Paard kopen uit het buitenland

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Freyna
Berichten: 4
Geregistreerd: 17-02-24

Paard kopen uit het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-24 13:09

Ben momenteel in het proces een paard te kopen uit het buitenland. Tevens is dit de eerste keer dat ik zelf een paard koop.
Misschien dat ik ook wat te moeilijk denk, Nederland liggen mijn roots niet. Waar ik vandaan kom ga je naar de verkoper ga je kijken, zeg je of je het paard wil en betaald en klaar.

Via een website heb ik dus een ruin gevonden. Die uit Spanje komt. Hij word verkocht omdat zijn fokker is komen te overlijden, de verkoper is zijn zoon.

Begin december ben in naar Spanje geweest. Ben toen op stal geweest van de tussenpartij, ben niet op de boerderij waar het paard ‘woont’ geweest.

Prachtig weekend gehad ! Hij is echt heel lief , fijn gereden, met zons ondergang over het strand gegaloppeerd. Kortom echt een droom die uit kwam.
Op advies van een vriendin heb ik aan gegeven een week over mijn beslissing na te denken.
Zodat ik geen overhaaste beslissing zou doen.
Belangrijk details ; heb de verkoper , zoon van de fokker tijdens dat weekend even kort gezien. Hij had zich netjes voorgesteld, mijn volledige naam gevraagd , waar ik vandaan kwam etc.

Na een week heb ik gebeld, aangegeven hem te willen kopen. De tussenpartij gaf aan dat het paard medisch gekeurd moest worden voor hij naar Nederland kon komen. Deze keuring heb ik betaald.

En toen begon het in mijn ogen vaag te worden.
Er kwamen opeens allemaal kosten bij.
Zo zou hij nog gecastreerd moeten worden op mijn kosten. Want het Spaanse stamboom staat niet toe dat hengsten naar het buitenland gaan want bloedlijnen. Òf er moet een fok vergunning voor hem gekocht worden.
In de verkoop advertentie stond ruin als geslacht.

Ook kan ik niet zelf het vervoer regelen.
Mijn plan was vrachtwagen lenen van iemand , vriend van mij heeft een vrachtwagen rijbewijs en bood aan te willen rijden. In 3 / 4 dagen rijden naar Nederland.
Stal geeft aan dat dat niet kan. Het paard moet door een Officieel bedrijf vervoerd worden Ivm douane.

En waarvan ik helemaal denk dit klopt niet ;
De advertentie stond dat de verkoop inclusief is.
Maar laat transport naar het buitenland daar nou net niet onder vallen.
Hij is op de website wel als verkocht onder voorbehoud gestaan, nu is zijn advertentie helemaal verdwenen.

Zelf heb ik nog niets betaald.
De verkoop staat nu dus een beetje stil. Want ik wou eerst even peilen of dit wel normale gang van zaken is.

Echter nam woensdag de verkoper contact met mij op via Facebook. Daarvoor had hij geen contact gegeven van mij , hij had mij gevonden omdat hij mijn volledige naam had opgeschreven.

Was gewoon vriendelijk contact , absoluut niet opdringerig. Hij wou vragen of er nog interesse was. Want de tussenpartij gaf bij hem aan dat ze nog op antwoord wachtte of ik hem wou kopen.

Paard blijkt al jaren een tuin te zijn. Jonger dan door de tussenpartij aangegeven. Niet door hun getraind zoals hun wel in de advertentie aangaven. En heeft een andere naam dan aangegeven, waar verkoper wel van op de hoogte was. Hun was dit geadviseerd want met een populaire naam die makkelijker is zou hij sneller verkocht worden.
Heb heel brutaal gevraagd wat voor prijs hun met de tussenpartij hadden afgesproken. Nou de helft van wat ik met hun had afgesproken. Hun waren ook in de veronderstelling dat hij voor een veel lager bedrag weg zou gaan.

Indentiteit van het paard is wel aan de hand van foto’s bevestigd.
Gezien de hele situatie had ik de verkoper gevraagd of hij een foto met een lepel van het paard wou maken zodat ik weet dat het echt is.
:')

Gister nam de verkoper met mij contact op dat hun niet meer via de tussenpartij willen verkopen.
Hun voelen zich heel erg opgelicht kwa de prijs die hun krijgen van hun en wat ik daadwerkelijk zou betalen.
Mocht ik hem nog willen hebben kan dat. Maar dan wel rechtstreeks via hun. En voor de prijs die hun met de stal hadden afgesproken. Wel moet ik zelf transport regelen en willen ze dat er contant bij hun betaald word.

Zelf weet ik het allemaal niet meer.
Wil hem wel echt graag hebben. Maar wat nu ?
Kan ik gewoon die vrachtwagen regelen en hem ophalen ?

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 13:18

Ja in dit geval zou ik zeggen, dat kan en dat zou ik doen.

Voor de douane hebben ze papieren nodig dat ze op dat moment gezond zijn, dus een DA verklaring afgenomen voor vertrek. Ik denk in dit geval dat de verkoper ook opgelicht is door de tussenpartij en het feit dat deze zelf contact op heeft genomen en je het paard voor minder kan kopen klinkt mij heel positief.

De tussenpartij zit de boel gewoon op te lichten..dat is wel duidelijk.

Oja, ik zou wel even rontgenlogisch laten keuren voor de zekerheid. Paard staat al vrij lang te koop kennelijk.

juval

Berichten: 13210
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Paard kopen uit het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 13:24

wat een vreemd verhaal van die tussenpersoon. Ik zou sowieso niets betalen voor je het paard daadwerkelijk in handen hebt. Als je zelf vervoer kunt regelen en daarheen kunt reizen om hem op te halen dan zou ik dat zeker doen. Veel succes.
Wel fijn dat het contact met de verkoper goed verloopt.

SylS
Berichten: 52
Geregistreerd: 02-12-14

Re: Paard kopen uit het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 14:06

Als je hem zelf gaat halen, moeten er wel gezondheidspapieren bij zitten, het zogenoemde Traces certificaat. In Nederland wordt zoiets door de NVWA afgegeven. In Spanje dient dat door de Spaanse overheid te gebeuren. Als vervoerder moet je tegenwoordig ook geregistreerd zijn en het bestemmingsadres moet ook als officieel in Traces staan.
Misschien is het handiger om een Nederlandse vervoerder die regelmatig in Spanje komt dit te laten regelen.
Denk bv aan Marcel Jordan in Meijel of Gelissen in Echt.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70549
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Paard kopen uit het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 15:22

Ik verplaats dit topic naar transport, afspraken en overige.

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Paard kopen uit het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 15:26

Poe wat een toestand!

Ik zou een NL vervoerde contacteren en het zo regelen. Die weten ook wat er qua papierwerk nodig is en ik zou zelf heengaan voor de betaling en het opladen. Even voorzichtig. Je bespaart nu de helft van de aankoop dat zou ik steken in eigen reiskosten.

BeFunny

Berichten: 10533
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 15:31

Ik denk dat de verkoper iig wel eerlijk is.
Dat de tussenpartij zich aan bepaalde regels wil en mischien moeten houden. Net als een aankoopmakelaar bijvoorbeeld en er ook aan willen verdienen.

Ik denk dat als jullie hem zelf wil ophalen (of vervoerder naar keuze) dat het slim kan zijn om met de eigenaar of zoon van het te regelen zonder tussenpartij en anders dus wel volgens de regels.

Wat betreft het Ruin zijn. Zegt de zoon van dat het een ruin is al?

Want dit is wel iets waar de tussenpartij wel wat kan rommelen en dat zou ik met de zoon van eigenaar bespreken en dat dit jou tegenhoud in de koop omdat je niet voorgelogen wil worden. Waarschijnlijk wil die dan zelf ook niet met die tussenpersoon verder.

grace1989
Berichten: 818
Geregistreerd: 10-01-10

Re: Paard kopen uit het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 15:53

Wordt er nog DNA getest om 100% duidelijk te krijgen welk paard het precies is?
Toen jij hem gereden hebt, was hij toen ook al een ruin?

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 17:10

Als dit het paard is wat je graag wil hebben dan zou ik er zeker voor gaan!

Wel zou ik het paard rontgenlogisch laten keuren, door een door jou gecontacteerde dierenarts. en hierbij zelf aanwezig zijn.

Het transport adviseer ik ook met een Nederlandse vervoerder te doen, er zijn er meerdere die mooie vrachtwagens hebben en de paarden enorm goed verzorgen tijdens het transport. Zij kennen de regels omtrent het vervoer en wat er nodig is en kunnen je daar dan dus ook bij helpen met wat verplicht is en wat niet. Er zijn de laatste jaren namelijk nogal wat dingen veranderd.
Een reis van 3/4 dagen is best lang en de mensen die de transporten doen zijn hier voor getraind en hebben ervaring, ook met slaapplaatsen en om de paarden voldoende rust te geven onderweg.

Nadir

Berichten: 12721
Geregistreerd: 12-02-04

Re: Paard kopen uit het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 18:03

Als dit je droompaard is dan moet je er zeker voor gaan!

Transport idd zelf regelen via een Nederlands bedrijf, niet zelf gaan rijden. Zo’n transportbedrijf rijdt regelmatig naar Spanje om paarden op te halen en hebben veel betere wagens daarvoor. De chauffeurs zijn gewend zulke afstanden te rijden en hebben vaak vaste overnachtingsplekken. Ook regelen zij het papierwerk voor je, je kunt niet zomaar zelf een paard ophalen.

Freyna
Berichten: 4
Geregistreerd: 17-02-24

Re: Paard kopen uit het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-24 19:26

Dankjewel voor de tips !

Zal gaan kijken welke Nederlandse vervoerders er zijn. Gezien de communicatie etc lijkt het mij wel verstandig dat er afspraken kunnen worden gemaakt zonder een tolk erbij.

Freyna
Berichten: 4
Geregistreerd: 17-02-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-24 19:28

grace1989 schreef:
Wordt er nog DNA getest om 100% duidelijk te krijgen welk paard het precies is?
Toen jij hem gereden hebt, was hij toen ook al een ruin?


Verkoper gaf aan dat hij rond zijn 3de gecastreerd is.

En heel eerlijk gezegd heb ik met bezichtiging er niet echt naar gekeken of hij daadwerkelijk ruin is.

Rapaz1
Berichten: 50
Geregistreerd: 05-03-19

Re: Paard kopen uit het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 16:08

Misschien verstandig om ook even contact op te nemen met het PRE stamboek in Nederland. Die kunnen een aantal zaken in Spanje nakijken en hebben vaker met dit soort kwesties te maken.

Rapaz1
Berichten: 50
Geregistreerd: 05-03-19

Re: Paard kopen uit het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 16:11


Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 20:47

Freyna schreef:
Gezien de hele situatie had ik de verkoper gevraagd of hij een foto met een lepel van het paard wou maken zodat ik weet dat het echt is.
:')

:?

Vwb je verhaal, waar rook is, is vuur. Dit klinkt niet als zuivere koffie, en slecht-zuivere koffie kan je ook prima in Nederland kopen..

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard kopen uit het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 09:38

Hoe is dit afgelopen?

Popstra
Berichten: 13756
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 10:25

Ik zou ook wanneer je tot koop over gaat dit in cash betalen als je daar bent want je moet ook nog zien of het het betreffende paard is. Niet via de bank.
En dit soort praktijken komen overal voor. Tussenpartijen die hun deel er bij op tellen. Ook hier in Nederland.
Als je het echt graag wil dan zou je weer heen moeten gaan met vrachtwagen. Kun je hem altijd mee nemen of niet.
Papieren voor transport moeten zij regelen. Het paard word immers geexporteerd

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 10:41

Ik zou Gelissen bellen om hem op te laten halen ivm de export papieren maar ook verplichte rustpunten onderweg. Je kunt met hun ook hele goede afspraken maken als je er zelf niet heen kunt om te betalen. Dan doen zij dat voor jou als je het geld meegeeft.

cile205
Berichten: 1027
Geregistreerd: 29-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 11:43

Je kan wel degelijk je paard zelf vervoeren. Ik heb de mijne zo ook overgenomen. Wij hebben dit gedaan met een eigen vrachtwagen. Opgehaald in Zuid Spanje bij Gibraltar, een tussenstop gemaakt in Bordeaux Frankrijk, en daarna door naar België. Wel een export document op laten maken door een dierenarts 24 uur van te voren. Kijk idd naar de verplichte rustpunten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 11:54

cile205 schreef:
Je kan wel degelijk je paard zelf vervoeren. Ik heb de mijne zo ook overgenomen. Wij hebben dit gedaan met een eigen vrachtwagen. Opgehaald in Zuid Spanje bij Gibraltar, een tussenstop gemaakt in Bordeaux Frankrijk, en daarna door naar België. Wel een export document op laten maken door een dierenarts 24 uur van te voren. Kijk idd naar de verplichte rustpunten

Zelf vervoeren is vaak een kostendingetje terwijl een paardentransportbedrijf in mijn situatie’s bijna altijd voordeliger en zonder meer comfortabeler was. Als ik het zo lees van TS omdat in 4-5 dagen te doen met een klein vrachtwagentje dan denk ik dat zo’n paard veel fitter en minder gestressed zo’n grote luchtgeveerde vrachtwagen afkomt. En het ontzorgt je ook als er onderweg iets met je paard gebeurd.
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 26-02-24 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Paard kopen uit het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 11:56

Ik heb mijn paard uit FR laten komen met een transportbedrijf en wat ik vooral fijn vond is dat hij het hele stuk samen met ander paarden heeft kunnen staan. Hij heeft enorme verlatingsangst dus die +-32 uur alleen onderweg hadden echt niet fijn geweest voor hem.

cile205
Berichten: 1027
Geregistreerd: 29-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 11:58

janderegelaa schreef:
cile205 schreef:
Je kan wel degelijk je paard zelf vervoeren. Ik heb de mijne zo ook overgenomen. Wij hebben dit gedaan met een eigen vrachtwagen. Opgehaald in Zuid Spanje bij Gibraltar, een tussenstop gemaakt in Bordeaux Frankrijk, en daarna door naar België. Wel een export document op laten maken door een dierenarts 24 uur van te voren. Kijk idd naar de verplichte rustpunten

Zelf vervoeren is vaak een kostendingetje terwijl een paardentransportbedrijf in mijn situatie’s bijna altijd voordeliger en zonder meer comfortabeler was. Als ik het zo lees van TS omdat in 4-5 dagen te doen met een klein vrachtwagentje dan denk ik dat zo’n paard veel fitter en minder gestressed zo’n grote luchtgeveerde vrachtwagen afkomt. En het ontzorgt je ook als er onderweg iets met je paard gebeird.

klopt helemaal..wij hadden idd ook wel een grote comfortabele vrachtwagen bij..