I&R vlag 'Niet geschikt voor humane consumptie' bij pony.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Merexa

Berichten: 1164
Geregistreerd: 08-10-16
Woonplaats: Dorpie in Grunn

I&R vlag 'Niet geschikt voor humane consumptie' bij pony.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-24 00:47

Hoi!
Mij is iets vreemds opgevallen toen ik mijn paard en 2 Shetlanders bij mij thuis op het adres zette. Daar had ik even een vraagje over maar als niemand weet hoe en wat, moet ik misschien even bellen volgende week. Ik kan er verder niks over vinden. Het is namelijk als volgt;
Ondanks ik de paarden al langere tijd bij huis heb zette ik ze in December (pas) op mijn UBN en stond bij 1 van mijn Shetlanders onder vlaggen 'Niet geschikt voor humane consumptie' met de ingangsdatum 17-02-2022. Raar, want toen was mijn pony gewoon bij mij en er staat niets in haar paspoort en er is niks gewijzigd/met haar gedaan. Nu is het zo dat ik niet van plan ben haar te laten slachten :') maar raar vond ik dit wel. De fokker staat ook onder haar naam onder aanvoerdatum op de dag dat ze geboren is overigens.
Weet iemand waar dit vandaan kan komen?

Maartxje

Berichten: 233
Geregistreerd: 15-11-07
Woonplaats: Oldeholtpade

Re: I&R vlag 'Niet geschikt voor humane consumptie' bij pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 00:57

Het kan zijn dat dat het paspoort destijds te laat is aangevraagd.
Daardoor heb ik ook een pony onder "vlaggen" staan.

Merexa

Berichten: 1164
Geregistreerd: 08-10-16
Woonplaats: Dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-24 01:18

Maartxje schreef:
Het kan zijn dat dat het paspoort destijds te laat is aangevraagd.
Daardoor heb ik ook een pony onder "vlaggen" staan.


Maar destijds, als in, toen ze geboren was?
Het vreemde is dan dat dit met de ingangsdatum van 17-02-2022 staat en ook niks in haar paspoort is vermeld.

Hutcherson

Berichten: 7359
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 01:18

Blijkbaar is het paspoort van mijn oudste ook te laat geregistreerd. Dus ook niet meer voor humane consumptie. Al vanaf 1 jaar bij mij :+ maar vind het dikke prima.

Maartxje

Berichten: 233
Geregistreerd: 15-11-07
Woonplaats: Oldeholtpade

Re: I&R vlag 'Niet geschikt voor humane consumptie' bij pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 02:06

Als er tussen de geboortedatum en uitgifte datum van het paspoort meer dan 6 maanden zit krijgt het paard automatisch een stempel in zn paspoort en tegenwoordig dus ook digitaal.
Die datum die jij noemt kan ook de datum zijn waarop het stamboekbureau, waar je pony is ingeschreven, hem in het online systeem heeft aangemeld.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Re: I&R vlag 'Niet geschikt voor humane consumptie' bij pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 09:35

Is die datum niet de datum dat je ze in het I&R bestand hebt gezet? Ik heb ook een rode vlag vanwege te laat aanvragen paspoort, maar de datum die erbij staat is de datum dat ik ze geregistreerd heb

Merexa

Berichten: 1164
Geregistreerd: 08-10-16
Woonplaats: Dorpie in Grunn

Re: I&R vlag 'Niet geschikt voor humane consumptie' bij pony.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-24 13:45

Ze heeft geen stamboek, geen papier. Ze is nu ruim 5 jaar bij mij. Ik heb haar dus in December in het bestand gezet bij mij, maar ze is op 01-05-2014 geboren en in het bestand gezet door de fokker zijn UBN. Blijkbaar een Welsh Pony en COB Vereniging.

manou_diablo
Berichten: 238
Geregistreerd: 08-07-13

Re: I&R vlag 'Niet geschikt voor humane consumptie' bij pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 14:01

Voor zover ik weet zijn er twee manieren waarop een paard als 'niet geschikt voor humane consumptie' kan worden aangemerkt.

Vaak is het omdat het dier medicatie heeft ontvangen waardoor het niet meer voor humane consumptie gebruikt mag worden.
Anders is het omdat het paspoort niet binnen 6 maanden na geboorte is aangevraagd. In dat tweede geval kan namelijk nooit met 100% zekerheid gezegd worden welke medicatie in de periode zonder paspoort is gegeven omdat het nergens officieel geregistreerd is.
De dierenarts gaf laatst aan dat als er een paspoort kwijt geraakt is (en je dus een duplicaat hebt aangevraagd), dat het paard dan ook als 'niet geschikt' wordt aangemerkt omdat er dan weer geen registratie is van de gegeven medicatie.

Detail is wel dat je ze wel naar de slacht kunt brengen, het vlees mag alleen niet meer geconsumeerd worden. Dat wordt dan alsnog opgehaald na het slachten.

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Re: I&R vlag 'Niet geschikt voor humane consumptie' bij pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 17:00

Het kan ook nog zijn dat er sprake is van een duplicaat paspoort.
Andere twee mogelijkheden zijn inderdaad te laat chippen/paspoort aanvragen na geboorte of aantekening medicatie.

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 17:06

Medicijnen gekregen waardoor hij niet meer geschikt is?

Mijn paarden hebben al veel medicatie gekregen waardoor ze ongeschikt zijn voor consumptie.