Paard verhuist van België naar Nederland – administratie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Paard verhuist van België naar Nederland – administratie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-24 14:43

Ikzelf blijf de eigenaar en blijf in België wonen. Paard verhuist naar Nederland. Is uiteraard in orde qua chip en registratie in de Belgische databank.

Heb ik goed begrepen dat dit hetgeen is dat moet gebeuren:
- In de Belgische databank HorseID doe ik een mutatie “export”. Wordt paard dan automatisch losgekoppeld van de huidige stal, ik veronderstel van wel?
- Paard moet in de Nederlandse databank Identificatie & Registratiesysteem van RVO geregistreerd worden door een paspoort uitgevende instantie, de nieuwe stalling geeft aan dat zij dit kunnen regelen, klopt dit?
- Paard moet in de Nederlandse databank gekoppeld worden aan de nieuwe stalling, ook weer door de stalling.

Ik vind de info op de website van RVO niet zo heel duidelijk.

Heeft iemand hier ervaring mee?

insun
Berichten: 677
Geregistreerd: 20-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 18:08

Eilandje schreef:
Ikzelf blijf de eigenaar en blijf in België wonen. Paard verhuist naar Nederland. Is uiteraard in orde qua chip en registratie in de Belgische databank.

Heb ik goed begrepen dat dit hetgeen is dat moet gebeuren:
- In de Belgische databank HorseID doe ik een mutatie “export”. Wordt paard dan automatisch losgekoppeld van de huidige stal, ik veronderstel van wel?

- Paard moet in de Nederlandse databank Identificatie & Registratiesysteem van RVO geregistreerd worden door een paspoort uitgevende instantie, de nieuwe stalling geeft aan dat zij dit kunnen regelen, klopt dit?
- Paard moet in de Nederlandse databank gekoppeld worden aan de nieuwe stalling, ook weer door de stalling.

Ik vind de info op de website van RVO niet zo heel duidelijk.

Heeft iemand hier ervaring mee?




Vanaf 1 januari 2024 mag de houder(= nieuwe stalling) geen importmelding meer doen bij RVO.
Het paard zal eerst door een paardenpaspoort uitgevende instantie geregistreerd moeten worden bij RVO.

https://www.horses.nl/overig-nieuws/rvo ... g-paarden/

Vanaf 1 januari is het niet meer mogelijk dat een houder zelf op Mijn RVO een importmelding met paspoortgegevens registreert in het Identificatie & Registratiesysteem (I&R) van het RVO. Vanwege Europese regelgeving moet de registratie worden uitgevoerd door een paspoort uitgevende instantie, wat kosten met zich meebrengt. Dit heeft het RVO via een brief laten weten aan houders die in het afgelopen jaar meer dan drie importmeldingen hebben gedaan.


Kijk even aan welke eisen het paspoort moet voldoen om goedgekeurd te worden door een paardenpaspoort uitgevende instantie. Bv: chipnummer gedrukt. Indien geschreven of een sticker moet er een stempel overheen staan om fraude te voorkomen.

Als het paard met chip- en/of levensnummer bekend is bij RVO,
https://webform.rvo.nl/formule1/formuli ... nIenRPaard, kan de nieuwe stalling het paard aanmelden op zijn UBN.

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Re: Paard verhuist van België naar Nederland – administratie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-24 11:01

Bedankt insun!

tiwi1969

Berichten: 7641
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Paard verhuist van België naar Nederland – administratie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 11:39

Naast het paspoort en de meldingen zal het dier voorafgaand aan de verplaatsing ook gekeurd moeten worden door de Belgische autoriteit die met export van dieren belast is.