Export trailer: opgelicht of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AppleSter

Berichten: 818
Geregistreerd: 20-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 20:57

Als een voertuig wordt uitgevoerd uit Nederland wordt hij ook uit de RDW data geschreven, je kunt hem dan niet meer op kenteken vinden. Bij uitschrijven gaat het kenteken eraf (paar x meegemaakt met een auto) en dan krijg je een bewijs van uitschrijving, gaat het kenteken van het voertuig en komt er een buitenlands nummer op. Hoe kun je nu alles behalve juist dat ene deel dat belangrijk is om uit te schrijven bij export niet uitschrijven?

Daarnaast heeft hij je wijsgemaakt dat de trailer op export ging na een veiling wat insinueert dat er een 3e partij is geweest die het bod uitbracht, niet hij zelf. Maat je geeft aan dat het kenteken op de dag waarop je afstand nam op een Nederlandse bedrijfsnaam (die van hem, ongetwijfeld want hij is niet nogmaals overgeschreven zag je) is gezet.

Het klinkt mij heel erg als jou met een kluitje in het riet sturen wat hij nu doet. Feit blijft dat de trailer die uitgevoerd zou worden voor de x honderd euro, in zijn bezit blijkt te zijn en gewoon op de weg rijdt, terwijl hij jou heeft gezegd dat hij uitgevoerd zou worden.
Dat klopt niet.

Hij heeft simpelweg misbruik gemaakt van je vertrouwen en als je de trailer niet zelf weer was tegengekomen was hij er mee weg gekomen. Ik vraag me af hoe vaak hij dit soort dingen doet….

Doppers
Berichten: 467
Geregistreerd: 15-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-24 21:32

imaudy schreef:
Er was vorig jaar gedoe met een trailerboer, ben benieuwd of het dezelfde is. Zoek op bokt even op de woorden Williams trailer dak, dan vind je het wel.
Geen poot om op te staan? Dat weet ik nog niet, het lijkt mij op zijn minst misleiding.


Nee dat is niet dezelfde. Deze man staat goed bekend in de regio. Veel stalgenoten laten er hun onderhoud doen.

Maar zoals Applester zegt: als ik niet bij toeval er achter was gekomen had ik niks geweten en ook gezegd dat ik goede ervaringen had. Hij had mij verteld dat afvoeren van de trailer geld zou kosten vanwege al het materiaal wat je dus af moet voeren. En dat export enige optie was. Hij heeft ook niks gezegd over dat laten repareren überhaupt een optie was. Ik heb hier nog naar gevraagd waarop hij dus zei dat hij total loss was.

Alleen dit is allemaal telefonisch geweest. Vandaar dat ik er denk ik niks mee kan. Het is mijn verhaal tegen zijn verhaal.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Export trailer: opgelicht of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 08:59

Maar kan je het niet aannemelijker maken met wat jij voor de trailer terug hebt gekregen en wat een vergelijkbare trailer in de verkoop nog doet? Volgens mij kan je een kenteken niet behouden, dat is gekoppeld aan het chassisnummer als ik het goed heb. Je kunt niet zomaar een kenteken van de ene trailer naar de andere doorschuiven die er een beetje op lijkt.

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 09:18

Ik begrijp niet goed het probleem.
Hij heeft gezegd dat opknappen teveel gels ging kosten voor TS, dat is ook zo. TS betaalt nl ook voor de uren die erin zitten, hij niet.
Daarbij, ze hadden een deal, en wat hij er daarna mee doet moet ie zelf weten.
En daarom kan het nog steeds wél een goed bedrijf zijn wat goed onderhoud uitvoert en verder oke is.

DuoPenotti

Berichten: 29508
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Export trailer: opgelicht of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 09:20

Maar hoe weet hij nou dat het voor ts te duur zou worden?

Zie mijn eerdere post. Voor 1600 had ik nieuwe bodem en wand.
Plus groot onderhoud.

Was dat voor ts ook teveel geweest?
Daar koop je nergens een andere veilige trailer voor.

AppleSter

Berichten: 818
Geregistreerd: 20-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 09:48

Je hebt je bankafschrift van wat je ontvangen hebt voor de trailer (tenzij hij het je cash gegeven heeft?). Staat daar nog iets bij die betaling vermeld?

Daarnaast; dit “grapje” kan hij veel vaker uithalen, mensen zien hem (uiteraard) als professional op trailergebied en vertrouwen hem, net als jij. Het is nu puur omdat je je trailer en kenteken herkende dat je erachter bent gekomen dat jouw trailer niet is geëxporteerd, maar nog in zijn bezit is. Maar hoe vaak haalt hij dit kunstje al uit? En hoe gemakkelijk kan en zal hij dit blijven doen? Hij heeft duidelijk misbruik gemaakt van het vertrouwen dat jij als klant in hem stelde.

Misschien kun je, zoals meggiemeg voorstelde onderzoeken wat de prijzen zijn waar een vergelijkbare trailer voor te koop staat? En/Of terugzien wat jij er in de goede staat voor betaald hebt? Weet niet of je daar echt iets mee opschiet, maar als dat verschil heel groot is zou ik toch verhaal halen overwegen. En als hij niet een goede oplossing biedt reviews plaatsen overwegen. Al is het maar om andere mensen te waarschuwen.

Elcamino; Het gaat erom dat deze trailerboer TS ervan overtuigd/geadviseerd heeft dat de trailer Total loss was en alleen nog geëxporteerd kon worden. TS is voorgesteld hem op een exportveiling te verkopen via deze trailerboer. Je mag er dan toch vanuit gaan dat de trailer dan inderdaad op die veiling (waar dat bod uit kwam waarmee TS akkoord is gegaan, in de veronderstelling dat de trailer niet meer te redden was) is verkocht en uitgevoerd uit Nederland, in plaats van toch opgelapt en in eigendom van die zelfde trailerboer. Dat klinkt als dubbele belangen van de trailerboer; adviseren dat hij niet te redden is en hem dan zelf (zonder daar eerlijk voor uit te komen) voor een fooitje kopen en zelf oplappen. En er straks zelf de hoofdprijs voor vragen.

Als hij eerlijk was geweest was de trailer gewoon uitgevoerd uit Nederland (conform zijn beweringen en advies) of had hij op z’n minst een prijsopgave kunnen doen voor de reparatiekosten van de trailer aan TS, of aan kunnen geven wat er gerepareerd zou moeten worden zodat ze de afweging kon maken.

Doppers
Berichten: 467
Geregistreerd: 15-01-07

Re: Export trailer: opgelicht of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-24 10:30

Dank voor al jullie reacties. Inmiddels heb ik van de desbetreffende man uitleg gekregen (op papier) over hoe deze procedure werkt mbt export. Ik kan het zelf niet goed uitleggen, maar vind het wel een helder verhaal. Het voelt nog iets anders dan hoe hij het mij heeft uitgelegd destijds, maar het lijkt wel te kloppen verder.

Mocht iemand interesse hebben dan kan ik het document sturen per pb.

Persevero

Berichten: 2349
Geregistreerd: 17-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 11:27

Doppers schreef:
Als ik kenteken intoetst krijg ik te zien dat hij in bezit in van zakelijke entiteit, precies op datum waarop ik alle gegevens gestuurd heb. Daar lees je ook dat hij niet op export is gegaan. Maar zoals hij aangeeft is zijn verhaal zijn er delen op export gegaan en is kenteken van mijn trailer “bewaard” gebleven. Heel gek verhaal… vandaar mijn wantrouwen. Of ik begrijp het niet goed. Vandaar mijn topic hier om te checken of dit gebruikelijk is / iemand dit herkent.


Dit is ook een vaag verhaal. Het kenteken is strikt gekoppeld aan het bijbehorende voertuig, hij kan er echt niet zomaar een andere trailer aan koppelen. alleen al vanwege de totaal toegestane massa die de trailer mag hebben. Het chassis is daarop berekend.
Ik denk dat je nog best wel een discussie op kan laaien aangezien je als particulier best beschermd bent, en hij een plicht heeft zakelijk eerlijk te handelen. En door een expert is echt wel te achterhalen wat er nou wel en niet aan de trailer vervangen is de afgelopen tijd.

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Export trailer: opgelicht of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 11:34

Ben eigenlijk wel benieuwd naar zijn uitleg.
Want komt voor mij over als een slap kul verhaal

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Export trailer: opgelicht of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 11:41

dat gevoel heb ik ook kiki1976

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Export trailer: opgelicht of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 11:59

Ik vind het vooral niet netjes, en zou er ook geen fijn gevoel aan over houden.
Dan had hij gewoon eerlijk moeten zijn:

Je trailer opknappen kost bedrag X
Een nieuwe/andere trailer kost bedrag X

wij willen hem wel overnemen om op te knappen en in de verhuur te doen, dan krijg je van ons bedrag X.

Dat was de meest nette versie geweest. Nu is het toch met een beetje een slap smoesje iemand ontdoen van zijn trailer om daar zelf beter van te worden. En dat dat gebeurt is natuurlijk prima> Maar wees dan een eerlijke vent en zeg gewoon eerlijk hoe het zit.

Dus ik snap je gevoel, en zou ook gewoon zeker even aangeven hoe je gevoel is over de manier van zaken doen. Wat ze er dan mee doen moeten ze zelf weten, maar wellicht dat ze in de toekomst dan toch anders handelen.

Bielsje

Berichten: 1391
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 12:01

Okee, ik kan snappen dat de trailer als total loss kan worden gezien want dat zegt enkel dat opknappen meer kost dan de dagwaarde en het lijkt mij dat de dagwaarde vrij laag ligt bij een oudere trailer. Maar zolang je niet met de verzekering te maken hebt doordat er een ongeval mee is gebeurd, is die dagwaarde compleet irrelevant.
Het enige dat in dit geval wat had gezegd was een offerte voor compleet hetstel en die kosten afzetten tegen de kosten van een "nieuwe" trailer in dezelfde staat.

Wij hebben wel eens klanten met auto's die total loss zijn en akkoord gaan met een lagere uitbetaling van de verzekering op voorwaarde dat ze de auto mogen houden. Het herstellen kost dan inderdaad (veel) meer dan de dagwaarde, maar de opbrengst is vaak nog weer een stukje hoger :')

Als de vraag is geweest of de trailer het nog waard was om hem op te knappen, dan ben je officieel gezien waarschijnlijk niet gepiepeld. Maar het is imo ook geen hele nette gang van zaken... Het export verhaal er buiten gelaten.

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 12:15

Iedereen heeft het over de kosten van het materieel, dat is niet zo duur.
Alleen gaat hij TS de werkuren berekenen en dát gaat heel duur uitvallen.
Als hij de trailer opknapt en verhuurt heeft hij zijn uren er wel weer uit uiteindelijk.
Als mensen zelf hun trailer opknappen en materiaal bestellen oke, maar tel eens heel eerlijk élk uurtje erbij op x €75.00 / €100.00 werkplaatstarief, dan kom je al snel op heel veel uit.

mijn vriend heeft een autodemontage bedrijf / werkplaats, klanten daar begrijpen ook gewoon niet dat het repareren duur is, naast de parts ook de uren van de monteurs etc. Dat kost gewoon veel geld. En zelf kunnen ze het niet. Degene die het wel kunnen kopen alleen de onderdelen

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Export trailer: opgelicht of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 12:18

Het is maar net wat de trailer voor TS nog voor waarde had. Mijn trailer die ik ooit nieuw heb aangeschaft 20 jaar geleden ziet er nog als nieuw uit, altijd netjes schoongemaakt na gebruik, staat al zolang als ik m heb binnen, kap nog heel, niet verkleurd. Voor mij is die veel meer waard als voor een bedrijf die hem inkoopt bij inruilen. Wat Sky_As aangeeft was inderdaad de beste manier geweest, transparant en dat geeft je het gevoel een keuze te hebben. Nu niet.

DuoPenotti

Berichten: 29508
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 12:19

ElCamino schreef:
Iedereen heeft het over de kosten van het materieel, dat is niet zo duur.
Alleen gaat hij TS de werkuren berekenen en dát gaat heel duur uitvallen.
Als hij de trailer opknapt en verhuurt heeft hij zijn uren er wel weer uit uiteindelijk.
Als mensen zelf hun trailer opknappen en materiaal bestellen oke, maar tel eens heel eerlijk élk uurtje erbij op x €75.00 / €100.00 werkplaatstarief, dan kom je al snel op heel veel uit.


Wat is heel duur?
Ik was een paar jaar terug 1600 euro kwijt, voor nieuwe bodem en nieuwe zijwand, plus groot onderhoud.
Dat zal nu vast nog een paar honderd duurder zijn.
Maar ik wist dat onze trailer verder nooit geen ongeluk had gehad of iets raars.
En voor zeg maar 2000 euro koop ik geen goede andere.
Gewoon wit bij een goed aangeschreven trailer bedrijf.

Dus waarom zou de trailer van ts duurder zijn in de maak?

En ja hij had dan moeten zeggen opknappen kost dat bedrag, of het je dat waard is is aan jou.
Ik kan je ook x bedrag geven, ga je een ander zoeken.

Maar dat heeft die man niet gedaan en dat klopt niet.

AppleSter

Berichten: 818
Geregistreerd: 20-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 12:24

Helemaal eens met Sky_As en Bielsje. Hij had gewoon eerlijk moeten zijn.

En El Camino; prima als hij dat zo aanpakt door middel van verhuren, maar dan had hij niet moeten schermen met export en een exportveiling. Hij had gewoon eerlijk moeten zijn, dat er geen exportveiling was maar dat hij hem zelf voor x euro over wilde nemen om op te knappen.

Ik ben heel benieuwd naar de uitleg van de man zelf.
Maar hoe dan ook, ik leer hieruit wel dat ik A) meerdere bedrijven zou vragen mbt een oordeel als deze over een trailer (maar ook in andere situaties) en B) dat ik mijn bezit zelf wel te koop zet als de professional zegt dat het alleen nog maar export is en dat hij dat wel kan regelen. Het is gewoon makkelijke handel voor dit soort partijen. En ik stop de winst liever in eigen zak dan dat ik het gratis weggeef.

Mellow

Berichten: 6470
Geregistreerd: 22-06-02

Re: Export trailer: opgelicht of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 13:40

Je hebt Total loss in de variant niet meer bruikbaar en je hebt de variant Total loss in de variant financieel Total loss.

Ligt het verschil hem hierin TS?

Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Export trailer: opgelicht of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 13:44

Het is toch helemaal niet gek? Trailerboer heeft 50 trailers staan. Krijgt af en toe Total loss trailers. Op een gegeven moment zijn het er 5 en gaan ze op export weg, opgeruimd. Maar waarom goede onderdelen van die 5 weg doen? Slechte weg en mooie dingen houden van 4 trailers. De 5e bouwt hij met alle goede onderdelen opnieuw in elkaar..

Ik zie echt het probleem niet. Op de auto sloop haal je ook onderdelen uit een auto en stop je in je eigen. Ben je dan ook opgelicht als je auto daar naar toe hebt gebracht want iemand rijdt met je deur?

Ts heeft de 'pech' dat haar onderstel het beste was en dat daarop verder is gebouwd.

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 13:52

De enige vraag is

Was de trailer wel Total loss.
Dat was wel heel snel bij jou met alleen rotte wanden we hebben verder geen informatie

Maar ik had echt een SO laten doen

Maar als jij destijds blij was met de prijs is er niks aan de hand

Zelf heb ik ook naar gevoel bij dit verhaal
En als je omgeving Nijkerk bent dan ben je wellicht genaaid
Die gast heeft mij ook gemaaid en vele sterke verhalen

Doppers
Berichten: 467
Geregistreerd: 15-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-24 14:02

Ik heb begrepen dat de trailer dus wel op export gaat binnenkort. Even kort de procedure uitgelegd op basis van de mail:


“Voor deze betreffende trailer [kenteken] door ons ingekocht op basis van huidige staat.
De aanvraag is in die weken erna door de exporteur gedaan voor procedure zonder coc dit kan tot een half jaar duren ivm eisen herkeuroproep.
 
De trailer is afgehaald en aangepast zodat deze door de keuring kan komen door de exporteur en weer teruggebracht voor exportkeuring te ondergaan dit zal ergens midden april 2024.
 
Na goedkeuring wordt de export procedure afgerond. In de tussentijd kunnen wij hem inzetten voor verhuur/uitleen doeleinden daar hij op onze naam blijft staan tot omzetting. Deze regeling hebben wij zo afgesproken met de export.”


Het is dus inderdaad zo als hierboven wordt aangegeven. En er is dan sprake van financieel Total loss (zo had ik het zelf niet geïnterpreteerd!). Nogmaals, ik opende dit topic om te checken of dit een bekend iets was omdat ik twijfels had bij het verhaal. Ik begrijp het nu beter en ben blij met de uitleg die ik heb gekregen.

Doppers
Berichten: 467
Geregistreerd: 15-01-07

Re: Export trailer: opgelicht of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-24 14:07

NB. Voor mij was deze procedure onbekend. Dat maakte dat ik verrast was toen ik “mijn” oude trailer aantrof met in mijn ogen nieuwe wanden, terwijl ik in de veronderstelling was dat deze op export was.

Bielsje

Berichten: 1391
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 14:55

Export keuring? Wat een enorm ingewikkeld proces dan voor trailers... Wij gooien auto's juist op export om er heeeeel makkelijk en snel vanaf te zijn :j

Lijkt mij dat ze hem dan toch beter als goed zijnde gewoon hier in NL hadden kunnen verkopen. Export levert juist weinig op tenzij trailers daar goud waard zijn...

Doppers
Berichten: 467
Geregistreerd: 15-01-07

Re: Export trailer: opgelicht of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-24 15:21

Ja, dat is wat ik ook dacht met export. Mijn oude autootje is ook ooit daarom op export gegaan. Maar blijkbaar is hier dan toch nog wat in te verdienen op deze manier.

DuoPenotti

Berichten: 29508
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Export trailer: opgelicht of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 15:30

waarom geloof ik geen drol van zijn smoes?

Karlijnxxx
Berichten: 1422
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 15:38

Dus jij kon er maar 200 EUR voor krijgen, maar zij knappen de trailer 'gratis' op voor export? Zij handelen daartussen, dus zij hebben je 200 EUR geboden. Ze verdienen dus gewoon aan je trailer als ik het zo lees? :)