Paardenwagen ook als werkbus gebruiken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Paardenwagen ook als werkbus gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-23 19:20

Hoi allemaal,

Binnenkort moet ik eraan geloven om een nieuwe (2e handse) werkbus aan te schaffen. Ook zal er op den duur een eigen trailer/paardenwagen moeten komen. Ik leen nu af en toe die van de pensionhouder maar dat wil ik niet blijven doen.
Dus, ik kon niet slapen en toen kwam er een geniaal idee in mijn hoofd, alleen krijg ik er weinig tot niks over gevonden. Waarom niet combineren? Dus een paardenwagen waarbij het tussenschot eruit gepakt kan worden en vervolgens als werkbus gebruikt kan worden.
Of het überhaupt mogelijk is, geen idee, maar daarom dit topic!

Wat voor bus het exact moet zijn maakt niet uit, als het maar veilig is. En ik ken hier eventueel ook nog wel wat handige mensen voor.
Ik heb alleen geen idee hoe dit met de regelgeving zit. Mag je met een bus die als veevervoer is aangemerkt ook werk verrichten?
Kleine schets, ik ben zzp'er in de boomverzorging. Ik heb dus met regelmaat een aanhanger erachter hangen, bus wordt voornamelijk gebruikt om goederen te transporteren, zoals hand gereedschap.
Echter frees ik ook vaak stronken, nu moet ik steeds een aanhanger regelen en de frees daarop. Met een (paarden) bak kan die er zo ingereden worden.

Qua gewicht weet ik dat de B rijbewijs busjes snel overbeladen zijn. Dit vind ik voor de vraagstukken niet zo van toepassing, gezien ik eerst wil weten of dat mijn idee überhaupt wel mogelijk is.
Ik heb namelijk ook mijn C(E) rijbewijs dus ik kan ook altijd nog daarvoor kiezen.

Bedankt alvast voor het meedenken!

Celebi
Berichten: 3657
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 19:27

Zijn die paarden vrachtwagentjes niet een beetje groot voor je werk? Zeker qua parkeren in kleinere straatjes of wat dan ook. Geen idee wat je precies doet natuurlijk, maar dat is wel iets om rekening mee te houden.

Een oud stalgenootje van me nam altijd de werkbus van haar vriend mee met mijn twee paards trailer erachter. Die busjes mogen vaak namelijk wel 2000kg trekken en dan kan dat makkelijk als je BE mag rijden. Met jouw CE zal het geen probleem zijn gok ik. :o Dan heb je dus je bus voor werk gewoon altijd beschikbaar en wil je je paard meenemen dan hang je je trailer erachter en gaan. Zou wel kijken voor een trailer met zadelkamer in dat geval, omdat je werkbus wellicht niet altijd leeg genoeg is om al je tuig mee te nemen.

Ibbel

Berichten: 49140
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 19:32

Ik ben in het verleden ooit iemand tegengekomen met een mobiele winkel in ruitersportartikelen, die de hele 'inboedel' van die bus mobiel en modulair had gemaakt, de hele bups er in 3 of 4 delen uit kon rijden en dan een paardenvrachtwagentje over had.

Dit was dus vooral werkbus, en incidenteel paardentransport. En dat kon en mocht. Bus voldeed qua ventilatiemogelijkheden ed aan de eisen voor diertransport, maar was aan de buitenkant niet echt herkenbaar als zodanig.

Je zult wel de volle mep wegenbelasting moeten betalen, lijkt me, ondanks dat het (ook) veevervoer is (wat op 3-maandstarief mag).

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-23 19:35

Celebi schreef:
Zijn die paarden vrachtwagentjes niet een beetje groot voor je werk? Zeker qua parkeren in kleinere straatjes of wat dan ook. Geen idee wat je precies doet natuurlijk, maar dat is wel iets om rekening mee te houden.

Een oud stalgenootje van me nam altijd de werkbus van haar vriend mee met mijn twee paards trailer erachter. Die busjes mogen vaak namelijk wel 2000kg trekken en dan kan dat makkelijk als je BE mag rijden. Met jouw CE zal het geen probleem zijn gok ik. :o Dan heb je dus je bus voor werk gewoon altijd beschikbaar en wil je je paard meenemen dan hang je je trailer erachter en gaan. Zou wel kijken voor een trailer met zadelkamer in dat geval, omdat je werkbus wellicht niet altijd leeg genoeg is om al je tuig mee te nemen.


Nee zeker niet te groot. In een caddy past mijn stokzaag niet eens :') De meeste bussen in mijn vak zijn sprinter modellen, ook ivm het trekgewicht.

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-23 19:37

Ibbel schreef:
Ik ben in het verleden ooit iemand tegengekomen met een mobiele winkel in ruitersportartikelen, die de hele 'inboedel' van die bus mobiel en modulair had gemaakt, de hele bups er in 3 of 4 delen uit kon rijden en dan een paardenvrachtwagentje over had.

Dit was dus vooral werkbus, en incidenteel paardentransport. En dat kon en mocht. Bus voldeed qua ventilatiemogelijkheden ed aan de eisen voor diertransport, maar was aan de buitenkant niet echt herkenbaar als zodanig.

Je zult wel de volle mep wegenbelasting moeten betalen, lijkt me, ondanks dat het (ook) veevervoer is (wat op 3-maandstarief mag).


Volle mep wegenbelasting vind ik niet zo erg. Dat moet ik anders ook.
Dit voorbeeld is eigenlijk exact wat ik bedoel. Was deze bus ook gekeurd als veetransport dat jij weet?

assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 19:39

Ibbel schreef:
Je zult wel de volle mep wegenbelasting moeten betalen, lijkt me, ondanks dat het (ook) veevervoer is (wat op 3-maandstarief mag).

Als ie op grijs kenteken staat en je vervoert niet bedrijfsmatig je paarden.... dan betaal je slecht het grijs kentekentarief. Dat scheelt flink in belasting.

Hou wel rekening met bijtelling. Je paardenvervoer is privé. Staat de bus zakelijk, dan zal er voor het privégebruik moeten worden bijgeteld.

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 19:40

Maar jij bedoelt een omgebouwde bestelbus?

Niet zo'n pasrdenwagentje op B rijbewijs die je nu zoveel ziet?

Dit bedoel jij?
En dat lijkt mij kleiner?

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 13-12-23 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Berichten: 49140
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 19:41

Ja, die bus was 'officieel'. Voldeed ook keurig aan de eisen voor hoogte, ventilatie, etc.
Zat een klep aan de zijkant is voor de paarden, die was uiteraard dicht als de wagen als winkel in bedrijf was, en de achterdeuren waren origineel, en die zaten dan weer dicht bij paardentransport - voor zover ik me herinner, want het is vrij lang geleden.

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-23 19:44

@assie ook dat is geen probleem, bijtelling heb ik momenteel ook ;-)

@DuoPenotti, zo'n bus heeft voorkeur vanwege de lage laadplank wat handig is met machines. Een 'echt' paardenwagentje kan evt. ook.

Maar als ik dus zo'n kant en klaar paardenwagentje koop, waar je dus kwarttarief voor betaalt, zou ik aan moeten geven dat ik er zakelijk mee rijdt en dus geen gebruik wil maken van het kwarttarief?

assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 19:48

Ja, dat moet je dan aangeven. Nu gaat het kwarttarief sowieso vervallen en wordt ook de korting voor paardenwagens aangepast.
Dus wellicht gewoon het mooiste om hem op grijs te laten zetten.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Paardenwagen ook als werkbus gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 20:29

Wat voor paard wil je erin zetten? Want met de Sprinter-modellen moet je de hoogte wel wat in de gaten houden.
Mijn E-pony (1.52m) past in een Sprinter; ik geloof dat we hem in een L2H2 hebben gezet om te testen. Maar hij kan dan niet echt lekker z’n hoofd optillen, dan stoot ie die. Met een verhoogd dak (zo’n opbouw) of een H3 zou het wel passen.
Gewicht is uiteraard wel een dingetje, maar daar heb je met C(E) geen last van.

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Re: Paardenwagen ook als werkbus gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-23 21:32

Ja klopt, hou ik in de gaten. Maar ik kan eventueel ook voor een C gaan. Moet vooral de regelgeving weten, en als de bus dan op veevervoer is gekeurd, hoe het dan zit met zakelijk/prive rijden.
Want van wat ik weet mag je met die paardenwagentjes niet prive rijden, dus alleen ritjes qua paard betreft.

Eclare

Berichten: 742
Geregistreerd: 11-06-08
Woonplaats: Hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 13:06

ApplePapple schreef:
Ja klopt, hou ik in de gaten. Maar ik kan eventueel ook voor een C gaan. Moet vooral de regelgeving weten, en als de bus dan op veevervoer is gekeurd, hoe het dan zit met zakelijk/prive rijden.
Want van wat ik weet mag je met die paardenwagentjes niet prive rijden, dus alleen ritjes qua paard betreft.


Waar je ook even naar moet kijken zou je opschalen naar C(/C1) is het gebruik van een tachograaf. Ik durf zo niet te zeggen of dat dan niet nodig is. Wat betreft verwijderbare of verplaatsbare tussenschotten is tegenwoordig veel mogelijk. Je zou b.v. contact op kunnen nemen met TVW in Dongen, deze maken zelf de inbouw ook naar wens en kunnen waarschijnlijk veel beter aangeven wat wel of niet mogelijk is. Die werken wel met de verhoogde opbouw busjes maar kunnen je vast info geven m.b.t. de inbouw. Ze verkopen ook losse chassis. Als je de bus op je bedrijf zou kopen en je houdt een kilometerverantwoording bij kun je er privé ook met paard mee rijden, zolang dit genoteerd is en belast kan worden. Als je ook een bedrijf hebt in de paarden zou je jezelf kunnen factureren voor huur b.v.

Jokonootje

Berichten: 4853
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Paardenwagen ook als werkbus gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 13:53

Waarom niet gewoon een werkbus en dan een trailer erachter?
mijn bus mag 2800 kg trekken en hang alles er zonder problemen achter.

Sterker nog mijn bus staat ook te koop hahaha