Aankoop paard met achteraf gebrek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
velocity2002
Berichten: 29
Geregistreerd: 10-01-24

Aankoop paard met achteraf gebrek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-24 11:25

Hallo allemaal, ik heb even wat hulp nodig, omdat ik gek word van mijn situatie. Ik heb een paard rond 20 december 2023 aangekocht, hier was een keuringsrapport en fotos van de verkopende partij. Geen gebreken. Contract van verkoper geeft aan, dat ik op de hoogte ben van geen gebreken. Ik heb sinds 21-12 continu geprobeerd hun foto's naar hier te krijgen van de keurende dierenarts in Belgie. Deze dierenarts stuurde eerst de JPG die niet te lezen waren, na 6 mails en telefoontje stuurde zij 29 mails met dicom bestand, waar mijn laptop vast zat en ook van de dierenarts. Maar echter de dierenarts van mij had halve foto's. Toen gaf de dierenarts aan, stuur toch nog eens de jpg om wellicht toch te kijken wat we wel kunnen zien. Een fotos was 3 keer gemaakt van de voorvoet rechts. En ja hoor meteen raak, dat was gisteren. Breuk Sesambeen, klasse 4, wellicht door een eerdere breuk pees. Maar dat is niet te zien. Even voor de duidelijkheid foto van de verkopende partij. Ik wilde wachten met een eigen keuring totdat de foto's van verkoper hier zijn beoordeelt. Ik heb het aangegeven via de mail aan verkoper en dat ik het paard terug wil doen. Ik wil een gezond paard. Bij aankomst was het gedrag al anders dan dat hij was. Dat heb ik al voor lief genomen, hij werd getraind, dus ik dacht dat komt wel. maar dit ook medegedeeld. tevens zijn de hoeven heel slecht, die zijn afgelopen week gedaan en verkoper gaf bij verkoop aan, dat deze 3 weken geleden waren gedaan. Hoefsmid gaf aan het lijkt op 6 maanden geen onderhout. Hij staat nu op ijzers met silicone omdat de hoeven afbreken. Ook heeft hij recht een gallbult. Dat heb ik niet medegedeeld. Ik dacht de hele tijd, als eindelijk de foto's zijn gekeurd, dat komt dit wel allemaal. Ondertussen is hij rustiger geworden maar geen paard voor mij, omdat ik een zwaar ongeluk heb gehad en het paard echt stabiel moet zijn. Daarom juist een 8 jarige, waar ik nog van kan leren maar stabiel. verkoper gaf aan, dat dit wel het geval is. Alles op what's app beschreven. Tevens zaten er geen rug en halsfoto;s bij die hebben ze daar nog gedaan, dag voor transport en foto en transport op eigen kosten.

Gezien ik verkoper heb gebeld om dit ook nog mondeling mede te delen, gaf hij aan, je hebt het keuringsrapport gezien en dit was goed. helaas komen wij er nu achter, dat dit niet het geval is. Ik weet niet of ik het paard nu moet gaan keuren. Door de dierenarts van hun die zo moeilijk deed op de foto's op een juiste manier op te sturen, is er veel tijd overheen gegaan. Normaal laat ik eerst foto's keuren van een paard van verkoper en dan hier nog eens. Maar dat is dus door de dierenarts echt mis gegaan. Wat adviseren jullie en wat zijn mijn kansen volgens jullie. Moet ik keuren? Ik heb een hele goede advocaat nu ingeschakeld, maar wil graag hier even jullie mening, ik word namelijk gek van deze situatie en ergens ook is het zielig voor het paard, het paard is niet goed onerhouden. Schrikachtig met name op hoofd. Maar de koopprijs was 17k. Graag jullie reactie. Hartelijke dank en alsjeblieft niet dat ik ergens dom ben geweest. Deze situatie raakt mij enrom. Ik ga voor een paard en ga geen paard verkopen normaal of teruggeven, maar dit is te risicovol meyt name met springen waar ik heen wil.
Laatst bijgewerkt door velocity2002 op 10-01-24 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

AnnedB
Berichten: 290
Geregistreerd: 12-08-20

Re: Aankoop paard met achteraf gebrek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 11:30

Stuur eens een berichtje naar FloortjeM, zij kan je hier het beste mee helpen.
Voor zover ik hieruit kan opmaken, sta je sterk genoeg om het paard terug te brengen en je geld terug te krijgen.
Heb je een rechtsbijstand verzekering?

Dreamboy

Berichten: 2432
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 11:32

Ik denk dat je advocaat hier meer verstand van heeft dan een heleboel bokkers bij elkaar. Het is me dan ook niet duidelijk wat je van ons wilt horen. Het enige wat ik denk is dat als ik een paard koop van 17k, gekeurd of niet, ik niet had bezuinigd op nog een keer laten keuren door een goede kliniek van mijn eigen keuze. Dat bedoel ik niet als een verwijt naar jou toe maar meer wat ik zou doen. Maar dat is achteraf gepraat dus daar heb je niet zoveel aan. Hopelijk kom je tot een oplossing.

velocity2002
Berichten: 29
Geregistreerd: 10-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-24 11:35

dank je wel voor je reactie, ik kan niet meer slapen, echt vreselijk. Ik heb geen rechtsbijstand maar dat komt goed, gelukkig en begreep als ik sterk sta dat ik alles kan terugkrijgen, ook vervoer, stalling, hoefsmid etc. en ook de kosten advocaat, omdat ik heb geschreven het zonder advocaat op te lossen. Ik heb geen probleem om elkaar tegemoet te komen, maar toen ik hem aan de telefoon had, hing hij op en dan denk ook, als je niet eens wilt praten, dan ook alles. Hoe kom ik in contact met @FloortjeM ?

juval

Berichten: 13210
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 11:35

wat een nare situatie. Heel goed denk ik dat je er alvast juridische hulp bij hebt betrokken.

Wat ik uit je verhaal begrijp is dat de verkopers donders goed wisten dat de foto's niet goed waren, en daarom daar zo traag mee zijn geweest om door te sturen. Ook omdat je kennelijk een contract hebt getekend waar je aangeeft van gebreken op de hoogte te zijn. Dit wordt juridisch wellicht een moeilijke zaak. Heb je van een particulier of een professioneel bedrijf gekocht?

Je hebt het paard sinds december, dus dat is nog maar een paar weken. Je kan denk ik nu nog niet helemaal goed zeggen hoe het paard zijn karakter is. Het beestje moet nog wennen aan jou en de nieuwe stal etc. Dat kost doorgaans maanden tijd.

veel succes! Ik hoop dat je advocaat het kan oplossen.

GiGi_90

Berichten: 657
Geregistreerd: 14-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 11:36

Dreamboy schreef:
Ik denk dat je advocaat hier meer verstand van heeft dan een heleboel bokkers bij elkaar. Het is me dan ook niet duidelijk wat je van ons wilt horen. Het enige wat ik denk is dat als ik een paard koop van 17k, gekeurd of niet, ik niet had bezuinigd op nog een keer laten keuren door een goede kliniek van mijn eigen keuze. Dat bedoel ik niet als een verwijt naar jou toe maar meer wat ik zou doen. Maar dat is achteraf gepraat dus daar heb je niet zoveel aan. Hopelijk kom je tot een oplossing.


Volgens mij wilde ze de foto's wel laten herbeoordelen door haar eigen DA. Waarom dit pas na aankoop/aflevering van het paard is gebeurd is mij ook niet duidelijk.

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 11:36

Even om alvast iets recht te zetten: dicom-bestanden zijn de standaard voor röntgenfoto's. Het is dus heel normaal om in dat format foto's te sturen.
Het was vermoedelijk wel praktischer geweest dat via wetransfer of dropbox te doen, want dicom bestanden zijn een groot (logisch, je wilt kunnen inzoomen). Dat is het enige dat de DA anders had kunnen doen wat betreft het verzenden.

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 11:38

Heb je het paard zakelijk of particulier gekocht?
Ik vind het voornamelijk een heel vaag verhaal.
Waarom is het paard al getransporteerd alvorens de herbeoordeling van de foto’s.
Een paard van 17K zonder degelijke keuring?
En de foto is een 4tje, en wat staat er op het rapport van de verkopende partij?
En wat zegt de verkopende partij nu precies? Jij hebt aangegeven het paard terug te willen doen, op basis van het 4tje of op basis van dat het niet jouw paard is?

velocity2002
Berichten: 29
Geregistreerd: 10-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-24 11:38

Dreamboy schreef:
Ik denk dat je advocaat hier meer verstand van heeft dan een heleboel bokkers bij elkaar. Het is me dan ook niet duidelijk wat je van ons wilt horen. Het enige wat ik denk is dat als ik een paard koop van 17k, gekeurd of niet, ik niet had bezuinigd op nog een keer laten keuren door een goede kliniek van mijn eigen keuze. Dat bedoel ik niet als een verwijt naar jou toe maar meer wat ik zou doen. Maar dat is achteraf gepraat dus daar heb je niet zoveel aan. Hopelijk kom je tot een oplossing.



Dat wilde ik ook, zodra de foto's van de verkoper ook gekeurd zijn door mijn dierenarts. Ik wilde hier niet op bezuinigen. Zo deed ik dit, eerst hun nog een keer overkeuren en dan eigen foto's maken. Dan ging dus mis door hun dierenarts, die er tot heden niet in staat is de foto's juist te sturen

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 11:39

Ibbel schreef:
Even om alvast iets recht te zetten: dicom-bestanden zijn de standaard voor röntgenfoto's. Het is dus heel normaal om in dat format foto's te sturen.
Het was vermoedelijk wel praktischer geweest dat via wetransfer of dropbox te doen, want dicom bestanden zijn een groot (logisch, je wilt kunnen inzoomen). Dat is het enige dat de DA anders had kunnen doen wat betreft het verzenden.


Dat zou haar dierenarts ook moeten kunnen vertellen, en die hebben vaak aangepaste programma’s om deze goed te kunnen lezen.
Vraag is dus of deze dan de foto’s ook goed kunnen beoordelen.

Dreamboy

Berichten: 2432
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 11:40

GiGi_90 schreef:
Dreamboy schreef:
Ik denk dat je advocaat hier meer verstand van heeft dan een heleboel bokkers bij elkaar. Het is me dan ook niet duidelijk wat je van ons wilt horen. Het enige wat ik denk is dat als ik een paard koop van 17k, gekeurd of niet, ik niet had bezuinigd op nog een keer laten keuren door een goede kliniek van mijn eigen keuze. Dat bedoel ik niet als een verwijt naar jou toe maar meer wat ik zou doen. Maar dat is achteraf gepraat dus daar heb je niet zoveel aan. Hopelijk kom je tot een oplossing.


Volgens mij wilde ze de foto's wel laten herbeoordelen door haar eigen DA. Waarom dit pas na aankoop/aflevering van het paard is gebeurd is mij ook niet duidelijk.


Ja, maar pas nadat ze het paard al had gekocht. Tenminste, zo lees ik het.

AnnedB
Berichten: 290
Geregistreerd: 12-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 11:41


Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 11:41

En nog even qua paard. Hij staat er net, geef hem/ haar de tijd om te wennen. Er is veel veranderd voor het paard dus het is niet gek dat hij anders is dan daar.

velocity2002
Berichten: 29
Geregistreerd: 10-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-24 11:42

Balko schreef:
Heb je het paard zakelijk of particulier gekocht?
Ik vind het voornamelijk een heel vaag verhaal.
Waarom is het paard al getransporteerd alvorens de herbeoordeling van de foto’s.
Een paard van 17K zonder degelijke keuring?
En de foto is een 4tje, en wat staat er op het rapport van de verkopende partij?
En wat zegt de verkopende partij nu precies? Jij hebt aangegeven het paard terug te willen doen, op basis van het 4tje of op basis van dat het niet jouw paard is?


Ik wil een gezond paard! En niet dat hier in de toekomst problemen mee komen. Het paard is niet mijn paard, maar wordt goed getraind, kost wat meer tijd, maar dat is niet de reden. De reden is dat er een gebrek is, wat op het keuringsrapport niet stond. Alles was in orde klinisch en alle x rays. geen bevindingen negatief. Zakelijk gekocht, niet voor handel, ik werk in de zorg en train mensen met paarden. vandaar zakelijk gekocht
De verkoper zei terug te komen op mijn telefoontje maar hing gelijk op

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 11:44

velocity2002 schreef:
Balko schreef:
Heb je het paard zakelijk of particulier gekocht?
Ik vind het voornamelijk een heel vaag verhaal.
Waarom is het paard al getransporteerd alvorens de herbeoordeling van de foto’s.
Een paard van 17K zonder degelijke keuring?
En de foto is een 4tje, en wat staat er op het rapport van de verkopende partij?
En wat zegt de verkopende partij nu precies? Jij hebt aangegeven het paard terug te willen doen, op basis van het 4tje of op basis van dat het niet jouw paard is?


Ik wil een gezond paard! En niet dat hier in de toekomst problemen mee komen. Het paard is niet mijn paard, maar wordt goed getraind, kost wat meer tijd, maar dat is niet de reden. De reden is dat er een gebrek is, wat op het keuringsrapport niet stond. Alles was in orde klinisch en alle x rays. geen bevindingen negatief. Zakelijk gekocht, niet voor handel, ik werk in de zorg en train mensen met paarden. vandaar zakelijk gekocht
De verkoper zei terug te komen op mijn telefoontje maar hing gelijk op


Maar is de verkoper zakelijk of particulier

velocity2002
Berichten: 29
Geregistreerd: 10-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-24 11:45

Balko schreef:
En nog even qua paard. Hij staat er net, geef hem/ haar de tijd om te wennen. Er is veel veranderd voor het paard dus het is niet gek dat hij anders is dan daar.


Dat was ook niet het probleem, die had ik hem ook gegeven, ik ben gek op het paard. Maar ik heb nooit een gebrek van een paard gekocht en dat is voor mij not done

velocity2002
Berichten: 29
Geregistreerd: 10-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-24 11:49

Balko schreef:
Ibbel schreef:
Even om alvast iets recht te zetten: dicom-bestanden zijn de standaard voor röntgenfoto's. Het is dus heel normaal om in dat format foto's te sturen.
Het was vermoedelijk wel praktischer geweest dat via wetransfer of dropbox te doen, want dicom bestanden zijn een groot (logisch, je wilt kunnen inzoomen). Dat is het enige dat de DA anders had kunnen doen wat betreft het verzenden.


Dat zou haar dierenarts ook moeten kunnen vertellen, en die hebben vaak aangepaste programma’s om deze goed te kunnen lezen.
Vraag is dus of deze dan de foto’s ook goed kunnen beoordelen.


er si dus alleen een foto te beoordelen en vandaar of ik doe alsnog de keuring doe, wat ik eigenlijk ook doe, na keuring foto's verkoper
Ook aangegeven in we transfer, niets

GiGi_90

Berichten: 657
Geregistreerd: 14-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 11:53

Dreamboy schreef:
Ja, maar pas nadat ze het paard al had gekocht. Tenminste, zo lees ik het.


Ja precies zo begrijp ik het ook.
Maar juist dat stukje snap ik dus niet, waarom is het paard al officieel gekocht/ afgeleverd terwijl de foto's nog niet herbeoordeeld zijn. Dan kun je dat net zo goed niet laten doen toch...

velocity2002
Berichten: 29
Geregistreerd: 10-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-24 11:55

GiGi_90 schreef:
Dreamboy schreef:
Ja, maar pas nadat ze het paard al had gekocht. Tenminste, zo lees ik het.


Ja precies zo begrijp ik het ook.
Maar juist dat stukje snap ik dus niet, waarom is het paard al officieel gekocht/ afgeleverd terwijl de foto's nog niet herbeoordeeld zijn. Dan kun je dat net zo goed niet laten doen toch...


Omdat het keuringsrapport goed was heb ik hier al o0p; vertrouwd, ja wellicht heel dom

Ik keur altijd daarna, maar deze omstandigheid was zo, dat het zo snel ging. Nu achteraf denk ik ook wellicht is dit expres geweest. Normaal laat ik eerst de foto's beoordelen eigen dierenarts, en bij aankomst hier meteen. Volgens mij is er 6 maanden recht, maar eerlijk hier sta ik nooit zo in. Ik ben gek op dit paard, maar wiol echt een gezond paard, neit met een gebrek, heel slechte hoeven, ik kan nooit dat doen wat ik met hem wil door zijn gezondheid

enderdoggy
Berichten: 186
Geregistreerd: 12-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 11:59

Even voor mijn beeldvorming, want ik volg het niet meer helemaal: Heb je het paard voorafgaand aan de koop wel of niet laten keuren? Of heb je het paard gekocht en wilde je daarna hem overlaten keuren door je eigen dierenarts? En het eerste keuringsrapport was goed, maar het tweede (?) niet? Dit is juridisch gezien namelijk allemaal relevante informatie.

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Aankoop paard met achteraf gebrek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 12:02

Die slechte hoeven kan je niets mee. Dat had je zelf kunnen zien bij aankoop.

velocity2002
Berichten: 29
Geregistreerd: 10-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-24 12:02

enderdoggy schreef:
Even voor mijn beeldvorming, want ik volg het niet meer helemaal: Heb je het paard voorafgaand aan de koop wel of niet laten keuren? Of heb je het paard gekocht en wilde je daarna hem overlaten keuren door je eigen dierenarts? En het eerste keuringsrapport was goed, maar het tweede (?) niet? Dit is juridisch gezien namelijk allemaal relevante informatie.


De verkoper had fotos en keuringsrapport op 20 foto's, dit was goed op het rapport dierenarts en wilde hem hier herkeuren, nadat de foto's van hun ook zijn beoordeelt. Er kon nu een foto worden eboordeelt door mijn dierenarts hun foto, en hier is te zien dat apex breuk sesambeen is

velocity2002
Berichten: 29
Geregistreerd: 10-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-24 12:03

Ibbel schreef:
Die slechte hoeven kan je niets mee. Dat had je zelf kunnen zien bij aankoop.



Nee kon ik niet zien, was juist door het ijzer eronder niet te zien en ik ben geen deskundige.Die vielen uit elkaar toen het ijzer eraf ging

pien_2010

Berichten: 43311
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 12:03

Heel veel sterkte. Wat een hoop geld voor zo'n gebrek. Hopelijk krijg je het geld terug en alle kosten.
Pfffff wat een verhaal.

enderdoggy
Berichten: 186
Geregistreerd: 12-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 12:04

velocity2002 schreef:
enderdoggy schreef:
Even voor mijn beeldvorming, want ik volg het niet meer helemaal: Heb je het paard voorafgaand aan de koop wel of niet laten keuren? Of heb je het paard gekocht en wilde je daarna hem overlaten keuren door je eigen dierenarts? En het eerste keuringsrapport was goed, maar het tweede (?) niet? Dit is juridisch gezien namelijk allemaal relevante informatie.


De verkoper had fotos en keuringsrapport op 20 foto's, dit was goed op het rapport dierenarts en wilde hem hier herkeuren, nadat de foto's van hun ook zijn beoordeelt. Er kon nu een foto worden eboordeelt door mijn dierenarts hun foto, en hier is te zien dat apex breuk sesambeen is

Maar wie heeft dat keuringsrapport in eerste instantie goed bevonden dan?