Paard verkocht, blijkt gebreken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
roosjuh17
Berichten: 671
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: Amsterdam

Paard verkocht, blijkt gebreken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-23 22:41

Hoi allemaal,


Ik heb een 5 tal maanden geleden een paard verkocht.

Ik ben zelf particulier.
Ik heb haarr 13 dagen gehad.
Ze was niet zadelmak.
Zelf niet gekeurd.
Koper heeft haar ook niet gekeurd.
Ze zijn wel naar haar komen kijken. Ze liep drie gangen aan de longe. En dat zag er goed uit. Ze kochten haar meteen.

Door persoonlijke omstandigheden moest ik haar al gauw weg doen. ( Dir was zeker niet te bedoeling toen ik haar kocht).
Ik vond een hele fijne thuis.

Ze is dan een maand later zadelmak gemaakt. Ze waren altijd heel tevreden. Hielden wel wat contact. Nu ineens sturen ze dat ze heel veel moeite heeft met draven onder het zadel. Dat ze ongemakkelijk uitziet. En dat ze onderzoeken gaan doen om te kijken wat ze heeft.

Wat zijn mijn plichten?
Moet ik haar terug nemen? Of vergoeden.
Ik ben hier echt heel nieuw in en wil weten wat mij te wachten staat , moest ze iets hebben.

Als vast bedankt
Laatst bijgewerkt door roosjuh17 op 15-11-23 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Paard verkocht, blijkt gebreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 22:43

Koper heeft niet gekeurd.
Heeft geen onderzoeken naar gedaan of het dier gezond was om op te rijden...??

roosjuh17
Berichten: 671
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: Amsterdam

Re: Paard verkocht, blijkt gebreken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-23 22:45

Nee dat klopt. Er zijn geen onderzoeken gebeurd.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 22:46

roosjuh17 schreef:
Nee dat klopt. Er zijn geen onderzoeken gebeurd.


Na vijf maanden...

Ja, vervelend voor de koper. Maar hier kan jij niks aan doen.

Tallie1979
Berichten: 22751
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 22:48

Kan jij aantonen dat de gebreken er nog niet waren toen je haar verkocht?

Ik denk dat je beter even af kunt wachten wat eruit komt en dan een hippische jurist kunt benaderen.

roosjuh17
Berichten: 671
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: Amsterdam

Re: Paard verkocht, blijkt gebreken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-23 22:53

Goh , nee ik zou niet weten hoe ik dat moet aantonen? Ze heeft hier letterlijk 13 dagen gestaan. Ik weet nu nogsteeds niet wat er mis mee is. Alleen dat ze niet lekker loopt.

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 22:53


tiwi1969

Berichten: 7641
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 23:06

Tallie1979 schreef:
Kan jij aantonen dat de gebreken er nog niet waren toen je haar verkocht?

Ik denk dat je beter even af kunt wachten wat eruit komt en dan een hippische jurist kunt benaderen.


Als er een gebrek is moet de koper bewijzen dat het gebrek bij de koop al aanwezig was. TS is een particulier, geen zakelijke verkoper.

Daarnaast kan niet functioneren onder het zadel zoveel oorzaken hebben. Als het dier zonder zadel wel goed loopt dan zou eerst eens gekeken moeten worden of het zadel nog past, jonge paarden groeien snel uit hun zadel.
Is er een rij technisch probleem, past het bit niet goed ivm wisselen, wolfstanden die met meer druk opspelen.
Allemaal dingen die simpel op te lossen zijn.

roosjuh17
Berichten: 671
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: Amsterdam

Re: Paard verkocht, blijkt gebreken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-23 23:13

Ze loopt nu ook los in een longeercirkel niet lekker. Alsook in de wei stapt of gallopeerd ze enkel.

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 23:16

Maar de vraag is. Kan ze bewijzen dat dit bij jou ook al was?
Gezien dat ze eerst tevreden waren word dat al minder aannemelijk.
Een blessure bij henzelf verkregen is niet jou probleem.

Dus laat ze het maar bewijzen en dan terug komen.

Sherivey
Berichten: 8635
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Paard verkocht, blijkt gebreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 23:29

Als ik het goed begrijp heeft de koper het paard ongekeurd gekocht en bekeken aan de longe in beweging.

Vervolgens is ze na een maand bij de nieuwe eigenaar ingereden. Inmiddels staat ze daar vijf maanden, waarvan dus vier maanden onder het zadel. En nu ineens krijg je te horen dat ze niet goed loopt?

Lijkt me heel erg sterk dat het aan jou ligt TS. Paard kan een schuiver gemaakt hebben in de wei, het kan scheefheid zijn, er kan iets in het lichaam vast zitten... en nog veel meer opties die misschien acuut gekomen zijn, of erin zijn geslopen toen het paard meer belast werd.

Vraag me sowieso af hoe sterk de kopers staan als er geen aankoopkeuring gedaan is. Bewijs dan maar eens dat het om een gebrek gaat dat bij de koop al aanwezig was.

roosjuh17
Berichten: 671
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-23 23:30

En stel dat het een aangeboren afwijking is ofzo. Wat tot uiting is gekomen door dat ze haar nu belasten. Ben ik dan ook aansprakelijk?
Zoals gezegd heb ik haar twee weken gehad. Ze liep 3 gangen heel erg groen aan de longe

roosjuh17
Berichten: 671
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-23 23:31

Sherivey schreef:
Als ik het goed begrijp heeft de koper het paard ongekeurd gekocht en bekeken aan de longe in beweging.

Vervolgens is ze na een maand bij de nieuwe eigenaar ingereden. Inmiddels staat ze daar vijf maanden, waarvan dus vier maanden onder het zadel. En nu ineens krijg je te horen dat ze niet goed loopt?

Lijkt me heel erg sterk dat het aan jou ligt TS. Paard kan een schuiver gemaakt hebben in de wei, het kan scheefheid zijn, er kan iets in het lichaam vast zitten... en nog veel meer opties die misschien acuut gekomen zijn, of erin zijn geslopen toen het paard meer belast werd.

Vraag me sowieso af hoe sterk de kopers staan als er geen aankoopkeuring gedaan is. Bewijs dan maar eens dat het om een gebrek gaat dat bij de koop al aanwezig was.


Ja klopt. Ze geeft aan dat draven niet heel lekker lukte. Ze hebben haar dan in training gezet. En nu gaan ze dan verder onderzoeken waarom draven niet lukt. Ze lijkt heel erg uit balans.

Sherivey
Berichten: 8635
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 23:32

roosjuh17 schreef:
En stel dat het een aangeboren afwijking is ofzo. Wat tot uiting is gekomen door dat ze haar nu belasten. Ben ik dan ook aansprakelijk?
Zoals gezegd heb ik haar twee weken gehad. Ze liep 3 gangen heel erg groen aan de longe

Volgens mij is het de verantwoordelijkheid van de koper om te keuren.

Voor zover ik weet is dat alleen wat ingewikkelder als je een handelaar bent en echt zakelijke verkoop doet.

Edit: als ze echt heel erg scheef/ uit balans is, kan ze daar ook ongemakkelijk van lopen.
Toen ons paard net ohz was, leek ie soms ook kreupel. Naarmate zn balans beter werd, zag het er soepeler uit.

roosjuh17
Berichten: 671
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: Amsterdam

Re: Paard verkocht, blijkt gebreken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-23 23:36

Dankjewel voor de uitleg. Ik vind het ook super vervelend voor hen.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70550
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Paard verkocht, blijkt gebreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 23:39

Ik verplaats dit topic naar Transport, afspraken en overige.

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 23:51


roosjuh17
Berichten: 671
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: Amsterdam

Re: Paard verkocht, blijkt gebreken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-23 00:03

Bedankt, maar ook die uitleg vind ik vaag.

Daar gaat het om al snel erkennen dat er iets fout zit.

Hier zijn we 5 maanden verder. In ons contract staat niet waarvoor ze moet dienen. Ze was niet zadelmak. Er staat enkel de koper heeft niet gekeurd, en ze wordt verkocht in de staat waarin ze zich bevindt.

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 00:22

Hier hoef jij helemaal niks mee. De termijn om bijv een verborgen gebrek te vinden is al lang om. Zou toch te gek zijn dat jij het paard terug zou moeten nemen ofzo. Er kan in 5 maanden zo veel gebeurd zijn, niet op in gaan, hoe vervelend je het ook vind.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Paard verkocht, blijkt gebreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 00:38

Je hoeft hier niks mee te doen ...Koper heeft niet gekeurd en jij bent particulier . Het is hun probleem en ze hebben echt geen poot om op te staan . Dus laat je niet intimideren hoor. Mocht het uit de klauwen lopen en ze maken er een zaak van ( kan me niet voorstellen dat er een advocaat zich er aan wil branden hoor ) dan verliezen ze die zaak .

Dus gewoon aangeven dat jij het heel vervelend vind voor ze. Maar dat zij zelf besloten hebben om risico te nemen door niet te keuren en het paard dus niet langer jouw verantwoordelijkheid is.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110695
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Paard verkocht, blijkt gebreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 03:10

Maar TS wordt helemaal niet geintimideerd en ik lees ook nergens dat ze haar terug willen brengen of TS ergens verantwoordelijk voor vinden.
Ze wil alleen advies, mocht deze situatie zich voor doen.

Luzerna
Berichten: 212
Geregistreerd: 28-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 04:13

pillow schreef:
Hier hoef jij helemaal niks mee. De termijn om bijv een verborgen gebrek te vinden is al lang om. Zou toch te gek zijn dat jij het paard terug zou moeten nemen ofzo. Er kan in 5 maanden zo veel gebeurd zijn, niet op in gaan, hoe vervelend je het ook vind.


Hoe kom je hierbij? Voor de meeste gebreken, is de termijn 6 maanden. In dit geval moet de koper wel aantonen dat het gebrek al bestond toen ze het paard kocht.

Luzerna
Berichten: 212
Geregistreerd: 28-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 04:16

Absolem schreef:
Je hoeft hier niks mee te doen ...Koper heeft niet gekeurd en jij bent particulier . Het is hun probleem en ze hebben echt geen poot om op te staan . Dus laat je niet intimideren hoor. Mocht het uit de klauwen lopen en ze maken er een zaak van ( kan me niet voorstellen dat er een advocaat zich er aan wil branden hoor ) dan verliezen ze die zaak .

Dus gewoon aangeven dat jij het heel vervelend vind voor ze. Maar dat zij zelf besloten hebben om risico te nemen door niet te keuren en het paard dus niet langer jouw verantwoordelijkheid is.

Absolem schreef:
Je hoeft hier niks mee te doen ...Koper heeft niet gekeurd en jij bent particulier . Het is hun probleem en ze hebben echt geen poot om op te staan . Dus laat je niet intimideren hoor. Mocht het uit de klauwen lopen en ze maken er een zaak van ( kan me niet voorstellen dat er een advocaat zich er aan wil branden hoor ) dan verliezen ze die zaak .

Dus gewoon aangeven dat jij het heel vervelend vind voor ze. Maar dat zij zelf besloten hebben om risico te nemen door niet te keuren en het paard dus niet langer jouw verantwoordelijkheid is.


Dit klopt volgens mij niet hoor. Als het gebrek al bestond toen ze het paard kochten en ze kunnen dit aantonen, heeft juist de koper een heel sterke zaak. En ik lees nergens dat er geïntimideerd word.

Paardjes83
Berichten: 204
Geregistreerd: 20-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 04:53

Luzerna schreef:
pillow schreef:
Hier hoef jij helemaal niks mee. De termijn om bijv een verborgen gebrek te vinden is al lang om. Zou toch te gek zijn dat jij het paard terug zou moeten nemen ofzo. Er kan in 5 maanden zo veel gebeurd zijn, niet op in gaan, hoe vervelend je het ook vind.


Hoe kom je hierbij? Voor de meeste gebreken, is de termijn 6 maanden. In dit geval moet de koper wel aantonen dat het gebrek al bestond toen ze het paard kocht.


Nee hoor dit is geen consumentenkoop. TS is particulier en hoeft in deze casus helemaal niks.
Dan moet de koper onomstotelijk kunnen bewijzen dat de particulier dit al wist bij de verkoop. En dat is in een deze casus echt onmogelijk omdat de pony na 5 maanden pas wat vertoond.

Als er al sprake is van gebrek wat er al had kunnen zitten dan is ze als particulier dus niet aansprakelijk.
Als TS het niet kon zien en de verkoper pas na 5 maanden komt aankakken en geen keuringen heeft laten uitvoeren bij aankoop waar dit uit had kunnen blijken en had kunnen voorkomen.

Als kers op de taart is de oorzaak van het slechte lopen niet eens bekend.

Dus 99,99% kans dat dit voor de koper op niets uitloopt.

Ow nog als aanvulling ik ken een casus waarbij rechtspraak is geweest waaruit de koper succesvol heeft kunnen aantonen dat de verkoop geen particuliere verkoop was maar een zakelijke. In deze casus fokte en verkocht de verkoper duidelijk aantoonbaar grote aantallen dieren. Dus een heel ander verhaal dan krijg je te maken met consumentenkoop en is er de eerste 6 maanden sprake van omkering van bewijslast.

Luzerna
Berichten: 212
Geregistreerd: 28-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 05:47

Hier hoef jij helemaal niks mee. De termijn om bijv een verborgen gebrek te vinden

Nee hoor dit is geen consumentenkoop. TS is particulier en hoeft in deze casus helemaal niks.
Dan moet de koper onomstotelijk kunnen bewijzen dat de particulier dit al wist bij de verkoop. En dat is in een deze casus echt onmogelijk omdat de pony na 5 maanden pas wat vertoond.

Als er al sprake is van gebrek wat er al had kunnen zitten dan is ze als particulier dus niet aansprakelijk.
Als TS het niet kon zien en de verkoper pas na 5 maanden komt aankakken en geen keuringen heeft laten uitvoeren bij aankoop waar dit uit had kunnen blijken en had kunnen voorkomen.

Als kers op de taart is de oorzaak van het slechte lopen niet eens bekend.

Dus 99,99% kans dat dit voor de koper op niets uitloopt.

Ow nog als aanvulling ik ken een casus waarbij rechtspraak is geweest waaruit de koper succesvol heeft kunnen aantonen dat de verkoop geen particuliere verkoop was maar een zakelijke. In deze casus fokte en verkocht de verkoper duidelijk aantoonbaar grote aantallen dieren. Dus een heel ander verhaal dan krijg je te maken met consumentenkoop en is er de eerste 6 maanden sprake van omkering van bewijslast.
[/quote][/quote]

Dat is toch wat ik ook zeg? De koper moet bewijzen dat het gebrek al bestond. Dat gaat inderdaad lastig worden, maar is niet onmogelijk bij bijvoorbeeld een aangeboren afwijking. Het feit dat er geen keuring heeft plaatsgevonden doet daar m.i. bij non-conformiteit niet aan af. Dat komt pas om de hoek kijken bij dwaling.

Ik denk ook dat het met een sisser zal aflopen, maar gerust zou ik er niet op zijn.