Met paard naar de Eifel. Welke papieren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SjonnieZ

Berichten: 2327
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Met paard naar de Eifel. Welke papieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-24 00:08

Zoals de titel al doet vermoeden ga ik binnenkort met m’n paard een weekje naar de Eiffel. Maar welke papieren heb ik daarvoor nodig?

En is in de Eiffel een reiterplakete verplicht en hoe kom ik daar aan?
Laatst bijgewerkt door C_arola op 25-02-24 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Typefout verbetert

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 00:14

paardenpaspoort en juist geent, en wij hadden verder niets nodig in de eifel. Misschien dat dat regio/plaatselijk is, maar daar zou de plaatselijke stalhouder je mee kunnen helpen.

Texas02

Berichten: 4613
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Met paard naar de Eiffel. Welke papieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 00:33

Officiëel hoor je voor het buitenland (dus ook Duitsland) een gezondheidsverklaring te hebben. Die kun je volgens mij gewoon via je eigen dierenarts verkrijgen.

Jet

Berichten: 11998
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 00:59


SjonnieZ

Berichten: 2327
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Met paard naar de Eiffel. Welke papieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-24 01:06

Oké dus als ik jullie tips goed samenvat. Moet ik een verklaring aanvragen via de nvwa maar heb ik in de Eiffel zelf geen plakete/vergunning nodig.
Ik ga de link van Jet eens bestuderen.
Thanks all voor de tips.

Texas02

Berichten: 4613
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Met paard naar de Eiffel. Welke papieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 01:08

Of je in de Eifel een vergunning nodig bent weet ik niet, daar ben ik niet mee bekend.

Hutcherson

Berichten: 7356
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 03:02

Succes met die gezondheidsverklaring!wat een giller is dat!
Ik heb dat keurig volgens de regeltjes gedaan, echter is er al particulier echt niet door te komen om een keuring aan te vragen. Heb echt boos moeten worden per mail voordat de mevrouw van de nvwa de boel achter de schermen voor mij in orde ging maken. Het stroomschema op de site klopt al niet, is niet door te komen en gericht op ondernemers.

Dan de keuring zelf is echt geen gezondheidakeuring. De chip wordt gescant en dan wordt de admin gedaan. Thats it. Betaal je dan 300€ voor (voor twee paarden).
Mn nieuwe dierenarts (ben geëmigreerd) gaf aan dat ik de enige was in haar carriere die de papieren in orde had. Moest alsnog 87€afrekenen om de paarden in te schrijven en chipcontrole..maar dat terzijde.

Zou lekker gaan zonder de papierwinkel. Je hebt er geen donder aan, je komt zelf niet door de info om een keuring aan te vragen, kans dat je aangehouden wordt door douane is nihil en kost je een bak met geld.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 07:48

Hutcherson schreef:
Succes met die gezondheidsverklaring!wat een giller is dat!
Ik heb dat keurig volgens de regeltjes gedaan, echter is er al particulier echt niet door te komen om een keuring aan te vragen. Heb echt boos moeten worden per mail voordat de mevrouw van de nvwa de boel achter de schermen voor mij in orde ging maken. Het stroomschema op de site klopt al niet, is niet door te komen en gericht op ondernemers.


Die site is zo onoverzichtelijk.
Wilde het ook netjes doen maar toen ik vragen stelde over het bedrag, want ik kon het echt niet vinden, kreeg ik als enig antwoord; staat op de site.

Het is net een doolhof.


Ik wist al dat het naar verhouding duur zou zijn en de keuring nergens op slaat.
Ik ben dus ook zonder gekeurde pony gegaan.
De boete is of was ook veel lager dan de keuring.
Dus dat risico genomen en geen problemen gehad.


Is trouwens wel banketstaaf, want het is wel vrij reizen naar de Benelux en Frankrijk, maar Duitsland net niet.

Texas02

Berichten: 4613
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 09:22

Ik was dan maar net over de grens in Duitsland (wel over de snelweg) met mijn paard toen, maar dat heb ik ook een paar keer zonder keuring gedaan en niet gecontroleerd.

Marije_jiplover

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 09:31

Onali schreef:
Is trouwens wel banketstaaf, want het is wel vrij reizen naar de Benelux en Frankrijk, maar Duitsland net niet.

Alleen Benelux nog, Frankrijk heeft zich hier weer uit terug getrokken.

SjonnieZ

Berichten: 2327
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Met paard naar de Eiffel. Welke papieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-24 10:01

Hmm maar ik heb ook ergens gelezen dat de Nwva in 2024 actief gaat controleren.

nicolanca
Berichten: 934
Geregistreerd: 20-07-07

Re: Met paard naar de Eiffel. Welke papieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 10:06

Het hangt er ook een beetje vanaf wat je gaat doen in de Eiffel. Ik ging met mijn paard naar de stamboekkeuring in Duitsland en toen moest ik daar de gezondheidsverklaring van de NVWA tonen om überhaupt onderdak te krijgen.

Kabayo

Berichten: 13987
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 10:07

In Duitsland trekken ze niet zomaar een trailer van de weg af. Ik heb een veulen naar z'n nieuwe thuis gebracht (bij het zwarte woud) en moest eigenlijk ook papieren hebben. Heb het erop gewaagd en heen (met veulen) en terug (leeg) niet aangehouden. Maar ja, das maar net of je die gok durft te nemen

Er was laatst wel in Drenthe meende ik wel een grote NVWA controle die elke trailer/veevrachtwagen van de weg heeft gehaald. Dus wellicht heb je wel gelijk wbt meer controles

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 10:15

ligt helemaal aan of het commercieele ritten zijn of niet, grotere veewagens is zelden particulier die een ritje gaat maken, stamboek keuringen komen veel meer paarden overal vandaan bij elkaar dus veel meer besmettingshaarden bijeen dan 1 particulier die naar een stal gaat voor paar dagen en daar wat ritten maakt.

LoveBodin

Berichten: 4355
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Met paard naar de Eiffel. Welke papieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 10:18

Wij zijn naar de Belgische kant van de Eiffel gegaan. Geen vergunningen nodig gehad om te rijden, en ook erg mooie omgeving. En geen officiële gezondheidsverklaring nodig. Zijn wel twee keer te paard Duitsland in gereden, dat lag zo dichtbij.
Overigens daar ook verhalen gehoord van mensen die wel aangehouden werden (Duitsers die in dit geval naar Nederlandse stranden gingen en op de terugweg geloof ik boetes kregen). Gehoord van de Duitse eigenaresse van ons vakantie adres.

Prima2Donna

Berichten: 853
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Met paard naar de Eiffel. Welke papieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 11:09

Ik weet niet of je bepaalde papieren nodig hebt om met je paard de Eiffeltoren te beklimmen :+

Ik zou even je titel aanpassen. Het gebied in Duitsland dat je bedoelt heet de Eifel, met één 'f' dus. Is wat duidelijker.

SjonnieZ

Berichten: 2327
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-24 12:30

Prima2Donna schreef:
Ik weet niet of je bepaalde papieren nodig hebt om met je paard de Eiffeltoren te beklimmen :+

Ik zou even je titel aanpassen. Het gebied in Duitsland dat je bedoelt heet de Eifel, met één 'f' dus. Is wat duidelijker.



:+ Ik geloof niet dat ik de titel kan aanpassen.. maar dank voor de tip.

SjonnieZ

Berichten: 2327
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-24 12:31

Kabayo schreef:
In Duitsland trekken ze niet zomaar een trailer van de weg af. Ik heb een veulen naar z'n nieuwe thuis gebracht (bij het zwarte woud) en moest eigenlijk ook papieren hebben. Heb het erop gewaagd en heen (met veulen) en terug (leeg) niet aangehouden. Maar ja, das maar net of je die gok durft te nemen

Er was laatst wel in Drenthe meende ik wel een grote NVWA controle die elke trailer/veevrachtwagen van de weg heeft gehaald. Dus wellicht heb je wel gelijk wbt meer controles



En werden ze dan in Nederland of Duitsland aangehouden?

De Nederlandse grens hoef ik niet perse via de snelweg over.

Kabayo

Berichten: 13987
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 12:47

SjonnieZ schreef:
Kabayo schreef:
In Duitsland trekken ze niet zomaar een trailer van de weg af. Ik heb een veulen naar z'n nieuwe thuis gebracht (bij het zwarte woud) en moest eigenlijk ook papieren hebben. Heb het erop gewaagd en heen (met veulen) en terug (leeg) niet aangehouden. Maar ja, das maar net of je die gok durft te nemen

Er was laatst wel in Drenthe meende ik wel een grote NVWA controle die elke trailer/veevrachtwagen van de weg heeft gehaald. Dus wellicht heb je wel gelijk wbt meer controles



En werden ze dan in Nederland of Duitsland aangehouden?

De Nederlandse grens hoef ik niet perse via de snelweg over.

In Drenthe, Nederland dus

SjonnieZ

Berichten: 2327
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Met paard naar de Eiffel. Welke papieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-24 12:57

Oké als vooral de nwva controleert is het risico beperkt. Das dan een kwestie van een lokale grens overgang nemen.
België mag je door zonder vergunning en de locatie zit niet ver van de Belgisch Nederlandse grens.

Spenk
Berichten: 21777
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 13:02

Ze controleren ook in Duitsland wel. Kennis is daar gewoon aangehouden met 2 paards trailer en gingen ze alles bij langs. chip uitlezen. Gezondheidsverklaring wouden ze zien, paspoort. Was overigens niet op de snelweg maar gewoon in een dorp.

SjonnieZ

Berichten: 2327
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Met paard naar de Eiffel. Welke papieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-24 13:05

Hmm Dan wordt het toch de officiële weg

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8310
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 13:55

Ik ben met een lege trailer ook al eens aan de kant gezet in Duitsland, mijn ouders wonen vlak bij de grens dus door Duitsland heen rijden scheelt tijd. Maar niet als ze je dus willen controleren :+
Ik had dus echter een lege trailer dus ik was zo weer weg. Maar ook daar controleren ze dus wel.

SjonnieZ

Berichten: 2327
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Met paard naar de Eifel. Welke papieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-24 22:06

Ik heb vanmiddag de pagina van de nwva bekeken daar is idd geen wijs uit komen. Deze week maar eens bellen.

maessie

Berichten: 5748
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: Met paard naar de Eifel. Welke papieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 22:49

Let wel, controle is normaalgesproken 2x, 1x heen en 1x voor de terugweg..