Verzekeringen (hond, kat en paard)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Verzekeringen (hond, kat en paard)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-23 20:13

Ik weet niet of hij hier goed staat anders sorry. :j

Afijn ik heb een mooie dieren verzameling die ons al flink wat geld gekost heeft. Wij zetten elke maand geld apart hiervoor maar overwegen nu toch om een verzekering af te sluiten.

Maar welke kies je dan, en waarom?
En zijn er verzekeringsmaatschappijen die verschillende dieren verzekeren zodat je korting kan krijgen?
Of kun je beter alles opsplitsen?

Ik heb 2 paarden, 1 van 10 jaar, met een medisch dagboek zo dik als het boek van sinterklaas..
Lees: wobler, verkalkt hoefkraakbeen in beide voorhoefen, vergroeid sacrum (zit helemaal geen kraakbeen meer), astma, sarcoiden, krampbenen/ataxie door de andere mankementen.
Dat paard heeft ons eenorm veel gekost, het gaat nu onwijs goed met haar, maar al die ellende krijg je Natuurlijk niet meer mee vergoed.. Heeft het überhaupt zin om dit paard nog in de zekering te gooien en zo ja of nee waarom dan en hoe zouden jullie dat aanpakken?

Dan heb ik nog een 2 jarige lopen die helemaal fit is, ik wil bij hem de hoge kosten proberen te beperken door hem te verzekeren, hoe werkt dat? Moet hij dan door een keuring? Word zijn medisch dossier opgevraagd?
Hij is als jaarling met rug en hals op de foto gezet en goedgekeurd voor de sport. Ze hebben toen wel een kleine hartruis gevonden, waar hij misschien overheen groeit of misschien ook niet. Advies was met 3 jaar herkeuren voor je erop gaat maar tot die tijd volledig goed gekeurd voor de sport (ook met dat kleine kruisje)

Daarnaast hebben we 2honden
1 boerboel kruizing van ongeveer 3jaar die al sirieuze poot operaties heeft gehad omdat die stand niet goed was. Dat grapje heeft 4000 euro gekost, maar daarna is ze bestempeld als kern gezond en ze HD vrij aan de achterbenen/heupen

Ook hebben we een Franse bulldog geadopteerd zij is nu 4 naar en eigenlijk ook helemaal gezond. Alleen nu was afgelopen maand haar gebit echt heel slecht dus hier is ze aan geopereerd en hoppa weer 800 euro lichter..

En dan hebben we nog een raskat marine coon X ragdoll die is met 2 jaar geopereerd aan blaasgruis en zal nu 8 jaar wezen en nooit meer iets gehad.

Zoals je leest, al onze dieren hebben wel iets.. Zover ik weet worden die dingen sowieso uitgesloten bij een verzekering.

Maar wat is dan wijsheid?
Waar let je op?
Ik ben opzoek naar ervaringen en naar mensen die hier kennis van hebben en deze kennis met ons wil delen.

Wij hebben nu altijd geld apart gezet
100 euro per paard per maand
En 100 euro voor de honden en kat samen

Hier betalen we al het medische van, dus ook entingen, chippen, vlooiendruppels, ontworming.
Maar voor de paarden ook een zadelmaker, tandarts, osteopaat/fysio.

We redden ons er aardig mee, behalve als je dus opeens een Operatie moet ophoesten van 2000 euro en er ook een ander dier ziek word, dan moeten we toch vaak ons eigen spaargeld aanbreken.

Ik ben heel benieuwd hoe bokt dit allemaal regelt!

Nyaleti

Berichten: 6153
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Verzekeringen (hond, kat en paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 20:18

Huisdieren verzekeren is best lastig. Er wordt ontzettend veel uitgesloten. Van de paarden heb ik er geen verstand van maar gaat vermoedelijk niet heel anders.

Alle veel voorkomende ziektes worden uitgesloten. Denk bij de Boerboel aan artrose, HD, ED
Bij de Franse bull vermoed ik het gebit, alles wat onder de luchtwegen valt en een hele boel meer.
Een kat van 8 wordt ook al een stuk duurder omdat het een senior is.

Zover ik het om me heen hoor loont het alleen om de dieren als als pup / kitten te verzekeren omdat je je anders scheel betaald voor weinig dekking.

dierenfan
Berichten: 9618
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Verzekeringen (hond, kat en paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 20:33

Ik begin niet aan verzekering qua huisdieren. Ik zet opzij en ga ver qua MRI, echo, röntgenfoto, operaties en medicatie enz maar kan niet verder dan op dat moment financieel kan. Zo gebeurd er jarenlang niets en zo komt alles tegelijk. Echter ik heb nog nooit moeten laten inslapen omdat ik de financiën niet had. Ik ben wel realistisch. Ga geen duizend euro uitgeven voor aflopende zaak er moet goede kwaliteit van leven zijn na een ingreep. Heel lastig als er emoties bij komen maar ik blijf daar wel achter staan.

Kendra

Berichten: 8731
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Verzekeringen (hond, kat en paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 20:45

Wij doen het ook niet.
Ik heb wel eens uitgerekend wat wij jaarlijks aan dierenartskosten betalen(met gemiddeld 5 of 6 paarden en een stel katten) en daar tegenover gezet wat wij aan premie zouden moeten betalen. Conclusie: het kan niet uit.
Het zit best wel eens een jaar tegen - maar wat Nyaleti zegt: had je dat allemaal teruggekregen van de verzekering?? En omgekeerd: soms heb je ook wel eens een jaar bijna niets, dus het heft elkaar wel weer op.

Colinda20

Berichten: 322
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: neede

Re: Verzekeringen (hond, kat en paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 20:49

Ik heb beide honden wel verzekerd. Voor de jongste loont het eigenlijk niet. Maar voor onze oudste zeer zekers wel. Alleen vorig jaar al €3000 vergoed gekregen. En nu heeft hij maandelijks zijn oogzalf nodig van rondom de €50.
Kreeg de tanden eerst ook niet vergoed maar door contact met de dierenarts is dit netjes vergoed.
Ik heb ze verzekerd bij de OHRA

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-23 21:23

Nyaleti schreef:
Huisdieren verzekeren is best lastig. Er wordt ontzettend veel uitgesloten. Van de paarden heb ik er geen verstand van maar gaat vermoedelijk niet heel anders.

Alle veel voorkomende ziektes worden uitgesloten. Denk bij de Boerboel aan artrose, HD, ED
Bij de Franse bull vermoed ik het gebit, alles wat onder de luchtwegen valt en een hele boel meer.
Een kat van 8 wordt ook al een stuk duurder omdat het een senior is.

Zover ik het om me heen hoor loont het alleen om de dieren als als pup / kitten te verzekeren omdat je je anders scheel betaald voor weinig dekking.


Dit had ik inderdaad ook gelezen daarom ook de twijfels..
Want waar verzeker je dan wel voor?

Bienotje

Berichten: 10869
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Verzekeringen (hond, kat en paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 23:34

Onvoorziene dingen.

Nyaleti

Berichten: 6153
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 00:24

Nadiine__x schreef:
Nyaleti schreef:
Huisdieren verzekeren is best lastig. Er wordt ontzettend veel uitgesloten. Van de paarden heb ik er geen verstand van maar gaat vermoedelijk niet heel anders.

Alle veel voorkomende ziektes worden uitgesloten. Denk bij de Boerboel aan artrose, HD, ED
Bij de Franse bull vermoed ik het gebit, alles wat onder de luchtwegen valt en een hele boel meer.
Een kat van 8 wordt ook al een stuk duurder omdat het een senior is.

Zover ik het om me heen hoor loont het alleen om de dieren als als pup / kitten te verzekeren omdat je je anders scheel betaald voor weinig dekking.


Dit had ik inderdaad ook gelezen daarom ook de twijfels..
Want waar verzeker je dan wel voor?


Vaccinatie :+
Ik hoor het meeste positieve over de verzekering van Ohra en die van de Hema. Maar ik denk dat het in jouw geval niet loont. Zeker omdat je de mogelijkheid hebt om maandelijks geld op zijn te zetten.
Laatst bijgewerkt door Nyaleti op 10-11-23 00:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Celebi
Berichten: 3657
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Verzekeringen (hond, kat en paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 00:45

En zelfs als je verzekerd kun je te maken krijgen met vervelende partijen die hun polisvoorwaarden te pas en te onpas wijzingen zonder vermelding en alles uitsluiten wat ze maar uit kunnen sluiten. Of met rare bochten en omwegen de meeste dingen die wel in de voorwaarden staan dan toch niet mee te verzekeren. Zo viel bij ons het ongelukje van de hond waarbij hij door een schrikreactie en een domme sprong niet verzekerd was omdat dat geen ongeval was volgens de verzekeringsmaatschappij. Nee alleen brand, verkeersongevallen en schade door andere beesten. Wauw.. Daar gaat dan je geld. En dan dacht ik nog, nou dan is hij ten minste wel verzekerd voor langdurige medicatie en behandeling van bijvoorbeeld kanker maar neehoor, ook dat was grotendeels uitgesloten of maar maximaal 3 maanden medicatie bij chronische ziekten. Waar doe je het dan nog voor? Mocht je je willen verzekeren, lees echt alles 100x door, vergelijk goed, lees talloze recenties, want er zijn goede partijen, maar een hoop is ook erg malafide.

Alle dieren die nu al iets gehad hebben kun je overigens sowieso beter laten. Zeker bij de pootoperatie wordt het hele skelet en soms zelfs het hele bewegingsapparaat uitgesloten en dat is nou toch vaak wat er stuk gaat. Die oudere kat zal waarschijnlijk ook voor het een en ander uitgesloten worden vanwege de blaasgruis, maar ook vanwege de leeftijd.

Meestal is het vooral leuk bij een puppy of kitten die je net uit het nest geplukt hebt voordat er ook maar iets aan de hand kan zijn. Maar dat kan snel gaan hoor, want onze pup had een oorontstekinkje, achteraf nog in het nest, en daar kwamen we na een weekje thuis achter toen de klachten opeens toenamen. Meteen uitgesloten voor alle huidaandoeningen.. Het oorontstekinkje was na 3x druppelen weg en is in 4 jaar tijd nooit terug gekomen..

Ik heb inmiddels mijn verzekering opgezegd toen de premie door het dak ging dit jaar en ik het wel zat was. Kan helaas niet naar een betere partij overstappen vanwege alle uitsluitingen. Dat is ook zoiets. Eenmaal verzekerd en er gebeurt iets dan kun je nooit meer overstappen want dan sluiten ze je gewoon weer voor alles uit, ookal was het tijdens een lopende verzekering. Zo zonde..

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 08:17

Ik heb nog nooit een hond verzekerd, natuurlijk zure appel als er dan een keer grote medische kosten zijn maar wij hebben wel een spaarpotje. Tot nu toe wel het geluk gehad dat we nooit een hond hadden met een chronische aandoening of meerdere dure operaties.

dierenfan
Berichten: 9618
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Verzekeringen (hond, kat en paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 08:33

Heb overigens wel zitten denken om volgende grote hond als pup te verzekeren en met 1,5 jaar rondom volledig te laten röntgenen en indien problemen dat verhelpen en dan exit verzekering. Voor mijn idee het enige wat mogelijk loont. Tot ik zag wat ik dan in die periode aan verzekering van risico vol ras kwijt was haha. Had dan al 3/4 van de operatie gedekt. Tja dan liever de spaarrekening op.

Roodvos

Berichten: 6664
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 08:50

Zo te lezen zou bij de paarden alleen de jongste in aanmerking komen.
Die andere krijg je met alle aandoeningen de verzekering niet in. En als die verzekerd was geweest was die waarschijnlijk geroyeerd vanwege te duur.
Hou er ook rekening mee dat paarden maar tot 16 jaar verzekerd kunnen worden.
Wordt een verzekerd paard 16 jaar dan loopt jaarlijks de premie op en neemt de vergoeding af. Of ze worden er gewoon uit geknikkerd.

Ook ben je met een verzekering niet volledig handelingsvrij. Voordat bepaalde behandeling wordt ingezet moet je toestemming hebben van de verzekering. Anders wordt het niet vergoed.

Ik heb jarenlang mijn paard(en) verzekerd gehad, maar ben daar 5-6 jaar geleden mee gestopt.
Na een griffelbeen operatie. Van de ongeveer €2000 moest ik door eigen risico en uitsluitingen de helft zelf betalen. Wat ik terug kreeg was ongeveer gelijk aan de betaalde premie dat jaar.

Ik had de meest uitgebreide, en duurste, verzekering. Die heb je eigenlijk ook nodig omdat daar de orthopedische aandoeningen onder vallen. Artrose, KS, enz. Anders sta je ondanks de verzekering alsnog met lege handen.

Ik stort sindsdien de premie die ik anders betaalde op een spaarrekening. Dat is minder dan die 100€ per maand die jij noemt.
Maar vaccinatie enz gaan bij mij van de lopende rekening.
Conclusie. Ik denk niet dat een verzekering je veel gaat brengen.

TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Verzekeringen (hond, kat en paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 10:33

Als je veel dieren hebt is het erg duur om alles te verzekeren. Wij hebben niets in de verzekering. We hebben 3 honden en 1 kat, maar de kat en 1 van de honden is sowieso te oud voor de verzekering.
Voor de pony's heb ik wel gekeken of er een mogelijkheid is om alleen voor ziektekosten te verzekeren. Maar bij paarden zijn bijna alle verzekeringen gekoppeld aan de waarde van het paard. En dat schiet niet echt op als je 2 shetten hebt. Terwijl de dierenartskosten even hoog zijn als bij een groot paard. :o

Dus hier niets in de verzekering. Gelukkig wel een potje achter de hand.

Het valt me trouwens wel op dat de dierenarts kosten enorm stijgen de laatste tijd -O-

Keldeo
Berichten: 29
Geregistreerd: 16-08-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 10:49

Ook ik verzeker niet. Verzekering probeert zich er altijd uit te draaien. We hebben het ooit uitgevochten via de rechtbank (en gewonnen). Daarna alles uit de verzekering gehaald. Ik spaar het bedrag wat naar de verzekering zou gaan maandelijks en daar kom ik tot dusver goed mee uit.

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: Verzekeringen (hond, kat en paard)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-23 04:19

Bedankt iedereen ik weet genoeg!
Spaar zelf wel haha.

Ik twijfel alleen nog over mijn jongste paard.. Daar nog goede tips of ervaringen over? En hoe het dan aan te pakken en welke verzekering?

Hoor het graag!

Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 08:26

Verzekeren is gewoon gokken. Je kan niet voorspellen voor welke DA kosten je komt te staan. Uiteindelijk wil een verzekeraar winst maken, het is geen liefdadigheidsinstelling. Dus ze moeten meer verzekerden hebben waar ze winst op maken, dan verzekerden waar ze verlies op draaien.

Oftewel: de kans dat je (veel) meer aan premie betaalt dan je uitgekeerd krijgt, is een stuk groter dan andersom.

Aan de andere kant: je kan ook tot de minderheid horen die veel meer uitgekeerd krijgt, dan je aan premie hebt betaald.

Als je een mooie spaarpot hebt, dan zou verzekeren niet mijn keuze zijn. Maar heb je dat niet, dan is verzekeren wel een fijne optie.

miereneter

Berichten: 2534
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 09:48

Je oudere paarden gaan niet geaccepteerd worden, zoals Roodvos al zegt, of tenminste, er zal zoveel uitgesloten zijn van vergoeding dat het de moeite niet zal lonen.

Mijn jonge paard is verzekerd voor koliekoperatie (en brand en stormschade, dat zat automatisch in het pakket :Y) ). Het kost me een schijntje per maand. Ook al zou ik hem nooit opereren, die keuze wil ik wel hebben, en het is een smak geld in een keer. Voorwaarden zijn simpel en duidelijk.

Voor de rest spaar ik, dat zijn (even afkloppen) meestal kleinere bedragen per keer, zodat het potje goed kan groeien voor moest er een keer echt stront aan de knikker zijn.

Kat is niet verzekerd, eigenlijk is het paardenpotje ook voor haar.

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 10:43

Hier een 24 jarige merrie, gekocht als 19 jarig ex manegepaard, dus daar moest ik sowieso niet nadenken over een verzekering.

2 katten, beide wel in de verzekering. Vorig jaar als kitten gekocht. Meer ook omdat ik wel een trend die met die investeringsmaatschappij, dat alles fors duurder wordt. En er steeds meer mogelijk is qua behandeling. Maar bij jou zou er al heel veel worden uitgesloten door wat ze al gemankeerde hebben. Eentje van mij heeft blaasontsteking gehad, alles aan de blaas zouden ze daarmee dus al uitsluiten als ik haar nu zou verzekeren. Andere heeft maar 1 nier (aangeboren), dus alles aan de nieren zou bij haar al uitgesloten zijn.

Mijn da voor de katten, werkt met anicura voor spoed en weekend. Dus vooral voor die hoge rekeningen vind ik het fijn om ingedekt te zijn. Heeft voor mij wel meegewogen

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70550
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Verzekeringen (hond, kat en paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 18:04

Ik verplaats dit topic naar Transport, afspraken en overige.