Shetlander laten keuren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EvelienKiss

Berichten: 940
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Shetlander laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-24 12:35

Ik heb een nieuw weidemaatje voor mijn paard op het oog. Een leuke shetlander, A hoogte. Zij staat bij een handelaar en heeft een paspoort en chip. Ze is braaf en de hoefjes zien er goed uit. Zij heeft wel wat schuurplekjes aan het hoofd, maar dat heeft mijn paard ook door het warme vochtige weer. Helaas is er weinig bekend over haar verleden. Zij is ontwormd, maar ik vind haar een wat dik buikje hebben.

Is het gebruikelijk om een shetlander te laten keuren? Zo ja, waarop dan? Zo nee, waar moet ik zelf opletten? Zij kost ongeveer 900 euro.

StalNollie

Berichten: 9120
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Shetlander laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 12:37

Niet heel veel voorkomende maar word zeker wel gedaan.

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: Shetlander laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 12:45

Een keuring kost gemiddeld 75 euro. En die 75 euro kan je een heleboel extra kosten besparen. Er zullen zeker mensen zijn die zeggen 'ah joh wat maakt het uit voor een grasmaaier' maar je wilt wel graag op de hoogte zijn van eventuele (toekomstige) problemen. Mijn shetje kostte 200 euro en binnen 3 maanden heeft hij me nog 1500 euro extra gekost aan dierenarts rekeningen, castratie, entingen en een keer koliek in het weekend. Je kunt niet alles voorzien.

EvelienKiss

Berichten: 940
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Re: Shetlander laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-24 12:50

@har166 Was er bij een keuring er iets uit gekomen dat je die rekeningen had kunnen voorkomen? Waar moet ik dan aan denken?

BigOne
Berichten: 38268
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Shetlander laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 12:52

Ik vind dat nogal een bedrag voor een Shetlander. Zijn ze zo duur geworden ?

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 12:56

BigOne schreef:
Ik vind dat nogal een bedrag voor een Shetlander. Zijn ze zo duur geworden ?



Ik dacht hetzelfde!

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 12:56

Ik zou een weidemaatje niet keuren maar voor een shetlander wel kijken naar tekenen of het dier eens bevangen is geweest. Dat is imo belangrijker. (ringen in de hoeven, lichte kanteling hoefbeen)

Schuurplekjes kan zomer ecxeem zijn. Dikke buikje kan dracht of alsnog wormen zijn (1x ontwormen zegt niet zoveel) of zand in de darmen. Dit krijg je niet duidelijk met een klinische keuring.

EvelienKiss

Berichten: 940
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-24 12:57

Ja qua prijs. Ik ben aan het rondkijken en dit zijn ongeveer de prijzen voor een jongere shetlander van dit formaat. Zij is ook wel een schoonheid, dat speelt mee denk ik.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 13:09

EvelienKiss schreef:
@har166 Was er bij een keuring er iets uit gekomen dat je die rekeningen had kunnen voorkomen? Waar moet ik dan aan denken?


Dat denk ik wel ;)
Dat hij hengst was en niet geënt, dat weet je bij aankoop.

Koliek kan elk paard krijgen, ook een dure en ook een net gekeurde...

Vind het ook een aardig bedrag voor een shet, maar als je haar leuk vindt en ze ziet er verder goed uit?
Dan zou ik (met de tips van Elisa in mijn achterhoofd) de gok wel durven wagen.

silvia58

Berichten: 1829
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 13:23

Volgens mij kost een klinische keuring echt wel meer dan 75 euro !
Ik denk eerder 150 euro !
Maar een telefoontje naar de kliniek en je weet de prijs !

alysha92
Berichten: 279
Geregistreerd: 19-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 14:33

Ik zal altijd een klinische keuring doen. Al is het alleen om naar hart, longen, ogen, gebit&kaak etc te kijken. Naar de benen en de hoeven etc.
Ook al wordt het een grasmaaier/weidemaatje, aan eentje met problemen heb je niks.. en als je toch geld aan het uitgeven bent. Dan kan een klinische keuring er ook nog wel bij ;)
En in geval van merrie bij handelaar weg waar weinig bekend over der is, straks heb je er 2 :o

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Shetlander laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 15:51

Ik heb recent een klinische keuring laten doen, incl voorrijkosten was dat 280..

Voor een shetlander zou ik dit wat uit verhouding vinden denk ik, vooral omdat hij als maatje dienst en niet hard hoeft te werken, bijv. mennen/marathon/endurance

StalNollie

Berichten: 9120
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 17:28

BigOne schreef:
Ik vind dat nogal een bedrag voor een Shetlander. Zijn ze zo duur geworden ?

Er word zelfs wel meer afgerekend voor de shetten. Zeker grote maat bont of zwart.

Hierboven word een shet 200euro aanschaf waarde benoemd.dat is dan weer niet realistisch om te keuren daar beginnen de meeste verkopers niet aan voor dat geld.

En keuring kost rond de 150€

marga1
Berichten: 900
Geregistreerd: 11-11-10

Re: Shetlander laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 17:39

Zeker klinisch laten keuren. Hier eens eentje gekocht die stuk bleek, en door de pijn die hij had ook niet geschikt was voor maatje. Want om zichzelf te beschermen vond hij de aanval de beste verdediging. m.a.w. Hij sloeg af en toe gericht naar mijn menpony's, dus helaas laten hemelen.

troi
Berichten: 17010
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Shetlander laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 19:09

Ligt er denk ik aan hoeveel kennis je er zelf van hebt. Ik zou hem laten draven op het harde, een bevriende smid foto's van de benen en hoeven laten zien en bij verder goed gebit (op eerste blik) en goed gedrag het wel aandurven. Als je onzeker bent dan liever 150 euro in een keuring steken!

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 20:32

BigOne schreef:
Ik vind dat nogal een bedrag voor een Shetlander. Zijn ze zo duur geworden ?


Ja. Makkelijk 1000 nu voor shets en ken er zelfs een die 1200 onbeleerd was.... Best hoge prijzen.

Keuren ligt aan de leeftijd van de pony. Maar een gebitscheck en simpel kreupelheidsonderzoek zou ik wellicht wel willen overwegen.

Maar ik heb het niet gedaan met mijn pony (die was in die tijd duur met d'r 350 euro), mede vanwege de leeftijd (jonge pony van 4) dat ik t wel aandurfde.

Happinez

Berichten: 8375
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 20:50

Heb nog nooit een shet/mini/ welsh laten keuren.
Maar goed het hangt misschien ook aan je eigen ervaring en inzicht af.

Hoe oud is de pony ?

Liebe

Berichten: 26
Geregistreerd: 22-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 20:51

Wat gebruikelijk is doet eigenlijk niet ter zake. Wil je wat meer zekerheid hebben dat je geen kat in de zak koopt, dan is keuren wel een logische
keuze. Ik zou dat zelf altijd laten doen.

Pallatin

Berichten: 2493
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Shetlander laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 21:12

Ik zou ook keuren. Het is een merrie en je weet niets over haar verleden; stel ze is drachtig, wil je haar dan nog? En idd even goed kijken of ze eerder hoefbevangen is geweest

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 21:13

silvia58 schreef:
Volgens mij kost een klinische keuring echt wel meer dan 75 euro !
Ik denk eerder 150 euro !
Maar een telefoontje naar de kliniek en je weet de prijs !


Viste en korte check was hier 90 euro. Dan wel een goede kliniek en betaal het met alle liefde.
Schat dat keuring inderdaad richting de 300 kost.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 21:13

Happinez schreef:
Heb nog nooit een shet/mini/ welsh laten keuren.
Maar goed het hangt misschien ook aan je eigen ervaring en inzicht af.

Hoe oud is de pony ?


Hier ook niet. Sterker nog, ik zag mijn shet vanaf een afstandje met dr veulen in de wei en riep meteen "die wil ik". Toen had ze nog geen stap gezeten had dr niet aangeraakt ook.

Gelukkig heeft ze al mijn dromen waar gemaakt. <3

hwn
Berichten: 4702
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 21:20

Ik zou bij een shet met een buikje idd voorzichtig zijn en een echo nemen (drachtig?) en röntgen van de hoeven, of een prima smid die kan zien of die ooit bevangen geweest is (want dan weet je dat je moet opletten met dat gewicht en met gras). Bloedtest op insulineresistentie/EMS is ook wel interessant, maar dat is niet altijd praktisch haalbaar als ze niet thuis staan (want moeten nuchter zijn hiervoor). Hangt er natuurlijk vanaf of je bereid bent om de extra zorg voor een suikergevoelig dier voor lief te nemen, maar aangezien je een weidemaatje en geen paddockmaatje zoekt, vermoed ik dat dit niet je eerste keus is? Dus wel handig om weten natuurlijk.

Maar zelf heb ik eerlijk gezegd nog nooit een paard laten keuren, ik was er telkens gewoon verliefd op geworden, en ja, dan neem je de mogelijke problemen er gewoon bij. Niet de verstandigste keuze, maar ik had niet anders gedaan als ik het mocht overdoen.

listiglistje

Berichten: 14403
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 22:08

Ik heb er laatst 1 gekocht, niet gezien irl of gekeurd, was van een goede kennis via Facebook :D
Ik zocht een weidemaatje voor gepensioneerde haflinger merrie.

Ik zeg breng maar!
Minder dan de helft betaald van de genoemde prijzen hier.
Blue is geen shet, maar miniature horse 80cm, ruintje, 7 jaar, appaloosa met blauwe ogen. Super lief! Kan ook goed lopen :D

Afbeelding

Nielojram

Berichten: 7803
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Shetlander laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 20:59

En wat is precies je toevoeging met je post, listiglistje, voor de TS?

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 21:09

Altijd keuren ! Shetlanders kunnen ook veel mankeren denk aan platte luchtpijp losse knieën slecht gebit hoefbevangen .Een levenlang een chronische kwaal behandelen is veel duurder als de keuring.En als je pony iets blijkt te mankeren als bijv een hartritmestoornis ofzo dan zit je in de stress en kun je ook niet echt optimaal genieten als je dat had kunnen voorkomen met een aankoop keuring !