[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 23:02

Ik heb inderdaad ook altijd geleerd om pas later te gaan schakelen met de trailer erachter. :j
Dan maar wat minder zuinig

Miriam91

Berichten: 2840
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 23:06

Ik heb een automaat en hij schakelt wel wat later over dan zonder aanhanger maar ik kan eens proberen om handgeschakeld te rijden om het nog wat langer op te rekken. Ik rijd inderdaad heel voorzichtig, zo is het mij aangeleerd als je een dier achterin hebt. Goed voor het dier, maar minder goed voor de auto dus :o. Bedankt voor het meedenken!

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 23:12

Niet als een gek tekeer gaan nu hè? :')
Ja je moet voorzichtig zijn, maar je mag je auto wel hoger in toeren laten komen. Daar merken die paarden niks van. :))

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 08:33

Hier gaat de auto ook zelf in aanhanger modus. Werkt prima, heb 160pk en hij trekt t makkelijk ook als ik aan de kilo’s zit.

Roulette_
Berichten: 1062
Geregistreerd: 15-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 08:57

Miriam91 schreef:
Wij hebben een DS 5 die 1400 kg mag trekken. Er ligt een combinatie achter die 1350 weegt. Tijdens het rijden trekt ie het prima, maar meestal krijg ik op de terugweg of de volgende dag melding van service. Soms is dit niks, maar laatst zat een van de injectoren verstopt. De garage adviseert 98 te gaan tanken om de motor schoner te houden en de tank niet meer ver leeg te rijden. Verder denken zij niet dat het door de trailer komt. Toch is het wel frappant dat het vrijwel na elk trailer ritje is. Heeft iemand hier wel eens van gehoord?


Wat vreemd, ik heb dezelfde combinatie als jij (DS 5 met 1350 kg erachter) en heb dit nog nooit gehad. Wat voor storing geeft de auto aan?

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 09:45

Roulette_ schreef:
Wat vreemd, ik heb dezelfde combinatie als jij (DS 5 met 1350 kg erachter) en heb dit nog nooit gehad. Wat voor storing geeft de auto aan?

Heb je ook hetzelfde motorblok? Wanneer schakel je op met de trailer er achter?



Kaitlyn schreef:
Ik heb inderdaad ook altijd geleerd om pas later te gaan schakelen met de trailer erachter. :j
Dan maar wat minder zuinig

Ik heb er wel eens op gelet, in de zes -met dus eigenlijk net te weinig toeren- was het verbruik gelijk aan rijden in de vijfde versnelling.


Opschakelen heeft pas zin als de motor kracht over heeft, dan wordt ie zuiniger bij lager toerental. Om weer het vergelijk met de fiets te maken: als je op een windstille dag op een vlak stuk in de één gaat fietsen trap je je helemaal ongans maar snel gaat het niet. Zet de fiets in een hogere versnelling en je gaat sneller terwijl je minder moe wordt.

Roulette_
Berichten: 1062
Geregistreerd: 15-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 10:20

Rex_Rolfo schreef:
Roulette_ schreef:
Wat vreemd, ik heb dezelfde combinatie als jij (DS 5 met 1350 kg erachter) en heb dit nog nooit gehad. Wat voor storing geeft de auto aan?

Heb je ook hetzelfde motorblok? Wanneer schakel je op met de trailer er achter?


Heel nieuwsgierig waar jij überhaupt hebt zien staan wat voor motorblok erin zit?
DS5 werd alleen gemaakt tussen 2015 en 2018, ondanks dat er verschillende uitvoeringen zijn (en dus niet exact hetzelfde motorblok), is het niet een VW polo die al sinds mensenheugenis op de weg rijdt en waarbij een aantal jaar verschil in bouwjaar een compleet andere auto oplevert.

Om je andere vraag te beantwoorden: ik schakel met de trailer erachter inderdaad ook later op.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 11:14

Roulette_ schreef:
Heel nieuwsgierig waar jij überhaupt hebt zien staan wat voor motorblok erin zit?

Niet, vandaar ook het vraagteken ;)

In dit geval gaat het om een probleem met een motorblok. In welke auto die ligt is minder van belang dan het type of zelfs modelcode van de motor.

In een extremer geval ben je een 1.2 benzine aan het vergelijken met een 2 liter diesel. Zal bij een DS5 niet zo zijn maar bij b.v. een Golf of Focus heb je erg uiteenlopende motorblokken.

Buxy

Berichten: 2309
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Beltrum

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 11:28

Ik ga ook even mee lezen als jullie het goed vinden.
Wij zoeken ook een auto om voor de trailer te zetten, trekgewicht minimaal 1500 kilo wat ons betreft.

Miriam91

Berichten: 2840
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 13:20

Kaitlyn schreef:
Niet als een gek tekeer gaan nu hè? :')
Ja je moet voorzichtig zijn, maar je mag je auto wel hoger in toeren laten komen. Daar merken die paarden niks van. :))

Haha paard weet niet wat hem overkomt de volgende keer :')

@Roulette: hij geeft melding service. Soms gaat dat vanzelf weer weg. Maar laatst dus een verstopte injector waardoor we met maximaal 30 km/h naar de garage konden rijden omdat hij dan in een soort veiligheidsmodus gaat. Ben bang dat dat een keer gebeurd met de trailer erachter en dan sta ik mooi te kijken.

Volgens mij hebben we een 1.6 benzine

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 14:28

Miriam91 schreef:
Kaitlyn schreef:
Niet als een gek tekeer gaan nu hè? :')
Ja je moet voorzichtig zijn, maar je mag je auto wel hoger in toeren laten komen. Daar merken die paarden niks van. :))

Haha paard weet niet wat hem overkomt de volgende keer :')

@Roulette: hij geeft melding service. Soms gaat dat vanzelf weer weg. Maar laatst dus een verstopte injector waardoor we met maximaal 30 km/h naar de garage konden rijden omdat hij dan in een soort veiligheidsmodus gaat. Ben bang dat dat een keer gebeurd met de trailer erachter en dan sta ik mooi te kijken.

Volgens mij hebben we een 1.6 benzine


Van voor naar achter en van links naar rechts :)ddd

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 19:42


Aatrox
Berichten: 364
Geregistreerd: 28-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 06:19

MarjanB schreef:
Hier gaat de auto ook zelf in aanhanger modus. Werkt prima, heb 160pk en hij trekt t makkelijk ook als ik aan de kilo’s zit.


Heb ik volgens mij ook, maar als ik eenmaal op de snelweg rijd gaat hij rustig 90 op 1100-1200 touren rijden. Maar trekken we op gooit die hem ook rustig even naar 2000-2500 toe.

Heerlijk een automaat met genoeg vermogen (koppel) en die zelf niet op tijd terug schakelt als we een heuveltje is opgaan of optrekken.

ikke

Berichten: 37549
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 11:13

Aatrox schreef:
MarjanB schreef:
Hier gaat de auto ook zelf in aanhanger modus. Werkt prima, heb 160pk en hij trekt t makkelijk ook als ik aan de kilo’s zit.


Heb ik volgens mij ook, maar als ik eenmaal op de snelweg rijd gaat hij rustig 90 op 1100-1200 touren rijden. Maar trekken we op gooit die hem ook rustig even naar 2000-2500 toe.

Heerlijk een automaat met genoeg vermogen (koppel) en die zelf niet op tijd terug schakelt als we een heuveltje is opgaan of optrekken.

Heb je een Diesel of benzine?
Diesels kunnen nog wel wat hebben maar een benzine op 1200 toeren met een aanhanger is een no-go.
Begin in dat geval maar alvast te sparen voor een revisie.....

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 15:46

ikke schreef:
Heb je een Diesel of benzine?
Diesels kunnen nog wel wat hebben maar een benzine op 1200 toeren met een aanhanger is een no-go.
Begin in dat geval maar alvast te sparen voor een revisie.....

Dat lijkt me nogal onzin. Het is een automaat dus die zal het wel goed "aanvoelen". De mijne doet dat ook, niet helemaal op 1200 iets hoger denk ik, maar hij loopt met 90 op de snelweg heel rustig.

Aatrox
Berichten: 364
Geregistreerd: 28-12-19

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 16:05

Ik heb een heerlijke diesel met 630 koppel die gewoon als ik stabiel op de 90 zit rustig terug schakelt, gaan we iets omhoog schakelt die weer bij. Rijd perfect, niks mis met mijn motorblok hoor :-).

ikke

Berichten: 37549
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 16:48

Aatrox schreef:
Ik heb een heerlijke diesel met 630 koppel die gewoon als ik stabiel op de 90 zit rustig terug schakelt, gaan we iets omhoog schakelt die weer bij. Rijd perfect, niks mis met mijn motorblok hoor :-).

Nou, nee, 1200 toeren aan 90km/h dat is gewoon te weinig. Daar loopt je motor op stuk. Niet de eerste 10.000km maar de 4 ton ga je daar niet mee halen.

Zelfs de vrachtwagen wil daar niet aan; die doet het ook pas bij 1400 toeren. Daaronder hoor en voel je de motor protesteren en dan heb je het over 200+pk en 1000Nm uit 5,9liter inhoud op 6 cilinders bij 8 ton leeg.


pillow schreef:
ikke schreef:
Heb je een Diesel of benzine?
Diesels kunnen nog wel wat hebben maar een benzine op 1200 toeren met een aanhanger is een no-go.
Begin in dat geval maar alvast te sparen voor een revisie.....

Dat lijkt me nogal onzin. Het is een automaat dus die zal het wel goed "aanvoelen". De mijne doet dat ook, niet helemaal op 1200 iets hoger denk ik, maar hij loopt met 90 op de snelweg heel rustig.

Dat zegt helemaal niks. De Range Rover doet het ook op de automaat maar ik voel aan alles dat ie dan eigenlijk te laag in 'n toeren loopt. Dat merk ik aan het verbruik, ik voel het en ik hoor het.
Blokkeer ik de laatste stand (dat hij daar niet naar toe schakelt) loopt ie iets meer toeren, wordt veel stiller en reageert eenvoudiger op een hellinkje.

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 16:55

Hier gaat ie dacht ik niet lager dan 2000 toeren zonder aanhanger. (Op de snelweg ook) maar rijd ook eigenlijk wel een beetje vlotter dan andere mensen vaak :+

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 18:59

Ik zet 'm ook handmatig in 5, ondanks dat ie zelf naar 6 door zou schakelen. Is voor z'n eigen bestwil :+

Aatrox
Berichten: 364
Geregistreerd: 28-12-19

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 21:29

Hij zet hem in zijn 8, heeft de 4 ton inmiddels al gehaald. Rijd er al zeker 1,5ton zo mee rond zonder zelf te schakelen, heerlijke auto. Beetje onzin dus, hoeft niet altijd zo te zijn ;-).

Miriam91

Berichten: 2840
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 22:21

Vandaag eens opgelet, maar onze auto zou dus gerust 1200 toeren rijden met de aanhanger erachter als ik hem zelf laat kiezen. Daarom vandaag handmatig geschakeld en elke keer hoger in toeren gelaten en pas later overgeschakeld. Vooralsnog geen service melding dus hopelijk is dit de motor beter bevallen

Rosje8
Berichten: 292
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 13:12

Hier oriënterende naar een andere trekauto.
Nu een v50 2.4 turbo benzine, die heeft altijd prima zijn trekwerk gedaan.

Omdat wij ook een auto in de lease hebben is de volvo alleen een erg dure auto in vaste lasten en verbruik, een beetje zonde geld.

Ik heb 2 paards met sulky en shet dus ik heb maar max 1100 kilo te trekken, ik vind zelf ook zeker een stabielere combi dan mijn vorige 1,5 paards en groot paard.

Nu twijfel tussen een super goedkope aygo of toch een auto die indien nodig wel de trailer kan trekken, mocht de lease auto er die dag niet zijn bv, meer voor noodritje kliniek of binnendoor naar een lesje bv, geen spannende afstanden.

Iemand suggesties? Liefst dan niet al te hoog in wegenbelasting en verbruik, ik moet er wel op vooruit gaan..

LoveBodin

Berichten: 4355
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 13:42

1100 kg trekken, dan kom je uit bij vrij lichte auto's.
Mijn ouders hebben een clio die 1200kg mag trekken (en die hebben we niet alleen voor korte afstanden daarvoor gebruikt :+). Misschien is dat type en soort auto's dan wel een optie voor je.

Dees

Berichten: 18916
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 13:46

Rosje8, dat leest of ben je prima geholpen met een VW Golf.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 16:22