Annulatie verkoop veulen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
imaudy
Berichten: 5046
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Annulatie verkoop veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 20:27

Ik zou alleen die 200 euro houden en die 700 terug doen. Zo weet je zeker dat ze nergens aanspraak op kan maken. In het najaar een veulen verkopen is altijd lastiger dan in het voorjaar ivm stalling. Gewoon alle banden verbreken en opnieuw te koop aanbieden.

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Annulatie verkoop veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 02:04

En alle gemaakte stallingskosten dan over de extra gebleven maanden?

imaudy
Berichten: 5046
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 04:16

cissy schreef:
En alle gemaakte stallingskosten dan over de extra gebleven maanden?


Voordat het veulen afgespeend was waren er al wel aanwijzingen dat de koper er niet mee door zou gaan.
Kun je zomaar zeggen: ik houd alle betalingen? Ik heb geen idee hoe dat juridisch in elkaar steekt.
Ik zelf zou dan denken, ik verkoop het veulen wel aan iemand die de afspraken nakomt. De extra stallingskosten zou ik dan denken, jammer dan.

miereneter

Berichten: 2534
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 07:21

Allereerst: wat een kl*tesituatie zit je in. Begrijp heel goed dat je het veulen niet meer aan hen wilt verkopen.

Maar: je hebt wel toegezegd dat het veulen tot januari bij jou mocht blijven, toch? Dan kun je voor die periode nu geen stalgeld gaan rekenen. Eigenlijk zou je hier juridisch advies voor moeten inwinnen, heb je rechtsbijstand? Er zomaar van uitgaan dat je het geld kunt houden, zou ik niet doen. De aanbetaling wel, dat is gebruikelijk.

Zelf zou ik hier mijn verlies nemen en hen de overige 700 euro terugbetalen. Je bent er dan vanaf en kunt een goed huis voor je veulen zoeken. Voor mij zou die 700 het mogelijke gedoe niet waard zijn (en nee, ik ben niet rijk).

Hoop dat het hoe dan ook goed komt!

beert
Berichten: 2427
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 09:15

Dat laatste ben ik het mee eens. TS is ermee akkoord gegaan dat het dier langer blijft en heeft geen voorwaarden gesteld. Dan had ze toen moeten zeggen "prima, maar dan komen er stallingskosten per dag/week bij". Je kan niet achteraf zeggen dat je het geld houdt.

Ik zou er alleen niet mee akkoord gaan dat je nog extra kosten maakt met vaccineren of andere zaken die geregeld moeten worden om het dier in Frankrijk te krijgen (gezondheidsverklaring, ik weet niet of dat ook geld?). Of ze moet dat zelf regelen en betalen. En dan kun jij intussen wel stalgeld vragen voor elke dag langer.

Maar sowieso lijkt het me goed om juridisch uit te zoeken wat je rechten zijn. Meestal vind je op bokt wel ideeën en richtingen, maar dit is ook Belgisch recht en dat is toch anders dan Nederlands. Succes!

IHN
Berichten: 2333
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 09:38

staat er iets op papier?
Dan moet ze kopen. Je hebt zelf toegezegd tot jan. dus betalen en ophalen voor eind vd maand of er komt een maandelijkse rek van stalkosten bij. Entingen:niks over afgesproken. zelf regelen. Die stalkosten betalen voor 1e vd maand, ofwel ze gaat akkoord met ontbinden koop zonder geld terug.

als er niks vastgelegd is lekker gaar laten koken. Denk dat ze ook geen advocaat kunnen betalen dus die gaat wat dreigen en dan is het klaar.

ik zou echt niks teruggeven.

sasja0705
Berichten: 1981
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 09:58

Ik zou er geen goed gevoel meer bij deze kopers hebben .
Als het nu al moeilijk is met geld en afspraken...

Het is een veulen bij haar moeder, dus een "stalgeld van 200 / 240 vind ik persoonlijk zeer overdreven.

Ik zou de contract ontbinden.
De aanbetaling van 200 hoiden en de rest terug storten.
Zo heb je iets maar wel ook gemoedsrust.
Is vervelend, dat je het veulen nu langer moet houden, maar dan is duidelijkheid.

Maar voor de zekerheid zou ik ook nog eens informeren bij een advocaat in hippisch recht.

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 10:01

Ze heeft niets gezegd over inderdaad stallingskosten.
Maar dat was met het oog op pony verkocht. Dus ook geen toekomst kosten meer.
Juridisch kan zijn... Komt er dan een brief van een jurist van de verkopende partij kan die 700 nog terug.

Dat soort mensen mag van mij wel eens leren dat impulsief kopen van een dier en niets nakomen gevolgen heeft.


En drinkt het veulen dan nog compleet bij moeder?
Zeker niet.
Eet ook hooi. Poept ook mest.
Vol pensioen zonder verder omkijken naar
Dan is 240 een hele gewone prijs.

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 10:04

Veulen is van mei 2023, dus in november afgespeend. Voor december/ januari zou ik 100 per maand in rekening brengen en 500 terug betalen. Gewoon nette mail en direct 500 terugstorten.
Denk dat ze blij zijn dat ze er zo makkelijk vanaf komen en jouw kosten redelijk gedekt. Veulen opnieuw tekoop zetten en voor de rest je verlies nemen.

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Annulatie verkoop veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-24 10:55

Na nog heel wat over en weer wil ze hem perse hebben nu, vond een stal waar hij bij 3 andere veulens in een ‘stabulation’ gaat staan (beetje groepstraining, geen idee of dat woord een letterlijke Nederlandse vertaling heeft, op veel Frans maneges enzo hebben ze stabulations voor pony’s, die staan dan allemaal samen in een grote stal.

(En die stallingskosten zijn minder hoog omdat ze allemaal samen staan)

Op 3 feb komen ze hem ophalen en ze betaalt nog 50 euro en plus omdat hij hier nu nog een halve maand extra staat.

Met het vaccinatiegedoe heb ik niet ingestemd en ook geen toestemming gegeven dat ze hier met een DA zou afspreken(want hier komt geen da op tijd en dan sta ik daar weer een uur te wachten voor een ander), gezegd dat ze na inladen maar langs haar DA moet rijden…

Hoop dat alles nu gaat zoals ze zegt, ze wou geen geld terug, ze wou hem hebben…(het is gedaan met haar vriend en daarom is het moeilijk nu, maar wordt beter zegt ze)

Mijn gevoel is nog altijd niet helemaal ok, maar een stabul met 3 leeftijdgenootjes is ok en als het dan niet zo veel kost, lukt het haar mss idd wel op de kosten te dragen…

Dank voor de adviezen alvast!

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 11:12

Feit is dat ze voor alles de goedkoopste oplossing zoekt, nu is dat de stabulation, wat is dat straks? Ik zou het niet kunnen: een paard meegeven aan iemand die 1500 euro al een onbetaalbaar bedrag vindt.

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Annulatie verkoop veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 11:24

Ik ook niet gini
Maar doe al geen dier op afbetaling weg.
Als je dat al niet bij elkaar hebt vraag ik me af of dergelijke mensen wel een spaarpot voor de dierenarts bij elkaar krijgt...

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: Annulatie verkoop veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 12:00

Even een tip TS.

Zorg dat je deze afspraken allemaal zwart op wit hebt staan, via mail of evt whatsapp.
En zorg ook dat hierin staat dat als ze die dag niet komt, de koop ongedaan wordt gemaakt en dat je dan de reeds betaalde kosten wegstreept tegen de reeds gemaakte stallingskosten.

Even wat zakelijker zijn en de druk wat opvoeren door een ultimatum in te stellen.
Want ik ben bang dat ze anders weer met excuses aan komt, en jij weer terug bij af bent.

IHN
Berichten: 2333
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Re: Annulatie verkoop veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 12:16

idd zwart op wit. want het lijkt weer op uitstel

pjerJarig
Berichten: 1579
Geregistreerd: 18-03-05

Re: Annulatie verkoop veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 12:41

Heb je nu ook de aankoop prijs verlaagd naar die al betaalde 900 en dan nu nog 50 voor restant stalling? Want eerder las ik een aankoopprijs van 1500?

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 12:45

Saaams schreef:
Ik zou het toch niet moeilijker maken dan het al is.

Of ze komt het veulen halen en betaald de resterende €600 evt nog extra voor de enting.

Of ze is haar geld kwijt en annuleert het veulen.
Die €900 zijn jouw voer en onkosten aan het dier de afgelopen maanden + verlenging.

Anders zou ik nog even een extra factuur opmaken wat hij daadwerkelijk gekost heeft afgelopen tijd (voer, enting, stallingsprijs, ook al is dat thuis!) en die factureren :)


Precies dit. Geen medelijden hebben met dat soort mensen. Hij heeft jou ook genoeg gekost en inderdaad je zit er nu wel mee. Lastig om nog in te scharen ergens.

Bienotje

Berichten: 10869
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Annulatie verkoop veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 12:52

Volgens eerdere afspraak zou het dier in november al netjes afbetaald zijn toch? Als ene partij afspraken niet na is gekomen, staat die imo niet heel sterk om de ander erop aan te spreken qua aanbetaling en de rest terug.

Nu iig duidelijk op papier nieuwe afspraak maken en vooral ook consequentie bij niet nakomen er bij afspreken en zetten. Kun je daar vanaf nu op terugvallen in ieder geval zodat het niet blijvend door kan gaan met wel/ niet.

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Annulatie verkoop veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 13:31

Samen met drie andere jonge dieren is prima toch ? Soort mini opfok. Mooi dat jullie er toch uit zijn gekomen maar stuur haar de afspraken nog even via mail toe. Met leesbevestiging dan heb je bewijs.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Annulatie verkoop veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 13:41

En niet meegeven voordat het volledige bedrag betaald is..

anjali
Berichten: 15092
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 13:53

Elisa2 schreef:
En niet meegeven voordat het volledige bedrag betaald is..

Dit ja. Want anders kun je verder fluiten naar je geld, als zij het veulen eenmaal heeft meegenomen.

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Annulatie verkoop veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-24 15:13

Ben ik niet van plan hoor.
Als hij in een stabulation met enkele andere jonkies komt vind ik het prima. Is helemaal niets min mee, verkies dat dan op een stal alleen.

Alles staan op bericht, dus alles is idd ‘officieel’ vastgelegd.

En ja er valt wat over te zeggen, al geloof ik wel dat ze goeie intenties heeft, en eens verkocht weet je nooit.

(Ze betaalt de volle prijs natuurlijk en nu nog 50 euro extra omdat jij blijft tot 3 febr)

Little_Gift
Berichten: 1780
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Re: Annulatie verkoop veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 12:10

Ik heb zo'n bruin vermoeden dat ze hem perse wil hebben nu omdat ze weet dat ze haar reeds aanbetaalde som niet terug zal krijgen (wat overigens volledig correct is dat ze dat kwijt is) en ze hem dan liever wel gewoon koopt en gelijk doorverkoopt om er zo haar geld terug uit te halen.

Ik hoop dat ik verkeerd ben maar ik betwijfel het ten zeerste en kan niet goed plaatsen dat een fokker hier zo'n risico mee wil nemen...

troetjoek
Berichten: 158
Geregistreerd: 08-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 00:47

Heeft ze het veulen nog opgehaald ?

Furst
Berichten: 606
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Re: Annulatie verkoop veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 01:10

Ik heb ook alles bijgelezen. Heeft ze hem inderdaad komen ophalen?

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Annulatie verkoop veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-24 08:24

Ja, al paar keer foto’s ontvangen, voorlopig alles ok.