Bij welke windkracht reizen jullie niet meer met trailer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maris_

Berichten: 1449
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Gelderland

Bij welke windkracht reizen jullie niet meer met trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-23 23:23

:wave:

Ik was wel eens benieuwd wat jullie mening is m.b.t. het vervoer van paarden met trailer bij een stevige wind. Dan heb ik het niet perse over de storm van vandaag, want dat is uiteraard onverantwoord wanneer het niet noodzakelijk is, maar waar trekken jullie de grens? Morgen bijvoorbeeld staat er nog steeds een windkracht 4 dus ik was benieuwd naar jullie meningen :)

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Re: Bij welke windkracht reizen jullie niet meer met trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 23:25

Windkracht 6 is echt niet leuk meer. Windstoten ook geen fan van. Afsluitdijk of bosweg ook liever niet. En dan hangt het ook nog van de triller af en of het noodzakelijk is om te rijden.

pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 23:26

Ik moet zeggen dat ik daar altijd vrij snel mee was. Vaak is het voor de leuk en niet perse noodzakelijk dus dan ga ik geen risico lopen. Ik had niet perse een windkracht maar als ik op weg naar stal dacht oei het waait wel heel hard en ik voelde de auto trekken dan ging ik zeker niet met de trailer weg. Niet perse vanwege omwaaien want met een balden trailer gebeurt dat niet snel maar de kans op een ongeluk neemt toe en vallende takken en weet ik veel wat is op de Achterhoekse wegen toch wel een dingetje.

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Bij welke windkracht reizen jullie niet meer met trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 23:39

Wij gaan morgenavond gewoon naar menles. Maar dat is een kort stukje binnendoor, stuk snelweg en dan bij Tolbert weer eraf. Dus valt best mee. Bij wind zoals vandaag uiteraard gewoon in noodgevallen. Nu scheelt het wel dat ik maar een schapen trailer heb. Dus ik mag mij niet aanstellen aangezien anderen morgen gewoon met een tweepaards met koetsenframe komen. Vorige week en de voorgaande keer dat het hard waaide op vrijdag ook gewoon gegaan, anders kunnen we de helft van de lessen zo ongeveer wel skippen. Zolang er geen rukwinden zoals vandaag zijn, werd zonet zonder trailer bijna van de weg geblazen.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 23:40

Windkracht 4 is toch niet zo hard? Dat is het de afgelopen weken hier eigenlijk elke dag geweest.

marjor
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-03-07
Woonplaats: Op hetzelfde adres als mijn paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 23:45

Ik woon vlakbij het IJsselmeer, daar waait het bijna altijd. Windkracht 4 is hier heel normaal. Als ik dan niet met de trailer weg zou kunnen, kan ik nooit weg.
Vandaag windkracht 8, dan blijf ik echt wel thuis. Met 7 ook, maar 6 is te doen met mijn 1,5 paardstrailer.

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 23:49

Windkracht 6, beetje afhankelijk ook van hoe vlagerig de wind is en waar ik heen moet.

Vandaag wel op pad geweest. Vond het een twijfelgeval maar ik merkte met rijden nauwelijks iets van de wind. Het was hier windkracht 5 vanavond, wel vlagen maar geen rukwinden.

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Bij welke windkracht reizen jullie niet meer met trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 08:55

Nadat ik hier eens met een aanhanger(geen paardentrailer gelukkig) omgewaaid was toen ik aan het rijden was, een enorme schijtluis geworden en al menig afspraak afgezegd door matige wind.

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Bij welke windkracht reizen jullie niet meer met trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 11:55

Windkracht 5 en harder ga ik mij afvragen of het noodzakelijk is. Het maakt ook wel uit of er windstoten zijn ja of nee. Maar met bft5 laat ik de trailer liever staan voor 'leuke uitjes'. Voor een kliniekbezoek zou ik dan nog wel durven.

Laatst werd er code geel einde dag voorspeld (volgens mij windkracht 6) en moest ik voor foto's naar de kliniek. Dat heb ik toen afgezegd. Uiteindelijk toch vanwege een flinke koliekaanval alsnog naar de kliniek gereden in die wind, maar wel met een andere combinatie (bus en tweepaards, ipv personen auto en 1 paards)

Eef_Bam

Berichten: 4098
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 12:34

Vanaf windkracht 5 stap ik niet meer op een paard en ga ik dus ook niet meer met de trailer op pad. Windkracht 4 zou ik laten afhangen van hoe zwaar de trailer beladen is, en of er rukwinden zijn, gaat het om een veulen/pony of zijn er rukwinden zou ik ook niet gaan als het niet noodzakelijk was.

marjor
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-03-07
Woonplaats: Op hetzelfde adres als mijn paarden

Re: Bij welke windkracht reizen jullie niet meer met trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 10:45

Windkracht 4 en 5 zijn heel normaal voor waar ik woon. Ik zou dan bijna de hele winter nooit meer wat kunnen doen. Donderdag met de storm , windkracht 8 was het bij ons. Dan gaan mijn paarden in een luwe hoek gewoon buiten staan. En een rondje over de weg met windkracht 5 doen we ook gewoon. Valt allemaal best mee. Wij denken vaak veel te moeilijk. En nee ik heb geen dooie paarden.

Jet

Berichten: 11998
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 23:14

Bij mij hangt het heel erg van de combinatie af. Vroeger had ik een Renault Kangoo diesel met een anderhalfpaardstrailer, ik reed niet met windkracht 5, de Kangoo woog minder dan de beladen trailer, een anderhalfpaards is minder stabiel dan een tweepaards en mijn paard stond niet altijd even stil op de trailer.

Nu heb ik een flinke bus, een Nissan NV400 met een tweepaardstrailer. Die Nissan weegt veel meer en heeft veel meer trekkracht, de tweepaardstrailer is een stuk stabieler. Ik heb veel meer trailerkilometers in mijn benen ;) , dus nu ga ik best lang door met het rijden met de trailer. Als er harde windstoten verwacht worden of zware slagregen kan het zijn dat ik echt niet rijd, maar ik laat het vaak daar meer van afhangen dan van een bepaalde windkracht. Ook zit er bij mij wel verschil in of het een rit naar een kliniek is of een rit voor het plezier.

Elisabeth32
Berichten: 93
Geregistreerd: 21-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 23:50

Voor mij wordt het vanaf windkracht 4 al twijfelachtig… ben niet zo’n held :D