[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faya__

Berichten: 2960
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 09:34

upendo schreef:
Toch even hier ook de vraag ter oriëntatie. :) Wij zijn aan het nadenken over de hybride opties voor een trekauto.
2000 kg trekgewicht hebben we wel nodig.

We rijden nu een RAV4 youngtimer, maar gezien we elk jaar terugleveren met onze panelen en we toch wel een keer naar een nieuwe of jonggebruikte occasion toe willen zijn we aan het kijken naar wat er nou allemaal is.
Idealiter gebruiken we de elektrische kilometers voor woon-werk en is het een leuke bijkomstigheid als je ook een paar kilometer voor de trailer kan gebruiken maar als dat niet lukt is dat ook prima.

XC60 is in mijn hoofd een kanshebber, iemand hier al ervaringen mee? Welke opties zijn er nog meer? RAV4 hybride..
Ik vind de Lynk&Co ook aansprekend maar helaas maar 1800 kg trekgewicht.

Wil je met twee paarden op stap?

Ik heb net een hele zoektocht afgerond in het segment LynkenCo. Veel hyrbides hierin hebben een trekgewicht zo rond de 16-1800 kg.

Qua prijs/kwaliteit kwam de Lynk echt als dikke winnaar uit de bus, er worden super veel jong gebruikte aangeboden, door hun abonnement constructie die allemaal terugkomen bij de dealers.

Voor mij werd de eis (helaas) toch elektrisch (leaseauto), dus is deze afgevallen maar anders was het 100% LynkenCo geworden. Ik ga met 1 paard in tweepaards trailer op stap.

Anoniem

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 11:04

Ik heb een Mazda CX-60 hybride voor de trailer, deze mag 2500 kg trekken en trekt dat ook met gemak.

upendo

Berichten: 22296
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 11:15

Faya__ schreef:
upendo schreef:
Toch even hier ook de vraag ter oriëntatie. :) Wij zijn aan het nadenken over de hybride opties voor een trekauto.
2000 kg trekgewicht hebben we wel nodig.

We rijden nu een RAV4 youngtimer, maar gezien we elk jaar terugleveren met onze panelen en we toch wel een keer naar een nieuwe of jonggebruikte occasion toe willen zijn we aan het kijken naar wat er nou allemaal is.
Idealiter gebruiken we de elektrische kilometers voor woon-werk en is het een leuke bijkomstigheid als je ook een paar kilometer voor de trailer kan gebruiken maar als dat niet lukt is dat ook prima.

XC60 is in mijn hoofd een kanshebber, iemand hier al ervaringen mee? Welke opties zijn er nog meer? RAV4 hybride..
Ik vind de Lynk&Co ook aansprekend maar helaas maar 1800 kg trekgewicht.

Wil je met twee paarden op stap?

Ik heb net een hele zoektocht afgerond in het segment LynkenCo. Veel hyrbides hierin hebben een trekgewicht zo rond de 16-1800 kg.

Qua prijs/kwaliteit kwam de Lynk echt als dikke winnaar uit de bus, er worden super veel jong gebruikte aangeboden, door hun abonnement constructie die allemaal terugkomen bij de dealers.

Voor mij werd de eis (helaas) toch elektrisch (leaseauto), dus is deze afgevallen maar anders was het 100% LynkenCo geworden. Ik ga met 1 paard in tweepaards trailer op stap.


We gaan sowieso wekelijks met 2 paarden op stap, soms vaker. Dus een trekgewicht van 2000 is dan wel echt noodzakelijk. Zonde want die LynkenCo lijkt me inderdaad een hele fijne optie!

ikke

Berichten: 37611
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 13:12

upendo schreef:
We gaan sowieso wekelijks met 2 paarden op stap, soms vaker. Dus een trekgewicht van 2000 is dan wel echt noodzakelijk. Zonde want die LynkenCo lijkt me inderdaad een hele fijne optie!

Maar helaas zal een goede, bruikbare trekauto op een accu alleen in de boekjes van de idealisten blijven bestaan.

Hybrides zijn prima, de ene wat beter dan de andere en zoek daarin dus wat bij je past.
Andere alternatieven zijn voorlopig nog kip-ei-verhaal. Dat gaat nog even duren.

Faya__

Berichten: 2960
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 13:15

ikke schreef:
upendo schreef:
We gaan sowieso wekelijks met 2 paarden op stap, soms vaker. Dus een trekgewicht van 2000 is dan wel echt noodzakelijk. Zonde want die LynkenCo lijkt me inderdaad een hele fijne optie!

Maar helaas zal een goede, bruikbare trekauto op een accu alleen in de boekjes van de idealisten blijven bestaan.

Hybrides zijn prima, de ene wat beter dan de andere en zoek daarin dus wat bij je past.
Andere alternatieven zijn voorlopig nog kip-ei-verhaal. Dat gaat nog even duren.


Mijn keus is gevallen op de EV6, mag 1600kg trekken en met 1 paard (normaal formaat, ongeveer 550 kg) prima zat. Ik verwacht er 's zomers ongeveer 200-250km mee te kunnen rijden elektrisch en in de winter 120-200, wat prima is. In 18 minuten zit ie toch weer 80% vol.

ikke

Berichten: 37611
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 13:19

Faya__ schreef:
ikke schreef:
Maar helaas zal een goede, bruikbare trekauto op een accu alleen in de boekjes van de idealisten blijven bestaan.

Hybrides zijn prima, de ene wat beter dan de andere en zoek daarin dus wat bij je past.
Andere alternatieven zijn voorlopig nog kip-ei-verhaal. Dat gaat nog even duren.


Mijn keus is gevallen op de EV6, mag 1600kg trekken en met 1 paard (normaal formaat, ongeveer 550 kg) prima zat. Ik verwacht er 's zomers ongeveer 200-250km mee te kunnen rijden elektrisch en in de winter 120-200, wat prima is. In 18 minuten zit ie toch weer 80% vol.

1600kg is geen 2 ton en dat is nu precies het probleem, niet alleen bij elektrische auto's.
Ik hoop dat vooral je winterverwachting je niet voor onaangename verrassingen gaat stellen.

Faya__

Berichten: 2960
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 15:12

ikke schreef:
Faya__ schreef:


Mijn keus is gevallen op de EV6, mag 1600kg trekken en met 1 paard (normaal formaat, ongeveer 550 kg) prima zat. Ik verwacht er 's zomers ongeveer 200-250km mee te kunnen rijden elektrisch en in de winter 120-200, wat prima is. In 18 minuten zit ie toch weer 80% vol.

1600kg is geen 2 ton en dat is nu precies het probleem, niet alleen bij elektrische auto's.
Ik hoop dat vooral je winterverwachting je niet voor onaangename verrassingen gaat stellen.


Voor twee paarden is 2ton of t liefste ietsje meer noodzakelijk, eens.

Maar er zijn ook veel mensen die slechts een paard hebben en 1600kg dus ook volstaat.

En, ik hoop het uiteraard ook. Gelukkig kom ik niet vaak (veel) verder dan de binnenbak als het echt koud is.

upendo

Berichten: 22296
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 00:15

ikke schreef:
upendo schreef:
We gaan sowieso wekelijks met 2 paarden op stap, soms vaker. Dus een trekgewicht van 2000 is dan wel echt noodzakelijk. Zonde want die LynkenCo lijkt me inderdaad een hele fijne optie!

Maar helaas zal een goede, bruikbare trekauto op een accu alleen in de boekjes van de idealisten blijven bestaan.

Hybrides zijn prima, de ene wat beter dan de andere en zoek daarin dus wat bij je past.
Andere alternatieven zijn voorlopig nog kip-ei-verhaal. Dat gaat nog even duren.

Ik ben me er inderdaad van bewust dat het meest 'elektrisch-haalbare' hybride is. Het is een auto die nodig is als trekauto en je hebt de back-up van die benzine dus wel nodig. Ik hoopte hier iets meer ervaringen te vinden, ik lees nog even mee!

_Jelske

Berichten: 1327
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 13:19

Je hebt voorbeelden van semi-elektrische auto’s (hybrides) zoals de Volvo V90. Die heeft door twee elektrische ondersteuningsmotoren bijvoorbeeld juist meer trekkracht. Maar absoluut elektrisch voor een twee-paards trailer heb ik nog niet voorbij zien komen - al heb ik mij er nog niet helemaal in verdiept.

MyChoice

Berichten: 2197
Geregistreerd: 08-11-17

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 15:36

Ik heb met een elektrische Volvo XC40 gereden. Bij kou actieradius 50-75 km, bij zon en 15 graden was dat 125-150. Dit was een tweepaards trailer met 1 fjord erin. Dus dat wordt alleen maar slechter met meer gewicht erin. Trailer past niet overal onder de fastned laadstations. Met een geladen trailer is afkoppelen geen optie. Met een lege trailer dat wel paar x gedaan. Ik vond het verschrikkelijk om met paarden erin te rijden, niet wetende of ik onderweg wel kon laden. Dit kun je uiteraard vooraf uitzoeken, maar door omstandigheden wisselt de actieradius enorm.
Daarbij kost laden toch minstens een half uur, met een beetje pech een uur. Enkel met een braaf paard dus te doen.

Na m’n scheiding wel weer voor Volvo XC40 gekozen, maar wel een ‘gewone’ benzine wagen. Daarmee tenminste zekerheid, en gewoon overal kunnen tanken.

Excalibur

Berichten: 262
Geregistreerd: 05-10-04
Woonplaats: Stroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 16:54

BarbaraNova schreef:
iemand ervaring met de chevrolet trailblazer? Benzine uitvoering


Wij hebben een tweedehands trailblazer gehad, benzine uitvoering. Is wel weer zo’n 10 jaar terug maar wij vonden het qua rijden de fijnste auto die we gehad hebben. Mocht dacht ik 2500 kg trekken en dat deed die echt met twee vingers in zijn neus.

Wij hebben hem uiteindelijk weggedaan omdat er veel onderhoud aan zat te komen. Ook reden wij er veel stukjes binnendoor mee, waardoor hij flink wat benzine lusten :o Ik kon toen op een volle tank, 70 liter, zo’n 400 km rijden. Met veel snelweg haalde die de 1 op 10. Maar als ik het geld er weer voor zou hebben staat er morgen weer eentje op de dam :D

ikke

Berichten: 37611
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 18:06

Excalibur schreef:
BarbaraNova schreef:
iemand ervaring met de chevrolet trailblazer? Benzine uitvoering


Wij hebben een tweedehands trailblazer gehad, benzine uitvoering. Is wel weer zo’n 10 jaar terug maar wij vonden het qua rijden de fijnste auto die we gehad hebben. Mocht dacht ik 2500 kg trekken en dat deed die echt met twee vingers in zijn neus.

Wij hebben hem uiteindelijk weggedaan omdat er veel onderhoud aan zat te komen. Ook reden wij er veel stukjes binnendoor mee, waardoor hij flink wat benzine lusten :o Ik kon toen op een volle tank, 70 liter, zo’n 400 km rijden. Met veel snelweg haalde die de 1 op 10. Maar als ik het geld er weer voor zou hebben staat er morgen weer eentje op de dam :D

Herkenbaar al heb ik ervoor gekozen de Range Rover te schorsen, maar goed, dat is een optie die ook niet iedereen heeft.

_Noah

Berichten: 3111
Geregistreerd: 30-11-06
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 22:54

Goedenavond ,
Vervolg op mijn zoektocht naar Mazda cx5, kosten Max 15.000 (mijn auto inruilen voor 5, dus kosten voor mij max 10k). Bouwjaar 2012 of nieuwer. Afgelopen 3 dagen 6 Mazda’s gereden, hele land doorgereden.
Heb ik iets gemist afgelopen jaren, maar auto’s gaan als broodjes kaas over de toonbank. En ik ben niet het type die graag 10k betaald voor een broodje kaas. Ik maak dan ook meestal geen vrienden met autohandelaren en een dame met haar op de tanden werken ze snel de deur uit. :wave:
Natuurlijk kan ik geen nieuwe auto verwachten voor deze prijs, maar loshangende bumpers, losse / trillende versnellingspoken, uitgedroogde banden, achterbank die los zit, lopen sjoemelen met de km stand (slijtage aan de hand van kmer stand die niet klopt). Wanneer ik dan vraag of bij aflevering de boel in orde gemaakt kan worden, kan dit tegen €600 afleverkosten.
Ik heb ze allemaal laten staan.
Veiligheid is voor mij prio dat ik met kids en paard veilig de weg op kan.

Mocht iemand een goede dealer weten of aankoop tips. Dit gaat anders een lange zoektocht worden vrees ik.

ikke

Berichten: 37611
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 23:15

_Noah schreef:
Goedenavond ,
Vervolg op mijn zoektocht naar Mazda cx5, kosten Max 15.000 (mijn auto inruilen voor 5, dus kosten voor mij max 10k). Bouwjaar 2012 of nieuwer. Afgelopen 3 dagen 6 Mazda’s gereden, hele land doorgereden.
Heb ik iets gemist afgelopen jaren, maar auto’s gaan als broodjes kaas over de toonbank. En ik ben niet het type die graag 10k betaald voor een broodje kaas. Ik maak dan ook meestal geen vrienden met autohandelaren en een dame met haar op de tanden werken ze snel de deur uit. :wave:
Natuurlijk kan ik geen nieuwe auto verwachten voor deze prijs, maar loshangende bumpers, losse / trillende versnellingspoken, uitgedroogde banden, achterbank die los zit, lopen sjoemelen met de km stand (slijtage aan de hand van kmer stand die niet klopt). Wanneer ik dan vraag of bij aflevering de boel in orde gemaakt kan worden, kan dit tegen €600 afleverkosten.
Ik heb ze allemaal laten staan.
Veiligheid is voor mij prio dat ik met kids en paard veilig de weg op kan.

Mocht iemand een goede dealer weten of aankoop tips. Dit gaat anders een lange zoektocht worden vrees ik.

Ik vrees dat je je voor kunt bereiden op zoeken.
Er wordt links en rechts nog steeds gedacht dat de bomen tot in de hemel groeien en dat is niet zo.

Ik houd de markt een beetje in de gaten, het is goed om te weten wat er te koop is, en het valt mij op dat de duurdere auto's, ook in de nice-markt zoals Land Rovers, langer op internet staan. Men staat er blijkbaar niet meer voor in de rij.

Ik denk niet dat je eisen onredelijk zijn dus ik zou daar niet op inleveren. Het is gewoon niet simpel en dat zal ook nog wel even zo blijven, vrees ik.

Een pagina vol inspiratie: https://www.gaspedaal.nl/mazda/cx-5/ben ... #o99870652
Laatst bijgewerkt door ikke op 27-01-24 23:31, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjanB

Berichten: 16511
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 23:28


Dszjj
Berichten: 783
Geregistreerd: 12-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 00:28

Goedenavond,

Ik hoop hier iemand te vinden met kennis. Vriendlief doet of hij er verstand van heeft maar ik wil het vanwege paardlief zeker weten wat kan. Betreft Jeep compass benzine + elektrisch.
Gewicht rijklaar 1935kg.
Maximaal gewicht 2400 kg.
Max. Gewicht ongeremd 600 kg.
Max trekgewicht geremd 1250 kg.
Wat zou jij deze auto kunnen trekken? Een 1 paardstrailer of zou een 2 paardstrailer ook gaan? Paard weegt ruim genomen 550 kg max.

Dan kan ik deze auto nog gebruiken maar volgens mij mag deze auto helemaal geen trailer trekken?
Gewicht rijklaar 1350 kg.
Maximaal gewicht 1860 kg.
Max. Gewicht ongeremd 675 kg.
Max trekgewicht geremd 1200 kg.

Ik ben reken technisch zwak dus mensen kunnen mij alles wijs maken. daarom hier mijn hulpvraag.

Mo_Noah

Berichten: 31
Geregistreerd: 15-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 00:31

_Noah schreef:
Goedenavond ,
Vervolg op mijn zoektocht naar Mazda cx5, kosten Max 15.000 (mijn auto inruilen voor 5, dus kosten voor mij max 10k). Bouwjaar 2012 of nieuwer. Afgelopen 3 dagen 6 Mazda’s gereden, hele land doorgereden.
Heb ik iets gemist afgelopen jaren, maar auto’s gaan als broodjes kaas over de toonbank. En ik ben niet het type die graag 10k betaald voor een broodje kaas. Ik maak dan ook meestal geen vrienden met autohandelaren en een dame met haar op de tanden werken ze snel de deur uit. :wave:
Natuurlijk kan ik geen nieuwe auto verwachten voor deze prijs, maar loshangende bumpers, losse / trillende versnellingspoken, uitgedroogde banden, achterbank die los zit, lopen sjoemelen met de km stand (slijtage aan de hand van kmer stand die niet klopt). Wanneer ik dan vraag of bij aflevering de boel in orde gemaakt kan worden, kan dit tegen €600 afleverkosten.
Ik heb ze allemaal laten staan.
Veiligheid is voor mij prio dat ik met kids en paard veilig de weg op kan.

Mocht iemand een goede dealer weten of aankoop tips. Dit gaat anders een lange zoektocht worden vrees ik.


Ik snap dat de moed je daarvan in de schoenen zinkt! Maar wellicht enige hoop: ik heb vorige week bijna precies een auto die je omschrijft gekocht. Net besloten om eens te kijken naar iets nieuws en vrij vlot een advertentie van een Mazda cx 5, 2012 met 'slechts' 114.000 op de teller. Auto nog puntgaaf en heel erg netjes, goed onderhouden en nauwelijks gebruikerssporen. En ook nog een goede inruildeal gekregen.
Vrij onverwachts dus, maar het kan dus wel!! Houd hoop :)

Tip: we zagen de advertentie een uur nadat de auto bij de garage binnen is gekomen, mijn man stond een uur later bij de garage en heeft de deal gesloten. Ze gaan inderdaad als warme broodjes en niet iedereen heeft de mogelijkheid om zo snel te reageren maar dat helpt wel!

Smotz

Berichten: 674
Geregistreerd: 02-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 01:07

_Noah schreef:
Goedenavond ,
Vervolg op mijn zoektocht naar Mazda cx5, kosten Max 15.000 (mijn auto inruilen voor 5, dus kosten voor mij max 10k). Bouwjaar 2012 of nieuwer. Afgelopen 3 dagen 6 Mazda’s gereden, hele land doorgereden.
Heb ik iets gemist afgelopen jaren, maar auto’s gaan als broodjes kaas over de toonbank. En ik ben niet het type die graag 10k betaald voor een broodje kaas. Ik maak dan ook meestal geen vrienden met autohandelaren en een dame met haar op de tanden werken ze snel de deur uit. :wave:
Natuurlijk kan ik geen nieuwe auto verwachten voor deze prijs, maar loshangende bumpers, losse / trillende versnellingspoken, uitgedroogde banden, achterbank die los zit, lopen sjoemelen met de km stand (slijtage aan de hand van kmer stand die niet klopt). Wanneer ik dan vraag of bij aflevering de boel in orde gemaakt kan worden, kan dit tegen €600 afleverkosten.
Ik heb ze allemaal laten staan.
Veiligheid is voor mij prio dat ik met kids en paard veilig de weg op kan.

Mocht iemand een goede dealer weten of aankoop tips. Dit gaat anders een lange zoektocht worden vrees ik.


Ik heb 3 jaar terug een benzine Mazda cx5 uit 2012 gevonden, AWD, voor dat geld. Viel mij toen op dat het model wat ik zocht vooral in de grensstreek te vinden was, dus Nijmegen/Venray en Drenthe (meer import auto's vanuit Duitsland). Ging ik meer het binnenland in werden ze duurder. Ik heb dus een import auto, reed al 2 jaar in NL rond toen.
Bij diverse Mazda dealers heb ik slechte exemplaren gereden, echt oplichterij. Dus dat is ook geen garantie op een goede.
Ik heb die van mij bij een kleinere verkoper gekocht die er toevallig eentje had staan, aankoopkeuring laten doen bij een Vakgarage in de buurt.
De Mazda's hebben een registratie systeem voor het onderhoud, mits dit door een aangesloten bedrijf wordt uitgevoerd - dat wist je?

Echt blij met deze auto. Hij trekt goed, ik rij vaak (zeker wekelijks) met een alu tweepaards trailer van 900kg en pony van 450. Maar paard erbij van 4500/500 doet hij net zo goed. Auto mag 1800 trekken. De AWD erop vind ik fijn, meer grip. All season banden eronder en go.

Edit: oja wel de benzine versie kopen. De diesel klapt de turbo eruit. Ik weet niet of dat met de nieuwere modellen nog zo is.

Hilli

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 07:24

Dszjj schreef:
Goedenavond,

Ik hoop hier iemand te vinden met kennis. Vriendlief doet of hij er verstand van heeft maar ik wil het vanwege paardlief zeker weten wat kan. Betreft Jeep compass benzine + elektrisch.
Gewicht rijklaar 1935kg.
Maximaal gewicht 2400 kg.
Max. Gewicht ongeremd 600 kg.
Max trekgewicht geremd 1250 kg.
Wat zou jij deze auto kunnen trekken? Een 1 paardstrailer of zou een 2 paardstrailer ook gaan? Paard weegt ruim genomen 550 kg max.

Dan kan ik deze auto nog gebruiken maar volgens mij mag deze auto helemaal geen trailer trekken?
Gewicht rijklaar 1350 kg.
Maximaal gewicht 1860 kg.
Max. Gewicht ongeremd 675 kg.
Max trekgewicht geremd 1200 kg.

Ik ben reken technisch zwak dus mensen kunnen mij alles wijs maken. daarom hier mijn hulpvraag.

De eerste auto mag maximaal 1250 kilo trekken, de tweede maximaal 1200.

Aangenomen dat je 2 rijpaarden wil vervoeren (zeg samen 1000 kilo) kun je die niet in een trailer stoppen die door een van beide auto's wordt getrokken.

Een 1,5 paardstrailer met een van beide auto's gaat alleen als je een lichte trailer hebt (de mijne is al 800 kilo) en een licht paard vervoert.

Lang antwoord kort: nee, dat kan niet.

ikke

Berichten: 37611
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 09:47

Hilli schreef:
Dszjj schreef:
Goedenavond,

Ik hoop hier iemand te vinden met kennis. Vriendlief doet of hij er verstand van heeft maar ik wil het vanwege paardlief zeker weten wat kan. Betreft Jeep compass benzine + elektrisch.
Gewicht rijklaar 1935kg.
Maximaal gewicht 2400 kg.
Max. Gewicht ongeremd 600 kg.
Max trekgewicht geremd 1250 kg.
Wat zou jij deze auto kunnen trekken? Een 1 paardstrailer of zou een 2 paardstrailer ook gaan? Paard weegt ruim genomen 550 kg max.

Dan kan ik deze auto nog gebruiken maar volgens mij mag deze auto helemaal geen trailer trekken?
Gewicht rijklaar 1350 kg.
Maximaal gewicht 1860 kg.
Max. Gewicht ongeremd 675 kg.
Max trekgewicht geremd 1200 kg.

Ik ben reken technisch zwak dus mensen kunnen mij alles wijs maken. daarom hier mijn hulpvraag.

De eerste auto mag maximaal 1250 kilo trekken, de tweede maximaal 1200.

Aangenomen dat je 2 rijpaarden wil vervoeren (zeg samen 1000 kilo) kun je die niet in een trailer stoppen die door een van beide auto's wordt getrokken.

Een 1,5 paardstrailer met een van beide auto's gaat alleen als je een lichte trailer hebt (de mijne is al 800 kilo) en een licht paard vervoert.

Lang antwoord kort: nee, dat kan niet.

Niet helemaal mee eens maar dit is wel een ernstig grensgeval waarbij de skills van de chauffeur in hoge mate een rol spelen bij de veiligheid van de combi.

Om heel eerlijk te zijn, die Jeep heeft waardeloze prestaties voor zoveel auto. Daar zijn echt betere voorbeelden van te vinden, ook in hybride-versies. 1600kg trekgewicht moet geen enkel probleem zijn.

De leen-auto is eigenlijk een no-go en zou ik alleen voor uiterste nood gebruiken.
Ik heb het enkele jaren gedaan met zo'n combi (Ford Escort V) en zeker de laatste turbo-Diesel had er eigenlijk weinig moeite mee maar je merkte aan alles dat je op de grens zat. Dat betekend dat je dubbel-scherp moet zijn op het weggedrag van je medeweggebruikers. Dat je uit minimale gedragingen moet aflezen wat ze zouden kunnen doen en of jij daar mogelijk last van gaat krijgen....

Kortom, het kan eventueel wel maar doe maar niet.

Zoek iets beters wat je ook nog minder geld kost.

Cowgirl

Berichten: 23751
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 10:18

Ik heb op het oog een Peugot 2008 ,1.6, 120pk en weegt 1055 kg. Hij mag 1270 trekken.

Nu heb ik een fjord en eventueel een 1,5 paard trailer te leen of uiteindelijk een eigen trailer.
Een grove schatting is 500 kg voor het paard en 600 voor de trailer. Ik vind dat net op het randje of zie ik dat verkeerd?

De dealer van deze auto heeft ook nog een Ford C-Max staan, die mag 1500 trekken. 150pk
Wel weer iets duurder in wegenbelasting.

Ik heb E rijbewijs. ;)

Vanwege mijn rug zoek ik in eerste instantie een auto met een wat hogere/ruimere instap.

MarjanB

Berichten: 16511
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 10:24

Ik zou eigenlijk altijd gaan voor iets dat minimaal 1400 kan trekken als je een 1,5 paards trailer hebt. Een beetje fatsoenlijke trailer weegt zo 700-800 kilo en een paard 600. Dus als je bei beiden van het gunstige gewicht uitgaat zit je zo op 1300 kilo.

Voor het trekken van een trailer heb je gewoon wel een beetje auto nodig. Vooral als je met een fijn gevoel op pad wil.

Dus je vriend maar terug naar de rekentafel sturen :+

MarjanB

Berichten: 16511
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 10:25

MarjanB schreef:
Ik zou eigenlijk altijd gaan voor iets dat minimaal 1400 kan trekken als je een 1,5 paards trailer hebt. Een beetje fatsoenlijke trailer weegt zo 700-800 kilo en een paard 600. Dus als je bei beiden van het gunstige gewicht uitgaat zit je zo op 1300 kilo.

Voor het trekken van een trailer heb je gewoon wel een beetje auto nodig. Vooral als je met een fijn gevoel op pad wil.

Dus je vriend maar terug naar de rekentafel sturen :+


@cowgirl, geldt eigenlijk ook voor jou. Beetje flinke fjord weegt wel meer dan 500 kilo

ikke

Berichten: 37611
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 10:29

Cowgirl schreef:
Ik heb op het oog een Peugot 2008 ,1.6, 120pk en weegt 1055 kg. Hij mag 1270 trekken.

Nu heb ik een fjord en eventueel een 1,5 paard trailer te leen of uiteindelijk een eigen trailer.
Een grove schatting is 500 kg voor het paard en 600 voor de trailer. Ik vind dat net op het randje of zie ik dat verkeerd?

De dealer van deze auto heeft ook nog een Ford C-Max staan, die mag 1500 trekken. 150pk
Wel weer iets duurder in wegenbelasting.

Ik heb E rijbewijs. ;)

Vanwege mijn rug zoek ik in eerste instantie een auto met een wat hogere/ruimere instap.

Nope, voor de Peugeot zie bovenstaande reacties.

de C-max gaat het mogelijk wel voor je doen. Check even de specs, dat er niet zo'n opgeblazen eco-boost-blok in ligt want dan ga je bedrogen uit komen. Die mogen wel 1500kg aan de haak hebben, maar 4000 toeren draaien om genoeg power te hebben, gaat je heel snel tegen staan.

De Mazda CX-5 die hier al langs kwam zou best eens de betere keuze kunnen zijn. Platvloerse (niet-turbo) techniek en een fatsoenlijke verhouding tussen prestaties kosten. 160pk uit een 2-liter blok gaat altijd beter dan 150pk uit 1,5 liter met veel turbo.

_Noah

Berichten: 3111
Geregistreerd: 30-11-06
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 16:00

Dank allemaal voor jullie waardevolle tips!!. Ik ben mij even aan het bezinnen wat nu handig is.

@ikke, vind ik ook hoor, kritische blik is niks mis mee. Ik val meestal over de afleverkosten die er dan nog bijkomen voor mij terwijl ik van mening ben dat ik koop wat ik zie. En niet wat nog moet gaan gebeuren, dan betaal ik liever niks extra’s en los ik het zelf wel op. Met die insteek wil ik eigenlijk verder. Ik ken nog een auto keurbedrijf, hij heeft vorig jaar ook mijn import camper gekeurd. Veel tips gehad waar op te letten, maar of een motor ed in orde is daar heb ik echt geen verstand van. Moet ik natuurlijk wel tijd en ruimte van de verkoper krijgen.
Zelfde is met de advertentie die jij stuurde. Prachtige auto zo op het oog, alleen komen aflever kosten erbij rond de €500. Ik vraag mij af of ze verkopen zonder pakket daar, wat reviews over het bedrijf gelezen die zijn niet allemaal positief. Als ik van een uur kom rijden, is mijn onderhandelingspositie ook een stuk minder.

@marjan B, bedoel jij eerst de prijs onderhandelen en daarna nog mijn inruil auto uit te kast halen? :D

@mo_noah, dat is inderdaad geluk hebben. Goed te horen dat het zo’n fijne auto is en je er nog veel plezier van hebt! Is jouw man er direct mee naar de garage gereden?