Aankoop paard met achteraf gebrek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dreamboy

Berichten: 2432
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 18:49

Wintu schreef:
velocity2002 schreef:

Normaal gesproken is het zo (dacht ik, zo is het altijd gegaan wanneer ik een paard kocht), dat als je zo'n papier tekent waarop staat dat de koper bekend is en akkoord gaat met de gebreken, de relevante gebreken die op dat moment bekend en gemeld zijn, benoemd worden op de overeenkomst. Als die dierenarts het wel gezien heeft op de foto's maar niet vermeldt heeft op het keuringsrapport, kan dit nog een staartje voor hem krijgen. Maar helaas zijn ook niet alle dierenartsen even goed in het beoordelen van foto's dus het kan ook zijn dat hij het echt niet heeft gezien.

In het geval van de mijne kocht ik hem dus met haken op de kiezen en een plekje op de knie en nek van het spelen. Deze "gebreken" zijn in het overdrachtsdocument genoemd. Andere gebreken vallen hier normaliter niet zomaar onder. Een been wat zo kapot is (geweest) van binnen valt onder de meldplicht van de verkoper. Ik denk dat je hier best wel iets mee kan op juridisch gebied.

dank je, je begrijpt het, fijn! Er staat in de overeenkomst, dat koper op de hoogte is, dat het paard geen gebreken heeft. En zo staat het ook in de keuring verkoper. Dierenarts van mij, heeft echter gezien op een foto dat het Sesambeen afgebroken is, dat kan door een oude blessure, zo de dierenarts


Maar dat staat dan toch op de door de verkoper aangeleverde foto's. Hoezo kan het dan een verborgen gebrek zijn. Ik bedoel je dierenarts ziet dat nu toch ook?[/quote]

Dat is ook precies waar het fout gaat. Ze had het paard al mee genomen nog voordat haar eigen dierenarts de foto's had gezien. Omdat er niets op het keuringsrapport stond vermeldt was ts te goed van vertrouwen. Zowel verkoper als de dierenarts die het paard gekeurd heeft zijn hier dus niet eerlijk bezig geweest. Helaas zijn niet alle dierenartsen even goed in het beoordelen van foto's dus het kan natuurlijk ook zo zijn dat hij het echt niet heeft gezien.
Laatst bijgewerkt door Dreamboy op 10-01-24 18:53, in het totaal 2 keer bewerkt

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 18:50

je zegt 20 dec aangekocht, was ie toen al gelijk erna bij jou op stal? tis nu 10 jan, als ie de 20e gelijk bij jou was is is ie net 20 dagen bij je...das niet lang, ok ik heb mijn paard vrijdagavond gehaald en zondag weer opgeladen om mee te gaan op buitenrit zonder enkel probleem, maar dat doet/lukt ook niet iedereen en met elk paard dat ie net heeft. Vind 20 dagen niet echt een graadmeter om karakter te beoordelen en of ie echt stabiel is.

velocity2002
Berichten: 29
Geregistreerd: 10-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-24 18:52

Hier zitten mensen tussen, waar je echt iets aan hebt, mbt adviezen. Sommige gaan erg over mijn grenzen. ik ga niet in op NAH, als je niet weet wat het is, hersenletsel. Ik zou me afvragen, als je zo een interpretatie doet, of er niet echt wat mis is met je! Schandalig. Ik kan een grote fout hebben gemaakt en dat is heel vervelend, maar ga mij niet bestempelen als weet ik wat! Ik vraag serieus advies en anderen kunnen wel mijn verhaal volgen. Ik zit volledig in mijn emotie en het doet zeer hoe dit allemaal is gelopen. Dus graag bij een volgende op de woorden letten, iemand kan iemand anders enorm pijn veroorzaken. Ook naar @bokt als er iemand met hersenletsel wordt bestempeld vind ik dit zeer erg. Ik heb mijn antwoorden, herkeuren. En tevens wat mijn kansen zijn, de rest voor de advocaat, maar neem hier nu definitief afscheid.

Dreamboy

Berichten: 2432
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Re: Aankoop paard met achteraf gebrek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 19:00

Jammer, ik denk dat de meeste heel graag zouden willen weten hoe dit afloopt. Uiteindelijk kunnen we hier misschien allemaal wat van leren. Dit zijn altijd lastige onderwerpen waar veel verschillende meningen uit voort komen. Sommige handig, anderen niet leuk of niet wat je horen wil maar wel de waarheid. Het hersenletselverhaal vind ik ook onnodig hoewel ik weet dat ze het niet rot bedoeld heeft. Hopelijk wil je nog een keer een update geven over de afloop.

velocity2002
Berichten: 29
Geregistreerd: 10-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-24 19:01

AnnedB schreef:
Stuur eens een berichtje naar FloortjeM, zij kan je hier het beste mee helpen.
Voor zover ik hieruit kan opmaken, sta je sterk genoeg om het paard terug te brengen en je geld terug te krijgen.
Heb je een rechtsbijstand verzekering?
Dank je wel, hier heb ik wat aan. Ook gestuurd naar haar

velocity2002
Berichten: 29
Geregistreerd: 10-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-24 19:06

Dreamboy schreef:
Jammer, ik denk dat de meeste heel graag zouden willen weten hoe dit afloopt. Uiteindelijk kunnen we hier misschien allemaal wat van leren. Dit zijn altijd lastige onderwerpen waar veel verschillende meningen uit voort komen. Sommige handig, anderen niet leuk of niet wat je horen wil maar wel de waarheid. Het hersenletselverhaal vind ik ook onnodig hoewel ik weet dat ze het niet rot bedoeld heeft. Hopelijk wil je nog een keer een update geven over de afloop.
het gaat er niet om als mensen aangeven, je hebt iets fout gedaan. Het gaat mij met name om de NAH, dit is schandalig en gezien dit niveau, blijf ik hier ook niet meer hangen. Dank voor je bericht, maar juist het bericht van dat ene lid is echt te veel.

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 19:11

velocity2002 schreef:
het gaat er niet om als mensen aangeven, je hebt iets fout gedaan. Het gaat mij met name om de NAH, dit is schandalig en gezien dit niveau, blijf ik hier ook niet meer hangen. Dank voor je bericht, maar juist het bericht van dat ene lid is echt te veel.


Dat ene lid heeft nu juist zelf NAH en dacht wat te herkennen. Ze vráágt je ernaar, neemt niets aan.

velocity2002
Berichten: 29
Geregistreerd: 10-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-24 19:12

Ibbel schreef:
velocity2002 schreef:
het gaat er niet om als mensen aangeven, je hebt iets fout gedaan. Het gaat mij met name om de NAH, dit is schandalig en gezien dit niveau, blijf ik hier ook niet meer hangen. Dank voor je bericht, maar juist het bericht van dat ene lid is echt te veel.


Dat ene lid heeft nu juist zelf NAH en dacht wat te herkennen. Ze vráágt je ernaar, neemt niets aan.
klaaaarrrrrrr

Dreamboy

Berichten: 2432
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 19:15

Ibbel schreef:
velocity2002 schreef:
het gaat er niet om als mensen aangeven, je hebt iets fout gedaan. Het gaat mij met name om de NAH, dit is schandalig en gezien dit niveau, blijf ik hier ook niet meer hangen. Dank voor je bericht, maar juist het bericht van dat ene lid is echt te veel.


Dat ene lid heeft nu juist zelf NAH en dacht wat te herkennen. Ze vráágt je ernaar, neemt niets aan.


Dat dus. En omdat je zelf aangaf bijna dood te zijn geweest is die gedachte ook niet zo raar. Ik denk dat je het iets te persoonlijk opneemt.

pien_2010

Berichten: 43315
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 19:15

velocity2002 schreef:
Hier zitten mensen tussen, waar je echt iets aan hebt, mbt adviezen. Sommige gaan erg over mijn grenzen. ik ga niet in op NAH, als je niet weet wat het is, hersenletsel. Ik zou me afvragen, als je zo een interpretatie doet, of er niet echt wat mis is met je! Schandalig. Ik kan een grote fout hebben gemaakt en dat is heel vervelend, maar ga mij niet bestempelen als weet ik wat! Ik vraag serieus advies en anderen kunnen wel mijn verhaal volgen. Ik zit volledig in mijn emotie en het doet zeer hoe dit allemaal is gelopen. Dus graag bij een volgende op de woorden letten, iemand kan iemand anders enorm pijn veroorzaken. Ook naar @bokt als er iemand met hersenletsel wordt bestempeld vind ik dit zeer erg. Ik heb mijn antwoorden, herkeuren. En tevens wat mijn kansen zijn, de rest voor de advocaat, maar neem hier nu definitief afscheid.


Groot gelijk! Voor wat het waard is. Ik heb dyslexie en voor mij zijn je berichten glashelder!
Ik ken mensen met NAH en niemand kan dit achter de computer vaststellen.
Succes en hopelijk nemen ze je paard terug!

Liefs van Pien

velocity2002
Berichten: 29
Geregistreerd: 10-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-24 19:16

pien_2010 schreef:
velocity2002 schreef:
Hier zitten mensen tussen, waar je echt iets aan hebt, mbt adviezen. Sommige gaan erg over mijn grenzen. ik ga niet in op NAH, als je niet weet wat het is, hersenletsel. Ik zou me afvragen, als je zo een interpretatie doet, of er niet echt wat mis is met je! Schandalig. Ik kan een grote fout hebben gemaakt en dat is heel vervelend, maar ga mij niet bestempelen als weet ik wat! Ik vraag serieus advies en anderen kunnen wel mijn verhaal volgen. Ik zit volledig in mijn emotie en het doet zeer hoe dit allemaal is gelopen. Dus graag bij een volgende op de woorden letten, iemand kan iemand anders enorm pijn veroorzaken. Ook naar @bokt als er iemand met hersenletsel wordt bestempeld vind ik dit zeer erg. Ik heb mijn antwoorden, herkeuren. En tevens wat mijn kansen zijn, de rest voor de advocaat, maar neem hier nu definitief afscheid.


Groot gelijk! Voor wat het waard is. Ik heb dyslexie en voor mij zijn je berichten glashelder!
Ik ken mensen met NAH en niemand kan dit achter de computer vaststellen.
Succes en hopelijk nemen ze je paard terug! Dank je wel Pien!

Liefs van Pien

Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 19:17

Het wordt gewoon gevraagd. Nergens als feit gezet.
Kop op..

Dreamboy

Berichten: 2432
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Re: Aankoop paard met achteraf gebrek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 19:29

Ik vind het jammer dat dat ene, ietwat onhandige, zinnetje er nu uit gehaald wordt en onnodig onder een vergrootglas wordt gelegd. Ze vroeg of het, n.a.v. het bijna dood zijn van ts, misschien mogelijk was dat ze hersenletsel heeft opgelopen omdat ze dingen dacht te herkennen die zij zelf doet. Wellicht heeft de, in mijn ogen, soms wat rommelige schrijfwijze van ts vooral te maken met het feit dat ze zo hoog in haar emotie zat? Ik vond het soms lastig te lezen maar dat kan best aan mij liggen. Maar niemand stelt hersenletsel bij TS vast vanachter een computer.

velocity2002
Berichten: 29
Geregistreerd: 10-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-24 19:31

pien_2010 schreef:
Heel veel sterkte. Wat een hoop geld voor zo'n gebrek. Hopelijk krijg je het geld terug en alle kosten.
Pfffff wat een verhaal.
dank je wel Pien, heel lief

Babootje

Berichten: 26275
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 19:31

Katja schreef:
Babootje schreef:
Ik begrijp uit je verhaal dat het paard op RX een oude breuk heeft in het griffelbeen en wellicht ook een peesblessure daar ooit op heeft gehad.
TS heeft het nergens over een griffelbeen gehad maar over een oude breuk in het sesambeen en dat is wel echt een ander verhaal.


Excuus, verkeerd gelezen.
Edit *leest even terug* TS heeft het over een apex fractuur. Ziet eruit als chip maar is een fractuur aan de bovenkant van het sesambeentje. En zit er al op de keuringsfoto's. Het kan vaak wel operatief verwijderd worden, maar het paard had daarmee nooit goedgekeurd mogen worden.
Dus dan lijkt me het wel een vrij duidelijke zaak.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 10-01-24 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

pubelia

Berichten: 9991
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 19:38

.
Laatst bijgewerkt door pubelia op 10-01-24 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Aankoop paard met achteraf gebrek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 19:39

Ga je lekker pubelia?

Er wordt al meerdere keren aangegeven dat het niet verkeerd bedoelt was, laat het dan ook rusten.

Dreamboy

Berichten: 2432
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 19:41

pubelia schreef:
DuoPenotti schreef:
Zou het kunnen dat je door je ongeval hersenenletsel hebt opgelopen? En daardoor nu minder goed je gedachte op kunt schrijven?

Geen idee of je dit had maar dit herken ik wel.

Ook het sneller in stress raken.

Voor ons is het schrijven in ieder geval erg warrig.

Maar het beste wat je schrijft is naar je advocaat luisteren.
Daar betaal je hem/haar voor.

Succes!


Heb je zelf een ongeval gehad en hersenletsel opgelopen? Want jouw bericht komt niet zo heel vriendelijk over...

Mogelijk dat je je eens in kan lezen over nah. Dan zou je weten dat iedere nah anders is. Net zo als dat iedereen anders is. Ik heb nah, en ik kan prima mijn gedachtes verwoorden!

En ja ik voel me aangesproken! Is dat dan ook typisch iets van een nah-er?


Pfff, wat is hier nu weer onvriendelijk aan? Wat een gezeur.

pubelia

Berichten: 9991
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Re: Aankoop paard met achteraf gebrek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 19:42

Hebben jullie gelijk in! weg gehaald! Wel een nieuw topic aan gemaakt voor mensen met NAH
Sorry

DuoPenotti

Berichten: 29513
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 19:44

Ibbel schreef:
velocity2002 schreef:
het gaat er niet om als mensen aangeven, je hebt iets fout gedaan. Het gaat mij met name om de NAH, dit is schandalig en gezien dit niveau, blijf ik hier ook niet meer hangen. Dank voor je bericht, maar juist het bericht van dat ene lid is echt te veel.


Dat ene lid heeft nu juist zelf NAH en dacht wat te herkennen. Ze vráágt je ernaar, neemt niets aan.

Dank je wel Ibbel.

en blijkbaar word ik behoorlijk verkeerd opgevat...

Ja ik heb zelf NAH.

Ik stel vragen, stel geen feiten...

En ja ik weet dat elke NAH anders is.
En weet daarmee ook dat jezelf verwoorden, emoties uiten helaas een gevolg KAN zijn.

net als niet op woorden komen, typefouten maken die ik vroeger niet deed

Ik begrijp werkelijk echt niet wat ik fout heb gezegd, maar dat zal mijn deel NAH wel zijn dat ik dat niet snap....

@TS
Dus mijn excuses ts als ik je pijn heb gedaan wilde je juist alleen maar helpen omdat mensen zeiden je niet te begrijpen in de tekst...

Maar weet je laat maar, ook goed....

Hier kan ik dus niet mee omgaan debokkers die nu in mijn nek springen...en dan vertrek ik wel

Dreamboy

Berichten: 2432
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Re: Aankoop paard met achteraf gebrek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 19:47

DuoPennotti, je hebt helemaal niets verkeerd geschreven. Het is alleen verkeerd opgevat door ts en daarna onzettend uitvergroot door sommige hier.

HetIsFriet
Berichten: 16
Geregistreerd: 06-11-23

Re: Aankoop paard met achteraf gebrek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 19:52

Beetje ongelukkig uitgevallen allemaal denk ik. Rustig aan ieders. Ik praat het niet goed, maar ik zie wel in dat door alle stress, kwetsbaarheid en slaaptekort TS mogelijk emotioneler reageert dan normaal. De emoties en angst van de mogelijke miskoop kunnen veel met je doen.

Velocity, ik hoop dat je wat hebt aan de algemene adviezen die gegeven zijn en dat het toch nog goed komt. Succes met de afwikkeling en ik zou het heel interessant vinden als je ons hier op de hoogte kan houden van de ontwikkelingen.

paars

Berichten: 5564
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 19:54

Ik snap de opmerking van DP zeker en als NAH-er dacht ik ook; zo kon ik ook schrijven… en dat geeft helemaal niks maar verklaart de enorme paniek en stress die uit de berichten van TS naar voren komen. 17k is een hoop geld.
Voor paniek en stress is geen NAH nodig hoor, dat bedoel ik niet. Dat kan ook zónder…
En nogmaals: DP legt nog apart uit wat ze bedoelt heeft. Beetje sneu om daarom nu de stekker uit je topic te halen. Niet eerlijk naar alle andere regeerders toe ook…vind ik dan.

Het leest gewoon een stuk beter als je duidelijke zinnen typt, en antwoord geeft op de vragen die mensen stellen om je beter te kunnen helpen! Ik kom er ook geen touw aan vastknopen. Dan zijn we al 5 pagina’s verder en weten nog steeds niet of je bij een particulier hebt gekocht. Dus dat.

My two cents: die oude breuk had genoemd moeten worden in de dierenarts rapport van de verkoper. Daar stond het niet in. Jou DA heeft op een röntgen foto nu gezien (en op die foto staat een datum wanneer die gemaakt is) dat er een oude breuk zit. Dit is dus gebrek wat ze verborgen hebben gehouden. Denk dat dat het enige is waarmee je de koop ongedaan zou kunnen maken.
De gallen; had je met blote oog zelf kunnen zien. Net als de staat van de hoeven. Dus daar kun je volgens mij niets meer mee, maar dat is ook niet nodig. Hou het op dat ene punt.
Maar goed ik ben geen deskundige.

Sterkte want het lijkt me een vreselijke situatie voor je. Gelukkig heb je een advocaat.

ChantalAM

Berichten: 330
Geregistreerd: 14-04-23
Woonplaats: Lage Vogezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 19:58

DuoPenotti schreef:
Ibbel schreef:


Dat ene lid heeft nu juist zelf NAH en dacht wat te herkennen. Ze vráágt je ernaar, neemt niets aan.

Dank je wel Ibbel.

en blijkbaar word ik behoorlijk verkeerd opgevat...

Ja ik heb zelf NAH.

Ik stel vragen, stel geen feiten...

En ja ik weet dat elke NAH anders is.
En weet daarmee ook dat jezelf verwoorden, emoties uiten helaas een gevolg KAN zijn.

net als niet op woorden komen, typefouten maken die ik vroeger niet deed

Ik begrijp werkelijk echt niet wat ik fout heb gezegd, maar dat zal mijn deel NAH wel zijn dat ik dat niet snap....

@TS
Dus mijn excuses ts als ik je pijn heb gedaan wilde je juist alleen maar helpen omdat mensen zeiden je niet te begrijpen in de tekst...

Maar weet je laat maar, ook goed....

Hier kan ik dus niet mee omgaan debokkers die nu in mijn nek springen...en dan vertrek ik wel


kop op DP ik had het ook niet zo negatief gelezen en waarom er nu mensen zo boos worden snap ik echt niet. Je stelde alleen maar een vraag .
en ts ik snap dat je hoog in je emotie zit want je zit met een lief dier opgescheept waarmee je misschien helemaal niet kan gaan doen wat je van plan was. Maar ik zou gewoon contact opnemen met FloortjeM (zo heet ze toch) die geeft regelmatig goed advies en uit haar antwoorden merk je ook dat ze weet wat ze zegt. En ik zou je advocaat en dierenarts contact op laten nemen met de DA van de verkopende partij dat er goede foto's moeten komen.
En als ik je eventueel gekwetst heb spijt mij dat ook. kan ooit kort door de bocht komen.

Bielsje

Berichten: 1391
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 20:12

paars schreef:
Ik snap de opmerking van DP zeker en als NAH-er dacht ik ook; zo kon ik ook schrijven… en dat geeft helemaal niks maar verklaart de enorme paniek en stress die uit de berichten van TS naar voren komen. 17k is een hoop geld.
Voor paniek en stress is geen NAH nodig hoor, dat bedoel ik niet. Dat kan ook zónder…
En nogmaals: DP legt nog apart uit wat ze bedoelt heeft. Beetje sneu om daarom nu de stekker uit je topic te halen. Niet eerlijk naar alle andere regeerders toe ook…vind ik dan.

Het leest gewoon een stuk beter als je duidelijke zinnen typt, en antwoord geeft op de vragen die mensen stellen om je beter te kunnen helpen! Ik kom er ook geen touw aan vastknopen. Dan zijn we al 5 pagina’s verder en weten nog steeds niet of je bij een particulier hebt gekocht. Dus dat.

My two cents: die oude breuk had genoemd moeten worden in de dierenarts rapport van de verkoper. Daar stond het niet in. Jou DA heeft op een röntgen foto nu gezien (en op die foto staat een datum wanneer die gemaakt is) dat er een oude breuk zit. Dit is dus gebrek wat ze verborgen hebben gehouden. Denk dat dat het enige is waarmee je de koop ongedaan zou kunnen maken.
De gallen; had je met blote oog zelf kunnen zien. Net als de staat van de hoeven. Dus daar kun je volgens mij niets meer mee, maar dat is ook niet nodig. Hou het op dat ene punt.
Maar goed ik ben geen deskundige.

Sterkte want het lijkt me een vreselijke situatie voor je. Gelukkig heb je een advocaat.


Bij een grand prix ruiter die hem particulier heeft verkocht. Maar voor zover ik heb begrepen (ik heb dan wel NAH :Y)) kan dat ook nog best anders worden beoordeeld door een rechter. Ik ken een aantal mensen die veel rijden en oa lesgeven maar niet handelen, die een jaar of 2 geleden op een lezing waren en toen eigenlijk geen paard meer durfden te verkopen. Het bleek dat je dan gewoon al enorm snel niet meer als particulier wordt gezien.
Tenzij deze grand prix ruiter toevallig een keer in de grand prix is beland en compleet hobbymatig bezig is zonder verder ook maar iets met paarden te doen dan, dan heb ik niets gezegd :')