[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rex_Rolfo

Berichten: 5381
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 10:02

Dat hangt dus helemaal van combinatie trailer en hoogte trekhaak af. Onze trailer hangt perfect recht achter een 'lage' auto.

ikke

Berichten: 37578
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 10:43

Rex_Rolfo schreef:
Dat hangt dus helemaal van combinatie trailer en hoogte trekhaak af. Onze trailer hangt perfect recht achter een 'lage' auto.

Hier idem. Kwestie van een fatsoenlijke auto uitzoeken (en auto-leveling wil ook wel helpen).

Dees

Berichten: 18920
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 12:00

Bij personenauto altijd rechte trailers gehad. Ons Fiat Ducato busje was indertijd wel te hoog voor de anderhalf paard trailer - dat was wel heel vervelend.

Cowgirl

Berichten: 23746
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 19:29

Rex_Rolfo schreef:
Cowgirl schreef:
De mazda cx5 valt nog buiten budget maar ik ben de Kia Sportage(2010/11) tegengekomen en ben wel erg enthousiast.

Voorkeur voor een SUV? Want voor het trekken hoef je het niet te doen, een 'gewone' sedan/hatchback/stationwagen trekt net zo makkelijk als een hoge auto ;)


Ik heb wat issue's met mijn rug en daarom is een lage instap niet echt fijn. Vandaar mijn voorkeur voor een hoge auto.

Katootje7791
Berichten: 24
Geregistreerd: 06-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 10:30

Mag ik jullie vragen of en wat jullie ervaringen zijn met een BMW X1 x-drive voor een trailer? Auto mag 2000 kilo trekken en de x-drive is het systeem van BMW waarmee de allwheel drive automatisch wordt ingeschakeld zodra de auto dit nodig vindt. Je kunt het zelf dus niet in- en uitschakelen. De ervaringen die wij erover lezen zijn goed. Dit x-drive systeem lijkt obv ervaringen vlekkeloos te werken en bepaalt ook zelf hoeveel vermogen en naar de voor- en achterassen gaat. De verdeling is dus niet standaard 50/50, maar kan variëren tussen 10/90%. De auto heeft geen automatische hill-holder zoals Subaru dat bijv wel heeft. Auto is automaat.
Mijn ervaring is dat paardenmensen wat kritischer zijn, dus ik ben benieuwd of en welke ervaringen jullie met deze auto hebben. Is er één uit 2016 met 120.000 km op de teller. Komt trailer van 690 kilo met paard van 700 kilo achter.

Dank alvast voor de reactie(s)

LianB
Berichten: 75
Geregistreerd: 14-04-24

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 08:48

Lijk mij helemaal prima. De meeste 2w gedreven auto's doen het trouwens ook prima. Of ben je echt van planom offroad te gaan rijden? Hoe de presentaties daar van zijn durf ik niet te zeggen. Maar daarbij is bodem vrijheid en de juiste banden ook erg belangrijk.

ikke

Berichten: 37578
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 12:36

LianB schreef:
Lijk mij helemaal prima. De meeste 2w gedreven auto's doen het trouwens ook prima. Of ben je echt van plan om offroad te gaan rijden? Hoe de presentaties daar van zijn durf ik niet te zeggen. Maar daarbij is bodem vrijheid en de juiste banden ook erg belangrijk.

De X1 is ruk in het terrein om de doodsimpele reden dat ie onvoldoende bodemvrijheid en veel te veel plastic heeft. Dat breekt meteen af in het terrein.

Dan maken banden en elektronica niks meer uit, hoe nuttig dat op zich ook kan zijn in het terrein.

Voor de rest heeft een goed 4x4-systeem ook op de harde weg echt wel z'n toegevoegde waarde maar dat zien de meeste mensen niet.....

Katootje7791
Berichten: 24
Geregistreerd: 06-01-20

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 15:52

Nee, ben niet van plan om echt offroad te rijden (anders dan een keer de trailer uit een weiland te moeten trekken, uitgaande van niet al te grote modderbendes. Anders laten we dat een trekker doen). Maar ik woon in omgeving Arnhem (Noord) en heb met m'n oude Forester al heel erg het voordeel gemerkt van een 4x4 met gladheid op de op- en neergaande wegen en heuvels hier. En dat zonder trailer. Met trailer vind ik dat in deze omgeving helemaal prettig. Naast idd wat ikke zegt, dat het sowieso z'n meerwaarde heeft.

Katootje7791
Berichten: 24
Geregistreerd: 06-01-20

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 15:57

Ik vond de Forester waar we een proefrit in hebben gemaakt, die qua leeftijd, km's, prijsklasse en specificaties nagenoeg vergelijkbaar was met de X1, een stukje minder comfortabel rijden dan de x1. Op de gewone verharde weg dan hè. Ondanks dat ik wel echt een Forester-fan was, maar ondertussen toch overgestapt. Moet 'm nog uittesten met een volle trailer erachter, maar tot nu toe zeer tevreden. De echte proef moet dus nog komen: heuvel op en af met dik 700 kilo paard erachter

ikke

Berichten: 37578
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 18:00

Katootje7791 schreef:
Ik vond de Forester waar we een proefrit in hebben gemaakt, die qua leeftijd, km's, prijsklasse en specificaties nagenoeg vergelijkbaar was met de X1, een stukje minder comfortabel rijden dan de x1. Op de gewone verharde weg dan hè. Ondanks dat ik wel echt een Forester-fan was, maar ondertussen toch overgestapt. Moet 'm nog uittesten met een volle trailer erachter, maar tot nu toe zeer tevreden. De echte proef moet dus nog komen: heuvel op en af met dik 700 kilo paard erachter

Een oude Forester is ook niet helemaal dezelfde klasse als een X1 :D

Ik ben eigenlijk meer benieuwd naar z'n dorst met de trailer.
Ik kreeg van een ander bokker verbruikscijfers van een hybride door waar de oude Range Rover moeiteloos aan kon tippen.

Rex_Rolfo

Berichten: 5381
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 18:09

Katootje7791 schreef:
Nee, ben niet van plan om echt offroad te rijden (anders dan een keer de trailer uit een weiland te moeten trekken,

Dan kan 4wd inderdaad het verschil maken tussen wegrijden en vast komen zitten.

Als het kritisch is scheelt het al veel als je met lege trailer van het weiland kunt rijden en de mogelijkheid hebt om pas op harde ondergrond knollie te laden.

Katootje7791
Berichten: 24
Geregistreerd: 06-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 20:24

ikke schreef:
Een oude Forester is ook niet helemaal dezelfde klasse als een X1 :D

Ik ben eigenlijk meer benieuwd naar z'n dorst met de trailer.
Ik kreeg van een ander bokker verbruikscijfers van een hybride door waar de oude Range Rover moeiteloos aan kon tippen.


De vergelijking met de x1 was dan ook met een vergelijkbare 'nieuwe' Forester, obv een proefrit. Mijn eigen jarenlange ervaring met een Forester was met een oudje. Dus de 'nieuwe' Forester vergeleken met de 'nieuwe' x1 en dan vind ik persoonlijk de x1 fijner en comfortabeler. En luxer. Maar goed, allemaal in feite subjectieve zaken.

Het verbruik met trailer ga ik zeker bekijken. Ben ik ook heel benieuwd naar. Ons verbruik nu is ook niet helemaal representatief voor onze standaard rijstijl en -verbruik. Nu nog even veel te leuk om het gas in te trappen haha. Mssn is het verbruik met trailer wel lager dan nu zonder (dat zou wel ernstig zijn zeg....)

Hutcherson

Berichten: 7363
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 21:44

_Noah schreef:
Goedenavond ,
Vervolg op mijn zoektocht naar Mazda cx5, kosten Max 15.000 (mijn auto inruilen voor 5, dus kosten voor mij max 10k). Bouwjaar 2012 of nieuwer. Afgelopen 3 dagen 6 Mazda’s gereden, hele land doorgereden.
Heb ik iets gemist afgelopen jaren, maar auto’s gaan als broodjes kaas over de toonbank. En ik ben niet het type die graag 10k betaald voor een broodje kaas. Ik maak dan ook meestal geen vrienden met autohandelaren en een dame met haar op de tanden werken ze snel de deur uit. :wave:
Natuurlijk kan ik geen nieuwe auto verwachten voor deze prijs, maar loshangende bumpers, losse / trillende versnellingspoken, uitgedroogde banden, achterbank die los zit, lopen sjoemelen met de km stand (slijtage aan de hand van kmer stand die niet klopt). Wanneer ik dan vraag of bij aflevering de boel in orde gemaakt kan worden, kan dit tegen €600 afleverkosten.
Ik heb ze allemaal laten staan.
Veiligheid is voor mij prio dat ik met kids en paard veilig de weg op kan.

Mocht iemand een goede dealer weten of aankoop tips. Dit gaat anders een lange zoektocht worden vrees ik.

Heb recent ook n mazda cx5 gekocht welliswaar uit 2020 en hogere prijsklasse. Ik ben bij twee bedrijven geweest en gek genoeg had ik een fijner gevoel bij het eerste bedrijf (seoseka autobedrijf). Die heeft heel veel mazdas staan en ik vond hem heel down to earth en rustig. Geen gladde verkoopdingen ofzo. Maar uiteindelijk heb ik daar een hele luxe variant gereden die echt een overkill was van wat ik zocht en dus ook paar duizend euro duurder...onnodig.
Uiteindelijk luxury variant met iets minder toeters en belldn gekocht bij een vent die echt wel een paar rare reviews had (ook veel meer positieve hoor!) maar daar heb ik uiteindelijk gekocht. Fijn contacf verder maar toch die eerste man was gewoon echt chill.