Lange trailerlijnen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisabeth32
Berichten: 93
Geregistreerd: 21-06-23

Lange trailerlijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-23 09:10

Hoi allemaal.

Ik merk dat mijn paard graag alle ruimte heeft wil hebben met haar hoofd als ze op de trailer staat. Zolang ze nog niet vast staat is ze heel ontspannen. Zodra ik haar aan de lijnen vastzet, wordt ze gespannen en kan ze niet wachten tot ik ze weer los maak.

De lijnen die ik nu heb zijn 80 cm en van nylon. Dus niet met elastiek ofzo. Ik zit eraan te denken om gewoon twee halstertouwen te gaan gebruiken en die langer te zetten.

Is dat een goed idee? Of moeten ze juist wat ‘vaster/strakker’ staan?

pluisje88

Berichten: 8077
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Lange trailerlijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 09:14

Je kunt toch gewoon een halstertouw in de trailer knopen en laten zitten op de gewenste lengte? Ik heb die trailer lijnen nooit begrepen. Ze kunnen amper door het raampje kijken voor dat ding strak staat. Zeker als je een groter paard hebt. Strak vastzetten werkt een goede balans tegen.

LoveBodin

Berichten: 4355
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 09:15

Je kan inderdaad gewoon halstertouwen gebruiken. Wij hebben ook een standaard halstertouw ind e trailer hangen.
Je kan ook kijken of je niet op een andere manier vast kan zetten, zoals bvb maar aan één kant vastzetten, of als mogelijk aan de voorkant.

Elisabeth32
Berichten: 93
Geregistreerd: 21-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-23 09:18

pluisje88 schreef:
Je kunt toch gewoon een halstertouw in de trailer knopen en laten zitten op de gewenste lengte? Ik heb die trailer lijnen nooit begrepen. Ze kunnen amper door het raampje kijken voor dat ding strak staat. Zeker als je een groter paard hebt. Strak vastzetten werkt een goede balans tegen.


Ja dit bedoel ik ook hoor, halstertouwen vast maken en die gebruiken. Ik wist alleen niet goed of korter staan niet beter voor de balans is. Vandaar mijn vraag.

Elisabeth32
Berichten: 93
Geregistreerd: 21-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-23 09:19

LoveBodin schreef:
Je kan inderdaad gewoon halstertouwen gebruiken. Wij hebben ook een standaard halstertouw ind e trailer hangen.
Je kan ook kijken of je niet op een andere manier vast kan zetten, zoals bvb maar aan één kant vastzetten, of als mogelijk aan de voorkant.


Ja dit is ook wel een idee, aan 1 kant. Ben je dan niet bang dat ze gaan proberen om te draaien? Heeft ie van mij nooit geprobeerd maar je weet nooit natuurlijk…

Celebi
Berichten: 3657
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 09:24

Het is juist fijn voor ze als ze een beetje de ruimte hebben om het hoofd te bewegen om balans te houden. Het enige is dat je je paard niet te lang wil hebben en dat er ruimte is voor draaien, omhoog komen of juist onder de stang door duiken.

Heb zelf van die verstelbare trailer lijnen en dat werkt wel fijn. Elk formaat paard heeft een andere lengte nodig namelijk. Maar gewoon je touwen vastknopen kan ook prima.

Maakt het trouwens misschien uit als je lichte touwen gebruikt? En is er een verschil met of je ze bevestigt al de fournituren bij de neus, de wang of onder de kin?

LoveBodin

Berichten: 4355
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 09:33

Elisabeth32 schreef:
LoveBodin schreef:
Je kan inderdaad gewoon halstertouwen gebruiken. Wij hebben ook een standaard halstertouw ind e trailer hangen.
Je kan ook kijken of je niet op een andere manier vast kan zetten, zoals bvb maar aan één kant vastzetten, of als mogelijk aan de voorkant.


Ja dit is ook wel een idee, aan 1 kant. Ben je dan niet bang dat ze gaan proberen om te draaien? Heeft ie van mij nooit geprobeerd maar je weet nooit natuurlijk…


Ik doe het zelf niet, maar dat is meer omdat 1 die van mij het wel heeft geprobeerd (draaien) en 2 hij ook gewoon mega chill staat met redelijk lange halstertouwen. Is dus niet nodig.
Een vriendinnetje vervoert haar paard zo al 10 jaar ofzo, die draait niet.
Een stalgenoot heeft 'm ook weleens vergeten vast te zetten. Draaide ook niet (keek wel om).

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Lange trailerlijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 09:34

Gewoon aan een halstertouw in de punt vastzetten.

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Lange trailerlijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 10:07

Veel paarden willen in een trailer achterom kunnen kijken, de korte lijnen zorgt juist vaak voor onrust. Als jouw paard niet om wilt draaien maar wat meer ruimte waardeert indd gewoon 2 halstertouwen gebruiken.

Elisabeth32
Berichten: 93
Geregistreerd: 21-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-23 10:26

mvdbijl schreef:
Veel paarden willen in een trailer achterom kunnen kijken, de korte lijnen zorgt juist vaak voor onrust. Als jouw paard niet om wilt draaien maar wat meer ruimte waardeert indd gewoon 2 halstertouwen gebruiken.


Ik ga vanmiddag even proberen met halstertouwen.

tienus63

Berichten: 12080
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Lange trailerlijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 10:35

Ik zette ons paarden nooit meer vast als ze in tweepaards trailer met tussenschot stonden.
De halstertouwen maakten ze zelf los, ongeacht wat voor knopen ik er in legde.
Ze mochten graag achterom loeren.

Ik denk ook dat ze lang vastgezet of los, beter hun balans kunnen vinden.

sunny16

Berichten: 271
Geregistreerd: 06-01-09
Woonplaats: Zwiggelte

Re: Lange trailerlijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 12:57

Als ik mijn ruin alleen in de 2 paards vervoer staat hij ook los zonder touwen.
Mijn merries staan wel altijd vast maar idd wel lang zodat ze om zich heen kunnen kijken.
Mochten ze met 2 erop staan dan heb ik alle paarden wel vast zodat ze niet met elkaar kunnen klieren. Met die lengte kunnen ze dan met neus tot ongeveer de helft van de andere voorstang.

Nielojram

Berichten: 7803
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 19:20

sunny16 schreef:
Als ik mijn ruin alleen in de 2 paards vervoer staat hij ook los zonder touwen.


Dat is mijn eerste gedachte, gewoon los?
Balk voor-en achter het paard, dus denk niet dat je echt zorgen hoeft te maken dat ze ontsnappen.

Zodra je er een touw aanklikt zal je paard snappen, oke, we gaan wat doen, toch?

Elisabeth32
Berichten: 93
Geregistreerd: 21-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-23 19:29

Nielojram schreef:
sunny16 schreef:
Als ik mijn ruin alleen in de 2 paards vervoer staat hij ook los zonder touwen.


Dat is mijn eerste gedachte, gewoon los?
Balk voor-en achter het paard, dus denk niet dat je echt zorgen hoeft te maken dat ze ontsnappen.

Zodra je er een touw aanklikt zal je paard snappen, oke, we gaan wat doen, toch?


Ik heb een 1,5 paards. Ook vrij breed dus vandaar de ‘angst’ voor het omdraaien. Ik heb nu wat langere touwen en dat lijkt te helpen!

Dank voor al jullie tips.