Aankoop paard met achteraf gebrek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
foxy80

Berichten: 7871
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 11:33

FloortjeM schreef:
Nou, foxy80, dat ligt helaas niet zo zwartwit, want er worden nog altijd heel veel paarden in een semi-schimmig milieu verhandeld, en als je dan een louche handelaar bent die onder die consumentenbescherming uit wil komen, dan staan al je paarden 'toevallig' net niet op de balans (die meestal overigens sowieso niet - en zeker niet in snelle handel - specificeert per paard. Als er al iets staat, is het een post 'handelsvoorraad' per 31/12, en dat is weinig duidelijk). Datzelfde wordt door veel louche handelaren gedaan door te verklaren dat ieder paard dat ze verkopen, nét toevallig van hun nichtje/moeder/buurmeisje/zusje is, en dat ze die dus alleen als tussenpersoon verkopen. Dit maakt de toegevoegde waarde van het onderzoeken van wie je nou eigenlijk koopt, wel lastiger.

De ratio van de wettelijke bepaling is dat je als consument gewoon minder kennis en ervaring hebt dan een professional.Daar dient die bescherming voor. Zie hier het belang om uit te zoeken van wie je nu wérkelijk koopt.
En ja, er zijn GP-ruiters die een gewone baan hebben en in de avonduren met een of twee getalenteerde paarden naar dat niveau zijn gereden. Maar het merendeel van de mensen die dat niveau bereikt, heeft heel veel ervaring op heel veel paarden nodig om zoveel gevoel te ontwikkelen, en die verdienen hun brood met lesgeven en handel. Hun wedstrijddeelname is dan het 'visitekaartje'. Daarom is in deze - nogal vage - zaak nog helemaal niets te zeggen over ieders rechten en plichten.


Kijk, dat is nu eens interessant. Ik zou gedacht hebben dat net in deze sector de handelsvoorraad nader onderbouwd dient te worden met paspoortnummer etc. Langs de andere kant, nu ik erover nadenk, voor autohandel is die verplichting er ook niet (met chassisnummers)...

En dit heeft nogal repercusies. Stom gezegd, ik had vroeger een ruitersporthandel in bijberoep, als ik toen iets privé van mijn eigen materiaal verkocht (en dat gebeurde wel eens, deken te klein en te laat met retour doen) moest ik eigenlijk rekening houden met consumentenrecht, ook al was de hele transactie buiten de boekhouding.

Bielsje

Berichten: 1391
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 11:59

Volgens mij komt de hele uitspraak "het is niet mijn paard" door de vragen of er wel een klik met het paard is... Die blijkt er niet te zijn waar volgens mij die uitspraak uit is gekomen.

Het lijkt mij vrij logisch dat TS, die zichzelf een leek noemt en haar paard(en) in training heeft staan, het paard niet voor iemand heeft aangekocht of traint.

Edit: quote uit het eerste bericht, lijkt mij vrij duidelijk.

Citaat:
Ondertussen is hij rustiger geworden maar geen paard voor mij, omdat ik een zwaar ongeluk heb gehad en het paard echt stabiel moet zijn. Daarom juist een 8 jarige, waar ik nog van kan leren maar stabiel.
 

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 13:35

Bielsje schreef:
Volgens mij komt de hele uitspraak "het is niet mijn paard" door de vragen of er wel een klik met het paard is... Die blijkt er niet te zijn waar volgens mij die uitspraak uit is gekomen.

Het lijkt mij vrij logisch dat TS, die zichzelf een leek noemt en haar paard(en) in training heeft staan, het paard niet voor iemand heeft aangekocht of traint.

Edit: quote uit het eerste bericht, lijkt mij vrij duidelijk.

Citaat:
Ondertussen is hij rustiger geworden maar geen paard voor mij, omdat ik een zwaar ongeluk heb gehad en het paard echt stabiel moet zijn. Daarom juist een 8 jarige, waar ik nog van kan leren maar stabiel.
 


Ik snap het zelf niet goed meer haha.
Ik heb gelezen wat jij gequot hebt, maar ik lees echt meermaals dat het paard niet van TS is. Maar wel dat zij het heeft gekocht.

Ik heb net de berichten van TS nog eens opnieuw gelezen, en ik snap het nog steeds niet. Dan kan zeker aan mij liggen hoor.

Ik weet niet wat TS haar functie is mbt dit paard. Ik lees dat zij hem niet gekocht heeft, dat hij in training staat, dat het geen paard voor haar is, ..

amyz

Berichten: 6911
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: Aankoop paard met achteraf gebrek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 13:44

Zoals ik het lees staat iig in die quote eigenlijk 'geen paard dat geschikt is voor mij'? Omdat hij daar niet stabiel genoeg voor blijkt nu

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 13:48

Citaat:
Ik wil een gezond paard! En niet dat hier in de toekomst problemen mee komen. Het paard is niet mijn paard, maar wordt goed getraind, kost wat meer tijd, maar dat is niet de reden.


Ik las dit nog van TS.
Ik begrijp het niet meer :')

Je kan het idd op meerdere manieren interpreteren.
1) Het is niet mijn paard
2) Het blijkt nu geen paard voor mij te zijn

_Lorette_

Berichten: 12085
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 13:55

Niet mijn type paard, lees ik daar in. Niet hét paard voor haar. Wel in haar eigendom.

SjonnieZ

Berichten: 2324
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Aankoop paard met achteraf gebrek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 14:02

Zo lees ik het ook Loretta.

Suzanne F.

Berichten: 49225
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 14:24

_Lorette_ schreef:
Niet mijn type paard, lees ik daar in. Niet hét paard voor haar. Wel in haar eigendom.


Zo lees ik het ook. Het paard is haar eigendom maar het is niet haar type paard.

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Re: Aankoop paard met achteraf gebrek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 09:10

Ooh oké, dan heb ik het verkeerd gelezen, of topics door elkaar gehaald :)