Wie is er aansprakelijk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70549
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Wie is er aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 11:33

Ik verplaats dit topic naar transport, afspraken en overige.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Wie is er aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 11:38

Waarom 3 of 4 maanden vooruitbetalen als er geen opzegtermijn is want iedereen moet zo wegkunnen zoals de stalhouder zei (iets goeds trouwens) maar dat heeft weinig zin als je je geld niet terugkrijgt dan.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 11:45

anjali schreef:
Waarom 3 of 4 maanden vooruitbetalen als er geen opzegtermijn is want iedereen moet zo wegkunnen zoals de stalhouder zei (iets goeds trouwens) maar dat heeft weinig zin als je je geld niet terugkrijgt dan.


Vraag ik me ook af...

Maar goed, volgens mij bestaat er ook nog iets als een wettelijke opzegtermijn van 1 maand bij geen afspraken. Daar zou je nog iets mee kunnen.

Hoe dan ook, juridische kosten moet je gewoon niet gaan maken. Lekker op eigen houtje uitzoeken, want de aansprakelijkheid voor ziekte van je paard ligt gewoon bij jou. Je hebt zorgplicht naar je dier toe en jij hebt gekozen voor deze stal.
Een proces gaat je vele malen meer kosten dan opleveren. En aangezien je op Bokt vraagt, vermoed ik dat je niet rechtsbijstand verzekerd bent.

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Wie is er aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 12:17

Ik vermoed dat je een da verklaring moet hebben dat er een oorzakelijk verband is tussen het stalmanagement/ voer en de medische problemen. En daarvoor moet de da wel heel zeker ervan zijn. Meestal is die 100% zekerheid er niet en geven ze dus niet zo'n verklaring af.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 12:55

Ik zou dit persoonlijk loslaten. De staleigenaar zal dit toch niet zomaar willen betalen en dan zal je naar de rechter moeten wat alleen maar een hoop tijd, moeite en met pech geld gaat kosten. Mensen denken vaak dat het hier net Amerika is. Daarbij zal het niet meevallen om te bewijzen dat de hoefbevangenheid door het hooi veroorzaakt is.

Aife
Berichten: 79
Geregistreerd: 12-03-21

Re: Wie is er aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 13:05

Dus als ik het goed begrijp was er een overeenkomst dat je paard droog hooi zou krijgen en heeft hij een hele tijd voordroog/kuil gekregen?
Dat is niet correct maar hoe ga je dat bewijzen... Ook zijn er tal van paarden die het prima op voordroog doen.
Al die paarden, worden die door dezelfde bekapper gedaan? Want daardoor kunnen ze ook mechanisch bevangen worden....

Bevangenheid is iets kl***, maar het kan door zoveel oorzaken komen. Ik vrees dat je dat nooit gaat winnen in een rechtzaak. Je kan nooit bewijzen dat het specifiek door het hooi komt.


Om op het hooi terug te komen, als er vieze rotte delen in zitten, wordt de stalhouder wel verwacht die delen niet te voeren. Maar wat is 'goed hooi'. Staat daar een definitie van in het contract? Je kan niet verwachten van een stalhouder dat deze elke baal laat testen. Dat is onbegonnen werk...
Ik vrees dat dat een deel is van het op pension staan. Sommige dingen moet je uit handen geven, willen of niet...
Je hebt al het beste gedaan wat je kon: verhuizen. Nu je paard goed in de gaten houden, goed laten behandelen en hopen dat hij niet hervalt en zijn herstel goed gaat.

ladynette_x

Berichten: 32
Geregistreerd: 22-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-24 13:29

Janine1990 schreef:
anjali schreef:
Waarom 3 of 4 maanden vooruitbetalen als er geen opzegtermijn is want iedereen moet zo wegkunnen zoals de stalhouder zei (iets goeds trouwens) maar dat heeft weinig zin als je je geld niet terugkrijgt dan.


Vraag ik me ook af...

Maar goed, volgens mij bestaat er ook nog iets als een wettelijke opzegtermijn van 1 maand bij geen afspraken. Daar zou je nog iets mee kunnen.

Hoe dan ook, juridische kosten moet je gewoon niet gaan maken. Lekker op eigen houtje uitzoeken, want de aansprakelijkheid voor ziekte van je paard ligt gewoon bij jou. Je hebt zorgplicht naar je dier toe en jij hebt gekozen voor deze stal.
Een proces gaat je vele malen meer kosten dan opleveren. En aangezien je op Bokt vraagt, vermoed ik dat je niet rechtsbijstand verzekerd bent.




Ik heb inderdaad zorgplicht naar mijn dier, maar volgensmij heeft een stalhouder ook zijn plichten. Met of zonder contract moet hij gewoon zijn afspraken nakomen, zou makkelijk zijn dat alles voor het risico is van ons en niet voor de stalhouder. Als hij vandaag beslist niet meer te voeren en het wordt je niet verteld dan moet je er ook achter komen terwijl dit wel de afspraken zijn, ook mondeling moet hij zijn afspraken nakomen

Verder maak je mooie aannames Ik gewoon mijn verzekeringen allemaal in orde hoor en heb ook een goede rechtsbijstand verzekering. Maar voordat ik hier informatie over wou vragen bij de rechtsbijstand (en voordat je iemand aan de haak hebt die ook verstand heeft hiervan) Wou ik gewoon weten of mensen hier ervaring mee hebben of weten hoe het zit.

ladynette_x

Berichten: 32
Geregistreerd: 22-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-24 13:32

Kidde schreef:
Ik zou dit persoonlijk loslaten. De staleigenaar zal dit toch niet zomaar willen betalen en dan zal je naar de rechter moeten wat alleen maar een hoop tijd, moeite en met pech geld gaat kosten. Mensen denken vaak dat het hier net Amerika is. Daarbij zal het niet meevallen om te bewijzen dat de hoefbevangenheid door het hooi veroorzaakt is.



Het is niet alleen specifiek mijn paard die ziek is geworden, in een kudde van 8 paarden die op een track lopen hebben drie paarden(drie verschilleden dierenartsen) precies hetzelfde.

Ik wil hier ook geen miljoenen uitslepen hoor :O

Het lijkt mij gewoon geen toeval, eigenaar geeft iedereen en alles op de schuld maar kijkt niet naar zijn eigen fouten. Volgensmij heeft hij de plicht om de afspraken die zijn gemaakt na te komen en dat is gewoon niet gebeurd waarbij nu dus de paarden ziek zijn geworden.

Wintu

Berichten: 2962
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Wie is er aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 13:34

Maar je hebt de afspraken niet vastgelegd,dus lijkt me lastig te bewijzen.

Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Wie is er aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 13:45

Tja. Pensioneigenaar voert x hooi. Je staat daar als paarden eigenaar en gaat daar dus mee akkoord. Ben je dat niet, ga je weg of koop je eigen voer oid.

SjonnieZ

Berichten: 2323
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Wie is er aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 13:49

Ik denk dat je ook zult moeten aantonen dat je jouw paard voldoende beweging geeft in verhouding tot de voer afspraken. Te weinig energie verbruik kan tot hoefbevangenheid leiden.

Rubs

Berichten: 510
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 13:50

Goed dat je verhuisd bent ts. Dit zal je niet snel nog eens gebeuren.
Verder kun je hier niks meer mee, jouw paard, jouw verantwoordelijkheid. Laat het los..

ladynette_x

Berichten: 32
Geregistreerd: 22-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-24 13:58

Aife schreef:
Dus als ik het goed begrijp was er een overeenkomst dat je paard droog hooi zou krijgen en heeft hij een hele tijd voordroog/kuil gekregen?
Dat is niet correct maar hoe ga je dat bewijzen... Ook zijn er tal van paarden die het prima op voordroog doen.
Al die paarden, worden die door dezelfde bekapper gedaan? Want daardoor kunnen ze ook mechanisch bevangen worden....

Bevangenheid is iets kl***, maar het kan door zoveel oorzaken komen. Ik vrees dat je dat nooit gaat winnen in een rechtzaak. Je kan nooit bewijzen dat het specifiek door het hooi komt.


Om op het hooi terug te komen, als er vieze rotte delen in zitten, wordt de stalhouder wel verwacht die delen niet te voeren. Maar wat is 'goed hooi'. Staat daar een definitie van in het contract? Je kan niet verwachten van een stalhouder dat deze elke baal laat testen. Dat is onbegonnen werk...
Ik vrees dat dat een deel is van het op pension staan. Sommige dingen moet je uit handen geven, willen of niet...
Je hebt al het beste gedaan wat je kon: verhuizen. Nu je paard goed in de gaten houden, goed laten behandelen en hopen dat hij niet hervalt en zijn herstel goed gaat.


Onze paarden zouden droog stengelig hooi waar volgens de staleigenaar weinig suikers in zitten krijgen inderdaad.
We hebben een overleg gehad met een paar stalgenootjes en met de eigenaar waar dit is besproken.

Paarden worden door verschillende hoefsmeden behandeld en er zijn ook verschillende dierenartsen bij geweest. De dierenartsen hebben we onafhankelijk van elkaar gezegd dat het heel verstandig is dat het hooi getest gaat worden. Als drie paarden die van hetzelfde hooi eten waarvan alle paarden niet bekend zijn met bevangenheid is het wel heel gek.


Elke baal testen is ook niet verwachting, hij heeft sinds december een andere leverancier, lijkt mij handig bij zo een wissel eventueel wel een test te doen of de balen die er zo slecht uit zien terug te doen.

Ik ben heel blij dat ik er weg ben en op een stal terecht kom waar het goed geregeld lijkt te zijn. Toevallig hebben ze daar toen ik er net kwam een hooi test gedaan en deze was heel goed, dus nu krijgt ze sowieso goed hooi. De rest is gelukkig onder controle en krijg ze goede behandeling met bekappen en krijgt ze minimaal eiwitten en suikers binnen. ik hoop het zo onder controle te houden en hopelijk krijgt ze nu ze eenmaal bevangen is geweest niet zo snel meer een terugval. Het is niet om aan te zien hoeveel pijn een paard heeft op dat moment! Het lijkt nu allemaal heel goed te gaan!

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78511
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Wie is er aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 14:29

Wie eist bewijst. Jij moet kunnen bewijzen dat die afspraken gemaakt zijn en dat hij die niet nakomt. Als er niets op papier staat heb je geen bewijs.
Helaas zit ik ook in een situatie waarin ik geen poot heb om op te staan vanwege bovenstaande. Rechtsbijstand was daarvoor ook ingeschakeld.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 14:30

Gewoon je verzekering bellen, dan weet je waar je aan toe bent.
Aan willekeurige speculatie van mensen heb je niets.
Iets wat „logisch“ klinkt hoeft niet perse „waar“ te zijn.

Ik weet van 1 geval waarbij het paard per ongeluk in de verkeerde box gezet was met ander strooisel en daardoor koliek kreeg. Dat heeft de verzekering toen zonder problemen gedekt.
Nee heb je, ja kun je krijgen.

Zonder verzekering zou ik er niet aan beginnen.

Popstra
Berichten: 13753
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 15:15

Voordroog/kuil is vooral rijk aan eiwit wat geen bevangenheid veroorzaakt. Dat doet juist het glucose.
gehalte. Deze is meest hoog als er echt met koude gehooid zou zijn ofwel het gras vroeg in de ochtend gemaaid is of wanneer gras gestressed is door droogte. Beide zijn afgelopen voorjaar en zomer niet echt voor gekomen. Bijzonder dan als er veel glucose in het hooi zou voorkomen.

wellicht de paarden inderdaad te vet zijn en wat meer training nodig hebben.
Beetje lummelen en onbeperkt hooi en gras kanen op de track blijven ze niet bepaald fit van.

Ik denk niet dat je de stal eigenaar het perse kwalijk kunt nemen

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Wie is er aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 15:21

Ik vind het wel oprecht verdacht dat 3 van 8 paarden bevangen raken zonder gras in de buurt.
Kuil is niet geweldig, maar hoefbevangen is niet perse logisch, eerder natte mest.

Als je het toch laat testen zou ik ook op bacterien, schimmels en toxines testen.

Rizette
Berichten: 4374
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 15:51

Sizzle schreef:
Ik vind het wel oprecht verdacht dat 3 van 8 paarden bevangen raken zonder gras in de buurt.
Kuil is niet geweldig, maar hoefbevangen is niet perse logisch, eerder natte mest.

Als je het toch laat testen zou ik ook op bacterien, schimmels en toxines testen.

En hoeveel krachtvoer werd er aan de paarden gevoerd?

123_456
Berichten: 95
Geregistreerd: 15-11-23

Re: Wie is er aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 16:33

Altijd leuk, aansprakelijkheid.
Er zijn diverse topics over aansprakelijkheid op bokt. Lees die maar eens goed door. De basis is namelijk overal hetzelfde.

In principe ben je verantwoordelijk voor je eigen schade tenzij je aantoont dat een ander daarvoor aansprakelijk is.
Soms ben je dat min of meer vanzelf, omdat dat wettelijk bepaald is. Dan hoef je zelf niets fout gedaan te hebben, maar bijvoorbeeld je kind of huisdier heeft iets gedaan.

In dit geval speelt dat niet. Google maar eens op onrechtmatige daad. En probeer eens zelf in te vullen of je aan alle vereisten voldoet.
Tip: let op causaliteit

Daarnaast heb je zelf ook een plicht. Als er al maanden verkeerd kuil wordt gevoerd en je zegt er niets van, heb er niets aan gedaan, kan ik me voorstellen je (deels) zelf schuld hebt aan het ontstaan van de schade.

Tot slot is het in dit soort zaken wel handig als er iets schriftelijk vastligt. Anders wordt het wel heel lastig om te bewijzen.

Wat je vertrek/betaling betreft: niet slim om ver vooruit te betalen. Maar dat heb je zelf inmiddels ook ontdekt.
Kijk even op paardencontracten.nl
Daar staat dat je zonder contract elk begin van een nieuwe maand weg kunt. Dus schrijf een brief dat je opzegt en voor de andere maanden je geld terug wil. Of je, als je het niet krijgt, een incassobureau wilt inschakelen, is aan jou.

123_456
Berichten: 95
Geregistreerd: 15-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 16:39

Sizzle schreef:
Gewoon je verzekering bellen, dan weet je waar je aan toe bent.
Aan willekeurige speculatie van mensen heb je niets.
Iets wat „logisch“ klinkt hoeft niet perse „waar“ te zijn.

Ik weet van 1 geval waarbij het paard per ongeluk in de verkeerde box gezet was met ander strooisel en daardoor koliek kreeg. Dat heeft de verzekering toen zonder problemen gedekt.
Nee heb je, ja kun je krijgen.

Zonder verzekering zou ik er niet aan beginnen.


Dit zal vergoed zijn door de aansprakelijkheidsverzekering van de staleigenaar. Die heeft hier duidelijk een fout gemaakt. De eigenaar zal dit zelf gemeld hebben bij zijn verzekeraar.
Ts kan niet zelf de verzekeraar van de eigenaar benaderen. Ze kan wel de hulp ingeroepen van haar eigen rechtsbijstandverzekeraar.

Furst
Berichten: 603
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 17:18

Ik zou de hooitest afwachten, maar het zou mij niet verbazen dat dit inderdaad door het hooi komt.. Heel erg schrijnend als men op hooi gaat besparen ten koste van de gezondheid van een dier.. Het zou in ieder geval wel heel toevallig zijn hoor, dat juist 3/8 bevangen raakt!

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 17:41

123_456 schreef:
Sizzle schreef:
Gewoon je verzekering bellen, dan weet je waar je aan toe bent.
Aan willekeurige speculatie van mensen heb je niets.
Iets wat „logisch“ klinkt hoeft niet perse „waar“ te zijn.

Ik weet van 1 geval waarbij het paard per ongeluk in de verkeerde box gezet was met ander strooisel en daardoor koliek kreeg. Dat heeft de verzekering toen zonder problemen gedekt.
Nee heb je, ja kun je krijgen.

Zonder verzekering zou ik er niet aan beginnen.


Dit zal vergoed zijn door de aansprakelijkheidsverzekering van de staleigenaar. Die heeft hier duidelijk een fout gemaakt. De eigenaar zal dit zelf gemeld hebben bij zijn verzekeraar.
Ts kan niet zelf de verzekeraar van de eigenaar benaderen. Ze kan wel de hulp ingeroepen van haar eigen rechtsbijstandverzekeraar.

Goede tip!

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 17:43

123456, dat zeg ik toch ook dat ze haar eigen verzekering moet bellen? TS schreef immers dat ze rechtsbijstand verzekerd is.

Uiteraard kun je niet de verzekering van een ander inschakelen.

123_456
Berichten: 95
Geregistreerd: 15-11-23

Re: Wie is er aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 00:07

Was niet onaardig bedoeld. Je schrijft dat ze haar eigen verzekering moet bellen. En geeft dan een voorbeeld waarbij een schade door de verzekering is betaald.
Om misverstanden te voorkomen wilde ik even duidelijk maken dat de uitkerende verzekering uit jouw voorbeeld dus een andere verzekering is dan een eigen verzekering.
Je zou het namelijk kunnen lezen dat ze haar eigen verzekering moet bellen voor een betaling van de schade.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Wie is er aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 07:59

Aha op die manier. Helder