1.5-paards of 2-paardstrailer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VogeltjeM

Berichten: 3751
Geregistreerd: 31-12-07

1.5-paards of 2-paardstrailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-23 13:14

Hallo allemaal,

Ik heb gezocht maar kon niets vinden over dit onderwerp, daarom een nieuw topic aangemaakt. :o

Ik ben op zoek naar een trailer en twijfel tussen een 1.5-paards of een 2-paards (met een maximum massa rond de 2000).

Ik zal de trailer het meest gebruiken om op wedstrijd, buitenrit etc te gaan met 1 paard (heb er eentje staan die rond de 600/650 weegt en mijn jonkie die in de toekomst denk ik max 700 zal wegen). Daarnaast heb ik echter ook een pony'tje (250-300 kilo) en ik zou het leuk vinden om hem in de toekomst ook af en toe mee te kunnen nemen. Dus de combi pony + een paard.

Mijn auto mag 1800 trekken. De meeste lichte tweepaards trailers die ik zie, wegen leeg rond de 800 dus dan zou ik nog 1000 overhebben om te laden, wat precies haalbaar is volgens mijn berekening.

-Zijn er mensen die ervaring hebben met een tweepaards die je vaker gebruikt voor één paard dan voor twee?

- Hoe vinden jullie een tweepaards in vergelijking met een 1.5-paards in gebruik? Is het veel (on)handiger?

-Kan je bij een tweepaards het tussenschot eruit halen zodat je paard veel ruimte heeft, of is dat niet aan te raden?

Alvast bedankt, trailerleek hier :Y)

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: 1.5-paards of 2-paardstrailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 13:26

Hier 2 paards vaak met 1 paard erin.
Heb naast alles voor 2 paarden ook 2 lange stangen voor 1 paard.
Mijn Arabier wilde niet in een smalle gedeelte staan en liep er veel makkelijker op zonder tussenschot.
Gebruiken hem ook wel met tussenschot, dan 1 paard en een fiets.
Volgend jaar kan mijn 2 wieler voorin, voor de stang en mijn kleintje erachter.

absque_dubio

Berichten: 7848
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: 1.5-paards of 2-paardstrailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 13:45

Hier recent over gegaan van een 1,5 naar een 2 paards. Echter rijden wij eigenlijk ook altijd met maar 1 pony. Wij vinden het wel fijn dat als het eens nodig is, we wel met 2 op pad kunnen!
Onhandiger is het totaal niet. Idd eventueel 2 lange stangen laten maken zodat je het als 1 paards trailer kan gebruiken.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: 1.5-paards of 2-paardstrailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 15:08

De 2e ruimte is best handig als je wat extra spul kwijt wil zoals een fiets of een mestboy (die ik liever niet in de schone zadelkamer zet).

Opzadelen in de trailer kan ook, of over het schot heen, of schot op zij zetten, of hele schot eruit en lange stangen er in.

Makkelijk met laden. Jij aan de ene kant, paard aan de andere en je hebt alle ruimte om terug te lopen naar de stang.

En natuurlijk makkelijk als er wel een 2e paard mee moet.

Ik zie geen nadelen aan de tweepaards, zeker als je er ook lange stangen bij hebt.

absque_dubio

Berichten: 7848
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: 1.5-paards of 2-paardstrailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 15:11

Ik ben dus zelf wel heel benieuwd hoe jullie een mestboy of fiets in de trailer zetten. Ik wil geen schuivende spullen dus zoek nog een handige oplossing!

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 15:36

Een fiets kan bijvoorbeeld met een touw of elastiek aan de ring waar je je paard aan vast maakt en eventueel aan de voor- en of achterstang worden vastgemaakt. De mestboy leggen we meestal gewoon neer. Je moet behoorlijk de bocht door scheuren voordat die gevaarlijk verschuift. Zit immers ook nog een schot tussen.

Edit: autocorrectie foutje
Laatst bijgewerkt door Bowo op 28-10-23 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Re: 1.5-paards of 2-paardstrailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 15:41

2paards met dezelfde reden als bowo.

De mestboy staat bij mij los in de trailer, met de dichte kant naar de wand, harkje er onder geschoven. Is nog nooit gevallen

Elisabeth32
Berichten: 93
Geregistreerd: 21-06-23

Re: 1.5-paards of 2-paardstrailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 16:45

Ik heb voor een 1,5 paard gekozen. Ik heb 1 paard en B rijbewijs, en mijn auto mag maar 1600 trekken. Alles bij elkaar dus voor lichte 1,5 gekozen, wel een iets bredere van Atec, zodat mijn paard lekker wat schuiner kan staan.

Denk dat je moet kijken wat beste bij je past. Als je in de toekomst wel met 2 op pad wilt, dan ligt een 2-paards voor de hand natuurlijk.

Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Re: 1.5-paards of 2-paardstrailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 17:06

Ik gok dat je 2 paards op de weegbrug geen 800 weegt. Zorg dat je niet van het gewicht op de papieren uitgaat, als je auto max 1800 mag trekken. Bij een controle of een ongeluk, wordt er naar het werkelijk gewicht van de geladen trailer gekeken.

Let ook op of je auto de kogeldruk wel mag hebben. Die is bij een 2 paards hoger.

stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 17:48

Wij hebben al meer dan 10 jaar dezelfde aluminium 2 paards trailer. Ik vind het ideaal. De aluminiumtrailer heeft een laag eigen gewicht en heeft weinig onderhoud nodig.

Ik heb een paard wat breed wil kunnen staan met vervoer. Daarvoor hebben we een brede achterstang laten maken en een extra gat in de bodem om het schot schuin te kunnen borgen.

Daarnaast kan ik mijn andere paard samen met het paard van een vriendin laden op de tweepaards vakken om samen op pad te gaan.

Qua rijden, steken en parkeren merk ik geen verschil met een andere grote aanhanger of trailer.

VogeltjeM

Berichten: 3751
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-23 18:35

Tango1979 schreef:
Ik gok dat je 2 paards op de weegbrug geen 800 weegt. Zorg dat je niet van het gewicht op de papieren uitgaat, als je auto max 1800 mag trekken. Bij een controle of een ongeluk, wordt er naar het werkelijk gewicht van de geladen trailer gekeken.

Let ook op of je auto de kogeldruk wel mag hebben. Die is bij een 2 paards hoger.


Goed om op te letten inderdaad, thanks!

VogeltjeM

Berichten: 3751
Geregistreerd: 31-12-07

Re: 1.5-paards of 2-paardstrailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-23 18:36

Iedereen bedankt voor de ervaringen :D

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 09:33

Als de mtm 2000 mag zijn zou ik zeker gaan voor een tweepaards, zeker als je meerdere paarden hebt.
Kan je prima een in een vak vervoeren, twee meenemen, of eentje zonder tussenschot.

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Re: 1.5-paards of 2-paardstrailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 09:49

Ik mag de trailer van de staleigenaar gebruiken welke 2 paards is. Ik heb wel 2 paarden maar ga eigenlijk altijd maar met 1tje weg. Ik merk 0 verschil tussen 1,5 of 2 paards. Maar goed ik rij zo wat iedere dag met aanhanger.

Mestboy ofwel schep gaat hier ook altijd los in het andere gedeelte. Schuift nooit.
Ik vind de optie om wel 2 paards te hebben fijn.

@brainless, als je 1 paard in een 2 paards zet zonder tussenschot is dat dan niet veel te ruim? Want dan kunnen ze niet tegen de wand leunen?

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: 1.5-paards of 2-paardstrailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 10:04

Nee hoor, ik vervoer zowel mijn trekpaarden als mijn PRE gewoon zonder tussenschot in een tweepaards. De PRE is nu 1.55 ofzo maar ging ook als veulen al zo mee. Wel uiteraard met twee lange stangen erin en 1 aanbindpunt in de punt van de trailer. Ze gaan gewoon schuin gaan staan met hun kont in de hoek. Paarden prefereren het vaak om gewoon schuin te kunnen staan.

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Re: 1.5-paards of 2-paardstrailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 10:17

Ik vind de paarden vaak veel rustiger staan in een 2 paards trailer. Plus ik vind het ideaal dat ik ernaast nog iets kan zetten als een fiets of mestboy.
Qua rijden vind ik de wegligging ook fijner dan een 1,5 paards. Als er ooit een nieuwe trailer komt wordt dat hoe dan ook weer een 2paards.

DreamGuide

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 10:18

Ik heb een 2-paards gehad, en ben bewust over gegaan naar 1,5. Ik had in de praktijk eigenlijk altijd maar 1 paard mee. Daarnaast liep mijn paard moeilijk de 2-paards trailer op met het tussenschot, dus die moet ik er in de praktijk vaak uithalen.
Mijn paard staat ook veel comfortabeler in de 1,5 paards.

Dan vind ik een 1,5 paards ook net wat makkelijker te manoeuvreren in het verkeer, omdat de trailer niet breder is dan de auto. (Een 2paards trailer is vaak breder)

En het is nog goedkoper ook. :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 10:20

Ik denk eigenlijk niet dat je dat red met 1800 kg kunnen trekken. Ik zou die trailer eerst eens willen wegen zeg maar. En dan nog, het rijd echt niet leuk als je auto het maar net aan trekken kan.

Lindor92
Berichten: 7000
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 10:26

Hier altijd 2 paards trailer gehad voor 1 paard. Mijn laatste pasrd had het liefst veel ruimte, dus het schot eruit gehaald en 2 lange stangen gemaakt. Dat ging prima.

VogeltjeM

Berichten: 3751
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-23 18:02

Gypsy schreef:
Ik denk eigenlijk niet dat je dat red met 1800 kg kunnen trekken. Ik zou die trailer eerst eens willen wegen zeg maar. En dan nog, het rijd echt niet leuk als je auto het maar net aan trekken kan.


Dit is wel een ding ja! Ik had de naïeve hoop dat een trailer op papier wel even zwaar is als in het echt, maar dat blijkt dus niet zo te zijn? :')

Over volledig beladen rijden: dat zou maar af en toe zijn. Grotendeels ga ik met 1 paard op stap en dan blijven er nog een aantal-honderd kilo over.

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: 1.5-paards of 2-paardstrailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 11:18


meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 12:27

VogeltjeM schreef:
Dit is wel een ding ja! Ik had de naïeve hoop dat een trailer op papier wel even zwaar is als in het echt, maar dat blijkt dus niet zo te zijn? :')


Vaak worden ze gewogen zonder de extra's dus het reservewiel, zadelkamer, bekleding aan de zijwanden e.d. Zelfs mijn 1½ is in het echt een stuk zwaarden dan op papier. Nu maakt dat voor mij niet uit want mijn auto mag 2200 kg trekken en ik heb de benodigde rijbewijzen.
Persoonlijk zou ik wat meer marge willen hebben wat betreft het trekgewicht van de auto en wat er achter hangt. Je hebt best met aso's in het verkeer te maken en dan is het wel prettig dat de auto de trailer de baas blijft en niet andersom als het er op aan komt.

VogeltjeM

Berichten: 3751
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-23 14:43