welke pony staat hier op stal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
delist

Berichten: 23
Geregistreerd: 02-03-23
Woonplaats: Haaren (nb)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-24 15:29

Het is onmogelijk dat het paspoort wel klopt en de chip niet.

Er zijn gewoon 2 paspoorten omgewisseld. Dit is dan bij de 2e persoon gebeurd.[/quote]
Precies mijn gedachte
De pony is gewoon de pony die op die chip geregistreerd staat[/quote]

Dit bedoelde de fokker dus ook, chip klopt met pony, verkeerde paspoort

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 15:37

Maar de huidige baas van die andere pony is bekend?

Die wil geen paspoort ruilen als het dat is?

En die heeft ook nooit controle gehad bij keuring of tandarts oid...

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: welke pony staat hier op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 15:49

Gewoon paspoort ruilen is natuurlijk dubieus wat betreft medicatie en entingen. Desondanks lijkt de eigenaar van de andere pony vinden me geen verkeerde weg. Die moet ook weten dat het niet klopt.

Ik vind het wel ook bijzonder dat er eerder nooit een chip is gecheckt, zeker bij een aankoopkeuring. Maar ook ponymetingen werden bij ons de chips gecheckt. Daar bleek kwam bij ons ook een keer een foutje aan bod, blijkbaar miste er in het paspoort een getal van het chipnummer. Dierenarts had dat over het hoofd gezien, maar de ponymeter niet.

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: welke pony staat hier op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 15:51

Ja betreft entingen wel een punt ja.
Betreft medicatie niet voor menselijke consumptie. Dan hoeft dat geen probleem te zijn

wendy1987

Berichten: 6927
Geregistreerd: 29-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 15:53

Mijn zelf gefokte is ook pas 1 keer gecontroleerd op chip in 13 jaar... op een stamboekkeuring toen. Maar verder echt nog nooit hoor.. Dus dat is opzich niet heel vreemd ook, en ben echt al genoeg met dr op pad geweest.

Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 16:08

Wat fijn om te zien dat de pony zo'n goede plek heeft en dat je dochter er zo wijs mee is. Zegt ook wel wat als de pony als driejarige zo braaf is <3

Het antwoord op de vraag van je dochter is denk ik dan ook: een enorm lieve pony. Háár enorm lieve pony. Die ze zelf heeft opgeleid en die een bijzonder verhaal heeft. En die vast ook veel om haar geeft als ze zo braaf is.

Los van of de eigenaar van het halfzusje van jullie pony wil ruilen: dat hoeft natuurlijk alleen als jullie dat ook willen. Maar die vraag lijkt me inmiddels met "nee" beantwoord.

Hopelijk hebben jullie gauw meer duidelijkheid, en liefst ook nog het juist paspoort of anders een duplicaat. Heb je al met het stamboek of andere paspoortuitgevende instantie contact gehad over het gebeurde en over de opties die zij zien?

gomir

Berichten: 25535
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 16:15

robert45 schreef:
delist schreef:
heb net de foto's van beide pony's naar fokker en persoon gestuurd die ze van het "oude baasje" heeft gekocht, met de vraag wie wie is.

fokker geeft aan chip klopt, paspoort niet. (onder voorbehoud want deze heeft ze als veulen verkocht)
tweede persoon geeft aan paspoort klopt, chip niet.

dus voor mij wederom bevestiging dat het bij de verkoop van nummer twee naar drie niet goed is gegaan, we wachten af.


Het is onmogelijk dat het paspoort wel klopt en de chip niet.

Er zijn gewoon 2 paspoorten omgewisseld. Dit is dan bij de 2e persoon gebeurd.


Precies!
En zeker als het twee op elkaar lijkende ponies zijn is dat niet ondenkbaar, gebeurt wel eens vaker.

Meest logische optie is paspoorten omruilen (lastig met vaccinaties en evt medicatie)/duplicaat aanvragen zodat de documenten kloppen bij jullie dieren. Het zou echt niet in me opkomen om de ponies te ruilen, zodat je het papier kan houden.
Je koopt uiteindelijk een pony en niet een papier ;)

Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 16:36

Wij hebben dat ook gehad maar in ons geval was de naam verwisseld bij het chippen.

Een vriend van ons had 2 veulens gefokt en besloot ze Sjors en Sjimmie te noemen naar 2 stripfiguren uit onze jeugd. Sjors was een blank jongetje en Sjimmie was zwart.

Wij vonden het wel leuk om het donkerste veulen Sjors te noemen en de hele lichte Sjimmie.

Zijn nicht wilde Sjimmie graag hebben en wij wilden Sjors.

De vriend vertrok een tijdje na het afspenen met Sjimmie en zijn paspoort met de trailer naar zijn nicht. Daar aangekomen bekeek de nicht het paspoort en daar bleken de aftekeningen van Sjors in te staan.

De chipper had de namen duidelijk verwisseld en onze Sjors was dus eigenlijk Sjimmie en haar Sjimmie was Sjors.

In dit geval konden we er wel mee lachen. Nicht kreeg het juiste paspoort en gaf Sjors toch een andere naam en wij zijn onze Sjors gewoon Sjors blijven noemen omdat we inmiddels aan die naam gewend waren.
In dit geval was door de aftekeningen de vergissing direct duidelijk.

delist

Berichten: 23
Geregistreerd: 02-03-23
Woonplaats: Haaren (nb)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-24 16:54

DuoPenotti schreef:
Maar de huidige baas van die andere pony is bekend?

Die wil geen paspoort ruilen als het dat is?

En die heeft ook nooit controle gehad bij keuring of tandarts oid...


Huidige eigenaar is helaas niet bekend, de verkoper die ze samen heeft gekocht, maar apart heeft verkocht, geeft aan dat er een naar het buitenland is vertrokken, registratie staat nog op Belgie). Gezien de status van dit land verwacht ik niet dat we die nog boven water krijgen. van paspoorten omruilen is dus geen sprake. Eventueel een nieuw paspoort. Gelukkig werken beide stamboeken om dit moment goed mee, zouden al onderling contact hebben gehad. we wachten af.

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: welke pony staat hier op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 16:57

Ah jammer.
Ja dan is een duplicaat het enige wat kan denk ik. Fijn dat ze meedenken :j

rien10
Berichten: 14680
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 17:01

DuoPenotti schreef:
Ja betreft entingen wel een punt ja.
Betreft medicatie niet voor menselijke consumptie. Dan hoeft dat geen probleem te zijn

Basis enting opnieuw doen en probleem opgelost, denk ik.

Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 17:47

rien10 schreef:
DuoPenotti schreef:
Ja betreft entingen wel een punt ja.
Betreft medicatie niet voor menselijke consumptie. Dan hoeft dat geen probleem te zijn

Basis enting opnieuw doen en probleem opgelost, denk ik.

Ik vermoed eigenlijk dat op basis van de entingen in het paspoort en eventueel een verklaring van de veearts een nieuwe basisenting helemaal niet nodig zal zijn.

Little_Gift
Berichten: 1780
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Re: welke pony staat hier op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 02:46

Maar als deze pony ruim een jaar jonger is dan de verwachte 4 jarige die al een jaar zadelmak was... Is deze pony dan niet veel te vroeg zadelmak gemaakt?
Een jaar jonger dan 4 jaar is namelijk 3 jaar en dan al een jaar zadelmak... Is pas 2?

Mondy

Berichten: 11829
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 07:49

Little_Gift schreef:
Maar als deze pony ruim een jaar jonger is dan de verwachte 4 jarige die al een jaar zadelmak was... Is deze pony dan niet veel te vroeg zadelmak gemaakt?
Een jaar jonger dan 4 jaar is namelijk 3 jaar en dan al een jaar zadelmak... Is pas 2?


De pony is op ruim 4 jarige leeftijd bij hun gekomen dachten ze (dus lees ik als richting 5)
Als t toch de jongere pony is dan zou dat dus ruim 3 jarige ,richting 4 zijn geweest.

Nergens zien staan een jaar zadelmak ?


Ts hoop dat het uiteindelijk gaat lukken, fijn dat er zo meegedacht wordt

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 09:15

Little_Gift schreef:
Maar als deze pony ruim een jaar jonger is dan de verwachte 4 jarige die al een jaar zadelmak was... Is deze pony dan niet veel te vroeg zadelmak gemaakt?
Een jaar jonger dan 4 jaar is namelijk 3 jaar en dan al een jaar zadelmak... Is pas 2?

Zelfs al is dit nu zo, dan kan je de tijd toch niet terugdraaien….

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: welke pony staat hier op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 09:55

Denk ook paspoort verwisseld, dat gebeurd wel vaker.

Dit kan inderdaad opgelost worden met een duplicaat paspoort.

delist

Berichten: 23
Geregistreerd: 02-03-23
Woonplaats: Haaren (nb)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-24 10:29

Mondy schreef:
Little_Gift schreef:
Maar als deze pony ruim een jaar jonger is dan de verwachte 4 jarige die al een jaar zadelmak was... Is deze pony dan niet veel te vroeg zadelmak gemaakt?
Een jaar jonger dan 4 jaar is namelijk 3 jaar en dan al een jaar zadelmak... Is pas 2?


De pony is op ruim 4 jarige leeftijd bij hun gekomen dachten ze (dus lees ik als richting 5)
Als t toch de jongere pony is dan zou dat dus ruim 3 jarige ,richting 4 zijn geweest.

Nergens zien staan een jaar zadelmak ?


Ts hoop dat het uiteindelijk gaat lukken, fijn dat er zo meegedacht wordt


Dit dus, en die was zeker geen jaar zadelmak achteraf gezien. Daar hebben we in het begin veel werk aan gehad

Little_Gift
Berichten: 1780
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 15:45

Duhelo schreef:
Little_Gift schreef:
Maar als deze pony ruim een jaar jonger is dan de verwachte 4 jarige die al een jaar zadelmak was... Is deze pony dan niet veel te vroeg zadelmak gemaakt?
Een jaar jonger dan 4 jaar is namelijk 3 jaar en dan al een jaar zadelmak... Is pas 2?

Zelfs al is dit nu zo, dan kan je de tijd toch niet terugdraaien….


Nee dat klopt maar is misschien wel iets om mee rekening te houden qua verdere belasting en opbouw en eventuele ongemakken die zich later zouden kunnen uiten wegens te vroeg zadelmak gemaakt zijnde... Maar goed, is niet van toepassing blijkbaar dus nevermind.

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 12:21

Fijn dat je weet hoe het zit nu, maar simpel een duplicaat PP aanvragen van het paspoort dat nu bij een andere pony aanwezig is lijkt me niet mogelijk. Het Stamboek brengt dan een tweede (gelijk aan PP aanwezig bij de andere pony) paspoort in omloop en dat zullen ze niet doen lijkt mij.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 12:41

Mirranda schreef:
Fijn dat je weet hoe het zit nu, maar simpel een duplicaat PP aanvragen van het paspoort dat nu bij een andere pony aanwezig is lijkt me niet mogelijk. Het Stamboek brengt dan een tweede (gelijk aan PP aanwezig bij de andere pony) paspoort in omloop en dat zullen ze niet doen lijkt mij.

Het andere paspoort is onrechtmatig bij die pony (heeft andere chip), dus zou voor het stamboek net zo behandeld moeten worden als een paspoort die kwijt is neem ik aan.
Van een paspoort die kwijt is weet je ook niet of iemand die bij een paard/pony houdt die niet dezelfde chip heeft.

Furst
Berichten: 605
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Re: welke pony staat hier op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 12:43

Oh jezus wat een verhaal! Wel fijn dat je dochter zoveel plezier heeft van haar pony! Hopelijk snel opgelost!

delist

Berichten: 23
Geregistreerd: 02-03-23
Woonplaats: Haaren (nb)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-24 21:46

*update*

We zijn eruit, na vele mails en telefoongesprekken is het toch ergens mis gegaan met de paspoorten. De chip blijk dus te kloppen en hebben we het verkeerde paspoort. Dankzij de prettige medewerking van welsh club Belgie komt het op korte termijn weer in orde. We krijgen een nieuw paspoort incl. stamboek, moet wel weer overgezet worden naar Nederland maar dan is het klaar.

Een klein ander gevalletje speelt nog wel hier, dochter kan niet kiezen tussen de twee namen. :) :) :)

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: welke pony staat hier op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 22:01

Netjes opgelost +:)+

En ik zou gewoon de naam aanhouden die je al anderhalf jaar gebruikt....is iedereen al aan gewend immers?