Wel of niet samen op een 1 3/4 paards trailer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Wel of niet samen op een 1 3/4 paards trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-23 22:03

Zoals de kop als zegt, wij hebben een 1 3/4 trailer met een breedte van 1.40m. Nu gebruiken we die momenteel voor mijn haflinger van 1.37m. Maar we hebben er een fjord bij gekocht en willen ze deze zomer samen kunnen vervoeren. Nadat we aan het kijken zijn geweest naar wat een prijs gunstige trailer is viel ons dat vreselijk tegen en dan ook om nog eens te horen wat ze MAAR voor onze huidige trailer inruil willen geven. Onze huidige trailer is een oudje maar in goede conditie veel nieuw zoals bodem, remmen, verlichting etc., dus beetje zonde om zo maar weg te schieten.

Zouden we beide pony’s samen met een tussenschot uiteraard in een trailer kunnen vervoeren van 1.40m breed? Wat is jullie mening?? (Wat betreft gewicht kan het)

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Wel of niet samen op een 1 3/4 paards trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 22:06

Dat ligt helemaal aan hun omvang. Twee tankjes gaat echt niet passen. Twee iellegies misschien net.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Wel of niet samen op een 1 3/4 paards trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 22:10

Ik betwijfel het.. wij doen regelmatig 2 grote maat shetten in een 1.5 trailer van 130cm breed maar dan hebben we niet super veel ruimte over.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 22:23

Lijkt me erg oncomfortabel voor het type pony’s dat je noemt. 70cm per paard - het tussenschot dus pak maar 65 per paard is erg krap… :=
Vraag me ook af of je het legaal krijgt met oog op gewicht…

Sure_lee

Berichten: 10391
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Wel of niet samen op een 1 3/4 paards trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 22:26

Ik zou het ook niet doen.
Beste optie is denk ik je trailer zelf verkopen zodat je er wellicht voor krijgt wat je voor ogen hebt en dan iets anders terug kopen.

SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-23 22:30

_/-\o_ jullie bevestigen onze vermoedens al, maar als je dan leest dat er 2-paards trailers zijn die maar 20cm breder zijn dan begin je toch te twijfelen.

Idd zelf de 1 3/4 maar gaan verkopen en dan toch hopen dat we een fatsoenlijk ding te pakken kunnen krijgen. Nadeel is dat ik niet zonder trailer kan, dus dat wordt toch eerst kopen en dan pas verkopen en hopen dat wat wij denken dat ie waard is ook redelijk snel gaat opbrengen :o

Charmaine
Berichten: 1414
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 23:25

Ik spreek uit ervaring, wel 35 jaar geleden ondertussen maar echt, doe het niet. Was zonder tussenschot, pony's gingen niet goed en onderweg is er 1 komen te vallen. Lag daardoor onder de ander en kon niet meer overeind komen. Een wonder dat het goed afgelopen is toen....Ik was een jaar of 11/12 destijds en vergeet het mijn leven lang niet meer.

SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-23 23:29

Charmaine schreef:
Ik spreek uit ervaring, wel 35 jaar geleden ondertussen maar echt, doe het niet. Was zonder tussenschot, pony's gingen niet goed en onderweg is er 1 komen te vallen. Lag daardoor onder de ander en kon niet meer overeind komen. Een wonder dat het goed afgelopen is toen....Ik was een jaar of 11/12 destijds en vergeet het mijn leven lang niet meer.


Ja heb ik idd zelf ook gehad zonder tussenschot. Voordat we gingen rijden was toen nog het grapje “ze staan er strak in kunnen niet omvallen” wel dus, beide wilden rechts staan :(

Wel bijzonder even gerekend was voor mij ook zo’n 35 jaar geleden :D je woonde toen niet toch toevallig vlakbij St johannnesga?

nnicolex

Berichten: 1233
Geregistreerd: 12-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 23:42

Ik zou je trailer zelf proberen te verkopen. Onlangs nieuwe trailer gekocht en zou €800 bij inruil voor mn oude trailer krijgen naar uiteindelijk via marktplaats voor €2000 verkocht.. :j

gerlindie

Berichten: 4642
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 23:46

Heb je ze er al samen ingezet? Gewoon in stilstand, om beeld te krijgen?

Ik weet toevallig alleen met koeien dat bij een voerhek één vreetplaats meestal 65 cm is :+
Dan staan ze wel gewoon volop tegen elkaar aan.

Denk dat het enorm uitmaakt hoe aardig de pony's elkaar vinden.
Kan me ergens voorstellen dat krap op elkaar staan ook wel stevigheid biedt voor de pony's.
Maar de meeste paarden houden er niet van om tegen elkaar aan geplakt te staan denk ik :=

En inderdaad rekening houden met het toegestane vermogen :j

SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-23 00:40

gerlindie schreef:
Heb je ze er al samen ingezet? Gewoon in stilstand, om beeld te krijgen?

Ik weet toevallig alleen met koeien dat bij een voerhek één vreetplaats meestal 65 cm is :+
Dan staan ze wel gewoon volop tegen elkaar aan.

Denk dat het enorm uitmaakt hoe aardig de pony's elkaar vinden.
Kan me ergens voorstellen dat krap op elkaar staan ook wel stevigheid biedt voor de pony's.
Maar de meeste paarden houden er niet van om tegen elkaar aan geplakt te staan denk ik :=

En inderdaad rekening houden met het toegestane vermogen :j


De fjord is nog jong en zijn we trailer training mee aan het doen. Ze vinden elkaar wel heel lief staan ook lekker samen in een 3x3 stal te eten te slapen etc.

Maar denk dat we toch maar voor 2-paards gaan.

Haflinger weegt 380kg en trailer mag tot 1500 kg, leeg 650 kg dus dat had moeten lukken .

Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Re: Wel of niet samen op een 1 3/4 paards trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 01:37

Het ligt een beetje aan het formaat van de Fjord. Wij hebben onze twee IJslanders (beetje zelfde type als de haflinger) altijd prima kunnen vervoeren in een 1,5 paards trailer :j

Maar die twee kennen elkaar ook wel goed dat daar ook wel voldoende vertrouwen voor is

SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-23 19:50

We gaan toch voor een 2 paards trailer dus probleem opgelost *\o/*