijn trailer. Bij mij was het hout wel minder kaal, maar ik zou het proberen. Het is snel gedaan en goedkoop. Je kan hem anders volgend jaar altijd nog overschilderen.

Ik zou hem dan niet beitsen, maar schuren, een goede primer gebruiken en aflakken.