Hoe vind ik een bedrijf om een trailer te laten keuren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27977
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Hoe vind ik een bedrijf om een trailer te laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-23 13:48

Ik ben aan het rondkijken naar een tweedehands trailer. En zeker bij een particulier zou ik die voor aankoop willen laten keuren. Maar hoe vind je een bedrijf in de buurt van de verkoper die trailers keurt?

Via BOVAG vind ik wel bedrijven, maar die geven eigenlijk alleen autobedrijven, zelfs als ik filter op aanhangwagen. Hoe doen jullie dit als je een tweedehandstrailer koopt?

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Hoe vind ik een bedrijf om een trailer te laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 13:49

Informeer eens bij Vervloed. Ik denk dat zij dat wel kunnen doen.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27977
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Hoe vind ik een bedrijf om een trailer te laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-23 13:56

Ik bedoel eigenlijk meer als je een trailer koopt in Assen, hoe vind ik dan een keuringsbedrijf rondom Assen? Of als ik een trailer zie staan in Apeldoorn, hoe vind ik dan een bedrijf vlakbij Apeldoorn?

Ik kan aardig googlen, maar dat levert niet erg veel op, of ik kijk enorm scheef. Er moet toch een makkelijke manier zijn om in een bepaalde regio keuringsbedrijven te vinden die niet alleen auto's keurt, maar ook trailers?

En tweede vraag: hoe gaat dat praktisch? Bekijk je de trailer, neem je hem mee naar de keuring, wacht je daar tot het klaar is, en ga je dan weer terug naar de verkoper om hem wel of niet te kopen? Dan ben je elke keer een dag kwijt toch? :=

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Hoe vind ik een bedrijf om een trailer te laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 14:18

Je kunt hem toch zelf keuren. Hoe de bodem dak en wanden en banden zijn zie je zo. De verlichting en remmen kun je testen.

Celebi
Berichten: 3655
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 14:20

Het lastige met aanhangers is dat je geen officiƫle keuringen hebt in Nederland. Er zijn veel autobedrijven die aanhangers nakijken en 'keuren' maar wat dat precies inhoudt kan per bedrijf verschillen en er zijn geen regelementen voor zoals bij de APK keuringen bijvoorbeeld. Afkeuren en terug brengen naar de verkoper is dan ook discutabel, want wat is afgekeurd. Ik denk dat je beter iemand mee kunt nemen tijdens de bezichtiging die er verstand van heeft en die alle belangrijke punten nakijkt voor je.

zefiros

Berichten: 409
Geregistreerd: 30-09-10
Woonplaats: Drachten

Re: Hoe vind ik een bedrijf om een trailer te laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 14:25

Bosgra in hardegaryp doet dit wel. Is vanaf Assen e.o. wellicht nog net te doen.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27977
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-23 14:29

pillow schreef:
Je kunt hem toch zelf keuren. Hoe de bodem dak en wanden en banden zijn zie je zo. De verlichting en remmen kun je testen.


Eens, veel dingen zie ik met mijn lekenoog wel, maar als er een rubber mat verlijmd is op een houten bodem, zie je van binnen uit niks van eventueel slechte plekken. En eronder kijken is ook niet echt handig.

manzano

Berichten: 23940
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Hoe vind ik een bedrijf om een trailer te laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 14:40


DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Hoe vind ik een bedrijf om een trailer te laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 14:42

Maar ik vind een aanhanger toch echt wat anders dan een trailer.
Dit Ivm piek belasting en trappen van paarden benen.

Daantjuh88

Berichten: 1733
Geregistreerd: 13-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 14:43

Google op onderhoud aanhanger en je krijgt alle bedrijven wel te zien waar ze aanhangers onderhouden. Wij brengen hem altijd naar de witte smid, meerdere vestigingen in het Oosten van het land. Of Seegers in de achterhoek

Fair
Berichten: 3557
Geregistreerd: 18-01-12

Re: Hoe vind ik een bedrijf om een trailer te laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 14:52

Voskamp hall? Verkopen menwagens en trailers en doen er ook onderhoud aan. :)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27977
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-23 14:55

manzano schreef:
https://www.bovag.nl/zoek-bovag-bedrijf

En dan bij type voertuig kiezen voor aanhanger.


Dat heb ik idd geprobeerd, maar dat lijken er maar een handvol te zijn, en dan kom ik nog terecht bij autobedrijven die nergens vermelden dat ze ook trailers doen.

Maar blijkbaar is het niet zo vanzelfsprekend om een trailer eerst te keuren voor je koopt. En Celebi heeft natuurlijk ook een goed punt, dus dat zal ook wel een reden zijn dat het niet veel gebeurt.

Maar iedereen die hier ooit een tweedehands trailer heeft gekocht bij een particulier bekijkt dus zelf ter plekke of hij voldoet?

boris_rakker

Berichten: 278
Geregistreerd: 14-04-07
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 14:57

Als je een trailer op het oog hebt oproepje op bokt wie daar in de buurt een fijne garage kent.

Er is geen keurmerk voor trailers en met een krik en technisch verstand kan elke garage zien of er dingen loos zijn. Mijn man heeft een auto garage net boven Alkmaar (en is ook APK keurmeester) dus mocht je hier in de omgeving iets vinden ben je van harte welkom om langs te rijden met de trailer.

Kan me voorstellen dat je met de trailer naar een garage in de buurt rijdt, controle zelf hoeft nog geen halfuur te duren. Eventueel in de verkoper gewoon mee of je legt een onderpand neer. Maak dan van te voren een afspraak bij de garage dan hoef je niet te wachten tot ze klaar zijn met andere werkzaamheden.

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 15:06

Rije schreef:
manzano schreef:
https://www.bovag.nl/zoek-bovag-bedrijf

En dan bij type voertuig kiezen voor aanhanger.


Dat heb ik idd geprobeerd, maar dat lijken er maar een handvol te zijn, en dan kom ik nog terecht bij autobedrijven die nergens vermelden dat ze ook trailers doen.

Maar blijkbaar is het niet zo vanzelfsprekend om een trailer eerst te keuren voor je koopt. En Celebi heeft natuurlijk ook een goed punt, dus dat zal ook wel een reden zijn dat het niet veel gebeurt.

Maar iedereen die hier ooit een tweedehands trailer heeft gekocht bij een particulier bekijkt dus zelf ter plekke of hij voldoet?


Ik heb mijn trailer ook eerst laten keuren voor ik hem kocht (nadat de trailer daarvoor op het oog goed leek, maar toch echt gevaarlijke mankementen vertoonden die bij een vluchtige inspectie niet naar voren kwamen, verkoper was ook echt ter goeder trouw en wist niet van de gebreken). Ik heb idd rondgebeld in de buurt waar de trailer te koop stond (voornamelijk bij caravan/aanhangwagen verkopers) en ben met de verkoper naar de garage gereden. Daar is de trailer op de brug gegaan en uitgebreid bekeken. Dit was trouwens wel een bedrijf aangesloten bij de BOVAG, maar ik ben met je eens dat via die site zoeken nog niet zo makkelijk is. Trailer had een paar hele kleine aandachtspunten, die ter plekke (op kosten van de verkoper) zijn hersteld.

Deze hele procedure had ik natuurlijk ook afgesproken met de verkoper.

Kosten van de keuring waren trouwens heel erg beperkt (40 euro ofzo) en heb ik zelf betaald. Dit had ik ook bij afkeur gedaan trouwens, gezien de investering qua tijd die de verkoper al had. Ik had ook duidelijke no-go's besproken met de verkoper: bij (structurele) problemen met klep of wanden zou ik hem laten staan.

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 15:13

Rije schreef:
Ik ben aan het rondkijken naar een tweedehands trailer. En zeker bij een particulier zou ik die voor aankoop willen laten keuren. Maar hoe vind je een bedrijf in de buurt van de verkoper die trailers keurt?

Via BOVAG vind ik wel bedrijven, maar die geven eigenlijk alleen autobedrijven, zelfs als ik filter op aanhangwagen. Hoe doen jullie dit als je een tweedehandstrailer koopt?



https://www.bergenbosgarage.nl/dienst/t ... onderhoud/

Sanet

Berichten: 7953
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Hoe vind ik een bedrijf om een trailer te laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 15:22

De Boer Pesse zit in/vlakbij Assen. Ik zou die bellen of die tijd hebben om de trailer na te kijken of het wat is (tegen betaling uiteraard).

Eleeke

Berichten: 2032
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: Hoe vind ik een bedrijf om een trailer te laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 15:35

ik heb even gevraagd aan de verkoper toen en laten keuren en gelijk groot onderhoud ( wel Bovag )

manzano

Berichten: 23940
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 15:52

DuoPenotti schreef:
Maar ik vind een aanhanger toch echt wat anders dan een trailer.
Dit Ivm piek belasting en trappen van paarden benen.


Dat klopt, maar dan heb je in ieder geval een Bovag lijst waarop je kan zoeken naar iets in de buurt en dan kijken of ze ook trailers doen.
Volgens mij is TS nog random door het land aan het zoeken en zoekt ze aanknopingspunten. Willekeurig namen strooien heeft dan weinig zin.

manzano

Berichten: 23940
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 15:56

Celebi schreef:
Het lastige met aanhangers is dat je geen officiƫle keuringen hebt in Nederland. Er zijn veel autobedrijven die aanhangers nakijken en 'keuren' maar wat dat precies inhoudt kan per bedrijf verschillen en er zijn geen regelementen voor zoals bij de APK keuringen bijvoorbeeld. Afkeuren en terug brengen naar de verkoper is dan ook discutabel, want wat is afgekeurd. Ik denk dat je beter iemand mee kunt nemen tijdens de bezichtiging die er verstand van heeft en die alle belangrijke punten nakijkt voor je.


Bovag heeft voor aanhangers wel een hele keuringschecklist met algemene keuringspunten en een apart kopje per type aanhanger waaronder paardentrailer met daarop dus allemaal punten die gecheckt worden. Dus daar kan je natuurlijk wel wat mee naar een verkoper als je daar vooraf afspraken over maakt.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27977
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-23 16:06

manzano schreef:
DuoPenotti schreef:
Maar ik vind een aanhanger toch echt wat anders dan een trailer.
Dit Ivm piek belasting en trappen van paarden benen.


Dat klopt, maar dan heb je in ieder geval een Bovag lijst waarop je kan zoeken naar iets in de buurt en dan kijken of ze ook trailers doen.
Volgens mij is TS nog random door het land aan het zoeken en zoekt ze aanknopingspunten. Willekeurig namen strooien heeft dan weinig zin.


Klopt, de steden uit mijn post hierboven zijn gewoon voorbeeldjes van: als een trailer te koop staat in X, hoe vind ik dan rondom X een keurder? En hoe gaat dat eigenlijk. Maar blij met jullie praktijkervaringen, dank daarvoor!

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 18:49

Sanet schreef:
De Boer Pesse zit in/vlakbij Assen. Ik zou die bellen of die tijd hebben om de trailer na te kijken of het wat is (tegen betaling uiteraard).

Ligt maar 30 km uit elkaar.

assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Hoe vind ik een bedrijf om een trailer te laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 19:11

Toen wij bij een particulier gingen kopen (wel iemand die we kenden) hebben we afgesproken dat we de trailer eerst gingen laten keuren op onze kosten en daarna zouden we dan kopen/betalen.
De trailer in kwestie bleek een rotte bodem te hebben. Dat was op het oog niet te zien, dus ik was wel heel blij dat we eerst hadden laten keuren.

Sanet

Berichten: 7953
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 19:17

pillow schreef:
Sanet schreef:
De Boer Pesse zit in/vlakbij Assen. Ik zou die bellen of die tijd hebben om de trailer na te kijken of het wat is (tegen betaling uiteraard).

Ligt maar 30 km uit elkaar.

Oh echt? Ik meende altijd dat dat tegen elkaar aan lag. Foutje :D

Jet

Berichten: 11998
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 23:43

Ik zou kijken naar bedrijven die trailers verkopen die in de buurt van de trailer zitten die je op het oog hebt en ze vragen of zijn die keuring kunnen uitvoeren. Dat zou ik doen voordat je de trailer gaat bezichtigen. Als je dan gaat kijken en erover begint dat je de trailer voor de koop wil laten keuren bij bedrijf X en je krijgt te horen dat ze daar niet voor open staan weet je genoeg.
Zit je in de buurt van een RDW-station, zou ik daar laten keuren.
En op Google kwam ik dit tegen: http://www.stallingdelelie.nl/folder%20trailers.pdf , die doen aankoopkeuringen voor o.a. paardentrailers door het hele land.

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 13:47

Naam aub wel een bedrijf die weet waar ze op moeten letten bij paardenvervoer. Vriendin van mij wilde trailer kopen die verhuurd werd door aanhangwagenbedrijf en was recent gekeurd, nieuwe remmen, koppeling, verlichting etc na gekeken dus zou in orde moeten zijn. Ze zou dat weekend op wedstrijd ermee en daarna gaan betalen.

Zij trots aan mij laten zien net voor de koop, ehm... die bodem is niet goed en die wand is rot, wil niet banketstaaf doen maar zou m niet kopen.
Is met mijn trailer op wedstrijd geweest dat weekend en heeft andere trailer terug gebracht.
Later een nieuwe gekocht bij Zuidzijde en hem de foto's laten zien vd trailer en mijn vermoeden bevestigd.