[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 09:36

xMyrth schreef:
De gewichten en regels voor het trekken met een B-rijbewijs begrijp ik en vind ik heel duidelijk.
Ik vind het minder duidelijk worden met BE en dat heb ik... Wie o wie kan me helpen, op stal levert het een hoop discussie op.

Er is een caddy, die mag 1500 kg trekken.
Er is een 2-paards trailer, die mag maximaal 2000 kg laden. Leeg is de trailer 750kg.

Bij ons op stal zijn er mensen die zeggen: Met een BE-rijbewijs mag deze Caddy de trailer sowieso niet trekken want 2000kg is te zwaar voor de maximale 1500kg.

Ik had contact gezocht met het RDW en die medeweker zegt: Met een BE-rijbewijs mag deze Caddy deze trailer trekken, zo lang je hem niet zwaarder laad dan 1500 kg. Het gaat om het daadwerkelijk geladen gewicht.

Vervolgens hoor ik dan ook weer terug van mensen dat die medewerker van het RDW het fout heeft gezegd... Dus er is ook geen vertrouwen in dat antwoord... Wie o wie weet er meer van en heeft een betrouwbare bronvermelding? :=

Het is met B-E juist heel simpel: de aanhanger mag, inkl werkelijke lading, niet meer wegen dan wat de auto mag trekken. De rest van alle getallen kun je negeren.

De RDW-medewerker heeft het juist en dat mag je ook verwachten van de RDW maar die maakt ook weleens een fout (goh, het zijn net mensen) maar vaker wordt het gewoon verkeerd begrepen oor de ontvanger.

Voor de regels kijk je bij Artikel 15 van het reglement rijbewijzen en dan speciaal lid k, daar staat E beschreven.

xMyrth

Berichten: 2800
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 09:40

Dankjewel voor je info, ikke!
Ik dacht ook dat ik gelijk had, daarom had ik contact gezocht met het RDW... vervolgens werd ik nog steeds niet geloofd, want inderdaad iedereen kan wel eens een foutje maken :')

Fijn om even bevestiging te hebben, maar ook fijn om een link te hebben zodat ik het kan aantonen hahaha. Al moet ik zeggen dat ik dat artikel nog steeds lastig omschreven vind :+

Dees

Berichten: 18916
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 10:00

Je stadgenoten baseren zich op verouderde kennis. 20 jaar geleden hadden ze gelijk. Sinds een aantal jaren is het zoals de RDW uitlegt.

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 10:11

Zonder BE mag je er alleen mee rijden als je het gewicht van de trailer omlaag zet op kenteken.

Het gewicht van de auto + gewicht van de trailer mogen dan totaal niet boven de 3500 kilo komen en het gewicht van je trailer moet dan onder de 1500 kilo van het trekgewicht van de auto blijven.

Bijvoorbeeld mijn auto
1700 trekgewicht
Max gewicht auto 1.892
Beperking is 3.500 kilo voor geen BE
3500-1892 =1.608 kilo
Dus mijn trailer is op papier terug gezet naar 1.600 kilo zodat ik zonder BE met de combinatie mag rijden.

Denk dat je stalgenoten die regels door elkaar halen..

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 10:24

MarjanB schreef:
Zonder BE mag je er alleen mee rijden als je het gewicht van de trailer omlaag zet op kenteken.

Het gewicht van de auto + gewicht van de trailer mogen dan totaal niet boven de 3500 kilo komen en het gewicht van je trailer moet dan onder de 1500 kilo van het trekgewicht van de auto blijven.

Bijvoorbeeld mijn auto
1700 trekgewicht
Max gewicht auto 1.892
Beperking is 3.500 kilo voor geen BE
3500-1892 =1.608 kilo
Dus mijn trailer is op papier terug gezet naar 1.600 kilo zodat ik zonder BE met de combinatie mag rijden.

Denk dat je stalgenoten die regels door elkaar halen..

Nee hoor dat van die 3500 kilo is altijd al zo geweest. Dat wat Dees zegt is waar, ik had dat tot enkele jaren geleden ook in mijn hoofd.

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 13:50

pillow schreef:
MarjanB schreef:
Zonder BE mag je er alleen mee rijden als je het gewicht van de trailer omlaag zet op kenteken.

Het gewicht van de auto + gewicht van de trailer mogen dan totaal niet boven de 3500 kilo komen en het gewicht van je trailer moet dan onder de 1500 kilo van het trekgewicht van de auto blijven.

Bijvoorbeeld mijn auto
1700 trekgewicht
Max gewicht auto 1.892
Beperking is 3.500 kilo voor geen BE
3500-1892 =1.608 kilo
Dus mijn trailer is op papier terug gezet naar 1.600 kilo zodat ik zonder BE met de combinatie mag rijden.

Denk dat je stalgenoten die regels door elkaar halen..

Nee hoor dat van die 3500 kilo is altijd al zo geweest. Dat wat Dees zegt is waar, ik had dat tot enkele jaren geleden ook in mijn hoofd.

Die 3500kg-regel bestaat inderdaad vanaf de eerste wijziging in 1984 voor B-rijbewijs.


Dees schreef:
Je stadgenoten baseren zich op verouderde kennis. 20 jaar geleden hadden ze gelijk. Sinds een aantal jaren is het zoals de RDW uitlegt.

Voor zover ik weet heeft die regel nooit bestaan (in NL!) dat de auto het TMM van de trailer moet kunnen trekken, ook 20 jaar geleden niet. Ik heb dat nooit terug kunnen vinden; niet in de wet en ook niet in oude borchures die ik eens terug vond bij een verhuizing.

De regel is wel altijd geweest dat, naast alle andere regels, de auto het daadwerkelijk gewicht van de trailer (leeggewicht plus lading) moet kunnen en mogen trekken.

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 14:34

Ik ben langzaam aan het uitkijken naar een auto die wat meer dan trekken dan mijn huidige en wat jonger model met minder kilometers (deze mag 1300).
Mijn auto wordt 21 dit jaar, heeft bijna 2,5 ton gelopen en vorig jaar vrij veel gekost aan onderhoud.

Ik kom vooral veel Peugeot en Citroën tegen. Waarvan de Peogeot 308 en 3008, en de Citroen C4.

Een stalgenootje rijdt met veel plezier die laatste auto ook met trailer.

Dan kom ik nog een keer de Suzuki Grand Vitara tegen, maar dat waren tweezitters en erg kleine kofferbak. Met de gedachte dat we in de toekomst een Duitse Herder krijgen vind ik dat niet zo praktisch. :')

En een Mitsubishi Outlander, maar die vind ik wel heftig in het verbruik. :')

Ik vind de Peugeot 3008 werkelijk een mooie auto om te zien, maar ik ben in het verleden een beetje bang gemaakt met Franse auto's. :o
Maar deze trekt mij vooralsnog wel het meeste. Auto's zijn gemiddeld van rond 2010 dan, met ongeveer 1.5 ton op de teller.

Ik ga in de zomermaanden gemiddeld 1x per week met de trailer op pad, maar vooral stukjes van 10 minuten tot max een half uur enkele reis. In de wintermaanden is dit zo'n 2x per maand.

Mijn vriend heeft een prachtige Opel Insignia staan die genoeg mag trekken, maar die is nogal veel van huis en wil in die gevallen zelf ook gewoon een wat jonger alternatief hebben staan.

Iemand ervaringen met deze auto?

kimwilliam

Berichten: 1167
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 14:35

weten jullie hoe het zit met de berekening voor B rijbewijs rijden met trailer?

paardentrailer leeg: 620 kg
toegestane max massa : 1600 kg

auto
massa rijklaar: 1348 kg
massa ledig voertuig: 1248 kg
toegestane max massa voertuig: 1938 kg
maximum samenstel massa: 2986

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 14:40

@Kaitlyn, ik. Mijn ouders hadden er destijds eentje (op benzine, een 1.6) en die heb ik een aantal keren geleend. Voor kleine stukjes voldoet 'ie zeker, en al helemaal als je niet tegen het max. trekgewicht aan zit. Ik vond 'm met heuvels en fiks tegenwind op de snelweg wel tegenvallen.

LoveBodin

Berichten: 4355
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 14:44

Kaitlynn, wat bedoel je met wat meer? Is 1500 voldoende? Of zoek je meer dan dat?


Kimwilliam: B-rijbewijs moeten TMM Trailer + TMM auto onder de 3500 kg liggen.
TMM auto: 1938kg
TMM Trailer: 1600kg
Samen 3538kg, dat is meer dan 3500kg dus dat mag niet.
Terugkeuren van auto of trailer met 40kg zou voldoende moeten zijn. Als je dat doet, mag je wel met B-rijbewijs rijden.
Let wel, je auto mag niet volledig beladen zijn en volledige last trekken, wat dan kom je boven die 2986kg max samenstel uit.
Edit: wat mag die auto eigenlijk trekken? Want die max samengestel is wel heel erg laag, die ligt vaak op of iets onder het trekgewicht van de auto.
Laatst bijgewerkt door LoveBodin op 31-01-24 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 14:45

kimwilliam schreef:
weten jullie hoe het zit met de berekening voor B rijbewijs rijden met trailer?

paardentrailer leeg: 620 kg
toegestane max massa : 1600 kg

auto
massa rijklaar: 1348 kg
massa ledig voertuig: 1248 kg
toegestane max massa voertuig: 1938 kg
maximum samenstel massa: 2986


Zie mijn post hierboven ergens ;)

Dees

Berichten: 18916
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 15:05

ikke schreef:
Dees schreef:
Je stadgenoten baseren zich op verouderde kennis. 20 jaar geleden hadden ze gelijk. Sinds een aantal jaren is het zoals de RDW uitlegt.

Voor zover ik weet heeft die regel nooit bestaan (in NL!) dat de auto het TMM van de trailer moet kunnen trekken, ook 20 jaar geleden niet. Ik heb dat nooit terug kunnen vinden; niet in de wet en ook niet in oude borchures die ik eens terug vond bij een verhuizing.

De regel is wel altijd geweest dat, naast alle andere regels, de auto het daadwerkelijk gewicht van de trailer (leeggewicht plus lading) moet kunnen en mogen trekken.


Muggezifter.

Dat gezegd hebbende: toen ik plm 20 jaar geleden bij E achter B haalde, is mij geleerd dat wanneer de auto 1.600 kg mag trekken, er géén aanhangwagen met 2.000kg op het kentekengewicht achter mag hangen. Dus niet uitgaan van wat iets feitelijk weegt, maar uitgaan van de kentekengewichten. Daar heb ik examen op moeten doen. En laat die theorie nou net zijn wat die stalgenoten ook beweerden. Zo zat het 20 jaar geleden. Nu is het anders. Daar kwam ik een paar jaar geleden ook toevallig achter.

Maar controletechnisch vind ik die versoepeling echt een slechte zaak. Een te zware aanhanger is gewoon echt gevaarlijk op de weg, dus je zou toch willen dat de politie eea in 1 oogopslag kan beoordelen, ipv telkens in discussie te hoeven gaan of erger nog, naar een weegbrug te moeten.

LoveBodin

Berichten: 4355
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 15:16

@Dees, maar dan keuren mensen toch gewoon terug en heb je nog steeds hetzelfde probleem?
Als je dan weet dat je aanhanger 1400kg mag wegen omdat de auto dat mag trekken, dan kun je 'm gewoon terugkeuren. En heb je nog steeds hetzelfde issue met overbeladen en oom agent kan nog steeds niet inschatten wat er in de aanhanger ligt.

Dees

Berichten: 18916
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 15:33

Terugkeuren kon toen ook niet. Maar daarom zullen ze al die regels wel hebben aangepast....
Het is er iig niet simpeler op geworden.

Vroeger (oma vertelt) had je ook gewoon domweg E achter B nodig als je met een grote aanhanger de weg op wilde.
Zou vandaag ook weer zo moeten zijn.

LoveBodin

Berichten: 4355
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 15:41

Dees schreef:
Terugkeuren kon toen ook niet. Maar daarom zullen ze al die regels wel hebben aangepast....
Het is er iig niet simpeler op geworden.

Vroeger (oma vertelt) had je ook gewoon domweg E achter B nodig als je met een grote aanhanger de weg op wilde.
Zou vandaag ook weer zo moeten zijn.


Maar vroeger kreeg je E achter B ook bij een pakje boter erbij (gewoon gratis bij je B-rijbewijs).
Ik heb, voordat ik mijn E-rijbewijs had, altijd de auto+aanhanger van mijn ouders achteruitgereden en gedraaid als dat nodig was.. Zij hebben beide een E-rijbewijs, en hoewel mijn moeder vroeger echt primja achteruit kon rijden met trailers was ze dat na 20 jaar toch wel verleerd blijkbaar.

Je kunt de regels gewoon niet waterdicht krijgen en mensen die eigenlijk de weg niet op zouden moeten gaan dat toch wel.

Dees

Berichten: 18916
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 15:44

Maar een VW Caddy met een 2-paards erachter, dat valt imo nog altijd op. "Dah hoort nie".
Ik blijf het een onlogische combinatie vinden, al mag het in theorie wel.

LoveBodin

Berichten: 4355
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 15:49

Dees schreef:
Maar een VW Caddy met een 2-paards erachter, dat valt imo nog altijd op. "Dah hoort nie".
Ik blijf het een onlogische combinatie vinden, al mag het in theorie wel.


Eens hoor.
Daarom hebben wij nu ook een auto die onze 1.5 paards makkelijk kan trekken. En dat was ook wel fijn toen we naar de Eifel gingen, hij had echt genoeg power (Volvo V40, dus niet eens een gigantische auto).

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 16:06

Hilli schreef:
@Kaitlyn, ik. Mijn ouders hadden er destijds eentje (op benzine, een 1.6) en die heb ik een aantal keren geleend. Voor kleine stukjes voldoet 'ie zeker, en al helemaal als je niet tegen het max. trekgewicht aan zit. Ik vond 'm met heuvels en fiks tegenwind op de snelweg wel tegenvallen.


Oké dat klinkt wel positief. Ik woon in Gelderland, dus erg veel heuvels heb ik hier niet. En met echt veel wind ga ik sowieso liever niet met de trailer de weg op, tenzij noodgevallen. Maar mocht het dan echt heftig zijn dan kan ik altijd kijken of ik de Insignia van mijn vriend kan meenemen, of de V90 van mijn vader. :j
Dit zijn inderdaad ook 1.6 benzine modellen (de Peugeot dan).


LoveBodin schreef:
Kaitlynn, wat bedoel je met wat meer? Is 1500 voldoende? Of zoek je meer dan dat?


Oh sorry dat heb ik misschien niet goed geformuleerd, 1500 kilo is ruim voldoende. Mijn trailer mag geladen 1300 kg wegen, en met mijn huidige auto (Toyota Corolla 1.6) is dat ook het maximum trekgewicht. Zou liever gewoon wat meer marge hebben als ik toch uitkijk naar een andere auto, ondanks dat ik echt nog nooit problemen heb gehad met de trailer trekken met deze auto. Stukje heuvel op moet ie er wel aan trekken, maar is ook een kwestie van handigheid in je rijden en wat hoger in de toeren laten komen op dat moment.

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 16:21

Dees schreef:
ikke schreef:
Voor zover ik weet heeft die regel nooit bestaan (in NL!) dat de auto het TMM van de trailer moet kunnen trekken, ook 20 jaar geleden niet. Ik heb dat nooit terug kunnen vinden; niet in de wet en ook niet in oude borchures die ik eens terug vond bij een verhuizing.

De regel is wel altijd geweest dat, naast alle andere regels, de auto het daadwerkelijk gewicht van de trailer (leeggewicht plus lading) moet kunnen en mogen trekken.


Muggezifter.

Dat gezegd hebbende: toen ik plm 20 jaar geleden bij E achter B haalde, is mij geleerd dat wanneer de auto 1.600 kg mag trekken, er géén aanhangwagen met 2.000kg op het kentekengewicht achter mag hangen. Dus niet uitgaan van wat iets feitelijk weegt, maar uitgaan van de kentekengewichten. Daar heb ik examen op moeten doen. En laat die theorie nou net zijn wat die stalgenoten ook beweerden. Zo zat het 20 jaar geleden. Nu is het anders. Daar kwam ik een paar jaar geleden ook toevallig achter.

Maar controletechnisch vind ik die versoepeling echt een slechte zaak. Een te zware aanhanger is gewoon echt gevaarlijk op de weg, dus je zou toch willen dat de politie eea in 1 oogopslag kan beoordelen, ipv telkens in discussie te hoeven gaan of erger nog, naar een weegbrug te moeten.

Je kan dat muggezifterij noemen, best, maar de regel dat de auto het MTM van de aanhanger moet kunnen en mogen trekken heeft in NL nooit bestaan.
Wanneer heb jij je E gehaald? Dat kun je namelijk terug zoeken in de wettekst.

Het verschil zit 'm erin dat het hele "geneuzel" rondom gewichten zich, wettelijk gezien, afspeelt in art 15 van het reglement rijbewijzen en wat een auto mag trekken wordt bepaalt in art 5.18 van de regeling voertuigen.

Dees

Berichten: 18916
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 18:03

Vind je het heel vervelend als ik voor deze totaal niet relevante wellus-nietus geen moeite ga doen?
Je zou ook gewoon eens iets kunnen aannemen, he?

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 19:07

Het was wel degelijk zo dat een auto een maximum had aan het MTM dat hij mocht trekken. Ik ben 30 jaar geleden met een Renault 19 met een 1,5 paards (teruggekeerd naar 1200kg) met daarin 1 paard aangehouden omdat de politie twijfelde aan het gewicht. De auto mocht 1400 trekken maar zijn eigen gewicht was net boven de 1200 kg.
Alles nagekeken en het mocht net. Terwijl ik alle rijbewijzen heb dus daar had het niks mee te maken. Toen mocht je ook zonder E rijden als het gewicht vd auto maar hoger was als dat wat er achter hing. Mijn pensionklant zonder E reed met mijn auto (toen een NissanXtrail) omdat het met haar Ford niet mocht. Wel om de trekkracht maar niet vanwege zijn eigen gewicht. Toen heeft ze E gehaald en werden de regels weer veranderd want toen mocht het ineens weer wel.

Miriam91

Berichten: 2840
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 20:47

Wij hebben een DS 5 die 1400 kg mag trekken. Er ligt een combinatie achter die 1350 weegt. Tijdens het rijden trekt ie het prima, maar meestal krijg ik op de terugweg of de volgende dag melding van service. Soms is dit niks, maar laatst zat een van de injectoren verstopt. De garage adviseert 98 te gaan tanken om de motor schoner te houden en de tank niet meer ver leeg te rijden. Verder denken zij niet dat het door de trailer komt. Toch is het wel frappant dat het vrijwel na elk trailer ritje is. Heeft iemand hier wel eens van gehoord?

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 20:59

Miriam91 schreef:
Toch is het wel frappant dat het vrijwel na elk trailer ritje is. Heeft iemand hier wel eens van gehoord?

Hoeveel toeren laat je de auto draaien? Dat moet met trailer altijd iets hoger liggen dan zonder. Zo zet ik de onze met trailer nooit in z'n zes. Die laat ik lekker in vijf staan en wat meer toeren draaien.

Met de fiets trap je in een kleinere versnelling ook makkelijker een viaduct omhoog dan op de grote molen ;)

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 21:56

Rex_Rolfo schreef:
Miriam91 schreef:
Toch is het wel frappant dat het vrijwel na elk trailer ritje is. Heeft iemand hier wel eens van gehoord?

Hoeveel toeren laat je de auto draaien? Dat moet met trailer altijd iets hoger liggen dan zonder. Zo zet ik de onze met trailer nooit in z'n zes. Die laat ik lekker in vijf staan en wat meer toeren draaien.

Met de fiets trap je in een kleinere versnelling ook makkelijker een viaduct omhoog dan op de grote molen ;)

Als de injectoren verstopt zitten maakt hij idd te weinig toeren. Je rijd waarschijnlijk te voorzichtig. Ik heb een automaat en die "schakelt" met aanhanger op een veel hoger toerental dan normaal.

tienus63

Berichten: 12080
Geregistreerd: 09-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 22:33

Dat wil de overheid graag, zuinig rijden, vlot overschakelen.
En om maar te zwijgen over de eco modus, ad blue bij diesels en stop/start-systemen.
Diesels die weinig in de hoge toeren rijden, moeten en masse nieuwe roetfilters.