1,5 of 2 paardentrailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

1,5 of 2 paardentrailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-24 15:08

Hallo,
Voor een pony die moeilijk laad, is een 1,5 of 2 paardentrailer fijner?
Welke is stabieler en minder opgesloten?

Normaal ging het goed maar de laatste keer was een ramp.

Groetjes

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: 1,5 of 2 paardentrailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 15:39

Is volkomen paard afhankelijk.
De een vind het fijn om een beetje opgesloten te zitten tijdens het rijden, tussen het schot en de wand.
De ander gaat liever zelf schuin staan en heeft dus liever de ruimte van een 1,5 paardstrailer.

Getty_Maan

Berichten: 2593
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 15:47

Eens met Marije, mijn 3-jarige staat het liefst op en 2-paards daar kan zij beter haar evenwicht houden. Vervoer ik haar in een 1,5 paard trailer. Komt ze er zwetend vanaf.

Mette

Berichten: 4012
Geregistreerd: 09-02-08

Re: 1,5 of 2 paardentrailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 16:20

Mijn paarden weten precies dat ze in een 2-paards tegen de wanden kunnen leunen. Ik zie ze op de camera altijd relaxed staan ondanks dat ik redelijk vlot door rij (en nee, rij nog zeker rustiger dan het overige verkeer, geen Max Verstappen door de bocht ;) ). Je kan bijv. op rotondes zien dat ze zonder een stap verzetten aan beide kanten steun zoeken tegen de wand of het schot. Als ik zelf in de bus sta, leun ik ook liever ergens tegenaan dan dat ik helemaal los in de bus sta.
Eerder in een 1,5 paards stonden ze veel onrustiger en moest ik echt kruipend door de bochten. Rotondes vond ik helemaal doodeng. Ze kwamen daar beide gestressder vanaf. En ik vond het ook niet fijn rijden ivm overige verkeer dat gaat drukken/debiel inhalen.
Ik zou met een pony in een 1,5 ook opletten dat ze niet leren om te draaien. Mijn haf kreeg dat makkelijk voor elkaar met laden als ze er niet op wilde :o

Qua stabiliteit kan je ook kijken naar de trailer zelf; hoe hoog staat deze op de wielen, hoe is de vering? Ook de hoogte van de trailervloer en daarmee schuinte en lengte van de klep kan meespelen in het laadgemak.

GekOpFjorden

Berichten: 342
Geregistreerd: 13-10-21
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 16:21

Ik heb in mijn 1,5 paards een extra stang laten maken op de maat zoals ze in een 2 paards staan (die van mij draait anders gerust om)

Afbeelding

Kabayo

Berichten: 13985
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 16:28

GekOpFjorden schreef:
Ik heb in mijn 1,5 paards een extra stang laten maken op de maat zoals ze in een 2 paards staan (die van mij draait anders gerust om)

[ [url=m/vp0t68.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hoe kan die omdraaien als die vaststaat?

Hier heb ik een fijne 2 paards mer veel ruimte, ook aan de voorkant. Ze staan er graag op.
Heb eens een nieuwe trailer geleend met hengsten schotten. Met een zadelkamer er voor. Je kon dus niet bij de voorstang er voor langs. Je moet dus eigenlijk tussen de benen van je paard doorkruipen om hem los te halen. En je komt nooit snel weg of in de buurt van je paard in een noodsituatie. Levensgevaarlijk, en dat voor een nieuwe trailer. Ding was ook enorm gammel, slingert achter de auto en piept en kraakt erg. In die tweepaards wou mijn paard echt niet staan en liet zich ook niet laden. Terwijl ze altijd te laden is.
Dus ja, de ene trailer is de andere ook niet

GekOpFjorden

Berichten: 342
Geregistreerd: 13-10-21
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 17:09

Kabayo schreef:
GekOpFjorden schreef:
Ik heb in mijn 1,5 paards een extra stang laten maken op de maat zoals ze in een 2 paards staan (die van mij draait anders gerust om)

[ [url=m/vp0t68.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hoe kan die omdraaien als die vaststaat?

Toen ik hem ophaalde stond hij vast en bijna omgedraaid als een fjord echt wil kan t. Nu met de stang waagt hij geen pogingen meer en staat hij rustig

Elisabeth32
Berichten: 93
Geregistreerd: 21-06-23

Re: 1,5 of 2 paardentrailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 17:20

Mijn trekpaard vindt het wel fijn om een beetje schuin te staan. Hier dus een 1,5 paards. Maar het is inderdaad voor elk paard anders.

Kun je beide misschien proberen?

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: 1,5 of 2 paardentrailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 17:24

Ik heb paarden gehad die het liefst in een 2 paards stonden met schor, dus heel krap. En ook paarden die zich lieten vallen met tussenschot dus zonder schot in 2 paards stonden of in 1,5.

Ligt helemaal aan het paard en kan je dus niet zo zeggen.