Hoe jezelf indekken voor pensionklant die er met de pet naar gooit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Hoe jezelf indekken voor pensionklant die er met de pet naar gooit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-23 11:04

Ja precies, dat is ook het lastige. Je verhuurt wel, maarja zoals gezegd vind / vond ik kosteloos aanbieden van de locatie ook een optie. En dan wordt het nog lastiger :=

Sowieso wekt "pensionklant" de suggestie dat iemand een paard brengt en dat de "pensionhouder" dat gaat verzorgen. Bij sommige mensen zelfs nog als je heel duidelijk stelt dat het zelfverzorging is.... daar zit ook een beetje het probleem denk ik.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Hoe jezelf indekken voor pensionklant die er met de pet naar gooit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 11:11

Misschien kun je het dan beter aankleden als mijn paard zoekt een maatje, ipv ik zoek een paard of ik heb een paddock

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-23 11:12

Ja ach het heeft allemaal zijn voor en nadelen. Ik ben niet van plan om te adverteren want ben niet op zoek naar een "pensionklant" :)

De vraag was meer voor als er zich weer een keer iemand meldt met een mooi verhaal.

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 17:46

Ik sta op een volpensionstalling.Alles wordt daar gedaan.Af en toe is er wel eens iemand die kosten wil besparen en dan een regeling treft voor stalling in eigen beheer. Soms krijg ik zo iemand in een box naast die van mijn paard. Deze persoon gaat dan hele lange tijd de box niet uitmesten zodat er een vreselijke ammoniakgeur ontstaat waar mijn paard als buurman ook in staat dan. En als ze dan eens komen uitmesten dan is dat niet s'morgens als de paarden buitenstaan zoals de stalhouder altijd doet, maar juist in de namiddag als alles binnenstaat en door dat uitmesten nog veel ergere ammoniakstank ontstaat en stof door het opnieuw opstrooien en ook blokkade van de stalgang al is dat niet zo lang.Gelukkig heeft mijn paard geen luchtwegproblemen maar als dat wel zo zou zijn dan zouden die ernstig verergeren door dit stal management van zelfdoeners. :(

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Hoe jezelf indekken voor pensionklant die er met de pet naar gooit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 18:45

Opstrooien, uitmesten en gangen vegen is idd wel iets dat je best doet als alle paarden buiten staan. Alhoewel ook niet alle maneges daar rekening mee houden.

Binnen/vuiten zetten en eten geven is nog zoiets dat je graag samen houdt, danwel voor de rust. Ik heb geen idee hoe dat bij DIY stallen geregeld wordt. Worden paarden niet heel onrustig als ze bvb als eerste alleen binnen of buiten worden gezet?

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 19:59

pmarena schreef:
Het is zo jammer want het kan echt perfect werken, dat hebben we jaren ervaren hier tot pony door cushing ging hemelen. Als je allebei weet wat er moet gebeuren. Allebei jezelf verantwoordelijk voelt voor het hele spulletje. Allebei elkaar waardeert, wat gunt en een plezier wil doen.

Maar het staat of valt wel bij allebei duidelijk hebben wie er wanneer komt en dan in principe wat doet zodat niet steeds A de hele zooi recht getrokken heeft terwijl B daar vlak na komt...en 20 uur later heeft A wéér de hele zooi en dat zo 5x per week :=

Ik heb zelf als pensionklant wel gehad dat ik gewoon na mijn werk kwam doordeweeks dus zeg kwart over 5 's middags. Dat ging prima. Toen er echter een andere pensionklant bij kwam, hele leuke gast verder, kwam die al voor 5 uur en ging dan de paarden binnen zetten, stallen uitmesten enzo.

En was dan zo lief om ook mijn stal te doen. Maar ik kreeg toen wel eens te horen dat het als vervelend ervaren werd dat ik niet eerder kwam omdat die stalgenoot zich er een beetje voor op voelde draaien. Dan snap ik uiteraard, maar ik kan niet toveren en er voor 5 uur zijn als ik gewoon op mijn werk moet zijn :=

En dat houdt in de winter wel in dat het van donker tot donker is zo'n beetje. Ik kan dan wel in de ochtend de paarden op de wei gaan zetten. Maar dat is ook niet tof als je elke ochtend voor je werk met die paarden van een ander "moet" gaan slepen. En dan verregend en met een modderspletsj op je broek nog de hele dag op je werk moet doorbrengen. Vooral ook niet tof omdat je dan 2x heen en weer moet lopen een paar 100 meter omdat andermans paarden minder goed opgevoed zijn....

Je houdt zo toch al snel wel wat wrevelige situaties waarbij de 1 of ander zich een beetje in een onprettig hoekje geduwd voelt.... Het moet gewoon een beetje prettig verdeeld zijn met de klussen en dan is het ideaal voor alle partijen :)


Ja dit dus.
Ik begrijp jou zo goed.
Ik zou dit niet eerlijk vinden en er niet blij mee zijn, met die wat er bij kwam.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Hoe jezelf indekken voor pensionklant die er met de pet naar gooit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-23 22:13

Ja het was an sich natuurlijk wel hartstikke lief, en samen werken is op zich natuurlijk wel fijn.... maar ik vond het prettiger om gewoon m'n eigen beestje te doen. Dat was ook het principe van de stalling eigenlijk in de jaren daarvoor. Je voelt je dan toch een beetje gedwongen worden tot iets dat niet lekker "werkt" zeg maar.

Maarja dat risico hou je toch, het is overal wel wat, ook aan huis :=

imaudy
Berichten: 5047
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Hoe jezelf indekken voor pensionklant die er met de pet naar gooit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 07:16

Misschien kun je hier neerzetten wat je precies aanbiedt (weiland/schuilstal/rijbak?)
Ik denk dat er wel mensen geschikt kunnen zijn, maar je hebt zoveel twijfel dat de meeste mensen dat te onzeker vinden. Je moet de stalling ook een beetje aanbieden als een "doe het samen stal".

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-23 09:01

Ik bied niks aan :)

Op dit moment is het voor mij heel duidelijk dat geen trek heb in potentieel gezeur.
Heb het topic vooral geopend voor "wat als in de toekomst iemand vraagt of ik een plekje heb".

Op dit moment is het antwoord dan nee. Alleen al vanwege de winter.
Dan heb ik er al helemáál geen trek in om met andermans zooi te blijven zitten :=

imaudy
Berichten: 5047
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 12:45

pmarena schreef:
Ik bied niks aan :)

Op dit moment is het voor mij heel duidelijk dat geen trek heb in potentieel gezeur.
Heb het topic vooral geopend voor "wat als in de toekomst iemand vraagt of ik een plekje heb".

Op dit moment is het antwoord dan nee. Alleen al vanwege de winter.
Dan heb ik er al helemáál geen trek in om met andermans zooi te blijven zitten :=


Ik vroeg het meer omdat ik geen idee heb wat er voor een eventuele "pensionklant" aanwezig is. Een geschikt iemand kan ook vanuit bokt komen natuurlijk.
Als ik het zo lees heb je sowieso al niet meer zoveel plezier aan paarden. Zou het plekje lekker voor jezelf houden. Van nog een paard/pony erbij wordt je niet happy.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Hoe jezelf indekken voor pensionklant die er met de pet naar gooit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 12:58

Ik heb op mijn vorige plek 3 pensionklanten (4 paarden) gehad. Ik huurde de plek voor mijn 2 paarden en was dus verantwoordelijk. Ik heb vooraf duidelijke afspraken gemaakt. Voor de 1e van de maand betalen en 1x per week per paard uitmesten en voeren. Dit betekende dat ik zelf 3 dagen werk had en mijn pensionklanten de overige 4 dagen. Onderhoud en dergelijke deed ik zelf, dus in de praktijk was ik zo 6 dagen per week bezig. Ik vond het best pittig, want met 6 paarden wordt er regelmatig wat gesloopt en 9 van de 10x kon ik dat zelf gaan staan maken. Ik voelde me ook verantwoordelijk voor alle 6. Vooral dat vond ik heel vervelend.
Mijn pensionklanten waren overigens trouw met betalen en afspraken nakomen. Dus wat dat betreft had ik geen klagen. Het was voor mij meer het extra werk in onderhoud van het terrein en de verantwoordelijkheid.
Nu heb ik weer een eigen plek, maar gelukkig geen pensionklanten meer. Het werk doe ik zelf, mijn bijrijdster voert 1x per week waardoor ik toch een dag vrij heb en mesten doe ik soms ook wel eens niet. Nadeel is dan wel dat het de dag erop dubbel terug komt :+
Maar die vrijheid en vooral minder verantwoordelijkheid voor andermans paarden vind ik veel prettiger.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 15:57

pmarena schreef:
Ik bied niks aan :)

Op dit moment is het voor mij heel duidelijk dat geen trek heb in potentieel gezeur.
Heb het topic vooral geopend voor "wat als in de toekomst iemand vraagt of ik een plekje heb".

Op dit moment is het antwoord dan nee. Alleen al vanwege de winter.
Dan heb ik er al helemáál geen trek in om met andermans zooi te blijven zitten :=

In dat geval kan je natuurlijk altijd zeggen als iemand jou benaderd dat er de nodige afspraken aan vast zitten en duidelijk zijn dat je geen zin in gedoe hebt en dat bij dingen die jij als gedoe ervaart het klaar is. Dan kan je altijd nog kijken hoe iemand er op reageert.
Maar voor nu zou ik denk ik ook niet zo snel adverteren, krijg ook regelmatig de vraag of er niet een paard bij ons kan komen te staan maar het antwoord is echt nee. Mijn man is te gehecht aan zijn privacy en heeft geen zin in anderen bij ons op het erf zeg maar.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-23 16:00

Ja precies, ik heb al een hele regellijst in elkaar gedraaid zodat ik iets heb om op terug te grijpen als ik toch weer eens in de verleiding kom om iemand een plekje te gunnen. Voor mezelf om te denken Oh man ja nu weet ik het weer, het kan echt op -tig manieren heel vervelend worden. En dat ik iets heb om bij een ander onder de neus te schuiven als ik het bij diegene toch wil overwegen omdat ik denk dat dat wel iemand is die zich gewoon prettig in de omgang op zal stellen en wat ik wel en niet wil, alleen maar logisch zal vinden :)

(ik snap dat het knap zeikerig over kan komen zo in het topic, maar zoveel bijzonders verwacht ik volgens mij niet...)

Maar nu gewoon lekker even een poosje geen getrut :=