Annulatie verkoop veulen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Annulatie verkoop veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-24 10:33

Graag jullie ideeen/raad.

Veulen geboren in mei. In juni gereserveerd via aanbetaling van 200 euro (totaalprijs 1500 euro).

Ze gingen in stukjes betalen zodat hij helemaal betaald was tegen november, als hij weg mocht.

De koper was een jonge dame en haar vriend.
Vriend belde 2x op in tussentijd om langs te komen om een stuk te betalen, maar kwam nooit opdagen.
Rond begin november belde de dame met een verhaal dat ze geen stal vond en de vraag of hij kon blijven staan tot half januari.
Haar gezegd dat dit dan echt het uiterste was.

Half december kwam ze langs en betaalde nog 700 euro, ze wou hem zeker nog en kon niet wacht tot half januari.

Eergisteren kreeg ik een bericht dat ze hem om financiële redenen niet kan kopen.

Haar gezegd dat wettelijk gezien, haar voorschot kwijt is.
(Was meer bedoeld om dan ergens een compromis te vinden, want ben behoorlijk zeker dat ze er van uit ging alles terug te krijgen)

Plots was het probleem de stal en vervoer en …. En of ik hem niet kon brengen en ze ging een andere stal zoeken en ….

Vandaag dus een andere stal, maar wij zouden nog extra moeten vaccineren of ze kan hem niet kopen en blablabla(wij wonen in België, zij in Frankrijk, denk dat de stal waarschijnlijk moeilijk doet over een veulen die de grens over gaat zonder de officiële weg te volgen en dan bij hen komt?)

En daarnaast dan, als ze hem niet kan kopen, wij enkel de 200 euro mogen houden.

Ik heb er nu mijn buik al mee vol.

Maar wat is de beste oplossing? 900 euro houden wil ik nu ook niet, maar aan de andere kant, het is een hengstveulen van ondertussen 8 maand. Nu in de winter raakt dat niet meer verkocht, dan ben je al rap april-mei, moet hij apart van de rest, want een hengstje die plots begint te dekken hoef ik ook niet… daar zijn onze weides en indeling niet op voorzien(alles loopt in 1 kudde).
En daarnaast dus nog maanden winter en voeren dus…

Hoe zouden jullie dit oplossen?
In zou hem nu het liefste houden, want volgens mij kan ze het financieel niet en wordt hij anders binnen hier en xxx weer verkocht.

Maar 200 euro is me toch wat weinig, ze houdt ons al maanden aan het lijntje en nu nog meer gedoe…

Wat zouden jullie doen of voorstellen?

Rocamor

Berichten: 10871
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Annulatie verkoop veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 10:37

900 euro houden (maar ik ben niet juridisch onderlegd, dus geen idee of dat kan en mag)
1) 200 euro aanbetaling
2) die overige 700 is dan niet betaling veulen, maar de kosten voor de stalling tussen november '23 en feb '24?

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 10:37

Ik zou het toch niet moeilijker maken dan het al is.

Of ze komt het veulen halen en betaald de resterende €600 evt nog extra voor de enting.

Of ze is haar geld kwijt en annuleert het veulen.
Die €900 zijn jouw voer en onkosten aan het dier de afgelopen maanden + verlenging.

Anders zou ik nog even een extra factuur opmaken wat hij daadwerkelijk gekost heeft afgelopen tijd (voer, enting, stallingsprijs, ook al is dat thuis!) en die factureren :)

Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 10:40

Ik zou voor de afgelopen maanden ook een bedrag rekenen aan onderhoudskosten en zelf de koop verder afblazen.

Rocamor

Berichten: 10871
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Annulatie verkoop veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 10:42

Als ze de koop zelf afblaast, dan moet ze toch in elk geval die 200 euro aanbetaling terugbetalen?

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Annulatie verkoop veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 10:50

Ik zou de 900 euro houden voor de onkosten en het veulen aan een ander verkopen.
Aanbetaling hoeft niet terug, de koper houdt zich niet aan de eerder gemaakte afspraken en je hebt de termijn zelfs nog verlengd. In je achterhoofd wist je waarschijnlijk al wel dat dit niet goed ging komen. Het blijft bij steeds weer nieuwe smoesjes en ik zou absoluut geen nieuwe ( reis) kosten gaan maken.

Neon

Berichten: 4927
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 10:56

Ik zou het dier in ieder geval niet verkopen aan deze mensen… ze kunnen het duidelijk niet betalen…

Heb je afspraken zwart op wit staan?

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 10:57

Ojee, da's exact de reden waarom ik nooit op afbetaling zou verkopen. Zeker in dat segment, als mensen dat al niet kunnen neerleggen, zie ik ze ook niet maandelijks pensiongeld en al zeker geen dure dierenarts betalen. Sommige mensen zouden er gewoon ook beter niet aan beginnen... Ik hoor het zo vaak van bevriende fokkers, mensen die je aan het lijntje houden en beter gewoon al niét op bezoek komen om een veulen te komen kopen, want ze hebben het geld er toch niet voor.

Ik zou die 900 euro houden als stalgeld. Ik zou 200 euro aanbetaling sowieso houden, maar ik vind dat voor die hele periode dat hij niét op de markt is gezet aan iemand die hem meteen is komen oppikken veel te weinig vinden. Eventueel een guldenmiddenweg dat ze nog een gedeelte terugkrijgt, maar eigenlijk vind ik 200 euro op het einde van deze rit overhouden vééél te gul naar zo'n mensen. Zo leren ze het nooit!

Oja, en nog iets: alles wat bijkomende kosten voor jou zijn, doorrekenen. Echt, korte metten maken met zo'n profiteurs. Zij koopt in België een hengstveulen en wil hem niét in België stallen? Niet jouw probleem en niet jouw kosten. Zij zoekt vervoer, of betaalt voor jouw vervoer moest je dat zien zitten.
Laatst bijgewerkt door neile op 12-01-24 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Annulatie verkoop veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 11:08

Moeilijke is vooral wat je wel of niet op papier hebt.
Als je op papier hebt dat ze een voorschot van 200 euro zouden betalen en normaal Datum XX zouden ophalen, dan heb je wel iets om op te staan.

Dan zeg je hun: normale ophaaldatum was 01/11/23
November - december - januari stalgeld aan bedrag XX (stel 200 euro per maand = 500 euro tot nu.)
+ 200 euro aanbetaling = 700 euro, de overige 200 euro krijgen ze dan ev terug.
+ inderdaad de overige kosten (dierenartsen? supplementen? stalgeld kan je berekenen op effectief verbruik + zijn deel van de huur/hypotheek).

Aangeven dat als ze niet akkoord gaan je overgaat tot een zaak, als ze de koop getekend hebben zijn ze nl verplicht...

anjali
Berichten: 15088
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 11:27

Duhelo schreef:
Moeilijke is vooral wat je wel of niet op papier hebt.
Als je op papier hebt dat ze een voorschot van 200 euro zouden betalen en normaal Datum XX zouden ophalen, dan heb je wel iets om op te staan.

Dan zeg je hun: normale ophaaldatum was 01/11/23
November - december - januari stalgeld aan bedrag XX (stel 200 euro per maand = 500 euro tot nu.)
+ 200 euro aanbetaling = 700 euro, de overige 200 euro krijgen ze dan ev terug.
+ inderdaad de overige kosten (dierenartsen? supplementen? stalgeld kan je berekenen op effectief verbruik + zijn deel van de huur/hypotheek).

Aangeven dat als ze niet akkoord gaan je overgaat tot een zaak, als ze de koop getekend hebben zijn ze nl verplicht...

Ik zou ze in elk geval niet "verplichten" om het veulen toch te kopen.Want die gaat niet goed terechtkomen dan bij deze mensen.Hoe je het financieel moet oplossen dat weet ik niet. De aanbetaling zijn ze zeker kwijt denk ik, hoe dat officieel zit ben ik niet mee bekend. Hopenlijk heb je alles zwart op wit ?

Dreamboy

Berichten: 2432
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 11:29

Ik zou hem in ieder geval niet brengen want de kans is groot dat je daar staat met het veulen en naar de rest van je geld kunt fluiten. Zij zijn hun afspraken niet na gekomen en het veulen heeft daardoor langer bij jullie gestaan dan afgesproken. Zoals hierboven gezegd zou ik het geld houden als vergoeding van de onkosten. Daarbij zal je het veulen moeten laten castreren omdat je zelf geen hengsten kan houden maar er nu ongewild wel mee opgezadeld wordt. Kosten die je anders niet gehad zou hebben.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 11:45

anjali schreef:
Duhelo schreef:
Moeilijke is vooral wat je wel of niet op papier hebt.
Als je op papier hebt dat ze een voorschot van 200 euro zouden betalen en normaal Datum XX zouden ophalen, dan heb je wel iets om op te staan.

Dan zeg je hun: normale ophaaldatum was 01/11/23
November - december - januari stalgeld aan bedrag XX (stel 200 euro per maand = 500 euro tot nu.)
+ 200 euro aanbetaling = 700 euro, de overige 200 euro krijgen ze dan ev terug.
+ inderdaad de overige kosten (dierenartsen? supplementen? stalgeld kan je berekenen op effectief verbruik + zijn deel van de huur/hypotheek).

Aangeven dat als ze niet akkoord gaan je overgaat tot een zaak, als ze de koop getekend hebben zijn ze nl verplicht...

Ik zou ze in elk geval niet "verplichten" om het veulen toch te kopen.Want die gaat niet goed terechtkomen dan bij deze mensen.Hoe je het financieel moet oplossen dat weet ik niet. De aanbetaling zijn ze zeker kwijt denk ik, hoe dat officieel zit ben ik niet mee bekend. Hopenlijk heb je alles zwart op wit ?

nee, verplichten zou ik ook niet doen, maar is wel het risico dat je loopt als je ze het overige geld niet teruggeeft.

Dit is dan de keuze tussen: proberen de stalkosten te verhalen, met het risico dat ze hem alsnog komen halen (en je wel je totale centen hebt), of je verlies nemen, enkel het voorschot houden en hem opnieuw beter kunnen verkopen, maar wel de stalkosten erbij hebben.

foxy80

Berichten: 7871
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: Annulatie verkoop veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 12:09

Ik zou de 900 euro ook houden omwille van het feit dat je EN al maanden de verzorging doet/betaalt EN dat je verkoopskansen nu helemaal anders liggen (een jaarling verkopen is iets anders dan een veulen). Plus dan nog het bijkomende risico op dekking in de lente, dus weer extra oplossing zoeken / kosten maken.

Langs de andere kant: gevoelsmatig word je als verkoper niet blij van zulke kopers. Beter nu afkappen dan dat je hem over een half jaar onderkomen online te koop ziet staan.

Ibbel

Berichten: 49134
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Annulatie verkoop veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 12:23

Als je op afbetaling koopt, ben je je termijnen kwijt als je halverwege stopt met betalen. Als jij een auto/boot of wat dan ook op afbetaling koopt en je stopt met afbetalen, wordt die auto of boot onder je kont vandaan gehaald en krijg je écht die termijnbedragen niet terug.

Je hebt dus alle recht het tot nu toe betaalde geld te houden.

Jolien87

Berichten: 17425
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 12:28

Wat een vervelende situatie.
Heel begrijpelijk dat hier de nodige emoties bij komen kijken.
En toch, aan alle 'Ik vind' en 'Ik zou' adviezen zul je wettelijk gezien niets hebben.
En als je de kopers wel tegen je in het harnas jaagt, wil je beslagen ten ijs komen.
Mijn advies: ga op zoek naar juridisch advies of schakel rechtsbijstand in, als je hiervoor verzekerd bent.
Zij kunnen jou precies uitleggen waar je recht op hebt en waar je goed aan doet.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 12:31

Hebben jullie iets afgesproken over betaling voor zijn langer blijven die twee/drie maanden?
Dan zou je daar sowieso al geen gekissebis over hoeven krijgen...

Buiten dat zou ik zeggen samsam: geef ze 150 euro terug, dan hebben jullie beiden 750 "verlies" en neem de zorg en verantwoording voor je dier dan verder voor je eigen kosten.
Kun je hem in elk geval recht in de ogen aankijken :(:)

Vervelende situatie, sterkte ermee!

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 12:36

Ugh wat ontzettend balen altijd zulke dingen..... Kan me heel goed voorstellen dat je er de balen van hebt. Inderdaad omdat je nu niet meer een veulen te verkopen hebt, maar een jonge hengst met al het gedoe dat daar bij komt. Het heeft je veel energie gekost en extra onderhoudskosten van een paardje dat nu weg had moeten zijn.

Ik zou hem liefst ook niet meer aan deze mensen mee willen geven.
Maarja als je dat geld wilt houden (wat ik me goed voor kan stellen) dan is de kans groot dat ze toch wel erg hun best gaan doen om dan toch het dier in bezit te krijgen.

Ik denk dat ik in dit geval voor een middenweg zou gaan. Hen op geen enkele manier tegemoet komen met kosten maken of om het veulen daar naartoe te brengen. Ze regelen het helemaal zelf, of hij blijft gewoon bij jou. Als het hen niet lukt om het dier te betalen en af te halen, dan blijft hij gewoon bij jou.

Dan zijn die 200 euro voor jou. Plus je maakt dan een rekening op van de kosten die je gemaakt hebt / stallingskosten. Zodanig dat er nog een paar 100 euro overblijft om aan hun terug te geven. In de hoop dat ze liever die paar 100 euro willen hebben, dan het dier :(:)

Dan kan je het beestje verkopen aan mensen die het wèl echt willen zonder er zo'n drama van te maken. Nu heb je hier toch geen goed gevoel meer bij....

Sybelle
Berichten: 816
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 13:44

Ibbel schreef:
Als je op afbetaling koopt, ben je je termijnen kwijt als je halverwege stopt met betalen. Als jij een auto/boot of wat dan ook op afbetaling koopt en je stopt met afbetalen, wordt die auto of boot onder je kont vandaan gehaald en krijg je écht die termijnbedragen niet terug.

Je hebt dus alle recht het tot nu toe betaalde geld te houden.



Dat klopt niet in Nederlands recht. Bij verkoop op afbetaling ben je eigenaar vanaf de eerste termijn. Je hebt wel plicht tot betaling maar bent direct eigenaar.

Als je als verkoper van een paard eigenaar wilt blijven tot het hele bedrag voldaan is zal je een huurkoopovereenkomst af moeten sluiten.

Een borgsom is geen manier om eigenaar te worden.
Dus als dit in België ook zo is, zijn de kopers bij het voldoen van de 700 euro afbetaling eigenaar geworden.


Ik zou ook de koop afblazen, borg houden en stalgeld berekenen voor de maanden na de afgesproken leverdatum.

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 14:02

Geld houden.
En andere koper zoeken.
Het is voor jou nu idd ook moeilijker hem te verkopen en je hebt er kosten aan.

Vriendin van me had exact hetzelfde. Ander segment, eerste aanbetaling was 2000€. Koper zegt op het allerlaatste moment af en kon dus ook gewoon fluiten naar haar aanbetaling (die ze inderdaad terug eiste, maar veulen stond onder stevig verkoopcontract waarin zwart op wit stond dat de aanbetaling niet terugbetaalbaar was indien de koper achteraf van de koop afzag).
Hengstveulens zijn idd onhandig en moeilijker te verkopen als ze langer dan speenleeftijd blijven.

Monique1963

Berichten: 8644
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Annulatie verkoop veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 18:03

Wat een rottige situatie. Ik zou niet meer reageren op haar vragen, of haar gewoon zeggen dat wat ze aanbetaald heeft kwijt is. Ze heeft niet geleverd op de afgesproken datum. En dan ben je je aanbetalingen kwijt. That's life. En jij kunt hem nu niet meer verkopen in deze tijd. Dan wordt het een jaarling en liggen de zaken weer heel anders.

Zou haar zeker niet aan deze mensen verkopen. Moet je voorstellen dat ze nu al geen geld heeft voor vaccinaties. Ik vermoed dat je veulen dan van hot naar her gesleept gaat worden. Geen toekomst voor het dier.

DuoPenotti

Berichten: 29508
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 18:10

Stalgeld per maand is 240 euro... dus hierbij is de rekening vereffend.
Dat zou mijn antwoord zijn.

En dan heb jij nog altijd de kosten van de komende tijd die je anders niet had, dus als ze zeurt zou ik er dat achteraan sturen.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 19:24

DuoPenotti schreef:
Stalgeld per maand is 240 euro... dus hierbij is de rekening vereffend.
Dat zou mijn antwoord zijn.

En dan heb jij nog altijd de kosten van de komende tijd die je anders niet had, dus als ze zeurt zou ik er dat achteraan sturen.


Dit idd.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 19:41

DuoPenotti schreef:
Stalgeld per maand is 240 euro... dus hierbij is de rekening vereffend.
Dat zou mijn antwoord zijn.

En dan heb jij nog altijd de kosten van de komende tijd die je anders niet had, dus als ze zeurt zou ik er dat achteraan sturen.


Dit lijkt mij ook de kortste zet.
Wat een gedoe zeg! -O-
Gaat dit om die stoere shet x tinker trouwens?

Missvk
Berichten: 161
Geregistreerd: 09-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 19:48

Neon schreef:
Ik zou het dier in ieder geval niet verkopen aan deze mensen… ze kunnen het duidelijk niet betalen…

Heb je afspraken zwart op wit staan?


Helemaal eens! Als je wilt dat je veulen in de handel beland moet je hem aan deze mensen meegeven. Ik weet niet waar je op uit wilde komen maar ik zou sowieso de koop afblazen en max een redelijk gedeelte teruggeven. Als je de extra maanden zorg doorrekent blijft er weinig over als je het mij vraagt

Gombal
Berichten: 119
Geregistreerd: 22-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 19:49

Misschien is het een optie om die 200 aanbetaling te houden, en de helft van de 2e aanbetaling. Wellicht kan je de jongeman nog ergens in de opfok plaatsen ? Maar ik zou zelf niet graag aan zo iemand mijn paard verkopen. Maar ik kan ook niet in jou financiële kant kijken naar wat haalbaar is. Vervelende situatie zo zeg.