Wie is er aansprakelijk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ladynette_x

Berichten: 32
Geregistreerd: 22-01-24

Wie is er aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-24 00:11

Ik ben pas geleden verhuisd naar een andere stal vanwege gezondheid redenen van mijn paard. Deze vraag gaat dus over de stal waarop mijn Paard tot 3 weken geleden stond.

Mijn paard is 4 weken geleden hoefbevangen geworden, een week later is een paard uit dezelfde kudde ook bevangen geworden en deze week is nummer drie bevangen geworden( 3 paarden van de 8 die er staan).
Alle drie de paarden staan in dezelfde kudde op een soort (witzand) track met onbeperkt hooi en in de zomer een uurtje weidegang. Alle drie de paarden krijgen elke dag een beetje vitalbix.

Het hooi wat ze krijgen lijkt op echte nat kuil. Het is kort en niet stengelig, er zitten zelfs rotte stukken in, veel takken, zand en stinkt enorm.

De stalhouder zegt dat de paarden bevangen zijn geraakt door weinig beweging. Ik en mijn dierenarts hebben nog nooit gehoord dat je bevangen kan raken door weinig beweging als ze op een track staan met altijd beweging.
Omdat de paddock enorm nat is bewegen ze op dit moment inderdaad iets minder dan normaal maar bewegen altijd nog meer dan de paarden die 23 uur op stal staan.

Het hooi heb ik opgestuurd voor een hooitest en ben benieuwd wat daaruit komt.

De stalhouder heeft ons altijd beloofd dat wij het droge stengelige hooi kregen en dit is al een paar maanden niet meer.

Naar mijn weten heeft een stalhouder ook zijn plicht deze afspraken na te komen en dat het niet mag dat hij slecht hooi gaat voeren, daarnaast is hij ook verplicht om de paarden een veilige en goede leefomgeving te bieden.

Aangezien de paddock mega slecht is( waar hij niks aan wil veranderen, vroeger sleepte hij hem vaak maar dit wil hij allemaal niet meer vanwege kosten) en met het hooi ook lijkt mij dat hij in gebreken blijft en niet de afspraken nakomt die zijn gemaakt.

Heeft iemand ervaring hiermee en kan ik eventueel de dierenartskosten (en die van de eigenaren van de andere paarden) op hem verhalen of werkt dit zo niet? Voor de duidelijkheid alle dingen waar wij tegenaan liepen hebben we ook besproken voordat de paarden ziek werden.

Ik heb hier nog nooit ervaring mee gehad.

Ik krijg graag advies, alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door ladynette_x op 14-02-24 00:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Wintu

Berichten: 2976
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Wie is er aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 00:15

Heb je een contract?

Zolang je niet kunt aan tonen dat de bevangenheid van het hooi komt, kun je volgens mij niets.

Als je paard naar je mening zo slecht staat, dan moet je iets anders zoeken en het niet maanden aankijken. Uiteindelijk ben je zelf verantwoordelijk voor de gezondheid van je paard.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 00:16

Nat kuil staat hoog in de voedingswaarde, want dat hebben de koeien juist nodig, dus ook in de suikers.
Dus geloof zeker dat ze daar bevangen van zijn geworden.
Laatst bijgewerkt door myk_en_shant op 14-02-24 00:16, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38269
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 00:16

Neem contact op met een jurist en zorg dat je zoveel mogelijk bewijs hebt, foto’s van de kuil ( mensen die er nog staan ) en met z’n drieën sta je nog sterker.

Kabayo

Berichten: 13988
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 00:16

Heb je iets op papier staan? Een contract? Of evt ander schriftelijk bewijs waarin jij kan aantonen wat er afgesproken is destijds?

ladynette_x

Berichten: 32
Geregistreerd: 22-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-24 00:21

Wintu schreef:
Heb je een contract?

Zolang je niet kunt aan tonen dat de bevangenheid van het hooi komt, kun je volgens mij niets.

Als je paard naar je mening zo slecht staat, dan moet je iets anders zoeken en het niet maanden aankijken. Uiteindelijk ben je zelf verantwoordelijk voor de gezondheid van je paard.



Zoals aangegeven paard is drie weken geleden verhuisd naar een andere stal nav deze redenen. Omdat iets vergelijkbaars niet in de buurt is natuurlijk lang de hoop gehouden dat er verandering kwam. Daarnaast is hier in de buurt ook niet snel plek vrij waardoor het voor mijn paard te laat was en dus zien is geworden.

Kabayo

Berichten: 13988
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Wie is er aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 00:24

Maar is er een contract getekend destijds? Of een andere schriftelijke overeenkomst?

ladynette_x

Berichten: 32
Geregistreerd: 22-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-24 00:26

Kabayo schreef:
Heb je iets op papier staan? Een contract? Of evt ander schriftelijk bewijs waarin jij kan aantonen wat er afgesproken is destijds?



Helaas werkt deze stal niet met een contract. Wel hebben we een overleg gehad waar deze dingen in zijn besproken en hier zijn alle eigenaren van de paarden en de stalhouder bij aanwezig geweest.

Hij wil geen contact omdat mensen moeten kunnen gaan wanneer ze willen, echter had ik tot april betaald aan stal kosten( betalen ver vooruit) en die kosten wil hij ook niet teruggeven(dus heb twee maanden extra betaald). Echter zoals hij aangaf wou hij geen contact omdat mensen mogen staan en gaan waar ze willen en hij zei in het begin dat hij het belachelijk vind dat mensen een maand en soms 2 maanden opzich termijn hebben. Terwijl hij dat dus eigenlijk nu ook met mij doet. Dat januari betaald is en eventueel februari ook zou ik nog akkoord mee kunnen gaan maar de rest niet.

Wintu

Berichten: 2976
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 00:27

ladynette_x schreef:
Wintu schreef:
Heb je een contract?

Zolang je niet kunt aan tonen dat de bevangenheid van het hooi komt, kun je volgens mij niets.

Als je paard naar je mening zo slecht staat, dan moet je iets anders zoeken en het niet maanden aankijken. Uiteindelijk ben je zelf verantwoordelijk voor de gezondheid van je paard.



Zoals aangegeven paard is drie weken geleden verhuisd naar een andere stal nav deze redenen. Omdat iets vergelijkbaars niet in de buurt is natuurlijk lang de hoop gehouden dat er verandering kwam. Daarnaast is hier in de buurt ook niet snel plek vrij waardoor het voor mijn paard te laat was en dus zien is geworden.


Had ik gelezen hoor, maar het is eerst maanden aan gekeken schrijf je. Had je niet de mogelijkheid intussen zelf iets anders te voeren?

Ik denk niet dat je iets kunt verhalen op de stalhouder.

ladynette_x

Berichten: 32
Geregistreerd: 22-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-24 00:27

Kabayo schreef:
Maar is er een contract getekend destijds? Of een andere schriftelijke overeenkomst?

Nee helaas niet, daar wou hij niet aan doen omdat mensen moeten kunnen gaan en staan waar ze willen. Er is wel in het begin een overleg geweest tussen de eigenaren en hem waar deze afspraken ook zijn gemaakt. Hier waren dus meerderen bij aanwezig.

ladynette_x

Berichten: 32
Geregistreerd: 22-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-24 00:34

[/quote]Heb je een contract?

Zolang je niet kunt aan tonen dat de bevangenheid van het hooi komt, kun je volgens mij niets.

Als je paard naar je mening zo slecht staat, dan moet je iets anders zoeken en het niet maanden aankijken. Uiteindelijk ben je zelf verantwoordelijk voor de gezondheid van je paard.
[/quote]


Zoals aangegeven paard is drie weken geleden verhuisd naar een andere stal nav deze redenen.

Had ik gelezen hoor, maar het is eerst maanden aan gekeken schrijf je. Had je niet de mogelijkheid intussen zelf iets anders te voeren?

Ik denk niet dat je iets kunt verhalen op de stalhouder.[/quote]


Ze staan in een kudde dag en nacht buiten, ik kan niet voor 8 paarden elke 3 dagen een baal betalen. Er waren ook afspraken over gemaakt de balen werden slechter en slechter waarop half a december het echt verschrikkelijk was.

Ik heb voor die tijd en ook tot en met mijn paard ziek was gewoon teveel hoop gehouden. 3 a 4 dagen nadat ze ziek was geworden heb ik gelukkig kunnen verhuizen. Helaas te naïef geweest vanuit mijzelf maar ik had ook niet verwacht dat mijn paard der zo ziek oid van zou worden. Als ik dat had geweten was ik natuurlijk meteen weg gegaa

ladynette_x

Berichten: 32
Geregistreerd: 22-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-24 00:36

BigOne schreef:
Neem contact op met een jurist en zorg dat je zoveel mogelijk bewijs hebt, foto’s van de kuil ( mensen die er nog staan ) en met z’n drieën sta je nog sterker.


Ik heb foto's en hooitest krijg ik hopelijk deze week de uitslag van. Als deze slecht is, wou ik graag weten inderdaad wat mijn kans is.

Ik ga eens bellen met iemand om te kijken wat eventueel mijn kans is inderdaad

Kabayo

Berichten: 13988
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 00:37

Ik ben bang aangezien niks op papier staat je niks kan maken. Maar pin mij er niet 100% op vast, ik ben geen jurist. Want dan is het zijn woord tegen jou woord, maar net wie ze gaan geloven. Nou heb je wel het "geluk" dat je met z'n drieën bent. Wellicht sta je dan sterker..

Hootje

Berichten: 273
Geregistreerd: 05-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 00:44

Sorry maar als je paard er zo beroerd bij stond op een natte track & je ziet wat er gevoerd werd, waarom heb je dan niet eerder aan de bel getrokken? Uiteindelijk heb jij wel de zorgplicht voor jouw paard en als je verwacht dat dit slecht is voor je paard vraag ik me af waarom je niet eerder ingegrepen hebt. Daarnaast wil ik even het uit de lucht helpen dat voordrooghooi of voordroogkuil altijd hoog in suiker en energie is. Wij hadden vorig jaar een partij balen die een droge stof gehalte hadden van 63(!!) & een Ewpa van 0.66 per kg droge stof en 36 gram suiker per kg. Wél waren deze balen hoger dan nodig in eiwit. We hadden dit van tevoren ingekocht zonder te testen of een baal open te pakken, dus waren wel erg blij met deze waardes.

edit: Mijn berichtje komt denk ik wat negatief over. Super goed dat je nu verhuisd bent, maar ik denk dat je achteraf weinig kunt doen zo.
Laatst bijgewerkt door Hootje op 14-02-24 00:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Berichten: 6616
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Wie is er aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 00:46

Je bent verhuisd. Lijkt me actie zat.

ladynette_x

Berichten: 32
Geregistreerd: 22-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-24 01:19

Hootje schreef:
Sorry maar als je paard er zo beroerd bij stond op een natte track & je ziet wat er gevoerd werd, waarom heb je dan niet eerder aan de bel getrokken? Uiteindelijk heb jij wel de zorgplicht voor jouw paard en als je verwacht dat dit slecht is voor je paard vraag ik me af waarom je niet eerder ingegrepen hebt. Daarnaast wil ik even het uit de lucht helpen dat voordrooghooi of voordroogkuil altijd hoog in suiker en energie is. Wij hadden vorig jaar een partij balen die een droge stof gehalte hadden van 63(!!) & een Ewpa van 0.66 per kg droge stof en 36 gram suiker per kg. Wél waren deze balen hoger dan nodig in eiwit. We hadden dit van tevoren ingekocht zonder te testen of een baal open te pakken, dus waren wel erg blij met deze waardes.

edit: Mijn berichtje komt denk ik wat negatief over. Super goed dat je nu verhuisd bent, maar ik denk dat je achteraf weinig kunt doen zo.


Dit hebben we zeker meermaals gedaan, en hebben dit ook besproken. Echter was er ik denk ik naïef en in goede hoop dat het toch wel beter zou worden. Helaas ook door ruimte gebrek in de buurt te lang gewacht. Dat had ik ook niet moeten doen, maar ik had niet verwacht dat dit zo uit de hand zou lopen.

Bedankt voor je waardes ook! Ik sla ze even op als vergelijking ook!

Ik denk ook dat ik weinig kan doen maar ik dacht wellicht sta ik wel in mijn recht en misschien heeft iemand ervaring of iets vergelijkbaars gehad.

imaudy
Berichten: 5047
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 01:38

Ik denk dat het nog best lastig wordt om iets te bewijzen. Dan zou js echt al een DA moeten hebben die op dat moment het kuil bekijkt en zegt dat is niet in orde. Tijdens de onderzoeksduur gaat de kwaliteit ook achteruit.

Goof

Berichten: 28799
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Wie is er aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 08:37

Ik snap niet zo goed waarom er iemand aansprakelijk mpet zijn en waarom je kosten op ren amder wil verhalen.
De situatie is kak, maar paarden worden wel eens ziek. Stop je energie in je paard en niet in een welles-nietes spelletje met een ander.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wie is er aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 08:54

Ik denk dat je nu te laat bent, je had moeten ingrijpen toen ze slecht kuil gevoerd kregen en/ of toen de DA kwam en deze een bevestiging gaf dat het weleens door de kuil gekomen kan zijn.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110696
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Wie is er aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 09:06

Eens met mijn voorgangers.
Je had zelf direct moeten ingrijpen toen je merkte dat ze slecht kuil gevoerd kregen en de zorg niet goed genoeg was. Uiteindelijk blijf je zelf verantwoordelijk voor de zorg van je paard.

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 09:38

Waarschijnlijk heb je te maken gehad met een pensionstaleigenaar die zich verkeken heeft op het hebben van een pensionstal.
De kosten van het hooi en het onderhoud zijn tegengevallen en in plaats van met de eigenaren van de paarden naar een oplossing te zoeken is er bezuinigd.

Je zou kunnen kijken wat er juridisch mogelijk is maar ik weet niet of je sterk staat.
Paard is uiteindelijk je eigen verantwoordelijkheid.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 09:51

Ik denk dat je niet zoveel kan. Los van het kunnen aantonen dat het destijds geen goed hooi was, heeft je stalhouder je denk ik niet verplicht dit aan je paard te voeren. Je had (bij wijze van) zelf baaltjes hooi kunnen kopen en dat kunnen voeren.

Ik ben geen jurist hoor, het is meer boerenlogica/advocaat van de duivel gedachte.

Edit: verder eens met Jolien. Ik had zelf de energie ook bespaard en ging me focussen op mn paard. Hoefbevangen is geen malse diagnose.
Laatst bijgewerkt door Slmt9 op 14-02-24 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolien87

Berichten: 17428
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 09:55

Ik zou hier echt geen energie meer in steken en mijn aandacht richten op het herstel van het paard.

Kies eieren voor je geld en trek er lering uit voor de volgende keer.

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Wie is er aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 10:11

Ik zou het ook laten en een gedeelte van het probleem bij je zelf zien.

3-4 maanden vooruit betalen lijkt me ook niet heel slim, en op 1 of andere manier heb ik het idee (maar dat is mijn interpretatie en misschien compleet verkeerd) dat de stalling niet heel duur was. En vaak kun je dan ook niet heel veel verwachten. Paardenvoer is nu eenmaal vaak duurder dan koeienvoer
.

Na zo'n tijd bewijzen dat het door dat hooi komt lijkt me vrij onmogelijk. En ik denk niet dat we veel dierenartsen zijn die daar hun naam aan gaan wagen.
Ik zou mijn energie, tijd en geld gaan steken in het herstel van het paard. Denk dat je daar uiteindelijk meer aan hebt.

Rizette
Berichten: 4380
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 10:48

ladynette_x schreef:
BigOne schreef:
Neem contact op met een jurist en zorg dat je zoveel mogelijk bewijs hebt, foto’s van de kuil ( mensen die er nog staan ) en met z’n drieën sta je nog sterker.


Ik heb foto's en hooitest krijg ik hopelijk deze week de uitslag van. Als deze slecht is, wou ik graag weten inderdaad wat mijn kans is.

Ik ga eens bellen met iemand om te kijken wat eventueel mijn kans is inderdaad[/quot
Je kunt je geld beter in een goede plek voor paard steken dan in een advocaat, dit ga je niet winnen. Staat jouw paard hier nu nog? Of heb je een goede plek voor jouw paard?