Hoe jezelf indekken voor pensionklant die er met de pet naar gooit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Hoe jezelf indekken voor pensionklant die er met de pet naar gooit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-23 11:03

Volgens mij zijn er best wat mensen hier op Bokt die een fijn spulletje aan huis hebben waar best nog een paardje van iemand anders bij zou kunnen, maar waar je niet (meer) aan durft te beginnen omdat je bang bent voor (weer) zo'n vervelende situatie :(:)

Terwijl het met de juiste persoon juist een hele leuke win-win situatie zou kunnen zijn voor beide partijen.

Ik vraag me af of er nog slimme manieren zijn waarop je (een) paardje(s) van iemand anders een plekje kan gunnen bij je huis ZONDER allerlei irritatie en frustratie aan te gaan van een bijbehorende eigenaar die het allemaal wel lekker makkelijk vindt en jou met al het gedoe er omheen laat zitten.

De ervaring leert dat het voor beide partijen heel fijn kan werken, als er een zekere wederkerigheid in beide personen zit, en respect voor elkaars behoeftes :) Maar als dat natuurlijke wederkerige respect van de "pensionklant" er nauwelijks is of je moet steeds "zeuren" om diegene de afspraken na te laten komen, dan ben je als bewoner van het spulletje maar mooi de sigaar en zit je je dood te ergeren dat je zo'n vervelende profiteur op je erf hebt.

En de ellende is dan natuurlijk dat je er ook niet zomaar van af komt. Want wie gaat nou daadwerkelijk zo'n dier aan de buitenkant van het hek binden, met alle spullen ernaast, als de eigenaar niet thuis geeft :=

Moeten we dan allemaal maar stoppen met een ander een fijn plekje gunnen?
Of zijn er toch ècht goed waterdichte oplossingen te vinden om de bekende vervelende situaties met pensionklanten te voorkomen...?

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Hoe jezelf indekken voor pensionklant die er met de pet naar gooit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 11:31

Hier geen ervaring, maar ik zou het echt fantastisch vinden als ik op een kleinschalig fijn plekje terecht kan en waar je elkaar hier en daar juist heel fijn kan helpen en je paard toch anders in de gaten gehouden wordt dan op de meeste stallen.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Hoe jezelf indekken voor pensionklant die er met de pet naar gooit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 11:36

Zodra je dingen gaat verwachten van je pensionklant dan kan het zijn dat het allemaal net wat anders verloopt dan dat jij voorzien hebt en dat je je daar aan gaat ergeren. Als je alles zelf doet, dan zijn het hooguit de kleinere dingen die tot ergernissen kunnen leiden.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 11:40

Waterdichte oplossingen zijn er helaas niet.
Je kan wel contracten aangaan waar alle afspraken in staan, maar als degene er lak aan heeft heb je weinig aan zo'n contract en zul je een rechtszaak moeten starten met alle gedoe erom heen.

Maar zelfs degene waarmee je denkt de ideale, gelijk denkende persoon te hebben gevonden kan verkeerd gaan. Dat geldt voor beide kanten.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 11:42

Iris82 schreef:
Zodra je dingen gaat verwachten van je pensionklant...

Op tijd betalen is wel iets wat je mag verwachten, maar zelfs dat is soms al te moeilijk.

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 11:42

Iris82 schreef:
Zodra je dingen gaat verwachten van je pensionklant dan kan het zijn dat het allemaal net wat anders verloopt dan dat jij voorzien hebt en dat je je daar aan gaat ergeren. Als je alles zelf doet, dan zijn het hooguit de kleinere dingen die tot ergernissen kunnen leiden.


Ja maar als jij dingen verwacht van een pensionklant, dan moet je daar zelf toch ook wat flexibel in zijn dat dingen (iets) anders gaan als jij zelf doet?
Als een stalgenootje mijn stal uitmest omdat ik niet kan of ziek ben, dan gaat het meestal toch anders als dat ik dat zelf zou doen, maar toch ben ik er blij mee dat het gedaan wordt.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 11:44

Ik denk dat het heel lastig is om je hier tegen in te dekken. Je kunt je beoordelingsvermogen vertrouwen als je iemand tegen komt. Als het klikt ben je al een heel eind. Een duidelijke lijst met huisregels of een contract helpt ook. Maar dan nog ...

Ik heb ooit bij iemand aan huis gestaan. Daar waren een paar stallen, paddocks en een rijbak. Dat ging heel goed omdat we duidelijke regels hadden. In de 5 jaar dat mijn paard daar gewoond heeft is er nooit iets voorgevallen tussen mij en de staleigenaresse omdat we duidelijke afspraken hadden waar we ons beiden aan hielden. We konden goed met elkaar door een deur maar waren geen vriendinnen. Ik ben ook nooit bij haar in huis geweest hoewel mijn paard dus wel op haar terrein woonde en ik er elke dag was.
Als zij op vakantie waren, zorgden ze voor vervanging en als het nodig was deed ik wat meer, op verzoek of op eigen aangeven. Dat was win-win.

Ineke2

Berichten: 33119
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Hoe jezelf indekken voor pensionklant die er met de pet naar gooit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 11:54

Duidelijke afspraken en goede communicatie naar elkaar is toch wel stap 1.
Stap 2 is sowieso de maand vooruit te laten betalen en niet achteraf zoals ik soms zie.
Stap 3 houd altijd voor ogen dat je een zakelijke overeenkomst bent aangegaan met iemand. Dat is misschien nog wel de moeilijkste, maar wel een belangrijke.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Hoe jezelf indekken voor pensionklant die er met de pet naar gooit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 11:59

Stap 2 die Ineke2 noemt is ook een hele belangrijke.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Hoe jezelf indekken voor pensionklant die er met de pet naar gooit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 12:01

Maar dan nog, stel degene betaald niet.. dan kun je degene niet zomaar van de dam afzetten.
Je betaald bij velen al aan het begin van de maand.

Montgri
Berichten: 655
Geregistreerd: 18-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 12:02

Zelf snap ik niet zo goed dat er mensen bestaan die er met de pet naar gooien. Ik zou erg graag op zo’n plekje willen staan zoals jij een beetje omschrijft. Nu sta ik in principe ook op een stalling waar ik niets hoef te doen, maar zo nu en dan schep ik de stal(len) of buitenplaats leeg van mest. Het is gewoon een kleine moeite iets terug te doen of het 50/50 te doen als je ergens staat toch? Tenminste dat zit in mijn aard.

Wellicht een soort referentie systeem hanteren? Dat je net zoals sommige bedrijven als ze iemand aannemen, vragen naar een referentie van voorgaand werk. Dat je zo iets ‘eist’ dat je even contact wilt hebben met de vorige staleigenaar, om van die eens te horen hoe diegene op stal was.
Mensen die er met de pet naar gooien, zullen dan waarschijnlijk al weglopen of je hoort van de oude staleigenaar hoe en wat. Mensen die oprecht zijn hebben niets te verliezen en stemmen er (lijkt mij logischerwijs) mee in eventuele telefoonnummers te wisselen.

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 12:06

Na 25 jaar op pensionstallen te hebben gestaan, en daar van alles gezien te hebben, meegemaakt te hebben, ergernissen te hebben gehad, maar ook mooie vriendschappen te hebben opgebouwd, heb ik nu de paarden aan huis.
Dat heeft me ook geleerd dat er geen "pensionklanten" gewenst zijn :-D

Het paard van een heel goed vriendinnetje staat hier wel maar dat beschouw ik niet echt als pensionklant. Met haar heb ik goede afspraken waar ze zich (meestal) aan houdt.

Verder komen er elk jaar met kerst twee paarden logeren van een andere vriendin, omdat ze dan op vakantie gaat.

Maar ik moet er niet aan denken om mensen 'van buitenaf' elke dag op mijn erf te hebben......

Ineke2

Berichten: 33119
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 12:06

Ik weet wel dat bij een oude stal van mij waar ik gestaan heb, de boer een paard met spullen en al aan het hek gebonden heeft.
De eigenaar van het paard had het bont gemaakt hoor, maar dat het niet gebeurd is niet waar :')

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 12:09

Ineke2 schreef:
Ik weet wel dat bij een oude stal van mij waar ik gestaan heb, de boer een paard met spullen en al aan het hek gebonden heeft.
De eigenaar van het paard had het bont gemaakt hoor, maar dat het niet gebeurd is niet waar :')

Ik weet ook van iemand die dat gedaan heeft.. maar de pensionstal heeft zorgplicht en mag dat niet doen. Is een vervelende rechtszaak geworden en heeft de pensionstal wel geld gekocht.
Ook heb je veel gezeik voor dat je zover bent.

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 12:10

Ineke2 schreef:
Ik weet wel dat bij een oude stal van mij waar ik gestaan heb, de boer een paard met spullen en al aan het hek gebonden heeft.
De eigenaar van het paard had het bont gemaakt hoor, maar dat het niet gebeurd is niet waar :')


Ik vind dat echt een grof schandaal, hang dan een ketting aan de stal ofzo zodat ze niet bij haar paard kan. Maar je kunt een levend wezen niet gewoon even aan een hek buiten vastbinden.
Als je een hond aan het hek van een asiel bindt dan ben je namelijk een vreselijk mens, maar dit wordt schijnbaar grappig gevonden?

Ineke2

Berichten: 33119
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 12:15

Wat die eigenaar gedaan heeft was niet grappig en ja ik geef de boer in dit geval gelijk. Hij heeft de eigenaar genoeg kansen gegeven. Dan is de koek op. Uiteraard heeft hij de eigenaar gesproken en gezegd op die bewuste dag binnen een uur staat je paard met spullen en al buiten je zorgt maar dat je iets anders vindt. Uiteindelijk heeft dat paard effectief 2 minuten aan het hek gestaan.

Een ketting aan de stal mag trouwens ook niet, als je begint over “ mag niet “.

LoveBodin

Berichten: 4355
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 12:19

Ineke2 schreef:
Ik weet wel dat bij een oude stal van mij waar ik gestaan heb, de boer een paard met spullen en al aan het hek gebonden heeft.
De eigenaar van het paard had het bont gemaakt hoor, maar dat het niet gebeurd is niet waar :')


Maar dan heb je tenminste nog een eigenaar die komt...
Ik heb ook op meerdere kleine privéstallen gestaan en waar het het vaakst mis ging was professionaliteit. Je pensionklanten hoeven niet je vreinden te zijn. Soms moet je hard zijn.
Dat ging alleen wat lastig, die ene keer toen er gewoon een paard gedumpt werd. Eigenaar heeft paard af laten zetten en is nooit bereikbaar geweest.
Maar buiten dat waren er inderdaadd altijd de mensen die altijd kwamen helpen, de mensen die nooit kwamen helpen, de mensen die enkel aan hun eigen schema dachten en verwachten dat anderen midden in de nacht de paarden gingen verzorgen (zelf konden ze dan niet, maar anderen uiteraard wel) etc.
Helaas geen waterdichte oplossingen bekend bij mij. Ik sta nu weer bij een gewone pensionstal, en mijn vriend stond te juichen dat we een contract kregen en vooral veel duidelijkheid en wat regels kregen.

BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 12:20

Brainless schreef:
Ineke2 schreef:
Ik weet wel dat bij een oude stal van mij waar ik gestaan heb, de boer een paard met spullen en al aan het hek gebonden heeft.
De eigenaar van het paard had het bont gemaakt hoor, maar dat het niet gebeurd is niet waar :')

Ik weet ook van iemand die dat gedaan heeft.. maar de pensionstal heeft zorgplicht en mag dat niet doen. Is een vervelende rechtszaak geworden en heeft de pensionstal wel geld gekocht.
Ook heb je veel gezeik voor dat je zover bent.


Ik denk dat dit precies is waar de vraag van de ts om draait. Want veel mensen gedragen zich prima en betalen keurig op tijd vooraf hun stalgeld, maar je zal net die ene treffen die overal sch**t aan heeft....

Andersom heb ik ook wel meegemaakt. Ergens staan en in het begin kon van alles en waren de afspraken duidelijk en gaandeweg kon er steeds minder. Wat dat betreft kan je beter heel strak beginnen en de teugels laten vieren waar dat uitkomt dan andersom. Mensen die geen moeite hebben met strakke/strengere afspraken zijn waarschijnlijk wel wat makkelijkere klanten.

Zelf weet ik niet of ik een paard in pension zou nemen als ik ruimte zou krijgen. Mijn vriend denkt er wel over na, maar ik weet niet of ik er zo geschikt voor ben. Ik ben nogal van 'afspraak = afspraak' en als je dingen afspreekt en iemand komt afspraken niet na... wat doe je dan?
Laatst bijgewerkt door BrankaZ op 02-11-23 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 12:21

Ineke2 schreef:
Ik weet wel dat bij een oude stal van mij waar ik gestaan heb, de boer een paard met spullen en al aan het hek gebonden heeft.
De eigenaar van het paard had het bont gemaakt hoor, maar dat het niet gebeurd is niet waar :')


Dat doet de eigenaar van de manege/pensionstal waar ik mijn paard had staan ook. Grote stal, veel klanten. Bij klanten die weigeren te betalen of zich echt misdragen werden ze verteld dat ze een andere plek moesten zoeken. Bij geen gehoor stond het paard aan het hek..

Hutcherson

Berichten: 7354
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 12:26

Kan je niet een contract opstellen met daarin opgenomen dat jij in principe de volledige verzorging doet (dus geen klussen verwacht van je klant) en daar de prijs op baseert en dat als klant zelf mest/klussen doet een x aantal keer per week en afspraken nakomt dan zakt de prijs naar X bedrag.
Of dat klant 1 of 2 per jaar een bedrag terug krijgt bij 'goed functioneren'? Beetje gekke constructie natuurlijk maar zo wordt klussen doen beloond zeg maar. Alleen zul je dan meetbare doelen moeten opstellen en afspreken. Zo van elke keer mesten levert je een terugbetaling of korting op van 4€ er keer. Aftekenen en jij kunt het controleren aangezien ze aan huis staan. Lukt het een keer niet? Geen probleem maar dan heb jij iig al betaald gehad voor het werk wat je doet.
Volledige vakantiewaarneming levert 10€ per dag op oid en krijgt klant dan gewoon terug of korting of whatever..
En bij niet betalen wordt paard op risico van de klant thuisgelevert. Tot in de voortuin.

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 12:37

Ineke2 schreef:
Wat die eigenaar gedaan heeft was niet grappig en ja ik geef de boer in dit geval gelijk. Hij heeft de eigenaar genoeg kansen gegeven. Dan is de koek op. Uiteraard heeft hij de eigenaar gesproken en gezegd op die bewuste dag binnen een uur staat je paard met spullen en al buiten je zorgt maar dat je iets anders vindt. Uiteindelijk heeft dat paard effectief 2 minuten aan het hek gestaan.

Een ketting aan de stal mag trouwens ook niet, als je begint over “ mag niet “.


Maar breng je het paard minder in gevaar dan vastbinden aan een hek. ;)

Bielsje

Berichten: 1391
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 12:46

Montgri schreef:
Zelf snap ik niet zo goed dat er mensen bestaan die er met de pet naar gooien. Ik zou erg graag op zo’n plekje willen staan zoals jij een beetje omschrijft. Nu sta ik in principe ook op een stalling waar ik niets hoef te doen, maar zo nu en dan schep ik de stal(len) of buitenplaats leeg van mest. Het is gewoon een kleine moeite iets terug te doen of het 50/50 te doen als je ergens staat toch? Tenminste dat zit in mijn aard.

Wellicht een soort referentie systeem hanteren? Dat je net zoals sommige bedrijven als ze iemand aannemen, vragen naar een referentie van voorgaand werk. Dat je zo iets ‘eist’ dat je even contact wilt hebben met de vorige staleigenaar, om van die eens te horen hoe diegene op stal was.
Mensen die er met de pet naar gooien, zullen dan waarschijnlijk al weglopen of je hoort van de oude staleigenaar hoe en wat. Mensen die oprecht zijn hebben niets te verliezen en stemmen er (lijkt mij logischerwijs) mee in eventuele telefoonnummers te wisselen.


Als referenties betrouwbaar zijn zou dat een goed systeem zijn :')
Maar ik stond ooit op een full service stal, ik maakte nooit een bende, ruimde mest van anderen op, veegde de stalgang, maakte de poetsplaats schoon al had ik hem niet gebruikt, bood mezelf aan als vrijwilliger op feestdagen, deed dingen voor andere mensen... Vervolgens verdween er wat service en ben ik wat minder gaan vegen. Uiteindelijk viel er nog meer service weg, en waren er nog wat andere dingen. Ik heb dingen aangegeven/gemeld en vervolgens heb ik voor mezelf een oplossing gezocht. En soms ook voor anderen door hun paarden buiten te zetten als ze zelf niet konden.

Heb ik er ooit een bende van gemaakt? Nee. Heb ik ooit iets kapot gemaakt zonder het te melden en te herstellen? Nee. Heb ik ooit dingen niet gedaan die ik zou moeten doen? Nee.
Maar vraag die pensionstal en ik ben de ergste pensionklant ooit :j
En dat allemaal omdat onze visies niet 100% overeenkwamen. Eerst wel, later niet meer denk ik. Dus als ik een oplossing vond voor iets wat ik als een "probleem" zag, dan zagen zij die oplossing als commentaar op hun beleid. Ik zag het als ik wil niet klagen dus ik fix het, en zo werd ik in hun boeken de grootse klager ooit geloof ik.

Bij bedrijven werken referenties vrij goed. Je krijgt betaald en je doet je werk goed of niet goed en die mening willen ze best delen met een eventuele nieuwe werkgever. Die mening is ook onderbouwd want ergens is beschreven wat je moet doen. Maar, degene die in het geval van een pensionstal betaald wordt is niet de klant natuurlijk. Dus waarop moet je de klant dan beoordelen? Dus is het enkel een gevoelskwestie of persoonlijke smaak, gunfactor etc. Je bent of wilt er weg, dus heb je het als pensionhouder vast niet 100% goed gedaan toch? Als dat als een persoonlijke aanval voelt, krijg je nooit meer een goede referentie natuurlijk. En imo zien 90% van de pensionstalhouders het niet als een bedrijf dus voelt het vaak persoonlijk.

lletam

Berichten: 577
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 12:49

Probleem is volgens mij ook dat van beide kanten dingen anders geïnterpreteerd kunnen worden. Ook al denk je in eerste instantie op 1 lijn te zitten. Dan zit niemand 'verkeerd' maar kunnen er toch problemen ontstaan.
Zelfde geldt wanneer een onverwachte situatie zich voordoet. Dan reageren mensen ineens heel anders...

_chou
Berichten: 74
Geregistreerd: 16-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 12:56

Wij hadden ook paarden van anderen op stal staan. Mijn moeder wilde graag alle verzorging zelf doen, want dat vind ze leuk en belangrijk dat het goed gebeurt. Ook heeft ze dan controle over de tijden en gaat alles voor de paarden op ongeveer dezelfde tijd. De klant in kwestie vond dat mijn moeder de paarden slecht buiten zette, de stal niet goed uitmesten en dat we de paddock en de wei niet goed onderhielden. Ze wilde dit dus zelf gaan doen. Mijn moeder ging ermee akkoord, want haar paarden haar verantwoordelijkheid. Vervolgens komt mevrouw soms dagen niet, waardoor wij een beetje in de knoop kwamen: wanneer nemen wij de verzorging weer op ons? De oplossing hierop is bij ons ook nog niet gevonden, dus ik volg dit topic even.

Ineke2

Berichten: 33119
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 12:58

Kaitlyn schreef:
Maar breng je het paard minder in gevaar dan vastbinden aan een hek. ;)

Mwah niet echt. Als er brand uitbreekt heb je een giga probleem.
Aan het hek staat het paard gewoon veilig te staan. In het geval dat ik heb meegemaakt. Ik kan alleen daarover meepraten.