Wie is er aansprakelijk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IHN
Berichten: 2333
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 14:30

imo ben je zelf verantwoordelijk. Je geeft aan dat je het wist, maar dat je niet eens per 3 dagen een baal hooi kunt kopen voor 8 paarden.
Maar je had dit dan toch met alle stalgenoten kunnen doen? Delen door 8.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 15:07

Weinig particuliere mensen met een paard in pension kunnen zomaar even hooi regelen midden in de winter. Als de stalhouder dit al wilt. Waar laat je het hooi leveren? Op een erf dat niet van jou is? Om de 3 dagen? Alle pensionhouders die dit oké zouden vinden, steek je hand in de lucht.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 21:11

Gini schreef:
Weinig particuliere mensen met een paard in pension kunnen zomaar even hooi regelen midden in de winter. Als de stalhouder dit al wilt. Waar laat je het hooi leveren? Op een erf dat niet van jou is? Om de 3 dagen? Alle pensionhouders die dit oké zouden vinden, steek je hand in de lucht.

Hier in de omgeving kan je prima ook midden in de winter hooi halen :j Ik liet het dan in de trailer, maar hoefde verder ook niet veel weg

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Wie is er aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 21:29

Marktplaats staat er idd vol mee en er zijn heel veel soorten ontstoft of plastic verpakt hooi te vinden in plastic baaltjes die je buiten kan opslaan, a la tophay. Wel duurder, dat wel.

Al moet ik zeggen dat ik er als staleigenaar zelf niet mee zou beginnen. In de stal hang je wat je wil als het niet aan je wensen voldoet, van het hooi voor de kudde blijf je gewoon af en opslag hier op stal al zeker niet. Dus echt handig of praktisch haalbaar zou het niet zijn.

Overigens… zijn bij de andere twee paarden ook ontstekingswaardes aangetoond? Of kunnen bvb 2 winterbevangen en 1 hoefbevangen zijn geweest? In dat geval wordt het al helemaal moeilijk natuurlijk.

hwn
Berichten: 4700
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 21:36

SjonnieZ schreef:
Winterbevangen is idd goed mogelijk. En tja als ze al hoefbevangen worden van hooi dan is er toch echt meer aan de hand. Ongeacht hoe suikerrijk het hooi is. Een gezond paard dat dagelijks getraind wordt onder het zadel of de kar zou hier niet hoefbevangen mogen raken.


Toch wel, paarden die heel gulzig zijn en niet op onbeperkt kunnen/mogen. Maar aangezien deze al 2 jaar op onbeperkt stonden, kan je verwachten dat ze er wel tegen kunnen.

Ben ook heel benieuwd naar de analyse. Soms kan hooi dat er in onze ogen onsmakelijk uitziet, juist heel lekker zijn voor de paarden, waardoor ze er teveel van eten, en dan krijg je ook problemen natuurlijk.

@TS, een track in slechte staat kan je met deze natte winter niet noodzakelijk aan slecht onderhoud of kwaliteit wijten. Ikzelf zit al meer dan 20 jaar (misschien zelfs 25) op dezelfde locatie met mijn paarden, en heb nog nooit zoveel moeite gehad om alles een beetje paardwaardig te houden. Alle kosten ten spijt is het nog steeds niet optimaal.

Ik wist trouwens niet dat je hoefbevangenheid in het bloed kon zien, normaal worden daarbij toch röntgenfoto's genomen? Let wel op: soms kan het ene het andere veroorzaken. Zo had ik een merrie die letterlijk op 3 benen liep. Ik dacht hoefzweer, toenmalige dierenartse voelde geen pulsatie dus geen hoefzweer. Bloedonderzoek gedaan, en haar diagnose was: spierbevangen. Er kwam echter geen verbetering. Na 3 weken heb ik toch de hoefsmid laten komen, en die heeft een hoefzweer uitgesneden en paard was gelijk rad. Vermoedelijk had het paard dus bijkomende spierschade door weken op 3 benen te huppelen (ze had dan ook nog een jong veulen aan de voet). Dus staar je niet blind op het bloedonderzoek alleen. Zijn er röntgen genomen?

Is winterbevangenheid eigenlijk echt bevangenheid, of gewoon gevoelig op bevroren grond? Mijn pensionpaarden liepen ook erg ongelukkig toen het vroor, maar dat was weer over na de dooi.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 10:29

Kidde schreef:
Gini schreef:
Weinig particuliere mensen met een paard in pension kunnen zomaar even hooi regelen midden in de winter. Als de stalhouder dit al wilt. Waar laat je het hooi leveren? Op een erf dat niet van jou is? Om de 3 dagen? Alle pensionhouders die dit oké zouden vinden, steek je hand in de lucht.

Hier in de omgeving kan je prima ook midden in de winter hooi halen :j Ik liet het dan in de trailer, maar hoefde verder ook niet veel weg


Met 8 paarden zou de trailer in nog geen week leeg zijn. Zou jij wekelijks met de trailer naar de hooiboer rijden? :D

In de praktijk is dit voor weinig particulieren met een paard in volpension haalbaar, met veel gedoe en geregel heel misschien, maar absoluut niet een voor de hand liggende oplossing, wat in dit topic wel geïmpliceerd wordt.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 10:49

Hier in de omgeving gebeurt dat wekelijks ja :j

Maar goed het is ook niet meer van toepassing, want TS is gelukkig verhuisd

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Wie is er aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 11:02

Het paard stond op een paddock paradise, dan eten de andere paarden uiteraard mee van het hooi.
Ik wil je niet het gevoel geven dat je je moet verantwoorden hoor, want het is niet specifiek naar jou gericht. Maar er werd even gedaan alsof zelf hooi halen een gemakkelijke oplossing is en dat is het niet voor een particulier in volpension. Dus ik wilde daar even in de bres springen voor TS. Het is een oplossing met heel veel gedoe en geregel en basis voor conflict.

Waar ga je het hooi opslaan als je geen trailer hebt (of deze wilt gebruiken waarvoor een trailer dient)? Hoe laat je het hooi leveren? Mag je van de stalhouder überhaupt hooi laten leveren? Wie betaalt wat? Wat als een stalgenoot niet wilt meedoen, maar het paard eet wel van het zelf geregelde hooi?
Nee, het is niet een voor de hand liggende oplossing.

IHN
Berichten: 2333
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Re: Wie is er aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 13:21

Gini, daar ging nijn opmerking vooral over. ts geeft aan dat ze dan hooi moeat kopen voor 8 paarden.
Dus ik dacht. als iedereen het schijthooi vind lijkt het me logisch de kosten door 8 te delen.
Over de vwrdere praktische uitvoering helemaal niet nagedacht.

Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 13:41

IngeK schreef:
Cioccolato schreef:
Ik vind je dit als mens wel erg bijzonder maken :+
Dus nee, dit zou ik zeker niet doen.



Behoefte om je nader te verklaren? Als je iemand aansprakelijk wil stellen voor geleden schade, moet je hem/haar aansprakelijk stellen.

Maar bedankt voor het compliment :Y)


Zeker geen behoefte maar uit fatsoen zal ik het doen.
Prima om iemand aansprakelijk te stellen maar niet in deze casus.

EvelienKiss

Berichten: 940
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 14:35

Mijn paard heeft zich ooit verwond bij een pensionstal door bouten die uit het hekwerk staken. Ik belde mijn verzekering om te vragen of ik de pensionstal aansprakelijk kon stellen. Het antwoord was van niet. Ik had de onveiligheid namelijk eerder aangekaart (de pensionstalhouder attent gemaakt op de bouten) en door mijn paard daar te laten staan heb ik zelf bewust het risico genomen. Dit geldt ook voor jou lijkt mij: je hebt je stalhouder juist een paar keer aangesproken op het hooi, toch heb je je paard er nog laten staan (om begrijpelijke redenen, maar ja, blijkbaar wordt het dan juridisch ingewikkelder qua aansprakelijkheid).

Daarnaast weet ik van een andere voorbeeld van een kennis, dat het bijna onmogelijk is om te bewijzen dat een paard ziek wordt door bijvoorbeeld voermanagement. Er kunnen theoretisch zoveel andere invloeden zijn, dat krijg je heel lastig wetenschappelijk onderbouwd. In theorie kunnen jullie bijvoorbeeld jullie paarden heel veel snoepjes hebben gegeven, waardoor ze hoefbevangen werden. Ik snap dat jullie dat niet hebben gedaan, maar je kunt het niet door bewijs uitsluiten waardoor je het lastig juridisch kunt winnen.

Maar goed, een belletje naar je verzekering (als je die hebt voor rechtsbijstand) of een naar het juridisch loket geeft je direct een professional antwoord. Laat je het ons dan ook weten, ik ben wel benieuwd?

Ginam

Berichten: 737
Geregistreerd: 02-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 17:00

Mijn jonge paard had/heeft hoge leverwaardes opgelopen door slecht hooi. Ze is nu bijna een jaar na verhuizing zo goed als hersteld.
Twee andere oudere paarden die ook op die plek stonden, hebben daar minder/geen last van gehad. Waarschijnlijk doordat ze ouder zijn en er minder gevoelig voor waren.

Ik heb er over gedacht om hier iets mee te doen. Maar had geen zin om energie te besteden aan deze mensen. Die zich overigens op de dag van verhuizing ook nog schandalig hebben gedragen tegen mijn stalgenoot die mee verhuisde. Wat ik eigenlijk nog erger vond, omdat ik niet denk dat ze bewust slecht hooi hebben gevoerd.
Het levert je denk ik vooral veel gedoe op en kost energie. Ik zou er van leren en verder gaan :)

123_456
Berichten: 95
Geregistreerd: 15-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 17:02

EvelienKiss Precies dit. Het eerste stuk wordt de schade volledig aan jou toegerekend.
En in het tweede deel gaat het over causaliteit.
Mooie voorbeelden om het te verduidelijken.

Zoals velen al gezegd hebben, leg het voor aan je rechtsbijstandverzekeraar of een jurist. Of leg je neer bij de situatie.

ladynette_x

Berichten: 32
Geregistreerd: 22-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-24 20:07

Poekkie schreef:
Marktplaats staat er idd vol mee en er zijn heel veel soorten ontstoft of plastic verpakt hooi te vinden in plastic baaltjes die je buiten kan opslaan, a la tophay. Wel duurder, dat wel.

Al moet ik zeggen dat ik er als staleigenaar zelf niet mee zou beginnen. In de stal hang je wat je wil als het niet aan je wensen voldoet, van het hooi voor de kudde blijf je gewoon af en opslag hier op stal al zeker niet. Dus echt handig of praktisch haalbaar zou het niet zijn.

Overigens… zijn bij de andere twee paarden ook ontstekingswaardes aangetoond? Of kunnen bvb 2 winterbevangen en 1 hoefbevangen zijn geweest? In dat geval wordt het al helemaal moeilijk natuurlijk.



Alle drie hadden ontstekings waardes alle drie precies hetzelfde verhaal helaas.

ladynette_x

Berichten: 32
Geregistreerd: 22-01-24

Re: Wie is er aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-24 10:34

Ik kon niet beginnen aan 8 paarden voeren, tuurlijk zouden enkele van de groep mee willen betalen en enkele niet. Buiten dat weet ik niet of de stalhouder het zo een leuk idee vindt als ik er meerdere zou laten komen. Ze eten met 8 paarden elke 3 dagen grote baal op, ik kan niet elke drie dagen een baal hooi gaan halen, meer balen passen ook niet in de trailer. Daarnaast is het in onze omgeving niet makkelijk om aan goed hooi te komen, dan nog zou ik ook dit hooi eerst testen dan zomaar voeren aan mijn paard. Dan zou ik ondertussen ook ongeveer twee weken verder zijn met alles.

Ik ben begin januari toen mijn paard op dag drie slecht wat verhuisd he, dus de verhuizing is nog vrij vlot gegaan vanaf het moment dat ik wist dat het niet goed was ben ik opzoek gegaan naar een plek. We zijn in december erachter gekomen dat het hooi niet goed was wat er werd gevoerd, daarvoor was het hooi ook niet optimaal maar wel stukken beter. Hier in de omgeving zijn alle stallen vol en zijn er lange wachtlijsten, ik heb nog vrij snel wat kunnen vinden gelukkig! Er zijn er nog een paar opzoek naar iets anders en zijn dus ondertussen al ruim 2 maanden aan het zoeken, nergens is gelijk een plekje wachttijden van minimaal 6 maanden als je gelukt hebt en de enige eis wat ze hebben is goed hooi en eventueel veel naar buiten de rest maakt allemaal nog niks uit.

Het is niet zo dat ik dacht ooh dat is slecht hooi en och mijn paard is ziek ik vind het allemaal prima he! ik had dit allemaal willen voorkomen voor mijn paard :') !

123_456
Berichten: 95
Geregistreerd: 15-11-23

Re: Wie is er aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 18:15

Je hoeft ons niet te overtuigen, het maakt niet uit of wij vinden dat jij er niets aan kon doen. Het gaat erom of de stadhouder aansprakelijk is. En dat moet jij aantonen: wie stelt, bewijst.
Als jij denkt, net behulp van een jurist, dat je voldoende bewijs hebt, kun je een zaak starten.
Vindt de stalhouder (of zijn verzekeraar) dat hij niet aansprakelijk is en je last hebt daar niet bij zitten, kun je naar de rechter. En zal die beslissen. Niet bokt.
Ik ben nog steeds wel benieuwd hoe je causaliteit gaat bewijzen.
En ook hoe je toerekening gaat voorkomen. Dat er geen andere stallen te vinden zijn, ligt niet aan de stalhouder.
Je hebt niet aan de stalhouder gevraagd of je eigen hooi mocht laten komen. Dat het teveel werk was, is ook niet aan te stalhouder te wijten.
Ik schrijf dit niet om onaardig tegen je te doen, maar om duidelijk te maken dat iemand aansprakelijk stellen nog niet zo makkelijk is. Het gaat er niet om wat jij vindt, maar om wettelijke eisen.

Maar goed, volgens mij is het genoeg uitgelegd. Als jij denkt dat je een zaak hebt, onderneem dan actie. Met proberen Bokt te overtuigen, gebeurt er verder niets.

Spenk
Berichten: 21775
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Wie is er aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 18:53

Is die baal hooi per 3 dagen ook niet het probleem? Afhankelijk van wat die weegt eten ze dus 16-21kg hooi per paard per dag.

Dat is ook wel heel erg veel.....
Mijn paard zou je dan ook hoefbevangen kunnen afvoeren.

IHN
Berichten: 2333
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 23:45

Spenk schreef:
Is die baal hooi per 3 dagen ook niet het probleem? Afhankelijk van wat die weegt eten ze dus 16-21kg hooi per paard per dag.

Dat is ook wel heel erg veel.....
Mijn paard zou je dan ook hoefbevangen kunnen afvoeren.


lijkt me wel bijzonder aangezien ze al jaren dezelfde hoeveelheid aten.

Spenk
Berichten: 21775
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 23:49

IHN schreef:
Spenk schreef:
Is die baal hooi per 3 dagen ook niet het probleem? Afhankelijk van wat die weegt eten ze dus 16-21kg hooi per paard per dag.

Dat is ook wel heel erg veel.....
Mijn paard zou je dan ook hoefbevangen kunnen afvoeren.


lijkt me wel bijzonder aangezien ze al jaren dezelfde hoeveelheid aten.

Tja als je hooi dan nu wat rijker is dan kan het snel gaan hoor.

Het zijn in elk geval geen hoeveelheden voor hoefbevangen gevoelige dieren om weg te stouwen.

Rizette
Berichten: 4373
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 09:25

Paarden die een paar uur per dag werken zullen er normaal gesproken niet zoveel problemen mee hebben maar als ze daar maar staan te eten zonder werk voor 24 uur dan voer je ze ziek. Ga ik er even vanuit dat het goed hooi is, met slecht hooi voer je ze ook ziek. Andere uiterste is niet laten werken en ze te weinig voeren dan krijgen ze maagproblemen. Paard moet doorlopend eten maar ook werken-bewegen. Dat is een noodzakelijke levensbehoefte van het dier.

Spenk
Berichten: 21775
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 09:28

Rizette schreef:
Paarden die een paar uur per dag werken zullen er normaal gesproken niet zoveel problemen mee hebben maar als ze daar maar staan te eten zonder werk voor 24 uur dan voer je ze ziek. Ga ik er even vanuit dat het goed hooi is, met slecht hooi voer je ze ook ziek. Andere uiterste is niet laten werken en ze te weinig voeren dan krijgen ze maagproblemen. Paard moet doorlopend eten maar ook werken-bewegen. Dat is een noodzakelijke levensbehoefte van het dier.

Er zijn maar bijzondr weinig paarden die een paar uur per dag werken..

De meeste werken misschien hooguit 4/5 keer per week een half uur tot 3 kwartier. En inderdaad je gaat yut van goed arm hooi. Maar zoals hier, en op helaas veel plekken, is dat het niet maar is het kuil/voordroog en heeft men geen idee van de waardes. Tel er bij op dat afgelopen hooi seizoen in heel veel analyses te zien was dat het suiker en energie gehalte (veel) te hoog is. Door het gekke weer.

Dan krijg je hooi wat waarschijnlijk best veel energie en suikers bevat daar kan je dan niet zoveel per paard van voeren dan gaat het mis.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Wie is er aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 19:04

Heb je het nou inmiddels al bij je verzekering gevraagd?
Aan internet speculaties heb je niets.

Ik bedacht me trouwens laatst dat ooit bij een klant van mij de staleigenaar wel als verantwoordelijk gezien werd toen een paard doodziek werd door giftige planten op de wei. Hij had beter en verantwoordelijker weideonderhoud moeten plegen. Maar dat was niet in Nederland.

Rizette
Berichten: 4373
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 00:02

Spenk schreef:
Rizette schreef:
Paarden die een paar uur per dag werken zullen er normaal gesproken niet zoveel problemen mee hebben maar als ze daar maar staan te eten zonder werk voor 24 uur dan voer je ze ziek. Ga ik er even vanuit dat het goed hooi is, met slecht hooi voer je ze ook ziek. Andere uiterste is niet laten werken en ze te weinig voeren dan krijgen ze maagproblemen. Paard moet doorlopend eten maar ook werken-bewegen. Dat is een noodzakelijke levensbehoefte van het dier.

Er zijn maar bijzondr weinig paarden die een paar uur per dag werken..

De meeste werken misschien hooguit 4/5 keer per week een half uur tot 3 kwartier. En inderdaad je gaat yut van goed arm hooi. Maar zoals hier, en op helaas veel plekken, is dat het niet maar is het kuil/voordroog en heeft men geen idee van de waardes. Tel er bij op dat afgelopen hooi seizoen in heel veel analyses te zien was dat het suiker en energie gehalte (veel) te hoog is. Door het gekke weer.

Dan krijg je hooi wat waarschijnlijk best veel energie en suikers bevat daar kan je dan niet zoveel per paard van voeren dan gaat het mis.

Begin eens bij alle manegepaarden. Daarnaast nog veel paarden die in de sport lopen. Stapmolen en daarnaast werken. Maar goed er zijn ook tig paarden die niets doen en laat dat nu het allergevaarlijkst zijn voor een paard. Te kort aan beweging.Zeker in combinatie met veel hoogwaardig voer.