Aansprakelijkheids expert gezocht!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Equipro
Berichten: 399
Geregistreerd: 18-10-09

Aansprakelijkheids expert gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-23 15:44

Ik zal de situatie eerst even uiteen zetten;

Vanwege een dierenartsbezoek heb ik het paardenwagentje van een vriendin geleend.

Toen we bijna terug waren op stal was het schemerig, en op die weg werden/zijn net wegwerkzaamheden afgerond. Het is een weg parallel aan de snelweg, de maximum snelheid weet ik niet precies, maar ik ga uit van 60.

Uit tegemoetkomende richting, komt met hele grote snelheid een lijnbus.
Op een afstand van een meter of 60/100 van mij, rijdt hij nog over het midden van de weg, omdat hij net uit een flauwe bocht in de weg komt.

Op dat moment zeg ik nog tegen mijn passagier, "moet je hem nou zien!"
Ook zie ik dat er op afstand van 20 meter rechts nog 2 palen tegen de berm, en op het randje van de weg staan, die gebruikt worden/werden bij wegwerkzaamheden, die het mij niet mogelijk maakten om daar helemaal naar rechts te gaan.

Ik heb nog geremd, maar durfde/kon niet hard genoeg remmen om er voor nog tot stilstand te komen, omdat ik een paard in de wagen had.

Toen de bus passeerde klonk er een harde klap, en is de spiegel is er af gereden. Verder gelukkig geen schade.

De chauffeur moest door, want die had passagiers, en ik wilde het paard graag op stal hebben, dus ik heb alleen mijn gegevens op het schade formulier ingevuld. Niet die van de verzekering van het wagentje, daat dacht ik in de haast en stress niet aan, ook had ik geen gegevens can de chauffeur, maar wel even een foto gemaakt van zijn kentekenplaat, en de situatie ter plaatse.

Mijn vriending en de busmaatschappij zijn in contact gekomen.

Nu wijst de busmaatschappij de aansprakelijkheid af.
Volledig onterecht in mijn ogen. Maar misschien mis ik iets in de situatie waardoor het wel terecht is?

Ik ben in volle overtuiging dat dit enkel is gebeurd, omdat hij zo hard reed, bij als we bij een lagere snelheid hadden kunnen passeren, de spiegel ontzien had kunnen worden.

Voor de verzekering is het van belang dat ik het aan kan tonen, maar hoe dan? Er zat geen dashcam op de paardenwagen, en ik weet niet of lijnbussen dat, of een andere snelheidsregistratie aan boord hebben zoals bij vrachtwagens...

Van mezelf weet ik dat ik sowiezo onder de maximum snelheid reed van 60 km/u, en zeker omdat mijn paard die dag voor het eerst op het wagentje stond, ik echt heel voorzichtig reed, ook omdat ik er de volgende straat in moest.

De meeste buschauffeurs rijden als gekken, en deze lijkt er nog mee weg te komen ook...

Ik baal als een stekker, de vervangende spiegel kost 750,- en als het mijn schuld is heb ik er geen probleem mee om dat te vergoeden.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Aansprakelijkheids expert gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 15:54

Heeft je vriendin rechtsbijstand? Ik neem aan uit jouw verhaal dat het voertuig niet all-risk verzekerd is? Op het moment dat er wel sprake is van een all-risk verzekering of er is een rechtsbijstand dan kunnen zij de schade trachten te verhalen bij de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij.

Een aanrijding tussen twee tegemoetkomende voertuigen leidt regelmatig tot een discussie. Van belang zijn daarbij een volledig ingevuld schadeformulier, voorzijde en achterzijde, die door beide partijen ondertekend is (op de voorzijde, de achterzijde vul je zelf in). Wat in jouw voordeel kan pleiten is dat je een 'getuige' hebt. Jouw getuige is jouw medepassagier. Het feit dat deze jou kent is geen belemmerende factor.

Wat ik dus zou doen, naast het hele all-risk/rechtsbijstand verhaal, is vragen of jouw passagier het verhaal op papier wil zetten. Getuigeverklaringen zijn erg belangrijk in dit geval.

Celebi
Berichten: 3658
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 16:04

Geen idee hoe ze dit normaliter doen met jouw woord tegen de zijnde. Daarvoor zit ik niet genoeg in de verzekeringen.. Maar wat ik me bij dit verhaal vooral afvraag: hoe goed is dat vrachtwagentje verzekerd? Ook bij schade door andere bestuurders dan de eigenaar? Als de verzekering niet dekkend is bij dit type ongeval dan kan het misschien kloppen dat de verzekering niets uitkeert.

In principe is dit ook gewoon een ding tussen de twee verzekeraars. Leuk dat jouw vriendin en de buspartij in contact gekomen zijn en de buspartij nee zegt, maar de twee verzekeraars moeten dit onderling uitzoeken. Beide willen ze niet betalen dus zullen ze proberen uit te zoeken of de andere partij schuldig is zodat de schade de andere kant op valt.

Neem trouwens aan dat als er schade aan het vrachtwagentje is dat er ook schade aan de bus moet zijn. Eventueel lakschade.. Dat zou dan ook bij jullie kant vallen als jullie de 'schuldige partij' zijn.

Equipro
Berichten: 399
Geregistreerd: 18-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-23 16:06

De wagen is allrisk verzekerd gelukkig.

Maar zij had hem uitgeleend aan mij, en ik ben niet de regelmatige bestuurder, maakt dat nog uit?

De lijnbus had een barst in zijn spiegel

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 16:13

Equipro schreef:
De wagen is allrisk verzekerd gelukkig.

Maar zij had hem uitgeleend aan mij, en ik ben niet de regelmatige bestuurder, maakt dat nog uit?

De lijnbus had een barst in zijn spiegel


Nee het feit dat jij niet de regelmatige bestuurder bent maakt in dit geval niets uit.
Maar bijzonder dat ze aansprakelijkheid helemaal afgewezen hebben? Dat vind ik echt raar? Ook geen 50-50? Op basis waarvan hebben ze afgewezen dan?

little_birdy
Berichten: 12229
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 18:41

Waar reed jij op dat moment met je spiegel?
Was jij met volledige wagen op je eigen weghelft of stak je spiegel over de streep heen?
Bij dit soort schades is het eigenlijk altijd ieder voor zich omdat er niet bewezen kan worden wie zijn fout het is ,
Was er een middenstreep?

Equipro
Berichten: 399
Geregistreerd: 18-10-09

Re: Aansprakelijkheids expert gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-23 09:20

Ik reed volledig op mijn eigen weghelfd, maar de markering ontbreekt

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Aansprakelijkheids expert gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 09:59

Zover ik weet is een spiegel eraf altijd eigen "schuld". Omdat je nooit echt kan bewijzen wie er meer op de weghelft van de ander zat. En tenzij je getuigen hebt die kunnen verklaren dat de bus verkeerd zat, denk ik dat je je de moeite kunt besparen en jullie je verlies moeten nemen. Soms kun je via de sloop nog aan een goedkopere spiegel komen.
Als er rechtsbijstand is, kun je die nog inschakelen. Maar ik vrees dat je daar hetzelfde gaat horen.

Suzanne F.

Berichten: 49228
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Aansprakelijkheids expert gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 10:28

Maar als je al risk verzekerd bent dan wordt die spiegel altijd vergoed toch? Heeft alleen gevolgen voor je no claim.

Equipro
Berichten: 399
Geregistreerd: 18-10-09

Re: Aansprakelijkheids expert gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-23 10:57

ja klopt, dan gaat de premie omhoog toch?
En als ze de schade niet claimt blijft het gelijk.

Ik maak me er misschien ook te druk om...

Maartje1990

Berichten: 22283
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 11:01

De verzekering regelt dit toch altijd zelf?

Edit wat celebi zsgt in de 2e alinea