Contract Leasepaard, is dit normaal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yiruma

Berichten: 325
Geregistreerd: 28-05-13

Contract Leasepaard, is dit normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-23 11:24

Hoi Bokkers,

Ik heb recent een Leasepaard proefgereden en wil hem ook gaan leasen voor drie dagen in de week. Ik rijd momenteel bij een manege (nog niet zo lang), waar ik eigenlijk heel tevreden ben. Ze weten zo ontzettend veel rijtechnisch en zijn heel begaan met de paarden. Ik zou durven zeggen, meer dan eigenaresse van het Leasepaard.

Nu staat er in het contract van de lease dat ik dan nergens anders meer les mag krijgen, behalve van de eigenaresse van het paard. Dus niet alleen dat ik geen andere instructie mag krijgen op het Leasepaard (dat lijkt me logisch), maar ik mag dus ook niet meer instructie krijgen op een ander paard (op de manege).

Is dit een vreemde constructie? Zouden jullie hiermee akkoord gaan?

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Contract Leasepaard, is dit normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 11:28

Het lijkt mij wel vrij bijzonder ja. Maar als eigenaresse dat graag wil is het an sich haar goed recht natuurlijk. Als zij wil dat er alleen mensen op rijden met een paarse cap ofzo dan is het ook haar keuze.

Je kan natuurlijk altijd even bepreken of dit een keiharde eis is of dat er in goed overleg wel een mouw aan te passen is.

Lottehorse27Jarig

Berichten: 237
Geregistreerd: 05-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 11:28

Dit is een erg bijzondere constructie en ik zou hier dan ook zeker niet akkoord mee gaan.
Zij heeft zeker het recht iets te zeggen over haar paard en welke intructeurs ze daarbij wil hebben maar ze heeft niks te zeggen over wat jij buiten haar paard om doet en met wie.

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 11:29

Hoe staat het er? Heb je al besproken of ze het ook daadwerkelijk zo bedoeld?

Als dat idd waar is dan zou ik denken dikke doei. De eigenaresse heeft een stem in waar je met haar paard lest. Maar wat jij buiten die 3 dagen om doet gaat haar niks aan.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 11:29

Ik zou het contract lekker tekenen als je het graag wilt, maar ik vind het niet positief klinken.

Wat jij in het dagelijks leven voor de rest doet heeft die vrouw helemaal niets mee te maken en mag ze ook niets van vinden. Dus lachen en zwaaien.

Maar ik zou overslaan. Iemand met dat soort eisen klinkt redelijk abnormaal.

Contemplate
Berichten: 200
Geregistreerd: 21-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 11:30

Ik gok dat dit alleen slaat over het rijden met het leasepaard, zou. Het wel heel krom vinden als je nergens anders meer zou mogen rijden. Maar je kunt het toch even navragen? Misschien wil de eigenaar gewoon dat het paard op een bepaalde manier wordt gereden. Anders zou ik me toch echt even achter de oren krabben, want wie weet wat voor beperkingen er stiekem nog bij gaan komen.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 11:30

pmarena schreef:
Het lijkt mij wel vrij bijzonder ja. Maar als eigenaresse dat graag wil is het an sich haar goed recht natuurlijk. Als zij wil dat er alleen mensen op rijden met een paarse cap ofzo dan is het ook haar keuze.

Je kan natuurlijk altijd even bepreken of dit een keiharde eis is of dat er in goed overleg wel een mouw aan te passen is.

Het is helemaal niet haar goed recht om te bepalen wat jij de rest van de week doet als jij een paard van haar least. Zo werkt de wereld gelukkig niet. :D

Binkie_Eline
Berichten: 1286
Geregistreerd: 17-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 11:30

Ik denk niet dat ik daar akkoord mee zou gaan. Ik heb ook altijd in de manegelessen gereden terwijl ik verschillende verzorgpaarden had en kon daar juist onwijs van leren.
Ik snap het wel als de eigenaar niet wil dat je op de manege iets 'verkeerds' leert en dit op haar paard toepast. Maar met alleen les van de eigenaar op haar paard zou dat het juist wel oplossen denk ik.

Moeilijke situatie!

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 11:32

Sunnda schreef:
pmarena schreef:
Het lijkt mij wel vrij bijzonder ja. Maar als eigenaresse dat graag wil is het an sich haar goed recht natuurlijk. Als zij wil dat er alleen mensen op rijden met een paarse cap ofzo dan is het ook haar keuze.

Je kan natuurlijk altijd even bepreken of dit een keiharde eis is of dat er in goed overleg wel een mouw aan te passen is.

Het is helemaal niet haar goed recht om te bepalen wat jij de rest van de week doet als jij een paard van haar least. Zo werkt de wereld gelukkig niet. :D


Dat zeg ik dan ook helemaal niet :)*

Ze heeft niks te zeggen over wat TS verder doet, maar heeft wel wat te zeggen over wie ze wel of niet op haar paard laat. En daar kan ze de raarste eisen aan stellen, dat is helemaal aan haarzelf. Daarmee kan ze niemand dingen verbieden. Maar ze kan wel verbieden om dan op haar paard te mogen rijden :)

Yiruma

Berichten: 325
Geregistreerd: 28-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-23 11:32

Bedankt voor jullie snelle reacties! Ik heb het inderdaad al nagevraagd bij haar omdat ik het ook niet helemaal helder vond. Zij benadrukte dat het ging om alle soorten les, zowel met leasepaard als met een totaal ander paard (dus op een manege). De reden hiervoor was omdat zij haar paard niet wilde verwarren met meerdere rijstijlen/opleidingen.

Eleeke

Berichten: 2032
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 11:34

Edit: je reactie hierboven geeft al de infor waar ik naar vroeg.


Ik op zoek gaan naar een ander leasepaard, want zo'n constructie ga je toch tegen zaken aanlopen.
Is de eigenaresse gediplomeerd instructeur , en vind je haar prettig lesgeven? Dan zou het nog een optie kunnen zijn.

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Contract Leasepaard, is dit normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 11:35

daar zou ik echt nooit voor tekenen. Stel je voor dat je een keer een instructeur tegenkomt waar je ontzettend graag les van wil hebben, dat zou dan niet kunnen

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 11:37

Ik snap de gedachtegang van haar, maar ik vind het niet reëel om dat van je bijrijder te verwachten. Dus als je echt graag op de manege blijft rijden zou ik lekker verder zoeken.

Al is mijn ervaring dat je van privéles op je (verzorg)paard meer leert dan in de gemiddelde manegeles. Dus je kunt ook overwegen om dat geld van de manegeles te investeren in les met je leasepaard. Het is maar net hoe leuk je dat paard vindt. Al vind ik de eis dan nog erg beperkend. Soms kan het juist heel leerzaam zijn om een keer bij iemand anders te lessen. Want er zijn meer wegen die naar Rome leiden

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 11:38

En voor haar lessen moet je ook nog apart betalen? Wat is het niveau van het paard trouwens ?

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 11:39

Yiruma schreef:
Bedankt voor jullie snelle reacties! Ik heb het inderdaad al nagevraagd bij haar omdat ik het ook niet helemaal helder vond. Zij benadrukte dat het ging om alle soorten les, zowel met leasepaard als met een totaal ander paard (dus op een manege). De reden hiervoor was omdat zij haar paard niet wilde verwarren met meerdere rijstijlen/opleidingen.

Natuurlijk mag zij zelf bepalen wie en wat er op haar eigen paard gaat. Maar wat jij daarbuiten doet in jouw eigen tijd en op andere paarden, daarover heeft zij niets te zeggen.Ik heb dit nog nooit gehoord of meegemaakt. Meestal leer je juist veel door op verschillende paarden te rijden.

janouk
Blogger

Berichten: 17870
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 11:42

Als je zelf nog niet zo lang rijdt en je bent tevreden over de manege waar je nu rijdt: zou ik je aanraden lekker op de manege te blijven rijden en te leren van het rijden van verschillende paarden.

janouk
Blogger

Berichten: 17870
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Contract Leasepaard, is dit normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 11:42

haha Anjali, we hebben het zelfde idee

Cambionn

Berichten: 772
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 11:45

Dit lijkt mij toch best vreemd? Wanneer het haar paard betreft is het allemaal aan haar. Maar wat jij in je vrije tijd doet met andere paarden, lijkt mij niet aan de eigenaar van het leasepaard. Nou kan ze natuurlijk alles in zo'n contract zetten en ik denk ook niet dat dit onder het kopje "zo onredelijk dat het niet rechtsgeldig is" zal vallen. Maar erg standaard vind ik het niet.

Ik ken zo'n regel enkel van werk waar je niet zomaar elders ook mag werken noch nevenactiviteiten mag hebben. Maar dat is meestal ivm mogelijk overbrengen van bedrijfskennis. Maar extra lessen van een ander op een ander paard, dat zou toch niet haar kennis stiekem over kunnen worden dragen in haar nadeel? Dan heb je juist het voordeel dat jij meer ervaring opdoet en meer meters maakt.

Het klinkt mij eerder als een onredelijke vorm van klantenbinding in dit geval, wat mij juist meer zou doen opletten. Want als ze zo goed lesgeeft, waarom zou dit nodig zijn? Dan komt men toch vrijwilllig wel bij haar? Tenzij ze weet dat ze minder goed is en men liever elders gaat. Daarbij werken verschillende instructeurs goed voor verschillende mensen en niveau's. Zelfs binnen een manege merk je dit als ze verschillende instructeurs hebben. De een ligt je meer dan de ander, en voor een andere ruiter is dat weer andersom. Dus zo verbieden blokkeerd eerder jouw mogelijke vooruitgang mocht je meer klik met een ander hebben. Persoonlijk zou ik dus ook niet akkoord gaan met zo iets. Ik wil toch wel wat keuze hebben kwa instructeur.

Nou kan het ook dat ze natuurlijk haar paard enkel op een specefieke manier gereden wil hebben en dat ze bang is dat je elder in haar ogen "verkeerd" leert rijden. Maar dan nog zou ik een "enkel in overleg" clausule verwachten zodat ze kan controleren dat rijstijlen overeen komen. Want er zijn altijd meer instructeurs in een bepaalde stijl, zelfs al zijn ze in een minderheid. Daarbij zijn de meeste mensen met zo'n sterke voorkeur voor 1 manier van rijden vaak mensen die dat wel noemen omdat ze trots nemen in het rijden van die stijl, dus dan zou je het denk ik zelf ook al wel ergens verwachten/genoemd hebben vermoed ik en zal dit ook specifiek bij het paard/de lease vermeld zijn (als zijne "X stijl opgelijd paard" ofzo).

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 11:52

Ergens snap ik de eigenaar wel.
Ik wil ook geen manege ruiters op mijn paard. En dat is niet persoonlijk naar die mensen toe, maar wat zij leren en hoe ik rijd en les krijg is heel anders. Ik denk ook dat als ik de gemiddelde manege ruiter op mijn paard zet, dit helemaal fout gaat.

Voor dat hij mijn eigen paard werd heb ik hem eerst 7,5 jaar bijgereden. Nou ik heb ook echt wel anders leren rijden en heb het zeker niet makkelijk gehad, als ik nog zou rijden zoals ik op de manege leerde was ik nergens gekomen met hem, daar is hij veel te gevoelig en eigenwijs voor. Als je met sporen rijdt bijvoorbeeld en die gebruik je te veel ( wat vele ruiters doen, b,v met een b proefje dan heb je die dingen niet nodig ) dan vlieg je er geheid af. Dan gaat ie je met opzet eraf gooien etc.
Dus in mijn geval snap ik dit heel goed.
Een particulier paard kan je nou eenmaal niet vergelijken met een manege paard ( als dit nooit een manege paard is geweest ).

Yiruma

Berichten: 325
Geregistreerd: 28-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-23 11:54

Voor de lessen moet je apart betalen. Ze is niet gediplomeerd voor zover ik weet. Het paard is volgens mij tot L dressuur opgeleid. Ze geeft wel prettig les, het ging tijdens het proefrijden wel goed.

Ik denk dat ik haar even ga bellen om te vragen of dit punt non-negotiable is of niet.

Zij heeft er meerdere waar ze zelf ook op zaterdag lessen mee verzorgd, hij loopt dus op zaterdag mee in een groepsles.

DuoPenotti

Berichten: 29505
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Contract Leasepaard, is dit normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 12:03

Dat ik bij het paard zelf van een bepaalde instructie les moet, ja kan ik ik inkomen.
Dat ik mijn andere dagen niet in mag vullen zoals ik zelf wil niet.
Dus ik zou niet tekenen.

Daarnaast kun jij er fijn mee rijden en andere verprutsen het als het ware weer in een andere les.

Juist ook groepslessen in een manege zijn voor veel ruiters sport met sociale contacten. Ipv dat het rijden alleen maar individueel is.
Daarnaast zeg je dat je in die lessen nog veel leert. Dan zeg ik ook hetzelfde als Anjali, daar nog fijn ervaring op doen op meerdere paarden

Nyaleti

Berichten: 6149
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 12:04

Ergens snap ik de eigenaar wel.
Manages hebben niet de reputatie om bepaalde dingen correct aan te leren zoals bv het ontspannen / nagevelijk laten lopen van een paard. Als jij iets in de manege les hebt geleerd wat je leuk vindt, is het logisch dat je dat even uit wilt proberen op je leasepaard. Of dat het een gewoonte wordt om op die manier te rijden en je dat dus (onbewust) ook gaat doen bij je leasepaard.
Dat kan dus lijnrecht tegenover haar 'methode' van rijden staan.

Maar sowieso, je wilt 1x in de week manageles en nog 3x naar je leasepaard? Dat is best pittig hè, ook kwa tijd.
Ik zou er wel over vallen dat "jouw" paard waar je waarschijnlijk een bak geld voor betaald, op zaterdag mee loopt in de les. Betekent dat ook dat jij er op zaterdag, een dag dat we vaak het meeste tijd hebben voor een hobby, niks mee mag doen?

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 12:23

Yiruma schreef:
Voor de lessen moet je apart betalen. Ze is niet gediplomeerd voor zover ik weet. Het paard is volgens mij tot L dressuur opgeleid. Ze geeft wel prettig les, het ging tijdens het proefrijden wel goed.

Ik denk dat ik haar even ga bellen om te vragen of dit punt non-negotiable is of niet.

Zij heeft er meerdere waar ze zelf ook op zaterdag lessen mee verzorgd, hij loopt dus op zaterdag mee in een groepsles.

Je gaat dus van de ene maneges naar de andere, behalve dat ze niet gediplomeerd is is ze dus waarschijnlijk ook niet verzekerd tegen ongevallen.
Ik wil je er niet vanaf praten maar wanneer je het op de huidige manege goed naar je zin hebt dan denk er nog maar eens goed over na. Als beginnende ruiter keer je imo vaak het meeste door op veel verschillende dieren te rijden.

Yiruma

Berichten: 325
Geregistreerd: 28-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-23 12:25

Bedankt voor alle reacties! Wat jullie zeggen over maneges kan ik ook goed begrijpen. Ik heb wel op meerdere maneges gereden in mijn leven, en na een complete stop ben ik dus weer begonnen. Wat ik al zei in mijn OP, ik denk dat deze manege zich zeer zeker onderscheid van de rest qua welzijn en kwaliteit van les. Maar goed, dat weet de eigenaresse van het paard natuurlijk niet.

Wat jij zegt Nyaleti is inderdaad ook een punt, ik heb drie dagen voor mezelf, daarnaast is er nog een leaser die hem op zondag heeft en loopt hij mee in de zaterdagles. Dus voor mij zijn er alleen doordeweekse dagen beschikbaar. Ik wil graag ervaring opdoen (ook qua tijdsplanning) omdat ik op termijn graag een eigen wil, waar ik dan ook doordeweeks heen moet. Dus enerzijds jammer, maar wel realistisch.

Vooralsnog ga ik niks tekenen en hoop ik dat ze even kan bellen. Ik heb haar nog niet kunnen bereiken. Ik ben inderdaad tevreden over mijn huidige manege, maar daar zit je wel vast aan de tijden die zij hanteren. Misschien kan ik beter twee/drie keer per week gaan lessen...

UPDATE: ik heb haar inmiddels bereikt, en ik kan gewoon blijven lessen bij de manege. Naast de lease.
Laatst bijgewerkt door Yiruma op 27-10-23 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Contract Leasepaard, is dit normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 12:30

wordt dat dier dan iedere dag van de week bereden?