Paard verkocht, blijkt gebreken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 12:54

Luzerna schreef:
Kun je dit juridisch onderbouwen? Ik herken namelijk niet wat je zegt? Als er een beroep op non-conformiteit wordt gedaan, zijn wel of niet keuren en/ of de prijsklasse geen argumenten (heb ik altijd geleerd). Wellicht heb ik het mis hoor.

Koper heeft een onderzoeksplicht, google daar maar eens op.

Elisa2 schreef:
Verkoper heeft een meldingsplicht, maar als verkoper alles gemeld heeft wat zij weet en koper de onderzoeksplicht verzaakt heeft dan staan ze niet bepaald sterk. Ook niet omdat het probleem pas na 5 maanden op is gaan spelen. Als het na twee weken was dan is het een ander verhaal.


Nee ook dan wordt het verhaal niet anders. Een verborgen gebrek kan een gebrek zijn dat zowel voor de verkoper als de koper "verborgen" was op het moment van de (ver)koop. Zelfs de termijn maakt niet zoveel verschil. Het gaat om de bewijslast. Heb je gekocht van een particulier, dan moet je als koper - onomstotelijk - kunnen bewijzen dat het gebrek er al zat. Koop je bij een handelaar, dan moet de handelaar (volgens de wet) het bewijs leveren; daarvoor is een periode van een half jaar in de wet afgesproken waarin die bewijslast bij de handelaar ligt. Het maakt daarin dus niet uit of het gebrek twee weken na aankoop wordt gemeld of pas na 5 maanden. Wel wordt het bij de meeste gebreken na verloop van tijd steeds moeilijker om een gebrek te dateren. Na 3 maanden is dat wel zo'n beetje klaar en beland je in een grijs gebied, maar dit geldt niet voor gebreken die bv aangeboren zijn.

Cambionn schreef:
. Dat contract zou wellicht daarin wat kunnen veranderen, maar in dat contract staat ook niks kwa garantie, en zelfs "verkocht in staat waarin bevind, niet gekeurd". Dat lijkt mij toch zwart-op-wit accepteren van mogelijke gebreken? Dus hoezo zou koper dan na 5 maand opeens terug kunnen als er wat mis blijkt. Zelfs als dat al zo was en dat aantoonbaar is, is het paard toch gekocht "in staat waarin bevind" dus incl gebreken?

Ik snap overigens dat een levent wezen wat anders is dan een wasmachine, maar bij een particuliere verkoop als dit heb ik nog nooit gehoord van extra wetten, buiten wanneer er van een ander delict gesproken kan worden zoals oplichting. Ook niet met bijv. mensen die hun ongeplande eenmalige nestje kittens op Marktplaats zetten. Maar nogmaals, misschien denk ik te makkelijk. Zit nou niet zo heel diep in de particuliere dierenhandel ofzo.


Zo werkt dat niet in de consumentenkoopwet. De koper heeft wel degelijk rechten, ook als hij/zij koopt bij een particulier, alleen zijn die rechten minder ruim dan als hij koopt bij de handelaar.
Dat geldt ook voor het kopen van een wasmachine op marktplaats bij een particulier. Alleen gaan mensen daarom in de regel niet naar een rechter. Maar het kan wel.
Je kunt vanalles in je koopcontract zetten, maar wat er in de wet staat is het belangrijkst.
En dan gaat het natuurlijk om bewijslast. Kun je onomstotelijk bewijzen dat het gebrek er al zat voor de koop dan kun je de verkoper verzoeken om de koop te ontbinden. Gaat die daar niet op in, dan zul je hiervoor naar de rechter moeten.

Daarom is keuren niet alleen belangrijk voor de koper maar ook voor de verkoper. Al is het maar klinisch.
Er is dan altijd een moment dat je zeker weet dat het paard niet kreupel was op het moment van verkoop. En heb je daar geen achteraf discussie over. Dat is voor beide kanten fijn.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 12:59

Het is fijn om te keuren, maar niet verplicht en niet de enige manier om als koper te voldoen aan de onderzoeksplicht.

Ook al adviseer ik het altijd, het is gewoon echt fout om te stellen dat zonder keuring iemand niet voldaan heeft aan onderzoeksplicht. Dat kan je niet zo zwart wit stellen.

Luzerna
Berichten: 212
Geregistreerd: 28-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 13:07

Dat is te lezen in de OP. Kopers hebben haar niet gekeurd dus niet aan de onderzoeksplicht voldaan[/quote]

Dit kun je zo echt niet stellen. Juridisch klopt dit niet! Zo breng je TS (en anderen) op het verkeerde been.

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 13:08

Wat heeft het paard nu precies en is dat herstelbaar?

Dreamboy

Berichten: 2432
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Re: Paard verkocht, blijkt gebreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 15:17

TS misschien heb ik er over heen gelezen maar heb jij het paard laten keuren toen je het kocht?

BeFunny

Berichten: 10549
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Paard verkocht, blijkt gebreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 15:19

In de op staat al dat ze zelf ook niet heeft laten keuren ;)

Dreamboy

Berichten: 2432
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 15:40

BeFunny schreef:
In de op staat al dat ze zelf ook niet heeft laten keuren ;)


Dan heb ik daar dus inderdaad over heen gelezen.

FloortjeM
Berichten: 1045
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: 's-Heer Arendskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 16:37

Jij hebt een groen paard gekocht zonder verder onderzoek. Tot zo ver niks geks. Jij hebt dat groene paard twee weken later om persoonlijke redenen weer verkocht aan een derde, die ook niet liet keuren en er € 3.000,00 voor betaalde.

Je hebt een beetje contact met de verkoper gehouden, die het paard zadelmak maakte. Nu zijn we vijf maanden verder en loopt het paard niet goed. Er is een dierenarts bij geweest, maar die heeft zonder enige diagnostiek een vrij vage conclusie getrokken, dus eigenlijk moeten we zeggen: niet duidelijk is wat er met het paard aan de hand is. Er is geen been dik, of kreupelheid, maar het paard wil niet draven en loopt - naar de mening van ts - nogal opgekropt. Ts is geen professional.

Dat betekent dat de koper zal moeten aantonen dát er een gebrek is en dat dat gebrek duurzaam aan het normaal gebruik als rijpaard in de weg zal staan. Dat is tot op heden nog niet gebeurd.
Als duidelijk is dat het paard een gebrek heeft dat duurzaam aan het normaal gebruik als rijpaard in de weg zal staan (een 'eenvoudige' peesblessure of een blokkade of iets dergelijks is normaliter te verhelpen en ook iets waarvan je in redelijkheid niet zou mogen denken dat je er nooit mee te maken zou krijgen, maar die afweging kan je dus pas maken als je weet wat het paard mankeert), is het in dit geval aan de koper om inzichtelijk te maken dat dit gebrek er ook al zat toen het paard vijf maanden geleden geleverd werd.
En dan kom je dus bij de vraag: als het paard gedurende vijf maanden wel normaal heeft gefunctioneerd, hoe maakt die aandoening het paard dan duurzaam ongeschikt. Daar zijn wel redenen voor te bedenken: het paard was nog niet zadelmak en het gebrek komt alleen onder het zadel naar voren, of we hebben hem eerst nog een paar maanden ingeschaard en dus niet gezien dat er iets niet in orde was, maar het is wel iets dat de koper zal moeten uitleggen.

En uiteraard zijn er ook situaties denkbaar (bijvoorbeeld dat er aan het licht komt dat het paard als jong beest een hele serieuze blessure heeft gehad en dat het verder een beetje een 'op hoop van zegen'-project is geweest dat nu niet goed uitpakt, of de situatie waarin het paard een genetische malformatie heeft of er iets echt in de botstructuur niet in orde is) waarin de verkoper kan aantonen dat het gebrek er al zat en dat het paard het onder het zadel nooit echt lekker zal gaan doen. Maar die kans is vrij klein. De kans is vele malen groter dat het paard vanwege een andere reden (een keer uitgegleden in de wei, een keer onhandig opgestaan, een niet lekker passend zadel, een onkundige die het paard zadelmak maakt, de manier van rijden en/of het management) nu niet goed loopt.

Ik denk dat je het heel goed doet door gewoon met die mensen mee te denken, met hen te duimen dat het allemaal mee zal vallen en het probleem niet jouw probleem maken.

nb: merk op dat ik nergens 'mededelingsplicht' of 'onderzoeksplicht' heb gezegd. Jij hebt een groen beest gekocht zonder verhalen waarvan je dacht 'moet ik eens laten uitzoeken' en zo heb je m ook weer verkocht. Je hebt daarmee geen aanleiding gegeven om nader onderzoek te doen, je hebt je mededelingsplicht netjes vervuld, maar los daarvan is bovenstaande hoe het juridisch werkt.
wat ik dan weer niet op een openbaar forum zou zetten is 'ik heb haar voor veel minder dan de werkelijke waarde verkocht', want dan roep je toch wel ergens de vraag op 'waarom zou je dat doen? Wist je soms dat er een luchtje aan zat???' is waarschijnlijk niet zo, je wil nog eens benadrukken hoezeer jij met het paard begaan bent, maar ik merk het maar op.

Cambionn

Berichten: 773
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 17:07

Babootje schreef:
Cambionn schreef:
. Dat contract zou wellicht daarin wat kunnen veranderen, maar in dat contract staat ook niks kwa garantie, en zelfs "verkocht in staat waarin bevind, niet gekeurd". Dat lijkt mij toch zwart-op-wit accepteren van mogelijke gebreken? Dus hoezo zou koper dan na 5 maand opeens terug kunnen als er wat mis blijkt. Zelfs als dat al zo was en dat aantoonbaar is, is het paard toch gekocht "in staat waarin bevind" dus incl gebreken?

Ik snap overigens dat een levent wezen wat anders is dan een wasmachine, maar bij een particuliere verkoop als dit heb ik nog nooit gehoord van extra wetten, buiten wanneer er van een ander delict gesproken kan worden zoals oplichting. Ook niet met bijv. mensen die hun ongeplande eenmalige nestje kittens op Marktplaats zetten. Maar nogmaals, misschien denk ik te makkelijk. Zit nou niet zo heel diep in de particuliere dierenhandel ofzo.
Zo werkt dat niet in de consumentenkoopwet. De koper heeft wel degelijk rechten, ook als hij/zij koopt bij een particulier, alleen zijn die rechten minder ruim dan als hij koopt bij de handelaar.
Dat geldt ook voor het kopen van een wasmachine op marktplaats bij een particulier. Alleen gaan mensen daarom in de regel niet naar een rechter. Maar het kan wel.
Je kunt vanalles in je koopcontract zetten, maar wat er in de wet staat is het belangrijkst.
En dan gaat het natuurlijk om bewijslast. Kun je onomstotelijk bewijzen dat het gebrek er al zat voor de koop dan kun je de verkoper verzoeken om de koop te ontbinden. Gaat die daar niet op in, dan zul je hiervoor naar de rechter moeten.

Daarom is keuren niet alleen belangrijk voor de koper maar ook voor de verkoper. Al is het maar klinisch.
Er is dan altijd een moment dat je zeker weet dat het paard niet kreupel was op het moment van verkoop. En heb je daar geen achteraf discussie over. Dat is voor beide kanten fijn.
Zeer interesant! Zoals ik zei weet ik niet beter maar ben ik geen expert, dus zeker interesant om dit te horen.

Enige wat ik me wel af vraag aan de hand van FloortjeM's quote van eerder:
FloortjeM schreef:
als je je paard zonder verdere bijzonderheden hebt gekocht, moet het geschikt zijn voor normaal gebruik. Dat wil zeggen: recreatief/licht dressuurmatig. Ik ga er even vanuit dat jij, particulier, het paard dus zonder verdere bijzonderheden aan de koper, ook particulier, hebt verkocht. Is dat anders, dan gelden weer andere regels.
Stel koper wil moeilijk doen en je wil daar tegen in. Kan dat stukje "verkocht in staat waarin bevind, niet gekeurd" op een voorheen niet-gekeurd niet-zadelmak groen paard mogelijk geintepetreerd worden als dat het paard niet per-se recreatie/lightdresuur geschikt hoefde te zijn? Hij is immers gekocht zonder daar klaar voor te zijn en zonder enige vorm van check of bewijs dat hij dit kan en expliciet in die staat geaccepteerd zonder verdere keuring nodig te achten. Je zou kunnen beargumenteren dat dit impliceert dat het paard gewild was in toen huidige staat zonder dat deze rijbaar was.

Klinkt misschien beetje ver gezocht maar ik zie in de datasecurity juist vaak dat soort vage uitspraken gebruikt worden om onder dingen uit te komen, en regelmatig met succes. Dus ik vraag me af hoe ver TS hiermee zou kunnen komen mocht het erom gaan. Zeker omdat dit stukje naar mijn idee ook wel een beetje intentie tot acceptatie van mogelijke gebreken toont, wat al meer is dan menig case die ik in de datasecurity tegen kom. Maar dan, naast dat het beide recht is hebben die werelden niks met elkaar te maken. Dus ben gewoon oprecht ff nieuwschierig. Misschien zeg ik ook wel iets heel stoms. Er is een reden dat ik blijf schrijven dat ik geen expert hierin ben ;) .

DuoPenotti

Berichten: 29524
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paard verkocht, blijkt gebreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 17:10

Chambionn
naar dat contract en die zinnen ben ik ook erg benieuwd of dat nog uitmaakt :j
Ik zou zeggen van wel, in de staat zoals hij is, kan ook de belabberde staat zijn toch?

vrTheelepel
Berichten: 3
Geregistreerd: 16-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 17:32

FloortjeM schreef:
Dat betekent dat de koper zal moeten aantonen dát er een gebrek is en dat dat gebrek duurzaam aan het normaal gebruik als rijpaard in de weg zal staan.


Ik neem aan dat dat via een dierenartsverklaring gaat? En ik neem aan dat de dierenarts bijv. in die verklaring moet zetten dat het paard niet meer bruikbaar is? (als dit zo is)

FloortjeM
Berichten: 1045
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: 's-Heer Arendskerke

Re: Paard verkocht, blijkt gebreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 18:03

@cambionn: nou, in de het recht is het zo dat - als iets onduidelijk is of oningevuld - partijen zich hebben te gedragen zoals de 'goede trouw' en 'wat ze in redelijkheid van elkaar mochten verwachten' ineens heel relevant en belangrijk wordt. De wet bepaalt daarom ook dat bij de koop van roerende zaken, deze zaken voor 'normaal gebruik' geschikt moeten zijn, of dat ander gebruik overeengekomen moet zijn. Waar wordt een rijpaard normaal voor gebruikt: om een beetje mee rond te rijden: recreatief/licht dressuurmatig. Als je iets bijzonders wil (talent voor dit, direct inzetbaar voor dat, moet daar en daar aan voldoen), dan moet je dat dus specifiek overeenkomen. Dat een paard op dit moment nog niet zadelmaker is, maakt niet dat het paard daar niet in principe geschikt voor behoort te zijn als je het verkoopt.

@vrtheelepel: ook dat hangt ervan af. Meestal gaat dat met een dierenartsverklaring ja, maar soms is een andere verklaring nuttiger (bijvoorbeeld van een trainer, of van een geneticus, of welke andere deskundige maar aan de orde is om de vraag die voorligt, duidelijk te beantwoorden. Ik vind dierenartsen die conclusies in een verklaring zetten altijd heel riskant. Daarmee zegt de dierenarts eigenlijk 'ik zet dit erin zodat de klant in een procedure daarmee vooruit kan' en dus dat zijn beoordeling niet echt objectief is. Prettiger is het als de dierenarts in zijn behandelverslag (het verslag waarin staat waarmee het paard werd aangeboden, welke onderzoeken werden gedaan, wat de conclusies zijn die aan de hand daarvan te trekken zijn, wat de werkdiagnose is en welke therapie/behandeling wordt ingezet) onder het kopje 'prognose' iets zetten over de kansen op herstel. Maar uiteindelijk is dat de keuze van de dierenarts en de eigenaar van het paard.

vrTheelepel
Berichten: 3
Geregistreerd: 16-11-23

Re: Paard verkocht, blijkt gebreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 18:05

Dus als de dierenarts neer zet: paard loopt onregelmatig onder het zadel.
En dat is het, niks meer of minder. Dan kan je daar niet zo veel mee?

windsor14
Berichten: 181
Geregistreerd: 22-08-20
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 18:54

Tallie1979 schreef:
Kan jij aantonen dat de gebreken er nog niet waren toen je haar verkocht?

Ik denk dat je beter even af kunt wachten wat eruit komt en dan een hippische jurist kunt benaderen.



Dit hoeft ze niet aan te tonen.
De koper heeft haar namelijk niet laten keuren, dus een fout vd koper.

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 19:39

vrTheelepel schreef:
Dus als de dierenarts neer zet: paard loopt onregelmatig onder het zadel.
En dat is het, niks meer of minder. Dan kan je daar niet zo veel mee?


Dat klopt, want dat is ook maar een momentopname en zegt niets over het duurzaam ongeschikt zijn van het paard als rijpaard voor normaal gebruik.
Je zal dus echt een diagnose moeten hebben en een prognose van de dierenarts om dat aan te tonen. En dan zal de tegenpartij ongetwijfeld altijd nog een dierenarts kunnen vinden die hier een andere interpretatie aan geeft.
Daarom is dus een koopcontract belangrijk om aan te geven wat jij met de verkoper hebt afgesproken.
Waarvoor het paard geschikt moet zijn: licht - recreatief - gebruik, of de sport (springen of dressuur). Daarbij is het dan ook altijd beter om een keuring daarop af te stemmen. Wil je een paard voor de sport gebruiken, moet je de dierenarts vragen om het paard daarop te keuren.

Voorbeeld: een paard heeft zomereczeem. Dat is in feite een verkoopvernietigend gebrek, maar rechters oordelen daar wel eens anders over, want ZE maakt een paard niet ongeschikt om op te rijden.
Maar stel, je hebt een paard gekocht waarbij voor keuringen exterieur etc het behang heel belangrijk is en het paard schuurt zn manen en staart eraf, dan kan een rechter dus heel anders beslissen.
Dus best belangrijk om in een koopcontract heel specifiek te zijn wat je van de koop verwacht.

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 19:44

Wat is het verschil met een paard op een markt kopen ?Daar is verkocht ook gewoon verkocht .
Er kan in 5 maanden zo veel gebeurd zijn.
Je zou op deze manier geen paard meer durven verkopen als ze na zo lang nog mogen komen klagen.

vrTheelepel
Berichten: 3
Geregistreerd: 16-11-23

Re: Paard verkocht, blijkt gebreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 19:45

Dank je wel Babootje!

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 19:59

FloortjeM schreef:
of de situatie waarin het paard een genetische malformatie heeft of er iets echt in de botstructuur niet in orde is) waarin de verkoper kan aantonen dat het gebrek er al zat en dat het paard het onder het zadel nooit echt lekker zal gaan doen.

Maar in bovenstaand geval... hoezo zou de verkoper daar dan verantwoordelijk voor zijn als die het ook niet wist? Die heeft gewoon te goeder trouw een paard verkocht.

Cambionn

Berichten: 773
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 20:33

FloortjeM schreef:
@cambionn: nou, in de het recht is het zo dat - als iets onduidelijk is of oningevuld - partijen zich hebben te gedragen zoals de 'goede trouw' en 'wat ze in redelijkheid van elkaar mochten verwachten' ineens heel relevant en belangrijk wordt. De wet bepaalt daarom ook dat bij de koop van roerende zaken, deze zaken voor 'normaal gebruik' geschikt moeten zijn, of dat ander gebruik overeengekomen moet zijn. Waar wordt een rijpaard normaal voor gebruikt: om een beetje mee rond te rijden: recreatief/licht dressuurmatig. Als je iets bijzonders wil (talent voor dit, direct inzetbaar voor dat, moet daar en daar aan voldoen), dan moet je dat dus specifiek overeenkomen. Dat een paard op dit moment nog niet zadelmaker is, maakt niet dat het paard daar niet in principe geschikt voor behoort te zijn als je het verkoopt.
Die snap ik. Maar mijn vraag is meer, kan die benoeming in het contract geintepreteerd worden als een specificatie dat hij mogelijk niet voor normaal verbruik voldoet/bedoeld is (of eigenlijk, hoe sterk sta je als je met deze logica in een rechtzaak staat).

"Huidige staat zonder keuring" impliceert namelijk naar mijn idee een expliciet aangenomen risico op de (medische) staat en tekortkomingen van het dier welke door de koper aangenomen wordt. En daarmee een expliciete specificatie van het mogelijk niet geschikt zijn/gebruikt kunnen worden voor "normaal gebruik". En dan zou je dus kunnen beargumenteren dat er overeen is gekomen dat het paard (mogelijk) niet bestemd/geschikt is voor "normaal gebruik" met dit contract. En daarmee is dan aan de onderstreepte zin in je uitleg voldaan.

Het feit dat ik het nog niet beleerde noemde, is meer dat je daaraan niet kon halen dat "huidige staat" rijdbaar bevat, want als er een specifieke reden zou zijn om te verwachten dat de "huidige staat" rijdbaar is gaat het bovenstaande sowieso niet op. Maar verder niet deel van het argument zelfe.

Ik bedoel: Als ik als verkoper zeg "hij is mogelijk niet geschikt voor normaal gebruik, er is risico dat hij wat mankeert" en de koper zegt "geeft niet, ik neem graag dat risico en wil hem toch" en ik heb dit zwart op wit, dan lijkt het me toch sterk dat een rechter in mijn nadeel zou beslissen? Dat statement van "huidige staat, geen keuring" klinkt mij namelijk als dat.

FloortjeM
Berichten: 1045
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: 's-Heer Arendskerke

Re: Paard verkocht, blijkt gebreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 11:19

even wat reageren hoor: vrTheelepel: 'het paard is onregelmatig' is de anamnese, het begin, dus dat wat je ziet. Daarna ga je als dierenarts onderzoek doen om te kijken waaróm het paard onregelmatig is en dan kan je een conclusie trekken.

@ badootje: ZE is niet in beginsel een koopvernietigend gebrek. Sterker nog: dat is niet iets dat bestaat. Het kan een gebrek zijn, afhankelijk van wat je over en weer van elkaar mocht verwachten. Maar ik ben het wel met je eens dat ZE wel van zodanige aard kan zijn dat het aan het normaal gebruik van het paard in de weg staat (het paard is immers eigenlijk niet te houden zonder vrij extreme maatregelen, en ook dat kan een non-conformiteit zijn), maar daartoe moet je het hele plaatje hebben. en dus is, precies zoals je zegt: het superbelangrijk om in ieder geval op schrift te hebben en het met elkaar eens te zijn (bij voorkeur in een contract) dat het paard naar het inzicht van de verkoper op het moment van leveren geschikt is voor a/b en/of c.
@dorine: volstrekt onbelangrijk. Een gebrek is een gebrek, en de wetgever heeft ervoor gekozen om het gebrek op zich reden te maken van de ontbindingsmogelijkheid. Het alternatief zou namelijk altijd zijn dat je als koper moet aantonen dat je verkoper het wist, of had moeten weten (en dan krijg je de situatie dat iedere handelaar een poppetje ertussen zet die m net twee dagen voor de levering koopt, en die wist dan van niks en dan trek je als koper dus altijd het kortste eind). Het is dus vrij logisch, hoewel het dus wel eens naar kan uitpakken als je een paard maar kort hebt gehad. Dat geldt overigens alleen voor professionals, want die krijgen een paard dan onder de consumentenbescherming terug, terwijl je niet zeker weet wanneer het is ontstaan, terwijl je het paard alleen terug kan doen naar jouw verkoper als je kan aantonen dat het er toen al zat. Blijf je er dus als professional mee zitten. maar dat is hier niet aan de orde. Als er echt iets mis is waarvan nu nog te bewijzen is dat het er vijf maanden geleden al zat, dan kan de ts wel naar haar verkoper terug, schat ik in.

@cambionn: nee, dat gaat echt niet op, althans bij de rechters die ik de afgelopen 20 jaar heb getroffen niet. Als je een paard koopt in 'huidige staat' en verder geen bijzonderheden, terwijl het paard nog niet zadelmak is, is het niet zo dat je als verkoper je handen af kan trekken van het in potentie rijdbaar zijn van het paard. Het betreft hier een relatieve onmogelijkheid: het paard is nog niet zadelmak, maar dat komt wel en dan zal het paard wel te rijden zijn, terwijl een gebrek of aandoening een absolute onmogelijkheid met zich brengt: het paard voldoet aan de vereisten, begrijpt het zadel en hoofdstel, maar is vanwege een in het beest aanwezig probleem niet rijdbaar en zal dat ook niet meer worden.
Als jij zegt 'ik ga niet garanderen dat hij voor normaal gebruik bruikbaar zal zijn', zal je m.i. wel iets specifieker moeten zijn, waarom je dat denkt, en niet 'ja, dat is juridisch beter voor mij'.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 12:25

FloortjeM schreef:
@dorine: volstrekt onbelangrijk. Een gebrek is een gebrek, en de wetgever heeft ervoor gekozen om het gebrek op zich reden te maken van de ontbindingsmogelijkheid. Het alternatief zou namelijk altijd zijn dat je als koper moet aantonen dat je verkoper het wist, of had moeten weten (en dan krijg je de situatie dat iedere handelaar een poppetje ertussen zet die m net twee dagen voor de levering koopt, en die wist dan van niks en dan trek je als koper dus altijd het kortste eind). Het is dus vrij logisch, hoewel het dus wel eens naar kan uitpakken als je een paard maar kort hebt gehad. Dat geldt overigens alleen voor professionals, want die krijgen een paard dan onder de consumentenbescherming terug, terwijl je niet zeker weet wanneer het is ontstaan, terwijl je het paard alleen terug kan doen naar jouw verkoper als je kan aantonen dat het er toen al zat. Blijf je er dus als professional mee zitten. maar dat is hier niet aan de orde. Als er echt iets mis is waarvan nu nog te bewijzen is dat het er vijf maanden geleden al zat, dan kan de ts wel naar haar verkoper terug, schat ik in.

Dat vind ik toch wel gek want je kunt ook niet met een auto terug naar de verkoper als er 5 maanden later iets mis mee blijkt te zijn waar de verkoper zelf niets van wist, maar wat nooit in 5 maanden tijd ontstaan kan zijn
En zeker als het paard groen is, kan je nooit weten of hij geschikt gaat zijn voor rijden. En dat wat je na 5 maanden op een foto kan zien, wat er al gezeten zou hebben, had je ook op het moment van kopen kunnen zien op een foto. Dus als jij die foto niet maakt, kan je toch niet de verkoper aansprakelijk stellen? Want die wist het net zo goed niet. Hoezo is de verkoper dan degene die het "had moeten weten"? Ik denk dan van als een paard koopt neem je zelf een risico door niet te keuren. Hoezo moet het dan op het bordje van de verkoper komen?

Ik weet wel weer waarom ik altijd zo'n schurfthekel had aan het verkopen van een paard :D wat een ellende. Mensen komen met de meest rare dingen. Wordt een beetje net als Amerika zo'n aanklaagcultuur hier.

Ik heb laatst een auto ongeluk gehad waarbij de auto helaas total loss is geraakt. Eenzijdig ongeluk doordat de wielas is gebroken tijdens het rijden. En iedereen begon gelijk te fantaseren over wie ik daar allemaal voor kon aanklagen. De eigenaar van de weg waar ik op reed, als ik ergens een hobbel kon vinden. Degene die het onderhoud van mijn auto doet, want die had het vast moeten zien dat het kon breken..
Ik dacht echt wtf het is een ongeluk en ja pech dat ik mijn net nieuwe auto kwijt ben en dus duizenden euros... Maar ik leef nog en niemand wilde mij dood hebben zover ik weet. Hoezo altijd maar proberen anderen aan te klagen?

Ik hoop voor de topicstarter dat deze mensen gewoon realistisch zijn en snappen dat de topicstarter dit ook niet kon weten, en dat het gewoon pech is. Gokje gewaagd en verloren. Ennnn door met je leven

FloortjeM
Berichten: 1045
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: 's-Heer Arendskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 12:40

Dat is omdat het in de wet zo is geregeld. Maar er is een fundamenteel verschil tussen je onderbuik (of de onderbuik van je garagist of dierenarts) dat het er 'zeker al meer dan vijf maanden heeft gezeten' en de juridische constatering dat een gebrek al bij de levering aanwezig was. Als particuliere verkoper ligt dat bewijs, dat na die tijd echt niet eenvoudig te leveren is, bij de koper. Die moet dan aantonen dat het gebrek er al die tijd al zat én dat het gebrek niet eerder opgemerkt kon worden, terwijl dat gebrek tóch duurzaam in de weg staat aan normaal gebruik (dus: het paard had een oude peesblessure, die zou er aantoonbaar al gezeten hebben, maar je kan er vijf maanden lekker mee sturen niks aan de hand, na vijf maanden wordt het paard kreupel. Ligt het dan aan die oude blessure of aan het management van de koper rond het paard?
Een keuring maakt daarop eenvoudigweg niet alle verschil. Het is een algemene ondersteuning in de beeldvorming. Maar ik ken ook vele procedures waarbij een paard wel gekeurd is en is goedgekeurd, daarna iets kreeg en dat je dan - met de kennis van dat je weet waar je naar moet kijken - iets toch wel ziet op een foto of scan, en dan wordt nog even goed aangenomen dat het gebrek er al zat. Toch is dit de meest 'eerlijke' manier van zaken doen. Uitgangspunt van de wet is dat je tot op zekere hoogte moet instaan voor dat wat je verkoopt. Iedere andere manier, waarop je moet aantonen dat de verkoper iets wist (en ook wist wat de mogelijke consequenties zouden zijn), legt een veel te zware verantwoordelijkheid bij de koper, die per definitie nog niet weet wat-ie koopt. Jij bent misschien een eerlijke verkoper, maar er zijn er ook die de dingen graag net iets mooier maken dan ze in werkelijkheid zijn en de wetgever heeft ervoor gekozen ook die mensen te beschermen.

DuoPenotti

Berichten: 29524
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 12:43

Ik heb ooit een paard met 3 maanden proeftijd verkocht.
Iedereen verklaarde mij voor gek.
Maar als ik dit zo lees lijkt bijna elke koper standaard 6 maanden te hebben...

vivana

Berichten: 3267
Geregistreerd: 22-12-04
Woonplaats: plekje onder de horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 13:03

Lastig voor de koper maar hebben geen poot om op te staan. Zij hebben een keuringsplicht bij het kopen. Blijkt het " dier" later niet goed te zijn is dat écht hun eigen probleem.
Snap dat jij het vervekend vind maar je kint hier niks mee.

Rocamor

Berichten: 10878
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Paard verkocht, blijkt gebreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 13:12

Lastig voor de verkoper dat mensen die reageren niet even lezen. Snap dat dat vervelend is, want daar kan TS niks mee