Paard verkocht, blijkt gebreken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
imaudy
Berichten: 5047
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Paard verkocht, blijkt gebreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 06:31

Tenzij er een eerder eigenaar bv rontgenfoto's heeft met daarop een gebrek hoef jij je geen zorgen te maken. Volgens mij moet er na 5 maanden best hard bewijs zijn dat de aandoening er al was.

Sherivey
Berichten: 8636
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Paard verkocht, blijkt gebreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 07:36

Maar stel nou, de nieuwe eigenaren maken foto's oid en er komt uit dat er een (aangeboren) gebrek is dat er 5 maanden geleden ook al was, maar pas een probleem werd bij belasting van het paard? Hoe zit dat dan?

Want dan kon TS dat niet weten. En dan lijkt het me toch ook dat je dan als koper dat risico had moeten uitsluiten door vooraf te keuren?

Luzerna
Berichten: 212
Geregistreerd: 28-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 07:44

Sherivey schreef:
Maar stel nou, de nieuwe eigenaren maken foto's oid en er komt uit dat er een (aangeboren) gebrek is dat er 5 maanden geleden ook al was, maar pas een probleem werd bij belasting van het paard? Hoe zit dat dan?

Want dan kon TS dat niet weten. En dan lijkt het me toch ook dat je dan als koper dat risico had moeten uitsluiten door vooraf te keuren?

Sherivey schreef:
Maar stel nou, de nieuwe eigenaren maken foto's oid en er komt uit dat er een (aangeboren) gebrek is dat er 5 maanden geleden ook al was, maar pas een probleem werd bij belasting van het paard? Hoe zit dat dan?

Want dan kon TS dat niet weten. En dan lijkt het me toch ook dat je dan als koper dat risico had moeten uitsluiten door vooraf te keuren?


Het feit dat de verkoper het gebrek niet kende, doet niet ter zake. En het wel of niet keuren, is m.i. pas belangrijk als er een beroep op dwaling wordt gedaan. En er kan gewoon een beroep op non-conformiteit worden gedaan in een zaak als deze.

Maar dan nog moet de koper bewijzen dat het gebrek al bestond bij aankoop en daar zullen ze een harde dobber aan hebben.

ingvdh

Berichten: 6373
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 08:35

Sherivey schreef:
Maar stel nou, de nieuwe eigenaren maken foto's oid en er komt uit dat er een (aangeboren) gebrek is dat er 5 maanden geleden ook al was, maar pas een probleem werd bij belasting van het paard? Hoe zit dat dan?

Want dan kon TS dat niet weten. En dan lijkt het me toch ook dat je dan als koper dat risico had moeten uitsluiten door vooraf te keuren?


Als ts in het ongelijk gesteld wordt kan ze altijd nog naar degene die haar het paard verkocht heeft, ze had het paard immers nog maar 13 dagen. Die persoon heeft haar namelijk ook een paard met gebrek verkocht.

roosjuh17
Berichten: 671
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: Amsterdam

Re: Paard verkocht, blijkt gebreken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-23 08:50

De vorige eigenaar had er overigens geen weet van. Het betreft een 3 jarige groen paard. Ik heb haar verkocht voor 3000 euro. Verder lees ik inderdaad dat je als koper veel meer beschermd bent dan als verkoper. Weet niet of er überhaupt verder zou gegaan worden. Maar wil graag een beetje weten waar ik aan toe ben. Ik vind het super sneu voor de koper maar ook zeker het paard dat ze überhaupt op die leeftijd al dusdanig belast wordt. Ik heb mijn lesje wel geleerd.

Paardjes83
Berichten: 204
Geregistreerd: 20-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 09:02

Sherivey schreef:
Maar stel nou, de nieuwe eigenaren maken foto's oid en er komt uit dat er een (aangeboren) gebrek is dat er 5 maanden geleden ook al was, maar pas een probleem werd bij belasting van het paard? Hoe zit dat dan?

Want dan kon TS dat niet weten. En dan lijkt het me toch ook dat je dan als koper dat risico had moeten uitsluiten door vooraf te keuren?


En zelfs dan heb je nog de discussie of hij voor het doel waarvoor hij gekocht is bruikbaar is. Geen contract (misschien andere vastlegging) dus juridisch lastig.

En al hebben ze gelijk en TS geeft niet toe dan wordt het nog een dure discussie voor de koper.

Maar ik vind dit soort casussen altijd interessant om te volgen.

Ik zou me hier echt niet druk om maken. Sowieso die licht dreigende toon voordat ze onderzoek hebben laten doen vind ik raar.

Paardjes83
Berichten: 204
Geregistreerd: 20-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 09:11

roosjuh17 schreef:
De vorige eigenaar had er overigens geen weet van. Het betreft een 3 jarige groen paard. Ik heb haar verkocht voor 3000 euro. Verder lees ik inderdaad dat je als koper veel meer beschermd bent dan als verkoper. Weet niet of er überhaupt verder zou gegaan worden. Maar wil graag een beetje weten waar ik aan toe ben. Ik vind het super sneu voor de koper maar ook zeker het paard dat ze überhaupt op die leeftijd al dusdanig belast wordt. Ik heb mijn lesje wel geleerd.


Dat beschermen valt wel vies tegen. Je hebt particulier verkocht en zonder contract. Van consumentenkoop is geen sprake. De voorbeelden die je kunt vinden gaan bijna uitsluitend over dergelijke casussen.

Je kunt nooit bepalen wat een koper met het dier doet al heeft die nog de mooiste verhalen en hij/doet anders dan is het pech hebben.
Laatst bijgewerkt door Paardjes83 op 16-11-23 09:14, in het totaal 1 keer bewerkt

roosjuh17
Berichten: 671
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: Amsterdam

Re: Paard verkocht, blijkt gebreken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-23 09:14

We hebben we een contract opgesteld. Maar daar staat enkel de naam prijs datum op. En niet gekeurd. Verkocht in de staat waarin ze zich bevind.

Paardjes83
Berichten: 204
Geregistreerd: 20-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 09:16

roosjuh17 schreef:
We hebben we een contract opgesteld. Maar daar staat enkel de naam prijs datum op. En niet gekeurd. Verkocht in de staat waarin ze zich bevind.


Daar kunnen ze alleen mee bewijzen dat ze bij jou gekocht hebben. De laatste zin als die in je contract staat is dat wellicht zelfs in je voordeel.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 09:20

Mij lijkt dat ze met die zin ook niets meer kunnen met een eventueel gebrek.

Je ziet ook wel eens huizen te koop staan met dergelijke zin. Dan kun ook achteraf niet meer zeuren dat er bijvoorbeeld asbest zit en hogere kosten krijgt.

Maar ts heb je rechtsbijstand? Of ga naar een juridisch loket met je contract en leg het daar eens voor

roosjuh17
Berichten: 671
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: Amsterdam

Re: Paard verkocht, blijkt gebreken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-23 09:23

Ja ik heb rechtsbijstand. En heb ook informatie gevraagd bij een juridisch loket. Zij zeggen tegen mij dat de kans heel klein is dat ze überhaupt naar de rechtbank trekken voor een paard van 3000 euro wat ver onder haar markt waarde verkocht is. Ik had ook ontzettend veel kopers voor haar. Maar had bij deze mensen wel het beste gevoel.

Ze zeggen ook dat ik me niet al te druk moet maken. Maar het kan altijd. En ik wil gewoon goed voorbereid zijn als het zo ver zou komen.

Luzerna
Berichten: 212
Geregistreerd: 28-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 09:25

Als ts in het ongelijk gesteld wordt kan ze altijd nog naar degene die haar het paard verkocht heeft, ze had het paard immers nog maar 13 dagen. Die persoon heeft haar namelijk ook een paard met gebrek verkocht.[/quote]

Dan moet ze eerst het paard terugnemen en dan haar verkoper aanspreken en dat allemaal binnen 6 maanden na koop. Oftewel: in 2 weken. Dat is niet heel realistisch.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 09:25

Nee je hoeft niks te doen..ze hebben niet gekeurd, paard was nog niet belast.

Als ze een ocd hebben oid dan komt dat pas omhoog met belasten (mits op een ongunstige plek) dit is het risico van niet keuren in die prijsklasse. Dus geheel hun eigen verantwoordelijkheid.

Maak je aub niet druk.

imaudy
Berichten: 5047
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 09:27

Wie zegt dat ze het paard terug willen doen of een vergoeding willen? Ze hebben altijd wat contact gehouden en houden je nu ook op de hoogte.

Luzerna
Berichten: 212
Geregistreerd: 28-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 09:27

Ja ik heb rechtsbijstand. En heb ook informatie gevraagd bij een juridisch loket. Zij zeggen tegen mij dat de kans heel klein is dat ze überhaupt naar de rechtbank trekken voor een paard van 3000 euro wat ver onder haar markt waarde verkocht is. Ik had ook ontzettend veel kopers voor haar. Maar had bij deze mensen wel het beste gevoel.

Ze zeggen ook dat ik me niet al te druk moet maken. Maar het kan altijd. En ik wil gewoon goed voorbereid zijn als het zo ver zou komen.
[/quote]

Ik ben het wel eens met het juridisch loket en zou me niet teveel zorgen maken. Als ze kunnen bewijzen dat het gebrek bestond bij aankoop, kun je verder gaan kijken. Voor nu afwachten en vertrouwen op een goede afloop!

Luzerna
Berichten: 212
Geregistreerd: 28-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 09:30

Elisa2 schreef:
Nee je hoeft niks te doen..ze hebben niet gekeurd, paard was nog niet belast.

Als ze een ocd hebben oid dan komt dat pas omhoog met belasten (mits op een ongunstige plek) dit is het risico van niet keuren in die prijsklasse. Dus geheel hun eigen verantwoordelijkheid.

Maak je aub niet druk.


Kun je dit juridisch onderbouwen? Ik herken namelijk niet wat je zegt? Als er een beroep op non-conformiteit wordt gedaan, zijn wel of niet keuren en/ of de prijsklasse geen argumenten (heb ik altijd geleerd). Wellicht heb ik het mis hoor.

roosjuh17
Berichten: 671
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-23 09:49

imaudy schreef:
Wie zegt dat ze het paard terug willen doen of een vergoeding willen? Ze hebben altijd wat contact gehouden en houden je nu ook op de hoogte.



Oei, maar dit beweer ik toch ook helemaal nergens? Ik vraag enkel info op. Tot nu toe is iedereen heel reëel en begripvol. En delen ze het enkel informatief aan me mee. Echter weet ik ook dat als het om geld gaat, dat mensen kunnen omslaan, zeker als ze denken recht te hebben daarop. Ik heb dit soort zaken nog nooit meegemaakt en wil me gewoon zo goed mogelijk informeren met mogelijke zaken waar ik rekening mee moet houden.

BeFunny

Berichten: 10549
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Paard verkocht, blijkt gebreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 10:02

Dus er is helemaal geen sprake nog van juridische toestanden?

De eigenaar houd je gewoon op de hoogte. Deed dat ervoor ook maar nu is het iets waar ze medisch tegen aan lopen. En heb jij het gevoel dat ze gelijk geld willen zien?

Goof

Berichten: 28799
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 10:04

Maar TS, er is dus nog geen enkel onderzoek geweest en er is dus geen sprake van een gebrek? Je benoemt zelf dat ze waarschijnlijk balans mist.

Zou je dan niet eerst eens gewoon afwachten of er überhaupt een onderzoek gaat kkmen EN of daar überhaupt iets uit gaat komen?

roosjuh17
Berichten: 671
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-23 10:08

Eris le vanmorgen verteld dat er een eerste onderzoek gebeurd door een dierenarts. Geen foto's geen echo od. De dierenarts beweert dat er is fout is bij de ligamenten tussen het hoef been en de diepe Buiger.

Er is nog geen juridische strijd nee. Maar ik mag me toch informeren wat mij rechten en plichten zijn moest dit wel zo ver komen? Of zie ik dat verkeerd.

imaudy
Berichten: 5047
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 10:15

Wel lastig een probleem aan de ligamenten. Kan zo onstaan, dus ze kunnen je niks maken.

roosjuh17
Berichten: 671
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: Amsterdam

Re: Paard verkocht, blijkt gebreken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-23 10:16

Ik vind dit überhaupt een rare uitspraak op te doen als dierenarts. Aangezien er geen foto's of echo zijn gemaakt.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 10:18

Een fout? Problemen bij de ligamenten komen bijna altijd voor door peesblessures/ overbelasting. Maar om zoiets vast te stellen moet er gescand worden zodra de ergste zwelling weg is.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 10:20

Luzerna schreef:
Elisa2 schreef:
Nee je hoeft niks te doen..ze hebben niet gekeurd, paard was nog niet belast.

Als ze een ocd hebben oid dan komt dat pas omhoog met belasten (mits op een ongunstige plek) dit is het risico van niet keuren in die prijsklasse. Dus geheel hun eigen verantwoordelijkheid.

Maak je aub niet druk.


Kun je dit juridisch onderbouwen? Ik herken namelijk niet wat je zegt? Als er een beroep op non-conformiteit wordt gedaan, zijn wel of niet keuren en/ of de prijsklasse geen argumenten (heb ik altijd geleerd). Wellicht heb ik het mis hoor.


Koper heeft een onderzoeksplicht, google daar maar eens op.

Verkoper heeft een meldingsplicht, maar als verkoper alles gemeld heeft wat zij weet en koper de onderzoeksplicht verzaakt heeft dan staan ze niet bepaald sterk. Ook niet omdat het probleem pas na 5 maanden op is gaan spelen. Als het na twee weken was dan is het een ander verhaal.

purny

Berichten: 27493
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 10:20

Volgens mij hebben ze geen poot om op te staan. Kopers hadden een onderzoeksplicht en dit hebben ze niet gedaan.
Het is dus niet te bewijzen dat dit een verborgen gebrek is.