Shetlander laten keuren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
listiglistje

Berichten: 14403
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 00:14

Nielojram schreef:
En wat is precies je toevoeging met je post, listiglistje, voor de TS?

Ehhhm mijn eigen recente ervaring mbt zoektocht weidemaatje, niet gekeurd en de prijs.

Ik ben van mening dat het niet hoeft keuren en de prijs veel te hoog is.
Ze vraagt toch advies wat te doen, of moet ik het over rozen of fietsen hebben?
Beetje raar je reactie...

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Shetlander laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 01:19

Joh, foto van n knappe shetlander kan nooit geen kwaad, :))
Ts: Voor mij zou het liggen aan de prijs, ik kreeg ze ''vroeger'' voor nog geen 50-100,-, mijn huidige was ook een krappe 100,- tja, dan ga ik niet keuren. Waren overigens gezonde, mooie dieren, maar geen ''echte'' shetlanders, meer mini-paardjes. Voor 900 en kijkend naar wat je wilt met het dier, zou 150,- voor een keuring een idee kunnen zijn. Slim is het sowieso, hart, longen, hoefstand, dan weet je gelijk hoe het zit.

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 03:27

Die plekjes kunnen ook heel goed zomer eczeem zijn natuurlijk.En dan voor zo veel geld.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 09:03

listiglistje schreef:
Nielojram schreef:
En wat is precies je toevoeging met je post, listiglistje, voor de TS?

Ehhhm mijn eigen recente ervaring mbt zoektocht weidemaatje, niet gekeurd en de prijs.

Ik ben van mening dat het niet hoeft keuren en de prijs veel te hoog is.
Ze vraagt toch advies wat te doen, of moet ik het over rozen of fietsen hebben?
Beetje raar je reactie...


Tja hier 2 shetlanders rechtstreeks van de fokker gekocht.
Veulen 1 (18 jaar geleden) niet gekeurd, nooit iets gemankeerd.
Veulen 2 (7 jaar geleden), bleek een navelbreuk te hebben, kostte me in de eerste paar maanden dat hij van mij was bijna €2000 aan DA kosten om nog maar te zwijgen over de extra stallingskosten vanwege het revalideren na de hersteloperatie.

Veulen 1 voor €50 gekocht, veulen 2 werd me geschonken.

Nu hoef ik sowieso geen dieren erbij meer te hebben maar ik zou toch wel keuren mocht ik de behoefte voelen om ooit weer een pony erbij te nemen.

listiglistje

Berichten: 14403
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 09:32

veulens of jonge dieren, evenals oudere (bejaarde dieren) hebben mi sowieso een hoger risico dat ze wat mankeren.

TS op Facebook heb je een groep shetlandpony herplaatsing groep, daar kan je je wensen neerzetten :)
Dan krijg je veel reacties.
Ik kreeg daar zelfs gratis pony's via aangeboden :') waren wel meestal hengstjes of bejaarde pony's :o

EvelienKiss

Berichten: 940
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Re: Shetlander laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-24 13:56

Bedankt voor alle tips en adviezen tot nu toe!!

xYaartje
Berichten: 1464
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 14:19

Mijn beide Shetland pony's heb ik niet laten keuren. Mijn 10 jarige ruin kreeg ik van zijn fokker toen hij 6 dagen oud was (uiteraard bij de moeder laten lopen tot die afgespeend mocht worden). Zijn chronisch hoefbevangenheid ontwikkelde hij helaas vorig jaar, maar dat is nu stabiel en onder controle.
Mijn nu 10 maand oud hengst veulen heb ik ook gekregen van zijn fokker eind oktober vorig jaar.
Nu is het wel zo dat ik beide pony's al ken vanaf de dag dat ze geboren zijn, plus dagelijks zie sindsdien en verzorg en dus precies weet hoe of wat waardoor ik het risico van niet keuren wel echt durfde te nemen. Van beide pony's ken ik de ouders zowel merrie als hengst ook persoonlijk.
Echter. Had ik een volwassen onbekende Shetlander aan willen schaffen dan had ik die uiteraard ook sowieso laten keuren, maar ik wilde als 2de pony juist weer een veulen die ik ook vanaf de geboorte ken en gelukkig is die droom uitgekomen <3 .

(Het helpt in mijn geval ook dat ik de pony's van een Shetland fokker verzorg en beide pony's daar geboren zijn).

Ik raad in ieder geval wel echt aan om de pony die je wilt kopen te keuren. Zo ben je zeker of die gezond is of welke evt. gezondheidsproblemen de pony heeft.

Jessix

Berichten: 16439
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Shetlander laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 14:43

Ik heb 2 mini's en die heb ik toen niet laten keuren. De ene was een half jaar oud en de andere 2 jaar toen ik ze kocht. Ik heb zelf mijn hele leven al eigen paarden dus heb zelf wel gelet op de beentjes en hun bouw. Ze zijn aangeschaft als gezelschapspaardjes en waren ook niet heel duur bij aanschaf.

Het is altijd even een afweging. Niet alleen voor de mogelijke dierenartskosten, maar ook voor de nodige zorgen die een ziek dier met zich meebrengt. De oudste heb ik nu al 16 jaar, maar die is 2 jaar geleden ontzettend aan de beurt geweest en heeft me 2 operaties en bijna 3 maanden revalidatie gekocht. Maar goed, dat was dus pas 14 jaar na aanschaf, dus een keuring had daar niets aan kunnen veranderen. Ook hebben ze allebei wat afwijkingen in het gebit waardoor ze elk half jaar naar de tandarts gaan. Verder zijn ze gelukkig gezond.