Met paard naar de Eifel. Welke papieren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nicolanca
Berichten: 934
Geregistreerd: 20-07-07

Re: Met paard naar de Eifel. Welke papieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 10:52

Ik kreeg voorzien deelname aan de stamboekkeuring in Duitsland een document van de NVWA dat tien dagen geldig was, dus ook voor de terugreis. Als je langer blijft dan heb je voor de terugreis een verklaring nodig van een Duitse dierenarts maar geen idee hoe dat moet. Zo’n tien dagen verklaring is wel een hoop uitzoekwerk vond ik, want er was een of andere eis over instantie die het paspoort moest hebben uitgegeven en mijn paard heeft Franse papieren en die stonden niet op de lijst van de RVO. De website van de NVWA verwijst naar de website van de RVO maar toen ik de RVO belde verwees die mij weer naar de NVWA.Maar als ik de NVWA belde verwezen die mij weer naar de RVO. Uiteindelijk deed de dierenarts van de NVWA die langskwam voor de controle totaal niet moeilijk over het Franse paspoort van mijn paard.

SjonnieZ

Berichten: 2324
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Met paard naar de Eifel. Welke papieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-24 11:04

Met 10 dagen kom ik uit, we gaan een week.
Als je nog de exacte links hebt voor mij mag je ze me gerust sturen, ook per pb.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 11:21

Wij zijn al diverse keren met paarden naar het buitenland gegaan ( Duitsland, Portugal ( en dus door Belgie, Frankrijk en Spanje gereden). Met en zonder papieren en zijn nog nooit ergens gestopt/ aangehouden voor controle van de paarden. In Duitsland wel gestopt omdat ze de papieren van de auto wilden zien, naar de paarden werd niet eens gekeken. Bij de Spaanse grens gestopt door 2 douane beambten die vroegen of we drugs of wapens :o bij ons hadden maar de paarden waren niet interessant.

Detail; in Nederland betaal je voor de keuring, voor 2 paarden een paar honderd euro, in Portugal was het 60,-. In beide gevallen stelde het niks voor en worden de paarden nauwelijks bekeken en wordt er alleen even snel naar het paspoort gekeken........Pure geldklopperij dus, vooral in Nederland ( zoals tegenwoordig alles!).

SjonnieZ

Berichten: 2324
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Met paard naar de Eifel. Welke papieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-24 11:39

Dat klopt El CID maar de nwva heeft aangegeven strenger te gaan controleren en handhaven.
Ik woon in het zuiden en rij regelmatig in België en Duitsland. Voor Duitsland moet je dus steeds een keuring aanvragen als je met de auto de grens overgaat (ik ga te paard) dat is onzin en begin ik niet aan, maar nu ben ik meerdere dagen weg, stal mijn paard op een andere locatie en als je dan aangehouden wordt wordt het ben ik bang toch een ander verhaal.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Met paard naar de Eifel. Welke papieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 12:34

Het is voor ons ook alweer een aantal jaar terug. Eerlijk gezegd vraag ik me wel af waar de NVWA het personeel vandaan gaat halen..................voor zover ik weet kampen ze ook daar met personeelstekorten.
Er wordt altijd heel hard geroepen dat er gehandhaafd wordt maar zonder personeel komen ze niet ver.

Maar de NVWA heeft toch geen autoriteit in het buitenland?

SylS
Berichten: 52
Geregistreerd: 02-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 12:38

Voor de gezondheidspapieren kun je ook naar bijvoorbeeld Gelissen in Echt bellen. Je kunt dan met je paard daar naar toe gaan als de NVWA daar is en dan de papieren laten maken. Is voor 1 paard een stuk goedkoper dan de NVWA thuis te laten komen.

SjonnieZ

Berichten: 2324
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-24 16:06

SylS schreef:
Voor de gezondheidspapieren kun je ook naar bijvoorbeeld Gelissen in Echt bellen. Je kunt dan met je paard daar naar toe gaan als de NVWA daar is en dan de papieren laten maken. Is voor 1 paard een stuk goedkoper dan de NVWA thuis te laten komen.



Das een super goede tip! Ga ik doen.

SjonnieZ

Berichten: 2324
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-24 16:07

ElCid schreef:
Het is voor ons ook alweer een aantal jaar terug. Eerlijk gezegd vraag ik me wel af waar de NVWA het personeel vandaan gaat halen..................voor zover ik weet kampen ze ook daar met personeelstekorten.
Er wordt altijd heel hard geroepen dat er gehandhaafd wordt maar zonder personeel komen ze niet ver.

Maar de NVWA heeft toch geen autoriteit in het buitenland?



Klopt maar ik wil op zo’n lange trip gewoon geen gedoe. Ook niet voor het geval ik ter plaatse een DA nodig zou hebben.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 11:11

SjonnieZ schreef:
Klopt maar ik wil op zo’n lange trip gewoon geen gedoe. Ook niet voor het geval ik ter plaatse een DA nodig zou hebben.


Snap ik. Maar een DA zal niet naar exportpapieren vragen. Zowel in Beieren als in Portugal een DA bij 1 van de paarden gehad maar die hebben nergens naar gevraagd. Voor Portugal hadden we overigens wel alle papieren geregeld omdat we daar 3 maanden zijn geweest.
De rest dus zonder gedaan..........

SjonnieZ

Berichten: 2324
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Met paard naar de Eifel. Welke papieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-24 19:46

Ik snap de tip, zal er eens over nadenken en met m’n reisgenoten overleggen.

vierspan

Berichten: 293
Geregistreerd: 08-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 20:12

Toen ik nog internationale wedstrijden reed, heb ik de laatste jaren het papierwerk door Gelissen in Echt laten doen. Voorheen kon je gewoon de NVWA bellen voor een afspraak. De controle zelf stelde niet veel voor, wel met FEI paspoorten, volgens mij gaat dat sowieso makkelijker.
https://horse-transport.nl/