[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31313
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-23 22:39


ikke

Berichten: 37552
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 22:45

Laten we dan beginnen met de verwijzing naar de FAQ:
[TAO] FAQ TAO

Veel van de vragen die eerder gesteld zijn, kunnen daar beantwoordt worden, inkl verwijzing naar betreffende wetsartikelen.

Forester13
Berichten: 15
Geregistreerd: 23-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 16:20

Hoi

Ik rijd momenteel met een Subaru Forester diesel van 2013. Deze mag (gekeurd) 2000kg trekken.
Mijn Humbaur trailer is 900kg, met de 2 paarden erop kom ik net boven de 2000… Tot op heden lukt dat vrij goed, maar is wel op de limiet.

Omdat mijn wagen van leeftijd is en er momenteel mooie kortingen zijn, overweeg ik een aankoop. :)
Helaas heeft Subaru geen sterkere wagen die +2200 mag trekken; bovendien lopen ze heel erg achter op het hybride/elektrisch verhaal.

Een Toyota LandCruiser is bijvoorbeeld een prachtige wagen, maar me veel te groot en veel te duur…
Ik kijk graag naar het tussensegment.
Mazda CX60 mag 2500 kg trekken, lijkt me een superwagen, maar toch ook prijzig.

Mijn voorkeur gaat naar een SUV, 4x4, hybride (denk ik)
Met trekvermogen vanaf 2200, maar liever hoger om wat marge te hebben…

Stel dat mijn budget 35k, max 40k is, aan welk merk+type denk je dan?
Of een goede okkazie, maar die ik later nog kwijt kan binnen het klimaatverhaal…

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 18:30

Ik heb een Mazda CX60 voor de trailer. Heerlijke auto maar ik weet niet of die al binnen budget valt. Het hybride klinkt overigens leuk maar in de praktijk valt het tegen hoor. Ik ben blij als ik de 30-40 km haal :Y)

Forester13
Berichten: 15
Geregistreerd: 23-10-23

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 13:22

Zijn bvb Chinese merken een goed en betaalbaar alternatief, hebben zij ervaring in 4x4 en trekvermogen vanaf 2200 kg?
KGM, BYD, Lynk,…? Of andere nieuwe automerken?

NikkivanOlst

Berichten: 7829
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 15:35

Hier flink aan het sparen voor een nieuwe auto die straks ook trailer mag trekken, dus ik lees mee!

Forester13
Berichten: 15
Geregistreerd: 23-10-23

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 20:02

Ik zag nog de Nissan X-trail maar helaas mex 2000 kg da’s te nipt.
De nieuwe Hyundai Santa Fe zal wellicht ook niet voldoen
Ik vrees in dat segment weinig te vinden
Is het dan enkel de Mazda CX60 die voldoet aan wat ik zoek ;)

ikke

Berichten: 37552
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 00:00

Forester13 schreef:
Ik zag nog de Nissan X-trail maar helaas mex 2000 kg da’s te nipt.
De nieuwe Hyundai Santa Fe zal wellicht ook niet voldoen
Ik vrees in dat segment weinig te vinden
Is het dan enkel de Mazda CX60 die voldoet aan wat ik zoek ;)

Nope, de Volvo V90 mag het ook. Ik weet of dat voor alle versies geldt maar er zijn versies die dat mogen hebben.

komone
Berichten: 260
Geregistreerd: 01-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 08:21

Wij hebben de Seat Alhambra 150pk diesel. Mag 2200 trekken. En lekker veel ruimte erin.

criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 08:39

Forester13 schreef:
Ik zag nog de Nissan X-trail maar helaas mex 2000 kg da’s te nipt.
De nieuwe Hyundai Santa Fe zal wellicht ook niet voldoen
Ik vrees in dat segment weinig te vinden
Is het dan enkel de Mazda CX60 die voldoet aan wat ik zoek ;)


Ik heb een BMW X3 van 2012 op benzine (maak niet zo veel km's) voor de trailer. Die mag 2400 trekken. Doet ie met gemak. Superfijne auto, maar wel een dure auto qua banden! Geen idee wat de BMW X3 als occasion doet qua prijs.

_Noah

Berichten: 3111
Geregistreerd: 30-11-06
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 21:06

Goedenavond allemaal,

Ook ik meld mij hier even, ik ben op zoek voor mezelf en de kids naar een veiligere auto plus eentje die de trailer kan trekken. Ik denk aan een Mazda cx 5, Hyundai tucson, Volvo v70.
Voorkeur gaat naar de Mazda cx 5 vanwege het mooie trekgewicht. Prijs liefst niet boven €11000. Dan kom ik uit rond deze prijsklasse op meer dan 2 ton op de teller. Ik rij niet enorm veel kmers per jaar (7000). Mijn man zijn lease auto gebruiken we voor de noodzakelijke kmers en ik mijn auto voor woon werkverkeer en in de toekomst paarden vervoer.
Wat is jullie advies voor een auto met meer kmers op de teller bij dit merk?
Alvast dank voor jullie tijd en advies.

*edit, auto geschikt voor 1,5 paards trailer zonder be rijbewijs.

ikke

Berichten: 37552
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 22:46

_Noah schreef:
Goedenavond allemaal,

Ook ik meld mij hier even, ik ben op zoek voor mezelf en de kids naar een veiligere auto plus eentje die de trailer kan trekken. Ik denk aan een Mazda cx 5, Hyundai tucson, Volvo v70.
Voorkeur gaat naar de Mazda cx 5 vanwege het mooie trekgewicht. Prijs liefst niet boven €11000. Dan kom ik uit rond deze prijsklasse op meer dan 2 ton op de teller. Ik rij niet enorm veel kmers per jaar (7000). Mijn man zijn lease auto gebruiken we voor de noodzakelijke kmers en ik mijn auto voor woon werkverkeer en in de toekomst paarden vervoer.
Wat is jullie advies voor een auto met meer kmers op de teller bij dit merk?
Alvast dank voor jullie tijd en advies.

*edit, auto geschikt voor 1,5 paards trailer zonder be rijbewijs.

Dan kun je die V70 opzij schuiven, die gaat dik over de 2 ton MTM. Mijn vroege V70II zit al op 2200kg MTM en ze worden er daarna niet lichter op.

De CX5 redt het net al moet je er al geen Ifor achter hangen en die Tucson vraag ik me af of die onder de 2 ton MTM blijft.

En ja, het zijn populaire auto's dus dan gaat de teller lopen, hoewel de knettergekheid eraf lijkt. Vorig jaar moest een V70 vergelijkbaar met mijn wagen gewoon 11k kosten, dat is er vanaf, al schrijf ik nog steeds nauwelijks af.....

_Noah

Berichten: 3111
Geregistreerd: 30-11-06
Woonplaats: Zoetermeer

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 10:00

@ikke V70 zal het qua gewichten net aan redden, niet ideaal inderdaad met mtm 2260. Max gewicht trailer is 1200 kg, met de Cx 5 zal dat goed lukken.
Tucson mtm is 2050 dat zou net lukken. Voorheen vergelijkbaar model gehad; een Kia sportage v6 automaat 2 liter, voor de trailer, ging prima alleen die dronk mij teveel dus daar heb ik snel afscheid van genomen.

Ik denk dat de cx 5 voor mij een goede oplossing is, ik ga er een proefrit voor in plannen.

ikke

Berichten: 37552
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 14:35

_Noah schreef:
@ikke V70 zal het qua gewichten net aan redden, niet ideaal inderdaad met mtm 2260. Max gewicht trailer is 1200 kg, met de Cx 5 zal dat goed lukken.
Tucson mtm is 2050 dat zou net lukken. Voorheen vergelijkbaar model gehad; een Kia sportage v6 automaat 2 liter, voor de trailer, ging prima alleen die dronk mij teveel dus daar heb ik snel afscheid van genomen.

Ik denk dat de cx 5 voor mij een goede oplossing is, ik ga er een proefrit voor in plannen.

Als je ook zeker weet dat je genoeg hebt aan die 1200kg MTM, dan kom je een eind.

Wat is "veel" in jouw beleving? Zo'n 6-pitter zou het juist iets simpeler moeten hebben.

_Noah

Berichten: 3111
Geregistreerd: 30-11-06
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 15:39

ikke schreef:
_Noah schreef:
@ikke V70 zal het qua gewichten net aan redden, niet ideaal inderdaad met mtm 2260. Max gewicht trailer is 1200 kg, met de Cx 5 zal dat goed lukken.
Tucson mtm is 2050 dat zou net lukken. Voorheen vergelijkbaar model gehad; een Kia sportage v6 automaat 2 liter, voor de trailer, ging prima alleen die dronk mij teveel dus daar heb ik snel afscheid van genomen.

Ik denk dat de cx 5 voor mij een goede oplossing is, ik ga er een proefrit voor in plannen.

Als je ook zeker weet dat je genoeg hebt aan die 1200kg MTM, dan kom je een eind.

Wat is "veel" in jouw beleving? Zo'n 6-pitter zou het juist iets simpeler moeten hebben.

Rond de 1 op 7 :')

zoedeloe
Berichten: 194
Geregistreerd: 21-12-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 17:27

Binnenkort krijg ik mijn nieuwe (tweedehands) auto, die 1400 kg mag trekken. Deze wil ik in de toekomst gebruiken om mijn paard( +/- 650 kg) mee te vervoeren. De kogeldruk van de trekhaak is 75 kg.

Met de meeste 1,5 paard trailers zit ik wel goed qua trekgewicht en kogeldruk. Alleen hoe zit het qua kogeldruk als je 1 paard in een 2 paards trailer zet? Ik kan namelijk een 2paards trailer lenen met een gewicht van 700 kg, alleen de kogeldruk.. Iemand enig idee hoe dat zit in de praktijk? Ik heb het verhaal gelezen van de weegschaal maar ben met name benieuwd naar mensen die dit al eens gewogen hebben/ hun paard zo vervoeren.

In de toekomst wil ik zelf een trailer kopen maar tot die tijd kan ik de 2 paardstrailer lenen of natuurlijk een 1,5 paards trailer huren.

p.s. ik heb een BE rijbewijs.

ikke

Berichten: 37552
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 18:08

_Noah schreef:
ikke schreef:
Als je ook zeker weet dat je genoeg hebt aan die 1200kg MTM, dan kom je een eind.

Wat is "veel" in jouw beleving? Zo'n 6-pitter zou het juist iets simpeler moeten hebben.

Rond de 1 op 7 :')

Jemig, dat zuipt de Range Rover ook, maar dan heb je wel een V8 automaat die 4 ton aan de haak mag hebben.....

_Noah

Berichten: 3111
Geregistreerd: 30-11-06
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 18:25

@ikke haha ja dat is leuk in Amerika maar niet met deze benzine prijzen. Dit was een v6 als ik niet uitkeek zat mijn paard op zijn kont achterin en ik ging er ook snel te hard mee.
Proefrit is geregeld voor morgen, ik ben heel benieuwd !

ikke

Berichten: 37552
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 19:08

zoedeloe schreef:
Binnenkort krijg ik mijn nieuwe (tweedehands) auto, die 1400 kg mag trekken. Deze wil ik in de toekomst gebruiken om mijn paard( +/- 650 kg) mee te vervoeren. De kogeldruk van de trekhaak is 75 kg.

Met de meeste 1,5 paard trailers zit ik wel goed qua trekgewicht en kogeldruk. Alleen hoe zit het qua kogeldruk als je 1 paard in een 2 paards trailer zet? Ik kan namelijk een 2paards trailer lenen met een gewicht van 700 kg, alleen de kogeldruk.. Iemand enig idee hoe dat zit in de praktijk? Ik heb het verhaal gelezen van de weegschaal maar ben met name benieuwd naar mensen die dit al eens gewogen hebben/ hun paard zo vervoeren.

In de toekomst wil ik zelf een trailer kopen maar tot die tijd kan ik de 2 paardstrailer lenen of natuurlijk een 1,5 paards trailer huren.

p.s. ik heb een BE rijbewijs.

Jouw aandachtspunt is het leeg gewicht van de trailer. Als dat met je paard erbij beneden 1400kg blijft, is er niks aan de hand maar er is een risico dat de trailer te zwaar is in jouw situatie.
Check niet alleen de papieren, zet 'm ook even op de weegbrug. Met wat opties erbij gaat een 2-paards nog weleens over de 800kg leeg gewicht en dan heb je in jouw situatie een probleem.

_Noah schreef:
@ikke haha ja dat is leuk in Amerika maar niet met deze benzine prijzen. Dit was een v6 als ik niet uitkeek zat mijn paard op zijn kont achterin en ik ging er ook snel te hard mee.
Proefrit is geregeld voor morgen, ik ben heel benieuwd !

Ach, het is ook maar wat je referentiekader is. De 110 haalt dat niet (1:6 als ik geluk heb) maar die staat toch echt op de planning dat ie weer de weg op gaat. Voordeel: hij valt in de overgangsregeling :D

_Noah

Berichten: 3111
Geregistreerd: 30-11-06
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 20:26

Ikke, toch weer een beetje brandstof van de wegenbelasting! :D

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 12:21

Hier ook een vraag. Mijn auto mag 1500 kg trekken, maar heeft een max treingewicht van 3164 (weegt zelf 1864 kg max beladen). Maakt dit nog uit als ik de trailer terug keur? Want deze trailer weegt op papier wel 740kg leeg, maar is eerder richting de 900kg(ifor williams). Ik laad er een sulky, menkar en twee pony's in. Dat weegt totaal wel rond de 400. Dus dan zit ik liever op safe met 1500kg dan dat het net aan mag met 1300kg. Oftewel de vraag is, kan ik het treingewicht negeren en uitgaan van 1864+1500?
Na een rondje googlen nog niet wijzer dus dan vraag ik het hier maar even. Ik heb de overstap gemaakt van veetrailertje naar tweepaards, want het paste niet lekker in een anderhalf. Maar de pony's hebben nu wel echt king size ruimte voor hun formaat. Voor iedereen die betwijfelt hoe zwaar ze zijn, ze zijn gewogen op rond de 95 en rond de 105 kg.
Afbeelding

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 13:38

Treingewicht gaat om werkelijk gewicht. Dus elke kilo die niet in de auto gaat mag in de aanhanger en visa versa.
Met de auto max beladen mag de aanhanger nog tot 3146-1864 = 1300 kg beladen worden.
Is de aanhanger tot 1500 kg beladen mag de auto met inhoud maximaal 3146-1500 = 1664 kg wegen.

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 14:17

iemand ervaring met de chevrolet trailblazer? Benzine uitvoering

Aatrox
Berichten: 364
Geregistreerd: 28-12-19

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 14:20

Ik heb ook en X3, diesel dan wel (3.0 6 cilinder, 630nm/koppel) en die mag officieel 2400 kg trekken, doet die echt met 2 vingers in zijn neus. Enorm blij mee.

upendo

Berichten: 22279
Geregistreerd: 19-02-08

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 00:48

Toch even hier ook de vraag ter oriëntatie. :) Wij zijn aan het nadenken over de hybride opties voor een trekauto.
2000 kg trekgewicht hebben we wel nodig.

We rijden nu een RAV4 youngtimer, maar gezien we elk jaar terugleveren met onze panelen en we toch wel een keer naar een nieuwe of jonggebruikte occasion toe willen zijn we aan het kijken naar wat er nou allemaal is.
Idealiter gebruiken we de elektrische kilometers voor woon-werk en is het een leuke bijkomstigheid als je ook een paar kilometer voor de trailer kan gebruiken maar als dat niet lukt is dat ook prima.

XC60 is in mijn hoofd een kanshebber, iemand hier al ervaringen mee? Welke opties zijn er nog meer? RAV4 hybride..
Ik vind de Lynk&Co ook aansprekend maar helaas maar 1800 kg trekgewicht.